Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 08:46

Ik had iets van 2-3 jaar geleden ook pap 3a2, lisexitie dinges gehad en sindsdien is alles schoon :)

Marocje, wat een nare brief. Ik zou gewoon vragen opschrijven en stellen, ze zouden me wat kunnen maken. Het is toch jouw lichaam? Kijk dat ze geen uur voor je vrij kunnen maken snap ik, maar een paar vragen moet toch kunnen lijkt me. Maar lekker lompe communicatie. Hoe lang heb je je spiraal al? Ik ben de eerste 8 maanden ook 'ongesteld' geweest continue... Na 4 jaar ellende met dat ding eruit laten halen.

Sterkte allemaal hier!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:15

Hier mijn controle uitstrijkje gehad en in half jaar tijd van 3A2 naar 1 gegaan!
Wat een opluchting.

Stond wel iets bij over een ontsteking, maar dat zal ik even met de gyn overleggen als ze mij donderdag belt

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:49

Idd een opluchting, wat fijn!

Hier pas over 3 weken de afspraak, niet prettig dat het zo lang duurt ergens. (Uitslag controle was niet goed)

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:13

Hier ook een tijd geleden een uitstrijkje gehad, huisarts leek mij qua menstruatieklachten sowieso wel graag naar de gynaecoloog te willen hebben en daarnaast was de uitslag pap2 hr hpv positief. Langste wachten zit er inmiddels op maar alsnog even wachten tot ergens in september.

Het enige wat ik dus heel vervelend vind is dat ik geen flauw idee heb wat er bij de gyn gaat gebeuren. Zoals ik het echter lees hier en daar ‘kan’ je dit ook niet weten behalve dat ze in elk geval even uitgebreid gaan kijken maar hangt de rest eigenlijk af van wat ze eventueel aantreffen? Dit niet weten wat je te wachten staat maakt me erg onrustig terwijl ik me dus misschien wel druk maak om niks..ben als de dood voor een daadwerkelijke ‘ingreep’ hoewel dat met mijn uitslag vermoedelijk niet zomaar gebeurd. Kortom ik speculeer mezelf vooral gek.. :+

Klacht waren overigens steeds vaker doorbraakbloedingen (pil) en de laatste hield onophoudelijk een paar weken aan. Stoppen kon volgens de huisarts ook geen kwaad om te proberen en aangezien de bloeding toch maar niet stopte ondanks het slikken en ik aan het einde van een strip zat toch maar gestopt. In elk geval 2 menstruaties verder nu lijk ik ze direct volgens het boekje weer opgepakt te hebben. Ben erg benieuwd hoe het verder loopt want ik zou erg graag weer een bepaalde vorm van anticonceptie oppakken.

Barbabientje fijn dat het er zoveel beter uitziet!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:16

Marocje schreef:
Idd een opluchting, wat fijn!

Hier pas over 3 weken de afspraak, niet prettig dat het zo lang duurt ergens. (Uitslag controle was niet goed)

Aahh das wel echt banketstaaf dat je zolang moet wachten zeg

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:13

Marielle_93 schreef:
Hier ook een tijd geleden een uitstrijkje gehad, huisarts leek mij qua menstruatieklachten sowieso wel graag naar de gynaecoloog te willen hebben en daarnaast was de uitslag pap2 hr hpv positief. Langste wachten zit er inmiddels op maar alsnog even wachten tot ergens in september.

Het enige wat ik dus heel vervelend vind is dat ik geen flauw idee heb wat er bij de gyn gaat gebeuren. Zoals ik het echter lees hier en daar ‘kan’ je dit ook niet weten behalve dat ze in elk geval even uitgebreid gaan kijken maar hangt de rest eigenlijk af van wat ze eventueel aantreffen? Dit niet weten wat je te wachten staat maakt me erg onrustig terwijl ik me dus misschien wel druk maak om niks..ben als de dood voor een daadwerkelijke ‘ingreep’ hoewel dat met mijn uitslag vermoedelijk niet zomaar gebeurd. Kortom ik speculeer mezelf vooral gek.. :+

Klacht waren overigens steeds vaker doorbraakbloedingen (pil) en de laatste hield onophoudelijk een paar weken aan. Stoppen kon volgens de huisarts ook geen kwaad om te proberen en aangezien de bloeding toch maar niet stopte ondanks het slikken en ik aan het einde van een strip zat toch maar gestopt. In elk geval 2 menstruaties verder nu lijk ik ze direct volgens het boekje weer opgepakt te hebben. Ben erg benieuwd hoe het verder loopt want ik zou erg graag weer een bepaalde vorm van anticonceptie oppakken.

