paardrijden en overgewicht.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:37

Lekker!

Hier een weekend gezondigd.

Gister nog netjes met alleen bami met sate ( moest nog binnen de kcal zijn) maar savonds een gebakje en 2x licor43 met melk en jusdorange.

Vanmorgen harde bolletjes als ontbijt ( met jam en vlokken) en vanmiddag 1 bol met carpaccio in de stad.

Vanavond all you can eat gegeten. Nou ben rond. Maar heb wel 15 stukjes sushi op, 2x varkenshaas gegrild en 6 aardbeien met een chocolade kontje. En nu nog een x een licor als toetje.

Morgen moederdag ontbijt. Dus ik zal maandag wel 2kg zwaarder zijn. En daar zal ik van balen. Gaat er wel weer af van de week. En nu heb ik wel echt genoten. Das ook fijn. Op deze manier kan ik het nog wel een jaar volhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:41

Nou ja, TurboTinker, je kunt er van balen.. Maar zulke weekenden helpen mij wel om weer door te pakken met verder afvallen. Ik denk dat als je altijd maar streng bent voor jezelf, het alleen maar zwaarder wordt om discipline op te brengen. Genieten mag heus wel af en toe :j

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 22:13

Precies daarom. Zegt mijn man ook. Nu weer met frisse moed afvallen tot het volgende 'snoep' moment.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 00:28

Listiglistje heerlijke cocktails.

Ik heb vanavond gegeten bij de mexicaan en heb ook 3 cocktails op.. Dus ik ga morgen maar even niet op de weegschaal staan hahahaha.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 06:40

Grrr ik word langzaam gillend gek. Ik sta al 1,5 maand of zoniet langer stil. Elke dag wissel ik tussen de 78 en 77,2. Het maakt niet uit wat ik doe, het blijft wisselen :(

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:19

Ik ben ook niet blij. Zit weer bijna op het zelfde gewicht als voor de meivakantie. Terwijl ik niks anders ben gaan doen (en juist zo blij was dat er weer wat af ging). Blijkbaar vind mijn lichaam dat ik met dat gewicht mooi in balans ben :+ . Nu toch maar eens een app erop gezet om precies bij te houden wat ik eet en drink. Kijken of dat wat uit gaat maken. Volgens de app mag ik 1900 kcal en een beetje eten op een dag. Valt me niks tegen. Ik had gedacht dat het minder zou zijn.

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 15:07

SusanH schreef:
Ik ben ook niet blij. Zit weer bijna op het zelfde gewicht als voor de meivakantie. Terwijl ik niks anders ben gaan doen (en juist zo blij was dat er weer wat af ging). Blijkbaar vind mijn lichaam dat ik met dat gewicht mooi in balans ben :+ . Nu toch maar eens een app erop gezet om precies bij te houden wat ik eet en drink. Kijken of dat wat uit gaat maken. Volgens de app mag ik 1900 kcal en een beetje eten op een dag. Valt me niks tegen. Ik had gedacht dat het minder zou zijn.

1900 vind ik ook erg veel... ik mag volgens de app 1400 eten..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 17:11

Wat apart. Welke app gebruik jij? Ik heb niet voor mfp gekozen. Die wilde zo belachelijk veel info hebben. Waarom willen ze toegang tot je foto's, data en mail? Met die 1900 kcal zou ik volgens de app binnen 140 dagen op mijn streefgewicht uit moeten komen.

Vind 1900 trouwens toch wel weinig...haha. Als ik mijn avondmaaltijd voor vandaag (nasi met kip en gebakken ei) invoer hou ik nog maar 39 kcal over. Wilde eigenlijk vanavond nog wat toastjes zonder beleg nemen (5 stuks a 135 kcal) maar die laat ik toch maar schieten nu.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 17:24

1900 is bizar veel voor mij juist . Wil ik dat eten op een dag zit ik prop en dan ook prop vol .

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 17:25

Ja ik vind het ook erg veel. Ik eet meestal rond de 1300.

