Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 21:06

Heftig Jen, hopelijk herstel je goed.
loez kan me voorstellen dat je er tegenop ziet, toch prettig dat hier wat ervaringen uitgewisseld kunnen worden.

Marocje schreef:
Marielle_93 schreef:
Nog bedankt voor de geruststellingen! Komende week is het zo ver.

Ben jij al geweest?

Vandaag had ik het uitstrijkje (kolposcopie?) en die was goed! Wel wat te zien maar dat beeld klopte bij pap3. Over een jaar weer controle..Toch weer een geruststelling. :j

Fijn Marocje.
Ik ben laatst inderdaad geweest. Echter alleen een echo gehad waarop niks geks te zien was. En direct een afspraak gemaakt ook voor colposcopie, hadden ze in het ziekenhuis geweten dat ik hpv positief was dan was dat direct gebeurd, maar mijn huisarts zou het niet doorgegeven hebben oid. :? Dus een hoop zenuwen om niks en deze afspraak laat nu weer even op zich wachten helaas.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 21:09

Oh balen zeg, vond dat afwachten idd vervelend. Had wel het idee dat er nog niet veel aan de hand was, maar je weet het gewoon niet..

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:54

Ik meld me hier maar weer. In december 30 geworden dus begin dit jaar een uitstrijkje laten maken. Wel HPV maar geen onrustige cellen (Pap1). Advies om over een halfjaar nogmaals een uitstrijkje te laten maken. Dit heb ik twee weken geleden gedaan en afgelopen donderdag werd ik door de huisarts gebeld.. Ik schrok heel erg omdat het een halfjaar geleden prima was dus ik had me er deze keer totaal niet druk over gemaakt. Daardoor het gesprek ook maar half mee gekregen en vooral opgevangen dat ik doorverwezen werd naar een gynaecoloog.

Later die avond kon ik de verwijsbrief lezen en daar stond in dat er Pap3a1 uit gekomen is. Even Googlen natuurlijk en ik ben wat gerustgesteld. Kijk natuurlijk als een berg op tegen het onderzoek maar de uitslag lijkt mee te vallen. Moet denk ik vooral maar dankbaar zijn dat dit bevolkingsonderzoek bestaat en ik er braaf aan mee doe.

Mochten ze een stukje wegnemen, duurt het dan lang voor je daar de uitslag van krijgt? En wat kan daar uit komen? Dat is me nog onduidelijk.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 11:13

Mijn allereerste uitstrijkje was Pap3b met HPV, schrok mij uiteraard ook de tandjes. In mijn geval kreeg ik een afspraak bij de gyn voor een colposcopie en planden ze tijd voor een lisexcisie in mocht die nodig zijn. De colpo vond ik niet vervelend. Ze kijken dan met een mega sterke vergroter naar je baarmoedermond en met wat vloeistof lichten ze de onrustige cellen op.
Lis vond ik ook niet zo erg. Je voelt de verdovingsprikjes wel even, dat is wat gemeen. Maar daarna heb ik er niks van gemerkt. Na een dag of 10 kreeg ik de uitslag dat ze geen reden hadden om verder onderzoek te doen en dat ik na een half jaar terug moest.

Bij mij heeft het heel lang geduurd voor die Pap omlaag ging. Ik geloof bijna 3 jaar, dat is best eng. Snapte niet dat mijn lichaam het virus niet op ruimde maar dat schijnt dus vaker te gebeuren. Dus ook na de behandeling kan je uitslag nog een tijdje afwijkend blijven. Al met al vond ik de uitslagen steeds wel spannend maar de behandeling an sich niet heel erg. Als ik het weer zou moeten ondergaan zou ik er niet erg tegenop zien.

Jildau

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 11:40

Heel erg bedankt voor je reactie! Hoevaak moet je dan uitstrijkjes laten maken als die Pap niet 1 is zeg maar?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 11:55

Na mijn lis moest ik na een half jaar terug. Pap was toen 3a.
Vanaf toen hoefde ik maar een keer per jaar terug, tussendoor hebben ze nog een keer een biopt genomen voor mijn eigen gevoel. Die was goed. Pas vorig jaar kreeg ik voor het eerst een goede uitslag en was de HPV dus ook opgeruimd door mijn lichaam. Ruim 3 en een half jaar na mijn eerste uitstrijkje dus.

