Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 10:25

Over elektrolyten: ik gebruik die van Natusport. Ik probeer zo weinig mogen 'troep' binnen te krijgen en dat is met veel van die supplementen helaas toch zo. Natusport is zo (de naam zegt het al) natuurlijk mogelijk.

Sterkte Koekie!

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 10:43

Ik hoop ook dat het werkt Koekie, werkt de medicatie in elk geval wel goed tegen de misselijkheid? :(:)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 11:07

Tiggs schreef:
Over elektrolyten: ik gebruik die van Natusport. Ik probeer zo weinig mogen 'troep' binnen te krijgen en dat is met veel van die supplementen helaas toch zo. Natusport is zo (de naam zegt het al) natuurlijk mogelijk.

Sterkte Koekie!

Op zich zijn elektrolyten tabs heel simpel, suiker en zouten, maar kan er wel een verschil zitten in de verhouding zouten en die vind ik bij sommige van die tabletten erg tegenvallen. Bij natusport valt me op dat er meer suiker in zit dan zouten, wat helemaal niet erg hoeft te zijn (niets tegen suikers als je rent, maar het geeft geen zout), maar je moet er dus meer tabletten van nemen om meer zouten binnen te krijgen. Bij natusport is het eerste ingrediënt dextrose en daarna pas zouten (natrium, kalium en chloride), bij nuun zijn het eerst mineralen en in een net hogere dosering per tablet (na, ka, cl en ook nog magnesium en calcium) en daarna pas dextrose. Ik vind dat zelf een grote plus, minder tabletten, dus minder kosten, maar vooral ook niet zo'n mierzoet water. Nuun heeft verder ook geen rare toevoegingen. Ben verder geen promoter van nuun, maar het is het vergelijken waard, ik heb me al vaker scheel betaald aan tabletten die vooral uit suiker en vulstof bestonden en amper zouten hadden.
De fruitgels van natusport vind ik wel interessant klinken, dus die wil ik wel eens proberen.

Hopelijk werkt het Koekie, erg vervelend om zo misselijk te zijn!

En Lugh, ik was vergeten nog op jou te reageren, maar wat tof dat je toch bent gaan rennen in de Ardennen!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:17

Thanks Suliko, die suikers waren me helemaal niet opgevallen!
Ik ga ook eens google op Nuun, klinkt goed.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:26

Ik gebruik altijd ESN elektrolyten, mix die met Cyclic Dextrin, voor koolhydraten.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 15:11

ESN is op Tiktok een hype, dus daarom wantrouw ik het een beetje :')
Iedereen met enig volgerbereik geeft daar kortingscodes voor weg.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 18:01

Even opgezocht die ESN en ik moest vooral lachen om de beschrijving: “Deze geavanceerde formule met Designer Electrolytes® is ontworpen om je wateropname te optimaliseren.” Wth zijn designer electrolytes _O- Ik zie ook niets bijzonders eraan, waarom moeten mensen zo iets simpels als zout fancy gaan maken. :')

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 18:54

Het gaat mij niet zozeer om de elektrolyten, heb bruistabletten van high 5 die ik na een lange en warme dag neem en indien het echt echt warm is, soms ook halverwege een wandeldag. De max per dag is 3, maar dan reageren mijn darmen behoorlijk. Één gaat goed, met niet te vaak achter elkaar twee, gaat het ook nog. Maar wil dus net iets meer ondersteuning qua voeding voor wandelingen waar ik weinig onderweg heb. Bij Nijmegen heb ik op de 40 ongeveer elke 8km een post met eten en drinken. Doe ik de 50, dan moet ik in de lus zelf voorzien.
Wil dus komend voorjaar uitproberen of zoiets iets voor me is of niet ter ondersteuning naast gewone voeding natuurlijk!

En dan druk ik al op plaatsen terwijl ik niets over mijn les 3 heb gezegd :')
Ik ging behoorlijk harder dan de afgelopen twee lessen..... Ook wel te zien aan mijn hartslag -O-
Maar wel lekker gelopen!
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 19:22

Ik had zin om te lopen, dus na mijn werk snel omgekleed en even een intervaltraining gelopen.
7km met 8x300m versnellen.

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 19:46

Lekker bezig SV en Danseresje!

Ik heb ooit ESN eens de eiwit limonade geprobeerd, en die vind ik erg lekker. De elektrolyten doet m’n buik het ook goed op, smaakjes zijn top, dus ik ben er blij mee.
Gebruik ook magnesium van ESN.

Ik ga zo omkleden voor sportschool. Duik nu liefst de bank op na een drukke week, maar ga toch even.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 19:55

Goed bezig suliko en danseresje.
Knap tempo SV!

Esn is inderdaad wel erg gehyped, ook elke week wel weer korting. Heb nu de flavour powder voor door mijn havermout en die bevalt wel goed. Ben benieuwd naar de eiwitlimonade. Niet zo zeer voor de eiwitten, maar vanwege het suikervrije, zou leuk zijn als die een beetje te pruimen is.

