ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:17

Haha wat goed!! Thnx!

Het is wel leuk om te lezen dat mensen zich herkennen in wat ik schrijf, want in mijn eigen omgeving ben ik een rare ;)

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:37

Ik ben vast ook raar, maar het kan me niets schelen :Y) . Kan inderdaad ook slecht op tijd komen, vergeet veel dingen, ben chaotisch, kan vreselijk onredelijk zijn (tegen mezelf vooral) als dingen niet mee zitten en ik overprikkeld ben, kan dan ook niet omgaan met mijn emoties en zo zijn er nog wel meer dingen. :') Als ik mijn emoties niet onder controle heb komt het meestal doordat ik te weinig heb gegeten, al hangt dat stiekem ook samen met de medicatie. Ik vergeet simpelweg te eten en ga pas eten als mijn buik knort of ik sterretjes ga zien.

Maar ik kan ook ontzettend genieten van dingen, zie in kleine dingen veel meer waarde dan een ander. Kunnen jullie ook zo ontzettend blij zijn met kleine dingen? Ik kan totaal op gaan in mijn bezigheden, zonder dat ik door heb hoe laat het is en hoe lang ik bezig ben. Zo heb ik vorige week twee uur lang gereden met mijn paard terwijl ik dacht dat ik net aan een uur bezig was. :+

Wat wel helpt is een horloge, maar die moet je dan wel om doen en niet in de badkamer laten liggen bij je vriend thuis := .Verder ben ik met plannen, zelfs met horloge een ramp. Mijn moeder zegt altijd dat ik zo veel dingen in een dag plan dat ik eigenlijk 48 uur nodig heb per dag.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:10

Iedereen in dit topic is raar :')
Maar met allemaal rare mensen bij elkaar is het weer normaal om raar te zijn hahaha.

En ik ben inderdaad meestal ook behoorlijk chaotisch, stel alles uit, plannen kan ik niet, motivatie is vaak moeilijk te vinden etc.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:11

Ja hahah zo waar!!

Aan de andere kant, werkt mijn adhd bv in mn sport en werk wel heel erg in mn voordeel.. Bv vandaag, had een groep mensen in een bespreking op mn werk waarbij iedereen zit te wachten op een beleidsuitspraak. Ik had bedacht dat we gezamenlijk richtingen bepalen en gingen samenwerken ipv afwachten en door mijn energie en positieve instelling gaan er dingen bewegen die al jaren stil staan! Super cool, dat kan ik gewoon: raar maar mega doeltreffend! Dus geloof ook absoluut in dingen draaien naar een voordeel ipv verlies (mega optimist in mij beweegt hihi)

Plannen kan ik wel, mezelf eraan houden niet. Geld.voor alles wat vooraf bedacht is ongeveer...

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:38

Die waardering voor kleine dingen heb ik ook inderdaad! Zal wel een stuk gevoeligheid zijn, alles komt wat harder aan, dus ook positieve dingen. De keerzijde daarvan kwam gister bij mij ook wel naar boven, hadden de kat laten inslapen, maar daar was ik dan ook echt kapot van, kan het dan ook moeilijk relativeren en functioneer dan ook niet bepaald zoals het hoort.

Romyv dat is wel gaaf om te kunnen bereiken zeg :j

En Marise01 dat is allemaal wel ontzettend herkenbaar wat je zegt, en inderdaad bij mij zorgt de medicatie er ook voor dat ik gewoon vergeet te eten. Tijdsbesef heb ik dan op zich wel weer, maar van tevoren inschatten hoelang iets duurt is voor mij ook vrijwel onmogelijk :')

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:57

Ja dat bedoelde ik inderdaad ook, een planning maken kan ik wel, maar er aan houden gaat altijd fout!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:08

xxLady schreef:
Ja dat bedoelde ik inderdaad ook, een planning maken kan ik wel, maar er aan houden gaat altijd fout!

Zó herkenbaar!

