GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 11:19

Hier nu vandaag precies 4 weken bezig.

Ik ben nu 6 kilo precies afgevallen.

Ipv verhogen naar 5mg mounjaro ben ik verhoogd naar 3.75. Ook ivm bijwerkingen.

Desalniettemin ben ik erg content *\o/*

Vanillia

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 14:14

Waarom ga je verhogen als je gemiddeld 1,5kg per week afvalt Babsiej?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 14:16

De huisarts raadde dit toch aan. Zij gaf aan omdat de 2.5mg alleen is om je lichaam te laten wennen.

Zij wilde eigenlijk naar 5 maar nu dus 3.75. Ik ben de eerste patiënt voor hun met Mounjaro dus ze wil eigenlijk nog niet teveel buiten de geteste lijnen gaan.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 14:18

Ik moet zeggen dat ik, (denk ik door de verhoging) mezelf beter voel op 5 mg dan op de 2,5 mg. Ik had in de ochtenden dat ik dacht...bleh beetje lamlendig ofzo en van: ik wil weer op de bank gaan liggen. Dat is nu als sneeuw voor de zon verdwenen.

Volgens chatgpt :+ ......die zegt dus ook dat 2,5 is een opstartdosis om je lichaam te laten wennen en 5 mg zorgt voor een betere bloedsuikerregulatie en die receptoren. Daardoor zou ik mezelf beter kunnen voelen.

Klinkt logisch, verder maakt het niet uit, maar ik ben blij! En ik val weer af! Geen honger en geen steen in mn maag dus eigenlijk heel fijn.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 02:58

Ik heb mn eerste minidoel gehaald! -8kg over 2 maanden zover, en net onder de 70.
Heel erg blij met hoe het gaat zover. Op naar de volgende 10kg.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 08:36

Lekker!
Ik ben echt geneigd mijn huisarts een link te sturen naar dit topic. Zou ze dan misschien begrijpen waarom een halsstarrig 'we schrijven geen diabetes medicatie voor om af te vallen' zoveel mensen te kort doet?
;(

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 08:44

Je zou het hopen. Maar als je dan leest hoeveel mensen met diabetes naaldjes en klikjes tellen aan de slag zijn weet ik niet of ze daarin mee zou willen werken. Net zoals dat mijn HA daar heel erg op tegen is.
Kan net verkeerd vallen als experimentatie oid, onddanks dat het goed werkt voor velen.

edit: Ik snap ook niet dat NL zo traag is in kennis, want deze medicatie bestaat al jaren.
En dan nog lees ik veel hier dat huisartsen het niet aandurven omdat ze het niet goed kennen. Erg beschamend en zegt wel wat over de qualiteit van de zorg in nederland.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 08:49

Deri schreef:
Je zou het hopen. Maar als je dan leest hoeveel mensen met diabetes naaldjes en klikjes tellen aan de slag zijn weet ik niet of ze daarin mee zou willen werken. Net zoals dat mijn HA daar heel erg op tegen is.
Kan net verkeerd vallen als experimentatie oid, onddanks dat het goed werkt voor velen.

Een HA zou daar óók uit kunnen concluderen dat het dus veel verstandiger is wél voor te schrijven. Want dan is dat gepruts niet nodig want je hoeft het dan voor de kosten niet per se meer te doen - via de HA is gewoon goedkoper ook al betaal je het alsnog zelf.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 08:56

Ibbel schreef:
Deri schreef:

Een HA zou daar óók uit kunnen concluderen dat het dus veel verstandiger is wél voor te schrijven. Want dan is dat gepruts niet nodig want je hoeft het dan voor de kosten niet per se meer te doen - via de HA is gewoon goedkoper ook al betaal je het alsnog zelf.

Dan doen mensen het nog want het moet dan nog goedkoper en zoooo goedkoop is het via de huisarts ook niet. Het gaat van tussen de 45 en 100 euro per week. Dan gaan mensen als nog klikjes tellen omdat het goedkoper kan.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:07

Ja lastig. Ik ben het zowel met Ibbel als zonnetje eens. Het ligt echt maar net aan de HA en de persoon die de zorg afneemt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:27

Deri schreef:
edit: Ik snap ook niet dat NL zo traag is in kennis, want deze medicatie bestaat al jaren.
En dan nog lees ik veel hier dat huisartsen het niet aandurven omdat ze het niet goed kennen. Erg beschamend en zegt wel wat over de qualiteit van de zorg in nederland.

