GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 12:29

Suzanne F. schreef:
:(:)
Ja dat merk ik nu ook. Heb het best zwaar al zeg ik het zelf. Hoe makkelijk is afvallen als je geen honger hebt. Dan kan je zulke verstandige keuzes maken, gezond eten en de juiste hoeveelheden. Geen zwakke momenten en je voelt je zo sterk in de supermarkt; je kan alles zo laten liggen en je pakt een komkommer. :')
Maar het wordt serieus lastig als je gaat afbouwen en weer honger krijgt. Ik denk dat dit het minpunt van de medicatie is. Je kan denk ik niet meer zonder, of echt heel moeilijk. Ik ben dolblij met het resultaat. Dit had ik nooit kunnen bereiken zonder de GLP-1. Maar ja en nu? Ik doe echt mijn best en zoek een balans tussen ‘heus weleens iets mogen’ en gezonde overwogen keuzes maken.

Onderhoud is sowieso heel erg moeilijk om die balans te vinden denk ik. Is het een optie om kracht training bij te doen? Wat extra spiermassa erbij zodat je wat extra ruimte voor calorieen hebt.
Van proteine zit je ook langer vol. Maar geen idee of je dat al doet.

Shadow0 schreef:
Ik las op LinkedIn wel een aantal apothekers die echt moeilijk doen over bijna alles en hun collega's oproepen dat ook te doen... Levering afwijzen omdat ze niet voldoende informatie hebben om de vergoeding toe te kennen (terwijl de apothekers een deel van de informatie niet eens hebben zoals een gevolgd GLI-traject), niet het voorschrijven van een grotere verpakking om de kosten nog een beetje te drukken. Maar ook echt geen interesse in de patienten die het gebruiken, of daar eens een gesprek mee aan te gaan. Ook geen interesse over de voordelen van de middelen. Ze lijken het echt te zien als iets dat ontmoedigd moet worden, niet als iets dat de gezondheid werkelijk kan bevorderen.

Vind ik erg kwalijk. Het is de apotheker zijn werk om de medicijnen goed te kennen, en hoe het gebruikt moet worden.
Maar ze mogen niet weigeren toch? Ze zijn geen dokter? Als ik daar fout zit, correct me if im wrong.

raket

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 13:09

Mijn apotheker is erg geïnteresseerd en komt zelfs even een praatje maken als ze me ziet.
Ook wel omdat ze de combinatie met mijn prednisongebruik interessant vindt.
Ik ben benieuwd naar mijn afspraak met de internist.
Ik wil zelf wel doorgaan.
Ik vind niet aankomen het het geld ook wel waard en ik ga voor mijn longen nog allerlei dingen krijgen. Ik weet nu wat ik heb aan bijwerkingen en dit kan ik handelen. Dus ga liever niet iets anders proberen.
Maar hied, haar vak. Dus ik zal eens horen wat ze zegt.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 15:10

Suzanne F. schreef:
SassyMoon schreef:
Maar ik maak me wel een beetje zorgen over dat het snack gevoel weer zo snel en heftig terug kwam. Ik heb mezelf dus nog lang niet onder controle. Hoe ga ik het afbouwen ooit overleven? Nouja ik wilde het even delen. Nu op naar de laatste kilo's en buikomvang centimeters eraf. :o

:(:)
Ja dat merk ik nu ook. Heb het best zwaar al zeg ik het zelf. Hoe makkelijk is afvallen als je geen honger hebt. Dan kan je zulke verstandige keuzes maken, gezond eten en de juiste hoeveelheden. Geen zwakke momenten en je voelt je zo sterk in de supermarkt; je kan alles zo laten liggen en je pakt een komkommer. :')
Maar het wordt serieus lastig als je gaat afbouwen en weer honger krijgt. Ik denk dat dit het minpunt van de medicatie is. Je kan denk ik niet meer zonder, of echt heel moeilijk. Ik ben dolblij met het resultaat. Dit had ik nooit kunnen bereiken zonder de GLP-1. Maar ja en nu? Ik doe echt mijn best en zoek een balans tussen ‘heus weleens iets mogen’ en gezonde overwogen keuzes maken.

O, jee en jij bent nog wel mijn grote voorbeeld! Ja lastig he, met voldoende Ozempic is het leven zoveel eenvoudiger. Ik had al niet verwacht dat ik naar de 1 mg zou gaan. Aan de andere kant is dat natuurlijk eigenlijk pas de officiele werkzame dosering. Ik hoop gewoon dat ze door blijven ontwikkelen en deze middelen nog beter worden, minder duur en langer werken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 15:15

Je grote voorbeeld? _O- _O- := 8-)

Nou ik doe ook maar wat hoor. Ik bekijk het van dag tot dag nu. Ene dag gaat beter dan de andere dag maar ik wil niet meer verhogen. Verder verlagen ook niet (nog niet, ik hoop ooit wel).
Vandaag gaat vrij goed. Heb soep gemaakt voor mezelf en dat vult goed.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 16:09

Wat dat betreft ben ik wel blij dat ik op de start dosering ben gebleven en het voldoende werkte voor mij.