Toen ik net begon te studeren deed ik niks anders als planningen maken en trots zijn op mezelf dat ik zo'n goeie planning had. Als ik me er nu eens aan had kunnen houden was dat helemaal ideaal geweest :')
De slechte resultaten na de eerste examens werden verklaard door "Ze kan ook helemaal niet plannen" en dan dacht ik steeds "Hoezo, ik kan net hele goeie planningen maken" :P

Na die examenperiode ben ik gelukkig met Ritalin kunnen starten, en daarna heb ik nooit meer problemen gehad gelukkig. Zelfs me aan mijn planning houden gaat zoveel makkelijker nu..

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:12

Oh wat onzettend herkenbaar wat jullie allemaal schrijven. Ik ben dus niet de enigste!

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:13

Exact! Ik zeg altijd, ik kan héél goed plannen, alleen me aan de planningen houden dan weer niet. :P

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:31

Gelukkig ben ik niet de enige :=

En ja, ik zie het al weer helemaal voor me. Vanaf volgende week begint het weer: Brief schrijven voor Engels, presenteren, tentamen, verslagen inleveren. En die week daarop weer twee tentamens, nog een keer presenteren. En ik ken nog helemaal niks... Ik ga vandaag (of morgen :')) een planning proberen te maken. Waarschijnlijk wordt het een ongelofelijk goede planning, maar in de praktijk loopt het allemaal weer anders, want bij dag 4 ben ik nog bezig met wat er voor dag 1 op de planning staat.. |o
En dan kan ik mezelf wel zo hard voor mn kop slaan.. Maar uiteindelijk komt het meestal net op het randje goed, want onder druk leren en presteren lukt opeens wel, maar dan gaat het wel samen met veel stress en wil je mij liever niet meemaken want dan ben ik meestal ook niet zo vrolijk meer en krijg ik soort van faalangst aanvallen omdat ik denk dat ik het niet kan, en haat ik mezelf omdat ik wéér te laat ben begonnen, en door al die stress en oliebol slaap ik weinig en ben ik nóg oververmoeider dan dat ik al was.

En het stomme is; zo gaat het al jaaaaren. En iedere keer weer weet ik dat ik de vorige toetsweek de mist in ben gegaan door mijn 'stomme gedrag', maar iedere toetsweek gaat het weer zo, want het lukt gewoon écht niet.

Ik besef me nu dat we écht raar zijn hahaha. 8)7

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:38

Zooo herkenbaar wat jullie hier allemaal beschrijven. Ik lees al een tijdje mee en ook op internet kom ik verder heel veel dingen tegen waar ik mezelf in herken.

Nu heb ik laatst de stap genomen om toch maar eens naar de ha te gaan en deze heeft mij een verwijsbrief gegeven. Alleen ze wist niet zeker of de diagnose zelf vergoed werd. En inderdaad nadat ik vandaag gebeld heb hoorde ik inderdaad dat het bij CZ niet vergoed wordt.

Nu wilde ik aan jullie vragen of het bij jullie wel vergoed werd en bij welke verzekering jullie dan zitten (en hoe lang dat geleden is, want misschien zijn die eisen intussen wel veranderd) Mag ook per PB!

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:40

Ik ben 3 weken geleden gediagnosticeerd. Bij Pro Juventus. Alles wordt vergoed en ik ben verzekerd bij Zilveren Kruis Achmea. :)

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:59

Haha ja de planning maken is inderdaad geen probleem. Maar hem opvolgen, daar gaat het mis. Ik weet heel goed wat ik wanneer moet doen, maar dat kan toch heus een dag later ook nog...

Gevolg is wel dat ik daardoor op school lagere cijfers haal dan ik zou kunnen, want het interesseert me soms ook niet genoeg om op tijd te beginnen. Andersom geldt het ook, is het interessant genoeg hoef ik niet op tijd te beginnen want dan weet ik alles wat ik moet weten en meer.