Barbabientje fijn dat het er zoveel beter uitziet!

Bij Pap2 doen ze vaak niks behalve opvolgen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:41

Meestal is pap2 idd niet zo ernstig maar moeten ze het wel opvolgen en dus regelmatig een uitstrijkje. Hier intussen al bijna 2 jaar pap2. Mocht er nu voor het eerst weer een jaar tussen laten.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:18

Bij mij hebben ze n.a.v. pap2 een colposcopie gedaan. Conclusie was max CIN1 meen ik dus hoef pas na een jaar opnieuw een uitstrijkje te laten maken. Uitstrijkje was wel gemaakt bij de gyn en n.a.v. wat klachten (ookal was ik niet daarvoor daar) maar wellicht dat om die reden bij mij wat meer onderzoek is gedaan.

[Edit]
Dat stelde trouwens niks voor. Dus geen zorgen. Kan me niet voorstellen dat ze meer gaan doen dan dit bij pap2.

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:10

Nog bedankt voor de geruststellingen! Komende week is het zo ver.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 11:34

Marielle_93 schreef:
Nog bedankt voor de geruststellingen! Komende week is het zo ver.

Ben jij al geweest?

Vandaag had ik het uitstrijkje (kolposcopie?) en die was goed! Wel wat te zien maar dat beeld klopte bij pap3. Over een jaar weer controle..Toch weer een geruststelling. :j

jen

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 12:30

Fijn marocje !! Hopelijk over een jaar een goede uitslag.

Gister is mn baarmoeder verwijderd, ben alweer lekker thuis. Nou lekker herstellen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 12:33

Hoe voel je je verder? Is toch een pittige ingreep.. hoop dat je snel en goed hersteld :*

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 17:46

Het gaat redelijk, ben alweer lekker thuis. Flink wat paracetamol en naproxen erin en dan is het wel te doen. Loop nou wel rond als een opgeblazen Teletubbie :+ opstaan is wel lastig, gelukkig helpt mn lieve vriend me goed <3

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 22:56

Beterschap Jen!
Ik ga even volgen hier. Uitstrijkje zagen ze afwijkende cellen. Biopten genomen waarvan 1 Cin1 en 1 Cin3? Dus voor 3 oktober behandeling gepland.
Hopelijk valt het mee!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 00:35

Beterschap jen!

loez: dat is vervelend zeg. Krijg je een lisexcisie?

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:24

Ja klopt Mars.
Daarna gaan ze dat afgekomen weefsel nog onderzoeken als het goed is? Hopelijk is dat verder wel goed. Ik heb verder geen kinderwens meer. We hebben een kleine van 3 en dat vinden we prima zo.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 15:50

Die ingreep heb ik ook eens gehad. Leuk is natuurlijk anders maar het was me erg meegevallen.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 17:55

Dank je wel voor de Beterschap wensen :knuffel:

Succes met je ingreep loez. Bij mijn lisexcisie heeft de patholoog gekeken of de snijranden schoon waren en wat het precies was. Denk dat ze dat bij jou ook zeker wel zullen doen. De ingreep zelf viel mee maar vond het mentaal behoorlijk wat. Denk dat dat voor iedereen een andere beleving zal zijn. Iig veel sterkte.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:43

jen schreef:
Dank je wel voor de Beterschap wensen :knuffel:

Succes met je ingreep loez. Bij mijn lisexcisie heeft de patholoog gekeken of de snijranden schoon waren en wat het precies was. Denk dat ze dat bij jou ook zeker wel zullen doen. De ingreep zelf viel mee maar vond het mentaal behoorlijk wat. Denk dat dat voor iedereen een andere beleving zal zijn. Iig veel sterkte.

