De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:20

Neonlight schreef:
Hopelijk zijn de steekproeven na het weekend voorbij. Loop ook al 2 weken te snotteren, niezen en hoesten, de normale jaarlijkse verkoudheid, en zou dus nu mezelf moeten isoleren voor de steekproef te doen. Geen probleem, moet nog een financieel jaarverslag maken, stond toch voor dit weekend op de planning, maar zou toch graag maandag gewoon op het werk aan het werk willen en niet vanuit huis.

Hier is het al zover. Kreeg nog geen uur na de officiële berichtgeving van het RIVM een (doorgestuurd) appje van mijn leidinggevende dat je alleen welkom bent op kantoor als je je 100% fit voelt. Ik ben ook al een dikke week aan het snotteren en een dagje goed ziek geweest, maar geen klachten, recente reisgeschiedenis of contacten die op Corona zouden wijzen. Als ik me blijf voelen zoals ik me nu voel was ik ook niet van plan thuis te blijven. Ons systeem is al dramatisch, maar vanuit huis helemaal. En degenen zonder laptop van de zaak hebben dan geen Skype dus communiceren is dan helemaal drama.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:30

germie schreef:
Heet dat niet gewoon slim inkopen omdat het nu in de aanbieding is en je het toch wel op gaat maken?
Of heet wat extra kopen wegens een aanbieding nu hamsteren?
Maar 10kg koffie klinkt wel dramatisch veel, haha.

Ja, doe ik altijd, slim inkopen bij aanbiedingen, maar bij de AH zijn die aanbiedingen hamsterweken. :)) Vaatwastabletten, wasmiddel, shampoo, douchezeep, dat koop ik altijd veel in bij een goede aanbieding. En mijn koffiebonen en kroketten kan ik niet in de supermarkt kopen, die merken liggen alleen bij de groothandel. Geen zin om daar vaak naar toe te gaan (Moet ook een aardig stukje rijden), dus koop dat ook voor een maand of 3 a 4 in. Toevallig kwam dat nu net zo uit (en ik baalde vorige week al want toen waren de vastwastabletten echt op en heb ik voor het eerst in mijn leven de volle pond moeten betalen voor een pak).

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:12

karuna schreef:
Ik krijg een deja vu :roll: :n huisarts en rivm vinden testen nu helemaal dringend noodzakelijk want risico contact. ggd vertikt het wederom. Dit keer als reden dat ik niet intiem ben geweest met de twee zieke mensen. Weer een andere (voor mij en huisarts nieuwe) reden waarom niet dus. Echt werkelijk 8)7

Moet naar de huisartsenpost zo maar mag alleen komen als het er leeg is, want ik moet wel behandeld worden als zijnde besmet maar jawel testen niet nodig want niks aan de hand maaaaaaar word weer geacht contact met iedereen te vermijden de komende week/weken? en mag ik weer in een soort niemandsland duiken. Volgens mij zijn ze een beetje de weg kwijt. -O- Ik geloof dat niemand het nog snapt.

Wat voor klachten heb je precies behalve koorts? Is je thermometer wel goed?
Nah ja, het duurt nu al een tijdje, als je het al hebt dan ben je vast bijna genezen :').

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:13

safina schreef:
Jadeleigh263 schreef:
Ik snap hun keuze ook, zeker je al een risicopatient bent. Ik ben niet zo bang dat het door de muren komt, meer dat ik er zelf nooit in quarantaine zou willen zitten, maar dat heeft weer te maken dat ik vroeger als klein meisje altijd bang was voor bepaalde mensen die er destijds woonden :') Ik vind het wel fijn dat ze een alternatief bieden voor mensen die geen andere plek hebben om naar toe te kunnen en het is zeker beter dan die cabines....

Die mensen, daar kan ik ook wel wat anekdotes over vertellen, maar die gaan een beetje off topic. Als klein kind vond ik ze wel griezelig trouwens. Maar ik denk dat we in ieder geval een stuk minder zullen merken van die coronapatienten. :D

Oh dan ben ik gelukkig niet de enige geweest die het wel griezelig vond, maar laten we inderdaad iedereen besparen, door geen griezelverhaaltjes te vertellen over het terrein van het coronaopvang te huis. :')

Ik denk uiteindelijk dat het wel een goede locatie is en mocht je tijdens de quarantaine wel naar buiten mogen, dan heb je genoeg groen en rust om je heen.