Hier na een week geen motivatie toch weer gaan lopen. Krijg elke keer weer last van mijn heup. Gelukkig voelt het wel goed nu, rondje van 6km gedaan.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 19:56

Het nadeel aan suikervrij vind ik de zoetstoffen die ze erin gooien. Ik vind het niet lekker, maar weet ook niet of het wel zo gezond is.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 19:57

Jouw intervallen zijn altijd zo mooi SV! Super goed gedaan.

Gelukkig viel het mee Eef!

Ik heb net ook weer een rondje van 5 gelopen. Ik merk dat al dat lopen wel werkt. Ik loop nu lekker op 5:33 min/km, dat was 2 maanden geleden nog 6:37 min/km :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 20:05

lies_sparkle schreef:
Ik heb net ook weer een rondje van 5 gelopen. Ik merk dat al dat lopen wel werkt. Ik loop nu lekker op 5:33 min/km, dat was 2 maanden geleden nog 6:37 min/km :)

Zo dan. Hoe heb je dat tempo zo snel omhoog gekregen joh?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 21:02

Mooie PR Myka!

De salomon heb ik nog niet geprobeerd Suliko dus dat kan ik nog wel eens doen!
Heerlijk zo een rustig rondje.

Ik gebruik eigenlijk nooit electrolyten. En al die energiedrankjes tijdens de runs die ze aanbieden krijg ik instant buikpijn van. Moet er eigenlijk wel een keer in gaan verdiepen/gaan proberen maar heb er dus nog nooit echt naar gekeken.

Ik heb de eiwit limonade van ESN ook en die is erg lekker! Ik ben behoorlijk kieskeurig, drink eigenlijk alleen water en thee dus dat zegt wel wat. Ik doe wel minder poeder erin dan de aanbevolen hoeveelheid. Gebruik het misschien 1 in de 2/3 weken als ik een zware training heb gehad, te weinig eiwitten en wel voldoende voeding.

Lekker bezig Danseresje en SV!

Hier vanmorgen de bootcamp training meegelopen en die lekker doorgeknald. En in de middag priveles gehad in de techniek op spinning. Was leerzaam en intressant!

Voor de wegschoenen heb ik besloten gewoon precies dezelfde te kopen :+ . Ik ben er gewoon super blij mee, ze lopen geweldig en waarom niet?
Voor de trail schoenen ben ik er dus nog niet helemaal over uit.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 21:13

Dank je wel lies. Wat ben je enorm vooruit gegaan in tempo!

Never change a winning team leonie.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 13:08

Morning!!
Na deze week niet te hebben gelopen (lies) en de opmerking geloof ik van Goof (gave broek idd!! <3 ) mbt mijn hoge hartslag.
Besefte ik dat ik steeds sneller ging lopen in mijn trainingen en geloof dat mijn lijf aan heeft gegeven dat niet prettig te vinden :+

Dus heb ik vandaag een zone 2 run gedaan en dat ging top.

Train slow, run faster

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb verder geen ervaring met kinderschoenen VS volwassenen, of met Carbon schoenen en ik gebruik geen supplementen. Eiwitten probeer ik uit mijn voedingsmiddelen te halen.

Welke schoenen heb je Leonie?

Ik ben erg blij met mijn new balance schoenen

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 15:00

Lies-sparkle, wat fijn dat het weer zo lekker gaat!

Goof, super gave broek zeg! Echt mooi om daarmee in het park te lopen.

Danseresje, goed bezig! Ik was volgens mij nog vergeten te zeggen dat ik het superknap vind dat je 80km gewandeld hebt, petje af hoor!

Sall, goed bezig, lekker rondje gelopen!

Suliko, dank voor de je uitleg! Klinkt logisch, maar ik kijk ook niet altijd naar de kleine lettertjes.
Ik ga die van Nuun is bekijken.
Haha ja ik dacht precies hetzelfde bij mijn verdwaal loop, dat kan toch niet gebeuren in Nederland, zo veel wegen, mensen kruisingen.
Het was ook nog eens echt on Nederlands rustig in het bos, niet eens een fanatieke mountainbiker om het aan te vragen, maar het punt waarop ik verdwaalde tot ik het weer wist, was minder dan 10km, dus zo bekeken viel het nog mee, en heb ik niet per ongeluk een ultra ofzo gelopen ;) :D

SV, mooie intervallen! Lekker gelopen.

Ik ken ESN niet, heb ook geen social media die ik volg, mis er niet veel aan zo te horen.

Ik heb wat te fanatiek gesport afgelopen week, zondag en woensdag kracht, wat erg fanatiek gegeven werd, en donderdag pittige baantraining.
Voel nu de achterkant van mijn benen wel erg zeg!
Vanavond maar rustig aan lopen, gelukkig is het ook een mooi parcours om van te genieten!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 18:03

Nou ik krijg soms reclame op facebook over een pilletje wat je VO2 max verbeteren zal in 3 weken. En het is dopingvrij.