Bedankt Jen!
Voor jou ook veel sterkte!
Ik sta er mentaal tot nog toe heel rustig in gelukkig. Ging er na het uitstrijkje en nu na de biopten beide keren vanuit dat ze wat zouden vinden. Zodat het niet als een schok zou komen. Ook de gynaecoloog zelf is erg rustig en legt alles duidelijk uit en blijft benadrukken er is tot nog toe niets ernstigs aan de hand.
Dat zorgt er wel voor bij mij dat het tussen mijn oren redelijk rustig blijft!

Zie voor nu vooral er tegenop dat het pijn doet… maar we gaan het zien.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 20:32

Het enigste wat ik pijn vond doen was de plaatselijke verdoving, als die er eenmaal inzit voel je niks meer. Alleen de geur is niet te harden. Fijn dat je er tot nu toe zo instaat. Ik kreeg dinsdags de uitslag en vrijdag lag ik in de stoel bij de gynaecoloog voor de lis, dus had niet veel tijd om me mentaal voor te bereiden wat er me te wachten stond.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 20:53

jen schreef:
Het enigste wat ik pijn vond doen was de plaatselijke verdoving, als die er eenmaal inzit voel je niks meer. Alleen de geur is niet te harden. Fijn dat je er tot nu toe zo instaat. Ik kreeg dinsdags de uitslag en vrijdag lag ik in de stoel bij de gynaecoloog voor de lis, dus had niet veel tijd om me mentaal voor te bereiden wat er me te wachten stond.

Dat is inderdaad vlug! Ik had komende maandag ook al terecht gekund maar dan kwam ik bij haar collega. Of ik kon 3 oktober en dan zat ik weer bij haar. Dus dat gekozen. Ze zei ook heb je nog vakantie gepland? Anders eerst dat doen want hierna kun je even niet zwemmen of iets.

Mijn man denkt daarbij al enige tijd na over sterilisatie. En gaat dit nu rondom mijn afspraak bij de gyn ook plannen… hij zei dan mogen/kunnen we beide niks _O-

Ik ben gelukkig redelijk nuchter van mezelf en anders mijn man wel. Ik ben normaal een enorme doemdenker van mezelf. Dus hij helpt mij wel daarin. Ik spreek echt wel uit dat ik het spannend vind, maar de rest wacht ik nu gewoon rustig af en laat het maar over mij heen komen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:53

Verstandig loez, en het is allemaal gelukkig zo gepiept. Prikjes voelde ik wel iets maar heb er verder weinig van gemerkt, de gyn en assistentes maakten een praatje en ik stond zo weer buiten.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:28

Ik heb ook ooit een lisexcisie gehad, heb er weinig van gevoeld. Ook de verdovingsprikken niet.

Het enige wat ik lastig vond, was het (pijnloze) nabloeden van 3 weken met stolsels. Ik ben een paar keer teruggegaan voor het aanstippen om de bloeding te stoppen.

Daarna alweer 18 jaar pap 1-scores!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:41

Amalarab schreef:
Ik heb ook ooit een lisexcisie gehad, heb er weinig van gevoeld. Ook de verdovingsprikken niet.

Het enige wat ik lastig vond, was het (pijnloze) nabloeden van 3 weken met stolsels. Ik ben een paar keer teruggegaan voor het aanstippen om de bloeding te stoppen.

Daarna alweer 18 jaar pap 1-scores!

dat is tot nu toe ook iets waar ik tegenop zie… of nja gewoon geen zin in heb meer :') maargoed… ff doorbijten…

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:42

Nabloeding heb ik ook gehad, best een stevige ook. Ik moest meteen terug komen, pure pech bleek in het ziekenhuis. Net een adertje dat kapot was gegaan en waardoor het zo bloedde. Is uiteindelijk toch goed gestopt zonder verder ingrijpen.