Op werk hadden we een discussie met collega’s dat niezen in je elleboog ook niet heel fris is. Hoeveel mensen doen wel niet hun armen over elkaar en zitten daardoor dus met hun handen in hun ellebogen....? Dit wordt in de farmaceutische wereld in clean rooms ook afgeraden omdat het schijnveiligheid is. Je kan jezelf op die manier makkelijk weer besmetten en dan zit het alsnog op je handen. Dus daarom hadden we bedacht, dat je maar onder je oksel moet niezen en dan maar hopen dat je het goed doet en dat er niemand achter je staat/zit :=
Laatst bijgewerkt door Jadeleigh263 op 07-03-20 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:15

Koorts hoesten pijn bij ademhalen en elke inspanning is teveel. Weer vanuit het niks. Thermometer is correct ik voel me ook flink ziek, alleen naar de huisartsenpost gaan is nogal een uitdaging. Er mag niemand zijn als ik langskom. En dat lukt voor nu nog niet. Post is over de zeik omdat ze voor het blok gezet zijn door ggd. Vooral omdat mijn huisarts vorige week ook ziek is geworden paar dagen na mijn bezoek.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:17

karuna schreef:
Koorts hoesten pijn bij ademhalen en elke inspanning is teveel. Weer vanuit het niks. Thermometer is correct ik voel me ook flink ziek, alleen naar de huisartsenpost gaan is nogal een uitdaging. Er mag niemand zijn als ik langskom. En dat lukt voor nu nog niet. Post is over de zeik omdat ze voor het blok gezet zijn door ggd. Vooral omdat mijn huisarts vorige week ook ziek is geworden paar dagen na mijn bezoek.

Denk je zelf dat je het hebt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:24

Geen idee, risico contact was duidelijk. Maakt mij ook niet uit wat het is. Maar voor de omgeving wel. -O- Vooral gv worstelt daarmee, ivm werk mantelzorg enz. En ik zit met mijn vader.

Maar net weer teruggebeld, probleem, -O- ik mag absoluut niet naar de huisartsenpost komen, :n ze gaan er daar van uit dat ik besmet ben. maar moet wel gezien worden door een arts. Geloof dat er weer ggd contact is nu. Wordt weer een keer gebeld. Ik ga maar bed in met telefoon mee. Dan maar wakker gebeld worden. Geen idee hoe ze dit gaan oplossen

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:27

Ik heb ook wat voorraad hoor. Heb ook wat toiletpapier gehaald omdat ik las dat er een run op was maar hier lag nog voldoende in de schappen. Evenals handzeep etc. maar dat heb ik altijd genoeg in huis.
Ik heb ook een voorraad hoor. Voel me daar prima bij.
Aardappels, pasta, patat, pannenkoekenmix, diepvriesgroentes en wat potjes groente. Vlees, vis en voldoende eieren. Koffie thee limonade.
Allemaal producten die ook gewoon wel opkomen.

Sterkte karuna! wat vervelend zeg!

En puzzelen bij echte griep? Nou ik heb het 1x gehad en lag echt in bed met het licht uit een had absoluut geen behoefte aan visite/lezen oid.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:32

Dorus schreef:
Neonlight schreef:
Hopelijk zijn de steekproeven na het weekend voorbij. Loop ook al 2 weken te snotteren, niezen en hoesten, de normale jaarlijkse verkoudheid, en zou dus nu mezelf moeten isoleren voor de steekproef te doen. Geen probleem, moet nog een financieel jaarverslag maken, stond toch voor dit weekend op de planning, maar zou toch graag maandag gewoon op het werk aan het werk willen en niet vanuit huis.

