Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 10:40

Wat balen dat je zo slecht slaapt germie, hopelijk kom je weer in een fijn ritme.
Wat wandel jij snel Danseresje! Wel handig met dat soort afstanden.
Beterschap voor alle zieken.

Vanmorgen voor het eerst vroeg in de ochtend gaan hardlopen. Moest mijn vriend om 8 uur droppen op het station dus was er toch al uit. Ben geen ochtendmens maar was wel heel lekker rustig zo. Ga nu vaak om 4/5 uur in de middag en dan is het veel te druk. Toch proberen vaker in de ochtend te gaan.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 11:06

Ben je niet gewoon ziek Germie?

Fijn dat je je al wat beter voelt SV,

Lekker dat het zo rustig was Eef. Dan kan het bijna voelen als een dieet beloning voor het toch zo vroeg/bijtijds op pad gaan.

Die snelheid is echt iets sinds ik op five fingers loop.
Daarvoor liep ik gemiddeld eigenlijk 5km/u en met blaren nog langzamer :=
Mijn eerste jaar dat ik met Nijmegen op hal sliep, liep ik 50km en was echt wel één van de latere/laatste lopers op post 3 en 4 geloof ik.
Maar de snelheid helpt zeker met de langere afstanden. Helemaal bij meerdaagses: hoe eerder je binnen bent, hoe meer rust je hebt.

En dan komen we dus bij één van de redenen dat ik nu het hardlopen voorzichtig op pak. Conditioneel beter worden en langer het hogere wandeltempo kunnen vas. Dan hoop ik ook dat ik bij Nijmegen bepaalde knelpunten voor de droogte voorbij ben....

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 12:22

Vervelend Germie, klinkt mij inderdaad ook als een beginnende griep?
Beterschap!

Lekker Danseresje, dat je zo snel loopt!

Lekker zo in de ochtend Eef! Ben ik ook altijd wel fan van, al vind ik het nu het kouder is lastiger er uit te gaan.

Wauw Lies, hoe ben je zoveel sneller geworden, in zo’n korte tijd? Knap hoor.

Lekker zo’n rustig loopje Sall!

Inderdaad Leonie, als de schoenen bevallen, gewoon dezelfde kopen!

Lekker Puera, zo door het bos dwalen. Haha grappig dat ze dachten dat jullie mee liepen.

Balen dat je niet fit bent SV, hopelijk gauw opgeknapt.

Hoe ging je loop iris?
Ik vond m pittig eigenlijk, maar wel super leuk!
Die heuvels heb ik hier niet haha. Eerste km was het te druk, daarna kwamen al snel de heuvels, en toen we de laatste gehad hadden was het lekker naar beneden en vaart maken. Mn laatste km is ook heel snel.

Afbeelding

Wel leuk loopje, leuke sfeer. Alleen alles was wel ver uit elkaar, en nog best lang wachten in startvak. Had het zo koud.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 14:47

Herkenbaar, ik heb de 7h nacht denk ik een stuk of vier keer gelopen. De laatste 4km vlieg je over de weg. Die heuvels heb ik dan weer niet zo'n last van.
Maar mij nu te druk, te kort en sowieso wat jij noemt: alles uit ver uit elkaar. Wel een gezellige loop.

Danseresje slim om het hardlopen erbij op te pakken. Denk dat je wandeltempo er baat bij heeft.

Wij waren vanmorgen in de Kruisbergse Bossen. Een halve trailmarathon op superrustig tempo gelopen ivm die naweeën van mijn tandartsbehandeling. Zal blij zijn als van de week de hechtingen eruit zijn. Het was echt genieten in het bos!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lughnassadh

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 16:15

SV, mooi!!

Danseresje, welke fivefingers heb jij?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 16:29

Heerlijk SV, je matcht mooi met de bladeren. :))

Ik was ook nooit zo’n ochtendloper, Eef maar de laatste jaren loop ik weekends eigenlijk altijd ‘s ochtends. Wat je zegt, dan is het heerlijk rustig op de weg.