Je zou dat ook juist kunnen zien als een uiting van goede kwaliteit van zorg. De huisarts wil niet zomaar een middel voorschrijven waarbij hij/zij onvoldoende bekend is met de contra-indicaties, voorzorgen en praktische begeleiding.
Je hebt als arts de verantwoordelijkheid om veilig en verantwoord voor te schrijven, daarbij hoort ook je grenzen kennen over wat je niet weet.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:27

Deri schreef:

Ja. Ik snap heel goed dat huisartsen niet buiten de richtlijnen van de fabrikant willen gaan met een middel wat ze niet goed kennen of überhaupt niet graag iets voorschrijven waar ze niet bekend mee zijn. Maar hoezo ken je zo'n middel niet goed? Lijkt inderdaad een gebrek aan bijscholing en met de tijd mee gaan.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:38

S_zanne schreef:
opisop_shop schreef:
Hoi!
Wil de huisarts daar niet aan meewerken?

Nee helaas niet. Die kon alleen negatieve punten van GLP benoemen. Alsof een maagverkleining een makkelijke operatie is.

Dat viel mij bij mijn huisarts dus ook op. Hij vond een operatie idd wel een evt goed plan. Dat begrijp ik dan echt niet.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:38

@Deri hartstikke knap! Lekker op weg zo :o

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:40

Nou laten we heel eerlijk zijn, deze middelen zijn nog niet zo lang op de markt dus de echte lange termijn effecten zijn niet bekend. Kan me best voorstellen dat er huisartsen zijn die er hun twijfels bij hebben. Er bestaat een risico dat over een aantal jaar blijkt dat langdurig gebruik een risico op andere ziektes met zich meebrengt. Wij zijn bereid dat risico te nemen, maar ik vind het ook niet heel gek dat er artsen zijn die daar niet aan willen meewerken.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:49

Ik ben bereid dat risico te nemen omdat de kans op diabetes en hart- en vaatziekten onvermidelijk zou zijn op lange termijn met zwaar overgewicht. Dat is wel bewezen én zit in de familie. Ik verwacht dat de langdurige bijwerkingen van GLP1 medicatie niet opwegen tegen de bijwerkingen van zwaar overgewicht. Niet alleen dat maar ik voel mij 100x beter zonder al die suikerschommelingen en mentale onrust.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:56

Vanillia schreef:
Nou laten we heel eerlijk zijn, deze middelen zijn nog niet zo lang op de markt dus de echte lange termijn effecten zijn niet bekend. Kan me best voorstellen dat er huisartsen zijn die er hun twijfels bij hebben. Er bestaat een risico dat over een aantal jaar blijkt dat langdurig gebruik een risico op andere ziektes met zich meebrengt. Wij zijn bereid dat risico te nemen, maar ik vind het ook niet heel gek dat er artsen zijn die daar niet aan willen meewerken.

GLP-1 medicatie is al 20 jaar op de markt

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 10:02

Vanillia schreef:

Dat zou ik snappen, als dat dan met mij besproken zou worden als onderdeel van de beslissing van zijn kant. In mijn geval was er niet eens over te praten; in de zin dat hij dit soort argumenten wegwuift.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 10:05

Ja, maar semaglutide pas sinds 2017 en tirzapetide sinds 2022. Dat is echt te kort om met zekerheid te zeggen wat de eventuele risico’s op de lange termijn zijn van deze stoffen.

Koekie, snap dat dat frustrerend is!

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 10:27

Ik gebruik Ozempic via Getwellis sinds half mei. In het begin ging het afvallen heel goed, geen moeite met gezonde keuzes te maken. Ik heb na 5 x 0.25 opgehoogd naar 0.5. Nu ben ik al 4 weken vrijwel niets afgevallen en begon zelfs weer aan te komen. Zin in zoet werd meer en afgelopen donderdag had ik al weer zin in snacken en de wijn smaakte ook weer te goed. Mijn prikdag is zaterdag, maar ik heb gisteren alvast 1 mg gedaan. Ik vond het zo'n vreselijk gevoel om donderdag avond weer met een vollere maag in bed te liggen. Nu is alles weer rustig. Ik heb vrijwel geen last van vervelende bijwerkingen. Wel de goede. Minder overgangsklachten, soepelere gewrichten, echt fijn. Ik ben in totaal 8 kg kwijt en wil er nog wel een paar afvallen, maar vooral mijn overgangs buik.