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 17:29

Gebruik de app van mijn sportschool. 0,9 kilo per week afvallen zou ik 1400 cal mogen. Ik reken sporten niet mee, dan zou ik veel meer mogen. Reken jij beweging wel mee? Susan

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 17:56

Ik vind 1900 ook erg veel. Ik mag 1600.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:16

Maar dan kun je toch bijna niks eten? Als ik 1400 kcal zou eten val ik om halverwege de dag denk ik. App rekent beweging niet mee, vraagt alleen naar het soort werk wat je doet. Wat eet je dan bij ontbijt, lunch, avondeten? En tussendoor?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:22

Als ik mijn gegevens invul op deze site: https://www.caloriecalculator.nl kom ik ook voor deze week op 1913 kcal uit. Dan zou ik 3 september mijn streefgewicht moeten hebben bereikt. Komt ongeveer overeen met de app die ik nu gebruik.

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:45

SusanH schreef:
Maar dan kun je toch bijna niks eten? Als ik 1400 kcal zou eten val ik om halverwege de dag denk ik. App rekent beweging niet mee, vraagt alleen naar het soort werk wat je doet. Wat eet je dan bij ontbijt, lunch, avondeten? En tussendoor?

Ongeveer: Ontbijt is 400 cal lunch 350 cal avond eten 550 en tussendoortjes 100 cal denk aan komkommer fruit daar zit als je het juiste kiest vaak niet veel in!

Ik sport 2 uur per dag en red het hier prima mee! Als ik echt een keer het idee heb dat ik mij wat flauw voel neem ik wat extras.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:52

Toch klopt het wel als ik het uitreken. Als ik mijn bmr bereken via de rekenmethode kom ik op 1587 uit. Als ik dat maal 1.55 doe (voor normaal bewegen, dus iets fysieker werk als normaal, en rond de 3 keer per week sporten) kom ik uit op 2469. Dat is dan het aantal kcal dat ik zou moeten eten, om gelijk te blijven. Met 1900 zit ik daar onder, en zou ik (in theorie) dus af moeten gaan vallen.

Mijn ontbijt van vanmorgen was trouwens maar 160 kcal, volgens de app. Avondeten was wel iets meer := basmati rijst is een caloriebom kwam ik achter :o

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:16

Ik denk dat je dan niet tot amper afvalt Susan. Kan mij amper voorstellen dat je honger krijgt met laat zeggen 1600 cal. Dan kies je vullend voedsel met de juiste voedingswaarden.

Zie tabel:

Afbeelding

Het is zeker geen aanval maar misschien wel een eye opener! Krijg je een ander inzicht dan die van jezelf :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 23:10

Dat soort waarden zou ik echt mee uitkijken. Hoe veel je mag/moet eten op een dag om af te vallen is super afhankelijk van je huidige gewicht en van je lengte bv, maar ook van je beweging. Ik ben 1.88 en weeg boven de 100 kilo (nog net, grr), en als ik 1500 op een dag eet dan zit ik ver onder mijn BMR van 1850 en val ik wel af, maar raakt mijn lichaam enorm in paniek. Mijn hormoonhuishouding krijgt een gigantische optater als ik dat echt langere tijd doe, heb ooit een half jaar zwaar kcaltekort gehad en werd daar echt niet vrolijk van.

Als je wilt weten hoe veel je moet of mag eten is de eerste stap je BMR uitrekenen. Dat kan gewoon online met een calculator. Dat is echt je minimum, ook al lijkt het misschien veel. Daar onder zitten zorgt ervoor dat je lichaam niet meer genoeg voeding binnen krijgt om zichzelf te onderhouden in complete rust (zelfs als je met je ogen knippert verbrand je al meer dan je BMR) en als je daar onder gaat zitten zal je lichaam uiteindelijk belangrijke functies uit gaan schakelen. Bij vrouwen is dat eerst de hormoonhuishouding, maar uiteindelijk zou dat zelfs je organen kunnen betekenen.

Bovenop je BMR komt je PAL. Als je veel kilo's kwijt moet raken zoals ik is het niet per se nodig om je PAL nog te berekenen, maar als je al dichterbij je doel komt en vooral wilt werken aan het ontwikkelen van een gezond eetpatroon dat je de rest van je leven vol kan houden is het wel heel belangrijk. Je PAL is je activiteitsgraad. Als jij een zittend beroep hebt en 3 keer per week sport moet je namelijk meer kcal per dag binnen krijgen dan als je maar 2 keer per week sport, en het ligt ook weer anders als je een zwaar beroep hebt waarbij je de hele dag op je benen staat maar nooit sport.

Het voelt soms enorm tegenstrijdig om alsnog 1900 kcal op een dag te eten, maar vergis je niet in wat je lichaam nodig heeft. De dingen die ik hierboven schrijf zijn gewoon echt keer op keer wetenschappelijk bewezen, het is gewoon niet gezond om steevast onder je BMR te gaan zitten in voeding.