Wat bijzonder dat je zo’n verschil merkt, Danseresje. Fijn dat het voor jou werkt. Ik vind het altijd een grappig gezicht, die schoenen. Niet verkeerd bedoeld, hoor!
Met de Steamtrail troffen we een loper die het liefst op blote voeten liep als de ondergrond het toeliet, en anders op van die zwemschoentjes. Die moest voor z’n werk verplicht schoenen aan, zal wel vanwege veiligheid zijn geweest maar zodra ie dan thuiskwam, gingen ze uit. Heel bijzonder ook!

Jammer van de kou, Samantha! Was het verder wel droog?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 17:00

Wauw mooie plaatjes SV, ik zag je eerst niet eens haha.

Het miezerde eventjes voor de start, tijdens run droog en toen we uit trein stapten ging het pas echt regenen.

Ik ben gewoon een koukleum. Zit nu ook met een deken en airco op verwarmen op te warmen van m’n fiets rit naar paard (12km)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 17:18

Het valt me op hoe geel de bladeren overal zijn geworden in 2 weken tijd.
Ik heb vanmorgen een verkleum buitenrit op mijn paard gemaakt. Winterlaarzen aan, winterjas weer gepakt, en had nog koude tenen en handen, heel vervelend. Maar het was wel een fijn ritje. Mevrouw schrok 1 keer en bokte, ik zat op de hals. Even dacht ik dat ik voor het eerst in m'n leven tijdens een buitenrit naast haar zou liggen, maar het is goedgegaan. Ben je 21, moet je ineens nog schrikken, het blijven paarden. Is een teken dat ze goed in haar vel zit.
De oude merrie liet ook nog een drafje zien vandaag, dus ook daar gaat het gelukkig nog goed mee. De jonge ruin nog niet gereden, ik ben nog niet fit en dan weet ik dat hij me uit gaat proberen.

Zojuist toch even geprobeerd hard te lopen. Ik heb het koud, de kop zit vol snot, ik hoest, maar ik heb geen koorts. Gewoon de Garminsuggestie gedaan, en het ging zwaar, ik heb veel gehoest onderweg, en de eerste 2.5km had ik het echt koud, kreeg het niet warm. Ben na 1km het bos ingedoken, want dan loop ik uit de wind, ik had dus alleen regen zeg maar. En ben maar rondjes gaan lopen, steeds weer 8-tjes en zo rondjes linksom en rechtsom. Kwam nog een bekende tegen, dus na 2.5km even een minuutje gestopt om te praten en daarna nog 2.5km gedaan en uiteindelijk op 5.22km uitgekomen in 46 minuten. Dus iets sneller dan de Garminsuggestie van 8.50min/km (8.35 zat ik op), maar het was voor mijn gevoel of ik de longen uit m'n lijf gelopen heb. Het ging waardeloos, ik was ook echt benauwd, en toch ben ik blij dat ik gegaan ben. De kop is er weer af zeg ik dan maar. Nu even een kwartiertje op mijn verwarmde kleedje op m'n stoel en dan kleed ik me weer om.

Vandaag de laatste keer thuis douchen deze maand. De badkamer gaat er uit. Dus dan moet ik me 3-4 weken elders douchen. Dat ga ik wel missen, een warme douche na het hardlopen. Ik denk dat ik nu op donderdag maar verplicht van mezelf naar het zwembad ga omdat ik daar dan m'n haar kan wassen en dan nog 2 keer in de week de 18km naar m'n vader rij. Daar mag ik van hem zo lang douchen als ik wil, dus als ik er een kwartier onder wil staan is het ook goed (ben meestal in 6 minuten wel klaar, maar de afgelopen 2 dagen werden het er toch 10, heb zo'n zandloper).

