In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

callum

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 13:22

Sterkte purnym probeer aan de leuke dingen te denken dienje gaat beleven daar. Niet teveel focussen op de nare dingen.

phen geef je vrienden idd wat tijd. En ga dan nogmaals het gesprek aan. Probeer het uit te leggen en vermeld vooral dat het niet persoonlijk is en niet aan hun ligt. Maar dat jij af en toe tijd voor jezelf nodig hebt.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:51

Bedankt voor de tips :)
Ik zal het wat tijd geven, en later weer proberen. Hoop wel dat het nog goed komt.

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:15

Sterkte Phen!

Nou ik heb echt het bizarste gesprek ooit gehad met mijn psychiater. Ze kwam ten eerste al 25 minuten te laat, toen had ze het over dingen die ik helemaal niet doe of niet op mij van toepassing zijn ('hoe bevalt de psychomotorische therapie? oh dat doe je niet? Maar je bent wel begonnen met runningtherapie toch?' volgens mij had ze de verkeerde voor zich...). Daarna heb ik mijn onvrede over haar aangekaart, dat ze dus altijd te laat komt en mij niet serieus neemt etc. Uiteindelijk zei ze dat ze 'dan wel mijn pad wilde volgen', ondanks dat ze het er niet mee eens was, en krijg ik een stemmingsstabilisator (depakine).. Ik ben nog verbaasd over het gesprek.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:26

Bizar weer Jorine!
Zo voel je je ook niet geholpen, ook al volgt ze je pad, je weet toch dat het met tegenzin is.
Knap dat je je onvrede heb geuit!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:34

Pffff sjonge jonge jorine wat een bizar gedoe idd. Heb zelf ook een tijdje depakine geslikt.

paardje staat op zijn nieuwe plekje en lijkt zich prima te vermaken met zijn nieuwr vriendjes

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:18

Hoe beviel depakine jou, Callum? Last van bijwerkingen gehad? En voor welke klachten kreeg je het?

Stelt het je een beetje gerust dat je paard het naar zijn zin lijkt te hebben op zijn nieuwe plek?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:32

Ik heb depakine gehad voor mijn bipolaire stoornis die ze eerst dachten dat ik had. Om mijn stemmingswisselingen te remmen. Hielp mij niet.

Ben heel blij dat mijn paardje happy lijkt is een hele geruststelling

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:34

Callum mag ik vragen waarom ze eerst aan een bipolaire stoornis dachten en wat er was dat ze overgingen naar een andere diagnose?
Even uit nieuwsgierigheid, omdat ze denken dat ik bipolaire stoornis type II heb. (de lichte versie dus waarbij de periode van manie minder sterk zijn dan bij type I)
Maar ze weten het nog niet helemaal zeker, omdat ik natuurlijk nog maar net ben overgestapt naar hun.
Nu moet ik een lifechart bijhouden. Maar wat ik al eerder zei, door de hormonen ben ik dus nu stabiel.
(schijnt vaker voor te komen)

Over hormonen gesproken, gisteren bij verloskundige geweest voor bloedafname en echo en kleintje ziet er goed uit. Geschat op 8 weken nu. En dat klopt ook wel met mijn eigen berekening.
Ze waren super lief daar, heb ook verteld over de "stemmingsstoornis" en trauma's zodat ze er rekening mee kunnen houden, i.v.m. vaginisme en ik er niet tegen kan als mensen iets bij me doen.
Ze houden me extra in de gaten, gaan mijn situatie even met de gyn bespreken en zeiden zelfs dat ze extra tijd wilde inplannen voor mij om te "oefenen", omdat je nou eenmaal inwendige dingen moet ondergaan :P (Helaasssssss)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:40

Toen mijn eerste diagnose werd gesteld werkte ik 60 uur deed snachts mijn huis en ook nog alleenstaand ouder. Om vervolgens zwaar depressief in te storten. Dus dat is in het kort waarom ze dachten dat ik bipolair was
ik ben toen verhuisd en dus ook over gegaan naar een andere ggz.
hier vonden ze dat ik een verwaarloosde adhd add had met een persoonlijkheidsstoornis.
En nu bij nog een andere denken ze aan een behoorlijke borderline gecombineerd met adhd en add.
het ligt denk ik ook enorm aan de psychiater. Er is zoveel overlap.
maar dit is gebaseerd op het feit dat ik enorme traumas heb van mijn jeugd wat vaak de trigger is voor een zware borderline stoornis

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:18

_Jorine, volgens mij hebben wij een aantal jaar geleden in een topic samen gezeten hierover, dit is toch de enige keer dat ik zal zeggen dat ik het niet leuk vind om een bekende tegen te komen... Ik hoop dat het wel vooruitgegaan is!