Ik ga vandaag nog niet hardlopen, ben snipverkouden teruggekomen van mijn reis :( De reis wat wel echt de moeite waard. Dus hopelijk morgen wat energie om een stukje te proberen, al is het maar een km.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 20:36

Hmm, geen leuke souvenir van je vakantie, germie. Mooi dat je een fijne vakantie hebt gehad.

Wat ga je vanavond lopen, Ieris, Zevenheuvel by Night toevallig?

Mooie loop, Sall!

Wat een verschil in tempo, Lies, wat is je geheim? :wow:

Fijn dat je weer een lekker rondje kon lopen, Eef!

Mooi kammetje, SV!

Goed bezig, Danseresje!

Vanochtend een anderhalf uur door het bos gedarteld. Was heerlijk te lopen, geen last van de wind gehad. We waren zonder route vertrokken en een stuk onbekend bos meegenomen. Ergens toch een verkeerde afslag genomen en kwamen we op een fietspad uit. Dat uitgelopen en op gevoel weer het bos ingedoken. Scheelt wel dat we iets bekend zijn in die regio.
We pakten nog een oversteek van een loopevenement mee, toen we rechtsaf sloegen ipv links werden we wel even raar aangekeken. :)) Toen maar even snel geroepen dat we geen deelnemers waren. :+

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 20:39

Ziet er uit als een lekkere run SV.

Dank jullie Samantha, Eef, Leonie en Ieris!

Zoetstoffen zijn ook wel een ding. Het is of het één of het ander en wat nou precies de beste keuze is....

Wow Lies, dat is gewoon bijna een minuut sneller per kilometer in twee maanden :wow: ! Knap joh

Hopelijk mag je veel en mooie kilometers maken op je nieuwe schoenen Leonie!

Goed Sall, zo'n rondje zone 2. Ga mij daar denk ik pas mee bezig houden als ik les 30 heb afgerond :')

Welkom terug Germie. Balen van je souvenirtje. Indien je je nog niet fit voelt, zou ik toch morgen nog niet willens en wetens gaan lopen.

Puera, klinkt als een lekker rondje, ondanks het verkeerd lopen. En ja, dat kan soms best hilarische taferelen opleveren als mensen denken dat je wel aan een evenement mee doet!

Vandaag 25km gewandeld, 10:11/km gemiddeld exclusief pauzes. Met iets minder dan nog 2 kilometer trok mijn maatje het gas open en de laatste ronde van 910m, had ik 9:10/km gemiddeld. En dat was dan echt nog lopend met mijn mini pasjes en korte benen :') .
Wel een grappig detail: gemiddelde hartslag en maximum hartslag, eigenlijk ongeveer hetzelfde als tijdens les 1 en 2 afgelopen week :j .
Ik hoop uiteindelijk dat het zowel bij het wandelen als bij het hardlopen lager gaat worden O:)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 21:05

25km wandelen, wat een eind. Was wel heerlijk wandelweer. Mijn vriend en ik hebben bijna 12km gewandeld in de Achterhoek met een lekkere lunch tussendoor.

Morgen een trailrondje, nog geen idee waar. Ligt er ook een beetje aan wat het weer morgenochtend doet.
Ik heb van de week maar twee korte rondjes gelopen, want de antibiotica die ik gebruikte na mijn tandartsbezoek viel niet goed. Snotverkouden geworden. Maandag en dinsdag was ik kotsmisselijk, woensdagmiddag werd ik doodmoe na 15u en donderdag was ik ziek. Ben voortijdig gestopt met de antibiotica. Ik weet dat je zo'n kuur af moet maken, maar ik voelde me vreselijk van de week.
Ik baalde ontzettend dat ik donderdag het bos niet in kon op mijn vrije dag.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 21:16

Heel eerlijk SV.... Ik baalde ergens dat de tocht al klaar was := >;) :') , laatste tocht was natuurlijk die 80 _O- .

Balen dat je ziek bent geworden. Merkte je verschil nu je gestopt bent met de AB?

Hier lijkt het weer morgenochtend vroeg nog mee te vallen.... Dus misschien morgenochtend nog snel een rondje wandelen. Maandag verder met les 4

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 22:00

Ja als je eerst 80km loopt en daarna 25, dan is dat een eitje natuurlijk :+.
Ik voelde me vrijdag wat beter en vandaag ook gelukkig.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 09:30

Hier een nacht van 9 uur gehad en toch weer slecht geslapen. Dat gaat dus al meer dan 2 weken, sinds het vertrek naar de Filippijnen. Ik heb daar echt maximaal 4.5 uur geslapen. De verkoudheid trekt nog niet weg, grrrrr, had dat wel gehoopt.
Straks eerst m'n paard verzorgen, en rijden denk ik, maar het is zoooo koud. Ik wil eigenlijk wel hardlopen vanavond, maar ik heb het gewoon in huis al koud.
Ik heb dat normaal nooit dat ik het koud heb als ik van warme oorden kom, maar nu krijg ik het gewoon niet warm.