Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xxLady schreef:Ik ga vanaf morgen beginnen met dexamfetamine, iemand nog ervaringen daarmee?
milou123 schreef:Hi dames,
Ik breek even in want ik heb een vraagje; ik heb zelf autisme en heel veel gehad aan enkele boeken (voornamelijk boeken geschreven door mensen met autisme) omdat er veel herkenning inzat, zeker vlak na mijn diagnose, maar ook zodat ik stukjes kon laten lezen aan anderen. Zodat zij mij beter zouden begrijpen, meer begrip en snapte waar iets vandaan kwam. Zijn deze boeken er ook over ADD? Welke boeken raden jullie aan? Voor ouders, docenten etc.?
Ik hoop dat jullie hiermee kunnen helpen. Alvast bedankt.
Romyv schreef:milou123 schreef:Hi dames,
Ik breek even in want ik heb een vraagje; ik heb zelf autisme en heel veel gehad aan enkele boeken (voornamelijk boeken geschreven door mensen met autisme) omdat er veel herkenning inzat, zeker vlak na mijn diagnose, maar ook zodat ik stukjes kon laten lezen aan anderen. Zodat zij mij beter zouden begrijpen, meer begrip en snapte waar iets vandaan kwam. Zijn deze boeken er ook over ADD? Welke boeken raden jullie aan? Voor ouders, docenten etc.?
Ik heb een hele waslijst gekregen van PsyQ waar ik vorige week ben geweest. Zijn boeken en artikelen (van verschillende aart en met verschillende strekkingen) die zij adviseren.
Ik zal wel even een foto ervan maken en hier posten
Bizar dat verhaal van het CBR!!!!! Ik ben blij dat ik mn rijbewijs al 10 jaar heb (klinkt mega oud dit) Er zijn toch Ugggg mensen die -dan wel niet gediagnosticeerd- rondrijden met add/adhd? Die hebben nooit al die rompslomp gehad
zo, bij mij is de kogel formeel door de kerk!! Afgelopen vrijdag is de diagnose ADHD en slaapstoornis gesteld. Het was wel grappig, heb zelf psychologie gestudeerd en zelfs gewerkt als diagnosticus. Dus het was een soort gesprek tussen 2 collega's ipv patiënt-behandelaar verhouding. Ondanks mijn studie vond ik het zeer verhelderend. Ik heb dit onderwerp gedurende mn hele studie links laten liggen (wou geen self fulfilling prophecy) dus zat met heel veel vragen; wat is nu de ADHD en wat zijn gewoon 'slechte' karaktereigenschappen? Ook vond ik het heel leuk om te horen hoe mn partner en vader mij zien en ervaren. Waar zij last van hebben of hoe ze dingen beleven. Mijn vader vergelijkt me altijd met mn zus, die waarschijnlijk ook ADHD heeft, dus was vrij kansloos maar wel grappig!!! Krijg je dingen als:
Arts: was uw dochter als kind drukker, beweeglijker of meer aanwezig dan andere kinderen?
Vader: nee, der zus was ook zn gekooide tijger als ze niet mocht buiten spelen.. Hoort toch een beetje bij kinderen?
Arts: en in vergelijking met bijvoorbeeld de kinderen uit de straat of op school?
Vader: geen idee, die zaten niet savonds aan tafel met eten
AS vrijdag behandelplan opmaken. Heb nog geen idee wat er op me af gaat komen, wel duidelijke zorgvragen en doelstellingen geformuleerd voor mezelf vast.
Poess91 schreef:Romyv, wat je zegt met 'wat is nu de ADHD en wat zijn gewoon 'slechte' karaktereigenschappen'... Daar zit ik ook nog vaak over na te denken. Maar ik kom er nog niet helemaal uit..
Hoe kijken jullie hier verder naar?
fleur_yen schreef:Mag ik mij hier ook melden om mee te komen praten? Afgelopen voorjaar en zomer hele procedure gehad bij psyQ, waar ik in de eerste instantie gediagnostiseerd werd met een gegeneraliseerde angst stoornis. Na heel wat gesprekken met psycholoog en psychiater is de diagnose bijgesteld naar add. Dit kwam voor mij eigenlijk als een opluchting en hiermee voelde ik ook een enorme herkenning, wat ik dus met die 1e diagnose niet had. (hele verhaal is wat langer en gecompliceerder, maar niet per se van belang)
Momenteel heb ik nu m'n 4e wekelijkse groepssessie gehad, wat ik daar tot nu toe vooral fijn aan vind is de herkenning van alle verschillende mensen, en dat ik dus niet de enige ben voor wie het zo moeilijk is om op een normale en fijne manier een studie te volgen.