Hier is het al zover. Kreeg nog geen uur na de officiële berichtgeving van het RIVM een (doorgestuurd) appje van mijn leidinggevende dat je alleen welkom bent op kantoor als je je 100% fit voelt. Ik ben ook al een dikke week aan het snotteren en een dagje goed ziek geweest, maar geen klachten, recente reisgeschiedenis of contacten die op Corona zouden wijzen. Als ik me blijf voelen zoals ik me nu voel was ik ook niet van plan thuis te blijven. Ons systeem is al dramatisch, maar vanuit huis helemaal. En degenen zonder laptop van de zaak hebben dan geen Skype dus communiceren is dan helemaal drama.

Ik snap niet zo goed waarom mensen nog steeds zo tegen pruttelen. Het is toch niet zo ingewikkeld. Blijf gewoon 2 dagen binnen en/of weg van andere mensen. Ja, je hebt misschien geen Corona. Maar ergens in brabant lopen 1 of meer personen rond die een epidemie aan het veroorzaken zijn. Die persoon denkt ook dat hij/zij het niet heeft. Na het weekend weten ze met beetje geluk veel meer.

Het alternatief is dat we allemaal gewoon onze megabelangrijke dingen gaan doen dit weekend. Die persoon/personen in brabant steken nog wat meer mensen aan. We krijgen een epidemie en op last van de infectieziektenwet moet straks iedereen met verschijnselen toch binnenblijven. Alleen dan hebben we tig meer mensen ziek en is de economische schade veel groter. Want A: het is geen weekend meer en B: er zijn veel meer mensen ziek.

(Of zoals mijn moeder opmerkte: "Zie het maar als 2 dagen verplicht uitzieken opgelegd door iemand anders dan je eigen moeder. Je lijf en het land is je dankbaar")

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:38

Wat vervelend Karuna, dat er zoveel onduidelijkheid is. Hopelijk hakken ze de knoop door en evalueren ze het verloop hiervan wel samen (ggd/rivm/ha), zodat dit in de toekomst beter zal verlopen. Nu zijn namelijk alle 3 de partijen extra tijd kwijt aan het bellen en discussiëren, terwijl het testen misschien uiteindelijk minder tijd en geld had gekost (in de zin van manuren tijdens werk). Ook ben ik van mening dat de ook alle 3 de partijen ook dan misschien meer mensen met vragen hadden kunnen helpen, die nu daardoor in de wacht staan. Erg jammer dat jij en misschien ook andere mensen hier de dupe van moeten worden omdat er geen duidelijke afspraken zijn tussen meerdere partijen.

@Neonlight, zo denk ik er ook over, maar stel je moet verplicht ziek thuis zitten met wanneer je in contact bent geweest met een mogelijk besmet persoon of in een risico gebied bent geweest of milde symptomen hebt, en je na 2 weken quarantaine niet ziek bent geworden, weer het werk op pakt en dan toch besmet raakt door iemand, dan ben je dus nog langer uit de roulatie. Hoe willen bedrijven dat aanpakken, aangezien het bedrijf waar ik werk al wilt dat je thuis blijft als je uit het risico gebied komt of wanneer je huisgenoot uit een risico gebied is gekomen, maar als ik daarna echt besmet zou raken dan zou ik minimaal 4 weken van het werk zijn. Ik denk dat dit schadelijker zal zijn voor de economie als er zo te werk wordt gegaan.
Laatst bijgewerkt door Jadeleigh263 op 07-03-20 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:40

Waarom zou je in vredesnaam 2 dagen jezelf opsluiten als je niks mankeert? Wat kunnen we toch massaal paniekzaaien en overdrijven.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:46

Dat is om een of ander onderzoek goed te kunnen uitvoeren, omdat er Brabanders besmet zijn waar ze geen oorzaak van kunnen vinden. Geen paniekactie of zo, kan alleen voor sommige net wel vervelend zijn.
Vraag me trouwens wel af hoe ze dat met de motorcross doen hier een paar km verderop. Kwam erlangs vanavond, parkeerplaats stond al lekker vol en ze verwachten 30000 bezoekers.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:46

Wij wonen in een appartement aan het water. Isolatie zou betekenen dat ik alleen op het balkon mag, trappenhuis mag dan niet.
Hier wel een paardje waar ik dagelijks naar toe ga. Maar indien nodig wel een stalhouder die super voor dr zal zorgen gelukkig.
En ja hier zijn we dan ook gezellig met 4 hoor. Maar allemaal geen binnenzitters. Werk ook vanuit huis (webwinkel) maar krijg dan niet de paketten de deur uit.