Maar ik maak me wel een beetje zorgen over dat het snack gevoel weer zo snel en heftig terug kwam. Ik heb mezelf dus nog lang niet onder controle. Hoe ga ik het afbouwen ooit overleven? Nouja ik wilde het even delen. Nu op naar de laatste kilo's en buikomvang centimeters eraf. :o

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 10:57

Maar toch kregen we allemaal een corona vaccinatie voorgeschreven zonder dat daar ook alles over bekend was maar dit niet :+

Ik ben overigens geen wappie oid, keurig me prikjes gehaald maar ik vind dat ergens gewoon krom.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 11:22

Mijn huisarts kwam zelf met de optie Mounjaro.
Ik had inmiddels al afspraak met een kliniek voor een gbp. En dat vond ze helemaal niks! Dat liet ze op een op het onbeschofte af manier merken…
Ik was (en ben) er zelf een beetje huiverig voor dat het effect minder permanent is dan een gbp.
Maar aan de andere kant vond ik het zeker waard om dit iig een paar maanden te proberen voordat ik ruim 10k zou uitgeven aan een operatie.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 12:12

Johnnydepony schreef:
Mijn huisarts kwam zelf met de optie Mounjaro.
Ik had inmiddels al afspraak met een kliniek voor een gbp. En dat vond ze helemaal niks! Dat liet ze op een op het onbeschofte af manier merken…
Ik was (en ben) er zelf een beetje huiverig voor dat het effect minder permanent is dan een gbp.
Maar aan de andere kant vond ik het zeker waard om dit iig een paar maanden te proberen voordat ik ruim 10k zou uitgeven aan een operatie.

In de fb groepen zijn heel veel mensen die al eerder een gbp hebben ondergaan en nu weer aan de glp gaan. Dus ook dat is zeker geen garantie tot succes.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 12:16

SassyMoon schreef:
Maar ik maak me wel een beetje zorgen over dat het snack gevoel weer zo snel en heftig terug kwam. Ik heb mezelf dus nog lang niet onder controle. Hoe ga ik het afbouwen ooit overleven? Nouja ik wilde het even delen. Nu op naar de laatste kilo's en buikomvang centimeters eraf. :o

:(:)
Ja dat merk ik nu ook. Heb het best zwaar al zeg ik het zelf. Hoe makkelijk is afvallen als je geen honger hebt. Dan kan je zulke verstandige keuzes maken, gezond eten en de juiste hoeveelheden. Geen zwakke momenten en je voelt je zo sterk in de supermarkt; je kan alles zo laten liggen en je pakt een komkommer. :')
Maar het wordt serieus lastig als je gaat afbouwen en weer honger krijgt. Ik denk dat dit het minpunt van de medicatie is. Je kan denk ik niet meer zonder, of echt heel moeilijk. Ik ben dolblij met het resultaat. Dit had ik nooit kunnen bereiken zonder de GLP-1. Maar ja en nu? Ik doe echt mijn best en zoek een balans tussen ‘heus weleens iets mogen’ en gezonde overwogen keuzes maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 12:21

Ik las op LinkedIn wel een aantal apothekers die echt moeilijk doen over bijna alles en hun collega's oproepen dat ook te doen... Levering afwijzen omdat ze niet voldoende informatie hebben om de vergoeding toe te kennen (terwijl de apothekers een deel van de informatie niet eens hebben zoals een gevolgd GLI-traject), niet het voorschrijven van een grotere verpakking om de kosten nog een beetje te drukken. Maar ook echt geen interesse in de patienten die het gebruiken, of daar eens een gesprek mee aan te gaan. Ook geen interesse over de voordelen van de middelen. Ze lijken het echt te zien als iets dat ontmoedigd moet worden, niet als iets dat de gezondheid werkelijk kan bevorderen.