Andersom is het ook weer zo met die 1500 van het Voedingscentrum, dat sommige vrouwen gewoon simpelweg minder moeten eten als ze af willen vallen. Als jij 1.55 bent en al niet enorm veel overgewicht hebt, zou het prima kunnen dat jouw lichaam pas afvalt als jij 1200 kcal op een dag eet.

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 06:58

bontejames schreef:
Ik denk dat je dan niet tot amper afvalt Susan. Kan mij amper voorstellen dat je honger krijgt met laat zeggen 1600 cal. Dan kies je vullend voedsel met de juiste voedingswaarden.

Zie tabel:

[ [url=m/pyi7Xu.png]Afbeelding[/url] ]

Het is zeker geen aanval maar misschien wel een eye opener! Krijg je een ander inzicht dan die van jezelf :)*

EDIT: bij deze tabellen zijn natuurlijk wel de gemiddelde leeftijd en lengte genomen.

Dat weet ik ook

Zelf wil ik nog minimaal 10 kilo afvallen. 2,5 maand moet ik met mijn pony terug naar de kliniek om foto's te maken en te kijken of de breuk genezen is. De DA verwacht dat ik hem na de 10 weken gewoon weer mag opbouwen.

Dat zou toch super zijn. Als ik mijn pony weer op mag pakken en dan op mijn eerste streefgewicht zit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 07:52

Mijn BMR is 1587, dus idd als ik 1500 kcal op een dag zou eten zou ik wel af vallen maar dat zou niet gezond zijn. Ik ga iig even door, met 1 dag alles goed bijhouden ben ik idd weer naar beneden gegaan. Was er eerst geen voorstander van om alles strak bij te houden, maar blijkbaar is het voor dat laatste stukje (en wat meer inzicht) wel nodig om het een tijdje te doen. Ben vrij constant in wat ik eet, dat is wel een voordeel denk ik. Dat maakt het straks zelf bijhouden zonder teller makkelijker hoop ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:31

Zo weinig onder je BMR is niet per se dramatisch, ik zit er ook vrij regelmatig 50 kcal onder en dan zal je lichaam echt niet stoppen met werken. Maar systematisch bewust onder je BMR gaan zitten is gewoon niet slim, eigenlijk ben je dan gewoon hongersnood aan het creeeren bij jezelf. Daarom ben ik ook zo tegen shakedieten en diëten waarbij je geen kcal bijhoudt, je krijgt vaak onbewust echt veel te weinig binnen. Bij kha is dat wel weer anders omdat je daar als het goed is veel volvette producten eet, bv veel eieren en veel spek.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 19:07

Ik had zonet ingevuld dat ik 20 bloemkolen had gegeten....foutje :') kwam ik op 16000 kcal uit :=

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 19:16

Sinds wanneer bevat een bloem 800kcal per stuk? :')

Ik ben heel nieuwsgierig hoe hij nu precies berekend heeft want 1kg bloemkool is 240kcal. Dus 16000kcal komt neer op ruim 66kg bloemkool.

Fun fact: je moet dus 25kg bloemkool eten om genoeg kcal binnen te krijgen voor 1kg (lichaams)vet.

Ik ben bezig aan prei-ui-soep. Die moet nog een nieuwe poging krijgen want ik ben nog niet onder de indruk. Mijn huidige recept was 3 preien (tot ringen), 3 uien (door de blender) en 5 aardappels (in stukjes) samen met 2 bouillonblokjes en een blikje balletjes in bouillon in een pan en 45 minuten koken.

De prei is op (maar lijnvriendelijk en blijft lang goed als ik hem laat liggen, dus die koop ik graag), de aardappel en ui heb ik nog zat van. Ik heb ook nog wortelen en soepvlees. Heeft iemand een beter recept? Er mogen absoluut extra ingrediënten aan toegevoegd worden, mits het lijnvriendelijk is.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 15-05-17 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 19:27

Ik had weer even een leuk moment, mij maat uniform was er niet meer, dus een kleinere gepakt en hij past gewoon goed. Dus mijn jasje niet XS (ze vallen groot :') ) maar is wel even leuk *\o/*

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 19:29

Ja dat is zeker leuk!

Haha lekker veel bloemkool. :D