De diagnose werd bij mij vergoed (vijf jaar geleden). Waar ik toen bij zat qua verzekering weet ik niet meer. Ik hoop dat de diagnose je kan helpen, bij mij gaf het een boost zelfvertrouwen. Want ik was niet te dom om me te concentreren, mijn hersenen werkten gewoon niet mee.. wat een genot was en is het ook om mensen te spreken die dezelfde problemen hadden, ik ben niet de enige die sommige dingen gewoon niet kan leren, die niet kan luisteren naar mensen in de kroeg, niet stil kan zitten, bizarre stemmingswisselingen heeft enzovoort. Alle afspraken in de ADHDgroep, hoe eng ook in het begin, voelden voor mij als thuiskomen. Ik ben niet asociaal, ongeïnteresseerd, brutaal of lui. Gewoon anders. En daar is helemaal niets mis mee. :D

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 02:10

Raar ? Wij ? Nee wij zijn bijzonder (leuk) !!!! :D

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 13:23

Ik zit bij fbto en alles wordt vergoed, alleen medicijnen weet ik niet. Ben 3 weken terug gediagnosticeerd

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:44

iemand idee hoe ik in godsnaam het voor elkaar krijg om 's ochtends mn concerta te nemen en om 5 uur ritalin?
Vooral 's ochtends is het nogal een probleem, ging een tijd lang goed maar nu is het een gewoonte geworden waardoor ik het op automatische piloot doe en niet meer zeker weet of ik het al genomen heb (meestal dus niet) of het stomweg vergeet. Pillendoos is onderweg, dan hoef ik tenminste mn hoofd niet meer te breken of ik wel of niet pil(len) heb genomen. Maar iemand nog andere tips? Wekker op telefoon werkt trouwens niet, want ik ben mn telefoon heeel vaak kwijt of hij zit niet in mn broekzak (lekker voorspelbaar voor een ADD'er...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:01

Ik kon het alleen onthouden door een pillendoos te kopen bij de apotheek en daar iedere week braaf nieuwe in te stoppen. :+ Iets anders is me niet gelukt.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:09

Hm ik wilde je telefoon aanraden :') Ik heb een app voor medicijnen, werkt voor mij wel goed. Anders evt 's avonds vast 1 klaarleggen op een plek waar je sowieso 's ochtends komt, naast je tandenborstel oid, of naast spullen waarmee je ontbijt? Briefje op de wc-deur (of een andere plek natuurlijk) hangen, zodat je er altijd aan herinnerd wordt? Al zal dat waarschijnlijk ook maar voor korte tijd werken, op een gegeven moment zie je dat soort dingen ook niet meer.

Ik had gister trouwens de leuke verrassing dat 360,- van m'n zorgverzekeraar afgeschreven is, maar wat allemaal eigen risico oid is. Moet ik me nog even verder in verdiepen, want bij het lijstje stonden ook m'n medicijnen terwijl ik er dus vanuit ging dat die vergoed zouden worden. Dat het diagnostiseren geld zou gaan kosten had ik wel verwacht. Heb namelijk een hele simpele basisverzekering omdat ik over het algemeen nooit iets heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:28

Het probleem is niet de herinnering, maar bedenken of je al hebt genomen of niet als die herinnering komt. Mijn geheugen werkt wat betreft niet goed. :+

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:45

Ik vergeet ook iedere keer of ik mijn medicijnen heb genomen. Potje staat naast mijn glas maarja, er was toen iets anders belangrijks wat ik moest doen :+ . Het enige wat helpt zijn van die doosjes met de dagen. Of pil bewust uit het doosje halen en doosje opruimen. Dan lukt het ook.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:49

Ook bij medicatie moet je eigen risico betalen.

mamamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 01:26

Goeieavond, ik kom de club adders gezellig vergezellen.
Ik weet sinds kort dat ik het heb.
Sinds april dit jaar heeft mijn zoon de diagnose gekregen dat hij add heeft (hij is 11) en toen werd er gevraagd wie van de ouders adhd of add heeft?
Uh geen van twee heeft een diagnose en toen ging ik terug denken en viel voor mij alles op zijn plek.
Ik loop nu volop bij ggnet bij ons in de buurt, en binnenkort wordt er voor mij een behandelplan opgesteld met wat hun denken dat een goeie optie is.
Bij mij is het niet alleen maar er zelf mee leren omgaan, maar ook botsen mijn zoon en ik nu vrij regelmatig.
Ook hierin heb ik aangegeven dat ik dat graag verbeterd wil zien.
Zowel hij als ik gaan dadelijk bij ggnet in therapie.

Ik weet dus ook nog niet of ik medicatie krijg of niet.
zal er ook een beetje aanliggen wat voor een uitwerking dat heeft op mijn diabetes.
Want ja dat heb ik er ook nog is bij.
Hoop hier een beetje ervaringen uit te kunnen wisselen en tips te krijgen.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:39

Welkom mamamika! (:
Voor medicatie inderdaad zo'n pillendoosje 1234321

Volgens mij is deze vraag ook al eens eerder gesteld hier, maar hoe bepalen jullie of de medicatie (voldoende) effect heeft?
Ik had eerst methylfenidaat en daar merkte ik eigenlijk niet veel verschil bij het wel of niet nemen dus ben nu sinds een paar weken overgestapt naar dexamfetamine, wat ik hier ook al eerder had verteld geloof ik.
Ook hier merk ik niet heel duidelijk verschil met concentratie/motivatie enzo.
Heb nu tentamenweken en leer wel meer dan een paar weken geleden maar dat is ook vrij logisch als je een (paar) dag(en) voor het tentamen zit, dan zit er druk achter en dan moet je wel dus dan gaat het sowieso beter dan 4 weken van tevoren ofzo, dus dat heeft er niks mee te maken. Nog steeds kan ik me moeilijk tot leren zetten en ben ik ook nog snel afgeleid.
Autorijden gaat wel beter, maar dat kan ook gewoon zijn doordat het kwartje gewoon is gevallen nu dus dat hoeft ook niet perse met de medicatie te maken hebben.

Ik moet dus morgen een berichtje sturen hoe het gaat met de dexamfetamine maar ik heb geen idee hoe het gaat..
Voor mijn gevoel heeft ook dit dus ook amper effect, maar kun je dat na een paar weken al goed beoordelen? Zit trouwens nu sinds zo'n 6 dagen op nieuwe dosering, 2x 7,5 mg per dag, dus eigenlijk; kun je na ongeveer 6 dagen al goed beoordelen?
Ik schrijf dus wel in het berichtje dat ik er nog niet helemaal uit ben of het wel werkt en dat ik het daarom nog wat langer zo wil proberen..
Ik heb echt mijn twijfels of dit ook wel gaat werken en ik voel me echt gefrustreerd, want ik lees allemaal verhalen van mensen die 'plotseling' van alles gaan ondernemen wanneer ze dexamfetamine hebben geslikt, en ik voel me nog steeds niet echt heel erg gemotiveerd en geconcentreerd ofzo.

Hoe voelen mensen die dexamfetamine zich wanneer ze het wel en niet hebben geslikt? Vast wel mensen met ervaring hier?

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:34

Ooh dan maak ik me nog maar geen zorgen haha, dan komt het vanzelf misschien nog wel!

En inderdaad, dat is misschien wel een goed idee. Zat zelf ook al aan zoiets te denken, bepaalde dingen die ik hier plaats/wil plaatsen zijn misschien niet altijd even verstandig om openbaar te doen ;p

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 07:46

Ik wil ook best wel in zo'n Facebook groep :).
En xxlady, ik denk inderdaad dat je dosering nog wat te laag is dan. Ik slik zelf vaak 2x15 mg en soms 2x20 mg. En savonds zou ik nog 10 mg mogen slikken maar die sla ik vaak over