Volgende week vrijdag gaan we voor 10 dagen naar de camping. Ik denk dat ik ipv donderdag vrijdag voor vertrek spuit en het dan uit ga proberen te zingen tot de zondag dat we terug komen. Ik heb een nog bijna volle grote spuit Mounjaro en ik vrees dat de koelkast in de caravan het bij de verwachte temperaturen niet koel genoeg kan houden. Dan maar even afzien.. :\

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 16:13

Hij kan gewoon bij kamertemperatuur gehouden worden. Dat lukt toch wel?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 17:15

Zeker vakanties is moeilijk.om je in te houden vind ik haha

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 18:21

Ik reis morgen terug van 2 weken familiebezoek (1000km dus met de nodige hoeveelheid snacks :') ) en heb dan in deze 2 weken
3x Chinees gegeten ( want dat heb je bij ons niet en is jammie :9 )
1x all you can eat (is er ook niet bij ons en is ook jammie :D )
2x Pizza
2x patat als lunch
1x cafetaria

Maar volgens mij ben ik zelfs nu niet aangekomen dus we zijn nog steeds op de goede weg *\%/*
Ik eet de komende twee weken in elk geval sla :') en ga weer voeden ipv vullen :=

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 18:27

Jester_ schreef:
Zeker vakanties is moeilijk.om je in te houden vind ik haha

Haha klopt. Scheelt dat ik al zo goed als op mijn streefgewicht ben dus al af en toe mijzelf iets gun. En we een actieve vakantie gaan hebben dus hopelijk iets meer verbrand dan normaal :')

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:11

Ik kom ook niet meer aan op onderhoudsdosering. Hoef absoluut niet meer op mijn eten te letten. Te veel eten lukt me niet meer, vol is echt vol. Maar nu in de vakantie heb ik me bewust lekkers gegund en geen gram aangekomen. Dus het doet echt meer dan hongerstilling en verbranding. Eerste vakantie in maatje 36 ook, heel ander leven zo

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:45

Wat heerlijk Benalaars. Heb je Ozempic of Mounjaro?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:02

Mounjaro

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:34

wat goed om te lezen dat het bij de meeste goed gaat, al is de waarschuwing voor de alvleesklier denk ik ook wel een keer goed om bij stil te staan!
ik ben inmiddels ook ruim 10 kilo afgevallen met ozempic maar ik ben sinds 2 weken weer teruggegaan naar een dosis van 0.5 mg. ik heb 3 weken 1 mg geprikt maar dat werkte eigenlijk te goed...
ik had helemaal nergens meer zin in en zelfs koffie smaakte me niet meer.
aangezien je toch wel wat moet eten, ging ik tegen mijn zin in eten en was de verleiding groot om dan minder gezonde keuzes te maken om 'toch maar wat binnen te krijgen'
nu terug op 0.5 kan ik weer beter eten en heb ik minder behoefte aan ongezonde dingen, dus misschien is dat voor sommigen ook de moeite waard om even kritisch naar te kijken
verder ben ik echt heel blij met de keus om op deze manier af te gaan vallen!
ik had een echt hoog BMI en ben sinds begin mei al ruim 3 punten gezakt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:44

BenaLaars schreef:
Mounjaro

Jij bestelde toch op een andere manier? Hoe doe jij dat nu en wat kost het je?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:32

Ik bestel het nog steeds in de UK, krijg het keurig via de post gekoeld geleverd elk kwartaal. Betaal ongeveer €700 voor 3x 15mg. Bouw dus een overschot op.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:38

BenaLaars schreef:
Ik bestel het nog steeds in de UK, krijg het keurig via de post gekoeld geleverd elk kwartaal. Betaal ongeveer €700 voor 3x 15mg. Bouw dus een overschot op.

Wat kost Ozempic daar? De 1 mg?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:46

170

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:53

BenaLaars schreef:

Dat kon toch niet zomaar out of the blue staat me bij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:01

BenaLaars schreef:
170

Maar komen daar nog recept kosten bij ofzo? Je kan niet zomaar bestellen daar toch?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:04

Ik heb daar een abo lopen en krijg automatisch geleverd. Kan zijn dat ze andere regels hebben voor nieuwe klanten buiten de UK. Was destijds geen enkel probleem. Ik heb nooit receptkosten of consultatie moeten betalen. Enkel verzendkosten en inklaringskosten

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:18

Maar in de UK is dit middel gewoon veel goedkoper en makkelijk online te bestellen. Nederland moet weer betuttelend moeilijk doen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:28

Toen woonde je daar?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:19

Je hebt dan toch wel risico dat het door de douane wordt ingenomen?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:26

Het gaat al weken op en neer dat stomme gewicht maar vandaag in elk geval niks bij gekomen en ook niks afgevallen. Maar liever dat dan aankomen. Maar wel centimeters kwijt! Taille 3 cm eraf, hals 1 cm eraf en heupen 5 cm eraf! Dus daar wel heel erg blij mee, toch nog iets wat eraf is gegaan

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:27

Misschien houd je vocht vast ivm warmte en de medicatie?