Riverrr, misschien een hele persoonlijke vraag, maar kijk je niet enorm tegen de eerste paar weken op? Ik ben zelf heel bang om verkeerd te reageren mocht er ooit een kind komen.

Ik ben maandag bij de huisarts geweest en heb een goed gesprek gehad. Uiteindelijk aan de laagste dosis gezet van antidepressiva, moet zeggen dat ik nu op dag 2 zit en nog geen bijwerkingen merk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:29

Zijn hier ook mensen die in therapie zijn gegaan omdat hun paard een enorme spiegel was? En in overleg met mensen dat het komt door jou gedrag?

Beetje vaag uitgelegd.. Ik wil in PB wel in grote lijnen uitleggen wat er dan gebeurd. Maar hier ben ik wel benieuwd naar...

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:58

Sorry Fresley, geen ervaring mee.

Savasan: ik kan het me niet meer herinneren maar het zou goed kunnen hoor!

Ik heb mijn depakine opgehaald, begin er morgenochtend mee.
Om 1 uur was mijn begeleidster hier, die vond het ook maar een vreemde zaak, dat gedoe met mijn psychiater..

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:30

Ik ben er niet door in therapie gegaan, maar heb wel problemen gemerkt bij mijn paard die voortkwamen uit mijn problemen en dus een weerspiegeling waren van wat er aan de hand was. Je mag me PB'en als je wil...

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:24

@ Savasan: Ja dat vind ik wel eng, bang om terug te vallen in ernstige depressie en dat ik niet goed voor mijn kind kan zorgen. Maar ik herken zelf de signalen en wordt goed in de gaten gehouden.
Kortom, ik neem aan dat we tijdig in kunnen grijpen om ernstige depressie te voorkomen.

@ Callum: Aha vandaar. Bij mij dachten ze eerst ook aan borderline maar na me te kennen hebben ze die toch maar ingetrokken. Trauma's kunnen veel met iemand doen, maar het geeft geen garantie op een stoornis he?
Ik heb ook meerdere trauma's vanuit mijn jeugd. Vaak wordt er gedacht 1+1=2. Krijg je een stempel complexe PTSS en borderline. Want ja vaak komt dat voort uit trauma's. Nu blijkt beide niet aan de hand te zijn bij mij. Je hoeft niet per see PTSS of borderline te krijgen van trauma's. Maar het kan natuurlijk wel.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:26

Helaas herken ik teveel van een borderliner in mezelf om te kunnen zeggen nope das het niet

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:27

Pff ik ben echt 'bang' dat ze bij mij ook zo'n diagnose gaan stellen. Dan zou ik me echt gelabelt voelen. Overigens niks negatiefs tegenover de mensen die dat wel hebben hoor. Maar ik heb geen heftige of erge dingen meegemaakt en ik was altijd eigenlijk heel gewoon. Kun je dan toch zoiets hebben?

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:42

@ Callum: Dan is het prima toch :) Ik herkende ook veel, maar eigenlijk was het 't allemaal net niet. Moeilijk uit te leggen. Ik pas wel in de dynamiek, maar heb dus niet de stoornis.

@ Gruis: ja hoor, sommige mensen hebben bijvoorbeeld net als ik dat het al een beetje in de persoonlijkheid zit. Dat kan uitgroeien tot een stoornis als het heel belemmerend is in je leven.
Je hoeft er geen trauma's te voor hebben meegemaakt. Het is alleen iets wat veel voorkomt. Ook problemen in het gezin, etc komen er vaak bij kijken, maar het hoeft allemaal niet.