Het is de HPV die de cellen onrustig maakt want die gaan kapot of moeten zich verweren. Afhankelijk van je immuumsysteem, je leefstijl of soms gewoon dikke pech gaat het opruimen sneller of langzamer. Ik zelf rookte toen nog (stom) leefde minder gezond, had veel stress etc. Belangrijk is je te blijven bedenken dat pap3 géén kanker is. Het is slechts een afwijking van het normale en ze houden je vanaf dan in de gaten. Eigenlijk heel goed dus want ze zijn er dan snel bij als er iets veranderd.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:39

Ik heb nu idd voor in april de afspraak staan voor een nieuw uitstrijkje. Dan is dat ook een half jaar na de lisexcisie.

Ik was vooral blij dat mijn gyn alles zo fijn in Jip en Janneke taal uitlegden. Van begin tot eind. Daardoor heb ik me rustiger kunnen houden. Was
Telkens wel wat gespannen, maar niet over de zeik.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:40

Ik vond de ingreep echt echt echt niet leuk maar de gyn was fantastisch. Die maakte het luchtig. En het was echt een paar minuten voorbij.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 09:49

Urbanus schreef:
Ik vond de ingreep echt echt echt niet leuk maar de gyn was fantastisch. Die maakte het luchtig. En het was echt een paar minuten voorbij.

Had je veel pijn? Ik had de gyn en haar assistent, die kletsten volop. De verdoving heb ik amper gevoeld en de behandeling zelf ook weinig gevoeld. Alleen daarna behoorlijk buikkramp maar dat was het. Ik had me heel erg druk gemaakt en viel uiteindelijk echt enorm mee. Was idd zo gepiept!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 09:55

Ik vond de ingreep hartstikke meevallen, maar ik had ze ook vooraan mijn baarmoedermond zitten. Misschien dat dat verschil maakt?

Ik heb nog een vraag, HPV virus gaat toch nooit helemaal weg toch? Dat blijft sluimeren, dat ie nu weg is betekent niet dat hij nooit meer terugkomt toch?? Of vergis ik me? Omdat ik nu over mag naar om de 2 jaar...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 11:28

loez schreef:
Urbanus schreef:

Had je veel pijn? Ik had de gyn en haar assistent, die kletsten volop. De verdoving heb ik amper gevoeld en de behandeling zelf ook weinig gevoeld. Alleen daarna behoorlijk buikkramp maar dat was het. Ik had me heel erg druk gemaakt en viel uiteindelijk echt enorm mee. Was idd zo gepiept!

Ja, ik vond de prikken echt niet leuk en daarna schoot mijn baarmoeder in een soort permanente kramp :') dus van de ingreep zelf niets gevoeld. Maar had wel pijn.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 13:13

Ooooh dat is ook wel klote dan idd :oo
Zover ik begrepen heb Ania kan het HPV virus wel weggaan, maar kan hij ook weer terugkomen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 13:40

HPV kent meerdere varianten, je kunt dus genezen van de een maar een andere variant alsnog oplopen.

Op internet lees je vaak alle horrorverhalen over lisexcisie etc. Daardoor was ik ook veel nerveuzer dan achteraf nodig bleek. Dus juist heel belangrijk om ook de positieve verhalen te delen vind ik. Of de ‘mwah was niet leuk maar goed te doen’ verhalen. Want die schrijft men nu eenmaal minder snel op dan de horrorversies

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 16:37

Ik heb niks gelezen van te voren, liet me verrassen _O-

Maar achteraf viel het mee.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:03

Nou kom net bij de gynaecoloog vandaan en ze heeft twee biopten genomen. Moest janken daar en schaamde me kapot. Voelde me echt een aansteller.

De 23e krijg ik de uitslag (welke CIN). Ik stress hem wel een beetje want mijn vriend en ik willen misschien wel kinderen in de toekomst. De gynaecoloog legde me uit dat de kans op vroeggeboorte vergroot wordt als er wat weggehaald moet worden (CIN 2 of 3). Daardoor zijn ze vaak bij CIN2 ook afwachtend als je nog een kinderwens hebt. Blegh lekker twee weken stress nu..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:06

Jildau schreef:
Nou kom net bij de gynaecoloog vandaan en ze heeft twee biopten genomen. Moest janken daar en schaamde me kapot. Voelde me echt een aansteller.