Verder zit ik sinds gister aan de methylfenidaat, tot nu toe merk ik vooral de bijwerkingen, weinig eetlust, hele lichte hartkloppingen, en een beetje een leeg gevoel, minder scherp dan normaal maar wel meer rust in mijn hoofd volgens mij, en kan me wel beter op 1 ding tegelijk focussen. Het rebound effect heb ik gister ook wel gemerkt, een hyperachtig gevoel in m'n hoofd en de constante neiging om te tikken/trommelen/met m'n vingers knippen en al dat soort zenuwachtige trekjes. Ik heb nog weinig aan m'n studie gezeten, maar ben erg benieuwd wat ik daarbij ga merken, over het algemeen heb ik het concentratievermogen van een goudvis (maar daarmee ben ik hier vast niet de enige), dus ik hoop dat het me kan helpen om m'n focus wat meer op mijn studie te kunnen leggen.
Romyv schreef:milou123 schreef:Hi dames,
Ik heb een hele waslijst gekregen van PsyQ waar ik vorige week ben geweest. Zijn boeken en artikelen (van verschillende aart en met verschillende strekkingen) die zij adviseren.
Ik zal wel even een foto ervan maken en hier posten
__Lauraa schreef:Ik heb hier al eerder een bericht geplaatst. Inmiddels heb ik de diagnose ADD. Ik ben vandaag begonnen met het slikken van methylfenidaat. En ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. Ik kon me beter concentreren en had meer rust in mijn hoofd. Ik had nog wel gedachten maar niet zo diepgaand en intensief. Ik had wel hartkloppingen en last van een opgejaagd en zenuwachtig gevoel. Ik had het gevoel dat ik red bull had gedronken, werd er ook trillerig van.
Ik slik nu 3 keer per dag 5 mg. Indien nodig ga ik naar 10 mg volgende week, dan heb ik weer een gesprek met de psychiater.
Wie slikt hier ook medicijnen, hoe ervaren jullie het? Ik heb namelijk ook enorm last van angsten, vooral sociale angst. Ik had het gevoel dat ik door de medicijnen beter durfde, ik heb vandaag zelfs zonder zenuwen drinken besteld bij een bar. Ik vraag mij af hoe dit komt, want ik lees juist verhalen dat je door de medicatie juist rustiger en 'zombie-achtig' wordt.
Romyv schreef:nu al weer spijt dat ik dat beloofd heb, heb al weer geen idee waar ik dat ding gelaten heb thuis!! Volgens mij ligt het ergens bij mn vriend![]()
Ja, ik wist het al voordat de officiele diagnose werd gesteld. Niet omdat ik aan zelfdiagnostiek doe, maar als puber ben ik een paar keer bij een psycholoog geweest die het vast had gesteld. Toen ervoor gekozen er niets mee te doen, dus had ook geen formele diagnostiek nodig. Daarbij is het wel in meerdere optieken bevestigd![]()
Ik wil het niet perse als excuus gebruiken, wil vooral mezelf wat beter begrijpen. Heb bv een hekel aan dat ik ALTIJD aan het haasten ben omdat ik overal te laat kom.. Zelfs als ik te vroeg weg ga, fix ik het om tussendoor dingen te doen met als gevolg dat ik het net niet redGeen idee hoe dat nu zit! Begint al met het feit dat ik nul gevoel voor tijd heb (weet nooit hoelang iets duurt, ik kan echt niet zeggen hoe laat het is zonder op de klok te kijken enz) en geen focus werkt het misschien ook in de hand..?
Romyv schreef:nu al weer spijt dat ik dat beloofd heb, heb al weer geen idee waar ik dat ding gelaten heb thuis!! Volgens mij ligt het ergens bij mn vriend![]()
Ja, ik wist het al voordat de officiele diagnose werd gesteld. Niet omdat ik aan zelfdiagnostiek doe, maar als puber ben ik een paar keer bij een psycholoog geweest die het vast had gesteld. Toen ervoor gekozen er niets mee te doen, dus had ook geen formele diagnostiek nodig. Daarbij is het wel in meerdere optieken bevestigd![]()
Ik wil het niet perse als excuus gebruiken, wil vooral mezelf wat beter begrijpen. Heb bv een hekel aan dat ik ALTIJD aan het haasten ben omdat ik overal te laat kom.. Zelfs als ik te vroeg weg ga, fix ik het om tussendoor dingen te doen met als gevolg dat ik het net niet redGeen idee hoe dat nu zit! Begint al met het feit dat ik nul gevoel voor tijd heb (weet nooit hoelang iets duurt, ik kan echt niet zeggen hoe laat het is zonder op de klok te kijken enz) en geen focus werkt het misschien ook in de hand..?