Normaal ben ik niet echt een koukleum. Maar nu na de vakantie en met die verkoudheid helaas wel. Ik hoop niet dat het de hele winter zo koud blijft voor mij.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 17:24

Dit is echt mijn favoriete temperatuur om hard te lopen, zo tussen de 4 en 9 graden. Dan kan ik in kort/kort en zweet ik me eindelijk iets minder kapot :P.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 17:41

Supervixen schreef:
Dit is echt mijn favoriete temperatuur om hard te lopen, zo tussen de 4 en 9 graden. Dan kan ik in kort/kort en zweet ik me eindelijk iets minder kapot :P.

Ik mag jou geloof ik wel :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 17:57

Supervixen schreef:

Met de regen er bij? Bah, mij dan te koud. Zonder wind en regen met een zonnetje wil het nog wel. Maar vandaag is het echt niet leuk.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 18:21

Wij hadden het helemaal droog en ja ook met de regen als het moet.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 19:18

Ja het is nu inderdaad heerlijk hardloop weer!
Beetje regen vind ik nooit zo erg, maar liever droog ja.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 20:54

Hahaha Sall, ja als je harder gaat is het logisch dat je hartslag omhoog gaat :+ Maar wel tof dat je er dus comfortabel bij bent!

Haha ik herken dat wel ieris. SOms moet je even een rust momentje inbouwen.

Beterschap Germie.

_O- Puera. Ik zie het al helemaal voor me.

Wauw wat een afstand leg jij af danseresje! Ik snap dat het voor jou voelt als weinig maar Pff.

Waar ben je uiteindelijk gaan lopen SV? Ah ik zie het al <3
Supervixen schreef:

Wij zijn niet hetzelfde ras :=

Ahh lekker Eef. Ik ben ook geen ochtend mens maar vind het wel altijd heerlijk begin van de dag om lekker te sporten.

Ahh tof Samantha! Wel aanrader dus?

Wat betreft schoenen, ik heb de saucony omni 22 en dinsdag heb ik mijn 2de paar als het goed is (dan ga ik even langs de winkel) *\o/*

En ik heb een leuk nieuwtje, Ik ga per 1 december zelf bootcamp lessen geven **\O/**
2 uurtjes per week gewoon naast mijn baan. Er is een schreeuwend te kort kwam ik achter begin dit jaar en het leek me eigenlijk wel leuk, dus zogezegd zo gedaan.
Gister min eerste les gegeven (met instructeur erbij) en het was echt heel erg leuk! (Hoewel ik ook graag mee wil doen hahaha)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:11

SV, balen dat je zo niet goed bent geworden van de AB, rotspul is het ook. Maar super fijn dat je vandaag lekker hebt kunnen lopen!

ieris, liep je in gebied waar je anders ook niet loopt? En had je niet je mobiel bij je om de omgeving te checken? Ik gebruik altijd topo gps als kaart als ik de weg even niet weet. Maar het is ook wel weer een grappig verhaal dat je zo 26 km hebt gelopen.

Eef_Bam, jaa de ochtenden zijn heerlijk!

Danseresje, mooi waar je naartoe werkt! Vriendin van mij wisselt 5 fingers met altra's af (hebben zero drop) met rennen, ik geloof wel dat je van die 5 fingers echt hele sterke voeten krijgt. Bij bijna alle trailrunevenementen waar ik ben geweest spot ik vaak wel één iemand op blote voeten, blijf dat zo knap vinden! Ik moet dan altijd denken aan een keer dat ik op blote voeten door de wijk wandelde en een punaise in mijn hak kreeg. :')

Leuk Samantha!

Leonie, ooh wat tof zeg! Klinkt als passend bij jou! Mijn bootcampinstructeur doet vaak ook een beetje zelf mee. :+

Ik vind deze temperaturen ook perfect om nog kort-kort in te lopen, echt heerlijk om niet zo heet te worden onderweg. Ik koel alleen erna heel snel af, dus daar moet ik wel voor oppassen.