De 23e krijg ik de uitslag (welke CIN). Ik stress hem wel een beetje want mijn vriend en ik willen misschien wel kinderen in de toekomst. De gynaecoloog legde me uit dat de kans op vroeggeboorte vergroot wordt als er wat weggehaald moet worden (CIN 2 of 3). Daardoor zijn ze vaak bij CIN2 ook afwachtend als je nog een kinderwens hebt. Blegh lekker twee weken stress nu..

Ik denk dat ze wel vaker huilende vrouwen in hun stoel hebben hoor. Of hysterische zoals ik. Zonder compassie zouden ze niet gekozen hebben voor hun beroep :)

Sterkte met het wachten, onzekerheid is altijd het ergste.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:08

Ja dat zei ze ook hoor dat het heel normaal was en ik het goed had gedaan enzovoorts. Hele lieve vrouw!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:30

Maar moest je huilen vanwege de pijn of meer door de stress van het hele gebeuren? Want dat laatste maken ze veel mee hoor. Echt niemand komt er voor zijn lol

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:56

Mars schreef:
Maar moest je huilen vanwege de pijn of meer door de stress van het hele gebeuren? Want dat laatste maken ze veel mee hoor. Echt niemand komt er voor zijn lol

Nee niet vanwege de pijn hoor! Meer omdat ik nog ergens hoopte met Pap3a1 dat het wel meeviel en ik na het kijken gewoon weer naar huis kon en over een jaar weer een uitstrijkje. Maar toen ze begon over “toch maar even biopten nemen” kreeg ik even een emo gevoel. Dacht gadver weer twee weken stress terwijl ik december de mooiste maand vind. Lekker de dag voor kerst uitslag straks. Dus van de spanning want de pijn viel reuze mee!

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:40

Ik vond het heel erg meevallen! 2x lisexcisie gehad en paar keer colposcopie. Die verdovingsprikken voelde ik niet eens en daarna helemaal niets meer. Behalve de adrenaline in de verdoving die 1x inkickte :') lag ik daar met enorm hoge hartslag en oren die een soort van dicht sloegen.
Had ook pap 3a1, cin 2-3. Nu HPV negatief en pap 1 :j

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:41

Jildau schreef:
Mars schreef:

Nee niet vanwege de pijn hoor! Meer omdat ik nog ergens hoopte met Pap3a1 dat het wel meeviel en ik na het kijken gewoon weer naar huis kon en over een jaar weer een uitstrijkje. Maar toen ze begon over “toch maar even biopten nemen” kreeg ik even een emo gevoel. Dacht gadver weer twee weken stress terwijl ik december de mooiste maand vind. Lekker de dag voor kerst uitslag straks. Dus van de spanning want de pijn viel reuze mee!

;( :(:) Ik voel je. We gaan gewoon heel hard met je mee duimen dat er niks raars uit komt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:46

Jildau schreef:
Mars schreef:

Begrijpelijk toch, dan neemt de teleurstelling en spanning de overhand! Gelukkig dat de pijn an sich mee viel. Zo’n biopt nemen ze vaak al ter voorzorg, je bent er dan toch. Hopelijk kun je het een beetje van je af zetten en toch wat van de decembertijd genieten

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:58

Ja ze zei het valt wel mee maar ze zag twee kleine afwijkingen dus daar biopten van genomen.

Heb vooral stress van het feit dat m’n vriend en ik in de toekomst mogelijk wel kinderen willen. Wat mij betreft halen ze alle afwijkende zooi weg bij CIN 2 maar dat wordt dus niet aangeraden. En bij CIN 3 zal dat wel moeten..

_LotteZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:06

Jildau schreef:
Ja ze zei het valt wel mee maar ze zag twee kleine afwijkingen dus daar biopten van genomen.

Heb vooral stress van het feit dat m’n vriend en ik in de toekomst mogelijk wel kinderen willen. Wat mij betreft halen ze alle afwijkende zooi weg bij CIN 2 maar dat wordt dus niet aangeraden. En bij CIN 3 zal dat wel moeten..

Hopelijk kan ik je wat gerust stellen, vorig jaar om deze tijd ook een lisexcisie gehad ivm CIN3. Momenteel 26 weken zwanger en de verloskundige heeft navraag gedaan bij de gynaecoloog. Ik was bang daar onder controle te moeten, maar dat is niet nodig, de gynaecoloog ziet geen extra risico’s :) nu is elk geval/persoon uiteraard weer anders, maar jullie kinderwens hoeft echt niet gelijk van tafel :(:)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:29

Oh wat goed om te horen! Zulke verhalen stellen zeker gerust. :)