*edit* overigens ik snap je angst om gelabeld te worden, dat had ik ook. Maar weet je, het veranderd je helemaal niet! Jij bent nog steeds jij en dat geldt voor iedereen.
Overigens kan het ook heel prettig zijn als je jezelf er in herkend, zodat je begrijpt waar iets vandaan komt.
Ik zie het maar als een handleiding.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:46

Hmm dat is zo, dat zijn weer wijze woorden River, dankjewel :j
Ik denk dat ik het nog moeilijk vind om te accepteren, vooral omdat ik eigenlijk altijd een prima leventje heb geleefd waarin ik gelukkig was. En opeens.. Bam. Tenminste zo voelt het.
Ohja overigens, 1 oktober begint EINDELIJK mijn therapie :) . Ben heel erg benieuwd wat ze gaan zeggen, maar ook nog wel bang hoor..
Hoe is het nou met jou Riv?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 00:00

Overigens heb ik sinds een tijdje voor die paniekaanvallen begonnen tot aan nu een hartslag van 100 in rust. Nu kan het natuurlijk beide kanten op werken, maar het blijft toch aan me knagen dat het ook iets lichamelijks zou kunnen zijn. Meer mensen die dit herkennen?

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 07:59

Spannend! Tijd is zo voorbij hoor ;)
Wat betreft je hartslag, het zou natuurlijk aan stress kunnen liggen dat het verhoogd is.
Meet je het als je net wakker word en nog in je bed ligt?

Schildklier kan ook een rol spelen.
Ik ben daar ook op getest, ook omdat ik altijd dun blijf.
Maar was goed bij mij.

Ik heb ook een hoge hartslag in rust en als ik ga sporten gaat hij dus ook al snel over the top.
Heel irritant. Ik wijd het maar aan stress...

Hoe het met mij gaat? Nou best goed. Die hormonen zorgen ervoor dat ik stabiel ben.
Ik mis natuurlijk mijn vriend, en ben op het moment ook ziek maar het is allemaal goed te doen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:00

Ik gok ook dat het komt door een constante stressboog. Maar een keer controleren kan geen kwaad.

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 20:59

@ Gruis: Spannend dat je therapie gaat beginnen! Wb je hartslag, als je dingen wil uitsluiten kun je het beste even langs de huisarts.
@ River: Beterschap! Fijn dat het wat beter gaat met je.

Ik heb vandaag eindelijk weer eens een gesprek gehad met mijn psychologe waarbij ik na afloop echt wen voldaan gevoel had. Ik ben eerlijk geweest en heb eens een keer niet mijn woorden 'gecensureerd' uitgesproken, maar gewoon gezegd wat ik dacht. We gaan beginnen met de wat moeilijkere onderwerpen, zoals mijn misbruikverleden, mijn overleden vader, trauma's tijdens mijn opnames.

Ik heb ook het rapport van mijn psychologisch onderzoek gekregen eindelijk. Héél gek om te lezen. Blijkbaar is in 2012 al de diagnose eetstoornis nao gesteld, dat hebben ze mij nooit medegedeeld. Ik denk dat ze er iets te zwaar aan hebben getild, ik vertoon wel eetgestoord gedrag soms maar ik zou het geen stoornis willen noemen.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:04

fresley schreef:
Zijn hier ook mensen die in therapie zijn gegaan omdat hun paard een enorme spiegel was? En in overleg met mensen dat het komt door jou gedrag?

Beetje vaag uitgelegd.. Ik wil in PB wel in grote lijnen uitleggen wat er dan gebeurd. Maar hier ben ik wel benieuwd naar...

Door mijn therapie ben ik er achter gekomen dat mijn paardje mijn spiegel was. Mijn therapeut deed ook sessies met paarden dus kon mij er ook een heleboel over vertellen. Maar inderdaad mijn paard was mijn spiegel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 12:14

Miranda40 schreef:
fresley schreef:

Door mijn therapie ben ik er achter gekomen dat mijn paardje mijn spiegel was. Mijn therapeut deed ook sessies met paarden dus kon mij er ook een heleboel over vertellen. Maar inderdaad mijn paard was mijn spiegel.

Thanks voor je antwoord!

Mag ik vragen wat jou paard dan deed?

Ik heb PB's gehad en die beantwoord ik zsm als ik tijd heb!!

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 20:27

Mijn paard gaf mijn lichaamstaal af. Als ik niet lekker in mijn vel zat, al gespannen op stal kwam, strak in mijn lijf was dan liep hij bij wijze van over mijn heen als ik de stal opendeed of draaide zich met de kont naar de deur toe. Als ik dan ging rijden dan was meneer behoorlijk tegendraads.
Ik kon ook niet lekker in mijn vel zitten maar dan in emotionele sfeer; dan kwam hij naar me toe, legde zijn hoofd op mijn schouder en hield mij constant in de gaten; wilde alleen maar knuffelen.
Rijden was voor mij ontspanning en hij voelde dat dan ook heel goed aan als ik in het zadel zat.