Ik heb vanochtend op werk even snel een rondje gelopen, de ochtendlucht was echt prachtig, de donkere wolk kreeg ik wel over me heen halverwege.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:42

Lekker Suliko!

Wat leuk Leonie! Gaaf hoor, bootcamp!

Voor de dames die fusion tights hebben, wat is nu het verschil tussen dames model en unisex?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:09

Damesmodel heeft een hoge taille. De unisex heeft een normale taille en een touwtje om aan te snoeren. Qua maten vallen ze hetzelfde, ik heb van beide maat M.

Fusion heeft met Black Friday vaak wel een leuke korting. Mocht je wat willen aanschaffen, loont het zeker om even te wachten!

Heerlijk, Suliko!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 11:39

Ja ik wacht nog even af.
Zag m ergens anders wel al met korting, 75 euro ipv 95. Maar wie weet bij fusion betere aanbieding.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 11:48

Vorig jaar hadden ze 25% korting, dacht ik. Veel meer wordt het vaak niet, ook niet bij andere webshops is mijn ervaring.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 13:06

Klopt inderdaad, 25% is meestal de max.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 17:15

Mooie foto’s SV!

Jij ook Suliko!

Haha, leuk al die vragen. Ik heb niet echt een geheim. Voor mij was het ten eerst echt accepteren dat door de blessure mijn conditie sterk was verminderd en ik dus echt langzamer moest lopen. Ik heb de eerste 6 weken dus ook alleen maar loopjes gedaan op 6:30 ongeveer. Ook niet langer dan 10 km. Nu sinds 2 weken ben ik de afstand wat aan het verlengen en heb ik dus slechts 2 intervaltrainingen gedaan.

Ik ben wel blijven krachttrainen toen ik niet kon lopen. Op naar de volgende minuut, die staat over 3 maanden gepland :D

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 17:48

Toch weer kunnen lopen vandaag *\o/* ! nIk had bedacht dat lief me gewoon bovenaan de heuvel zou droppen, nadat we boodschappen waren wezen doen, want daar is het een soort van vlak. Het glooit wat en heeft wat vals plat. En 1 weg aardig heuvel op maar die kun je gewoon overslaan.

En dat bleek een heel goed plan! Met wat improviseren, ik liep letterlijk rondjes rond het dorp, kom je een heel eind. Een keer de weg heuvel op genomen, gewoon om eens gedaan te hebben als uitdaging, en na 3 rondjes naar het huisje gelopen. Dat was steil heuvel af. Dan thuis komen, denken dat je een km of 3 gelopen hebt, op je horloge kijken en zien dat het 5,6 km is in 39 minuten :D en je dus concludeert dat je dit heel makkelijk gelopen hebt. Want om nu te zeggen dat ik moe was.......Kortom, ik heb mezelf echt verrast want het enige andere loopje was vorige week een korte trailrun.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 19:03

Hey Germie, vannacht wat beter geslapen?

@lugh wat knap! En fijn als je zo heerlijk hebt gelopen dat het bijna effortless voelt.

Ik heb gister 4 km gelopen, na 3 weken eigenlijk weinig te hebben kunnen doen. 5x5 met 1 min. lopen tussendoor om te zorgen dat ik het echt rustig aan doe ;-)
Ging eigenlijk heel lekker.
Ik had me ingeschreven voor 5+K (5,7 km) op 9 dec. Komt nu aardig dichtbij en ik was van plan mijn kaartje te verkopen of gewoon af te zeggen (jammer van het geld dan maar)
Maar nu zeiden 2 collega;s dat als ik nu 4 km kan lopen aan 1 stuk (dat lukt iid wel) dat tijdens zo'n evenement 5,7km ook wel moet lukken. Ik weet het niet zo. Hoe denken jullie daarover?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 19:10

Super Lugh!

Koekie, moet vast kunnen! En anders ga je toch wat extra wandelen? :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 19:12

Gewoon doen koekie, dat kan best!