Maar liever 2 weken verplicht thuis dan iemand anders dan wellicht besmetten.

Pfff gewoon weer niet willen testen, onbegrijpelijk!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:58

Yvank_ schreef:
Waarom zou je in vredesnaam 2 dagen jezelf opsluiten als je niks mankeert? Wat kunnen we toch massaal paniekzaaien en overdrijven.

Omdat het RIVM heeft gevraagd of iedereen met verkoudheids of griepklachten in brabant thuis wil blijven en als het niet anders kan, mensen te vermijden. Het is niet overdrijven of paniekzaaien. Het is om een grotere uitbraak te voorkomen. Waarom weten sommige mensen het toch beter dan virologen en het rivm?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 01:00

Het is om een onderzoek te kunnen doen, uiteindelijk zal dat weer zijn om uitbraken in te dammen maar het is niet om hiermee direct een uitbraak te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 01:08

Veulen84 schreef:
Yvank_ schreef:

Omdat het RIVM heeft gevraagd of iedereen met verkoudheids of griepklachten in brabant thuis wil blijven en als het niet anders kan, mensen te vermijden. Het is niet overdrijven of paniekzaaien. Het is om een grotere uitbraak te voorkomen. Waarom weten sommige mensen het toch beter dan virologen en het rivm?

Lezen is ook een kunst. Ik heb het over mensen die niks hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 01:09

Neonlight schreef:
Het is om een onderzoek te kunnen doen, uiteindelijk zal dat weer zijn om uitbraken in te dammen maar het is niet om hiermee direct een uitbraak te voorkomen.

Dat begreep ik ook. Dit is toch puur voor onderzoek en niet om uitbraak te voorkomen maar ze kunnen niet herleiden waar sommigen het van hebben.

Maar alleen voor zieken en niet alle Brabanders dus wat ik zei de mensen die niks mankeren.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 01:11

Veulen84 schreef:
Yvank_ schreef:

Denk dat het RIVM ook wat duidelijker moet uitleggen waarom. Voor zover ik het heb begrepen zijn ze ook benieuwd ( naast testen ) hoe het er maandag uit ziet als iedereen met een hoestje t/m zware klachten thuis blijft. Dan kun je aan de lege arbeidsplaatsen, schoolklassen etc. zien hoe de stand van zaken is.
Het niet komen opdagen kan ook iets zeggen over de grootschaligheid van uitbraak.

Als iedereen dan weer lekker eigenwijs gaat zitten wezen schieten we er weer niets mee op.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 01:18

Maar ze vragen of de mensen met milde gezondheidsklachten thuis willen blijven, maar vervolgens zeggen ze wel dat ze naar de supermarkt mogen? Want in de supermarkt kan je elkaar ineens niet besmetten :?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 01:19

Neonlight schreef:

Ergens loopt iemand die al zeker 8 mensen op nederlandse bodem heeft besmet. Deze situatie veroorzaakt een standstil. Hiermee creeër je tijd om dingen te onderzoeken en de persoon/personen te vinden en eventuele mensen die ook al besmet zijn.

Met het vinden van die persoon voorkom je dat we een landelijke grote uitbraak krijgen. Nu zijn ze de boel nog steeds alleen maar aan het isoleren. Er zijn op die 8 na geen mensen die ze niet kunnen herleiden, dus elke verdere besmetting is nog te isoleren. Alleen die 8 vormen een probleem, er is geen bron. Geen bron voor langere tijd is een uitbraak zoals in Italy. Technisch gezien vormen deze 8 + 1 de uitbraak. Maar met goed zoeken kan dat nog geisoleerd worden.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 01:22

Whale schreef:
Maar ze vragen of de mensen met milde gezondheidsklachten thuis willen blijven, maar vervolgens zeggen ze wel dat ze naar de supermarkt mogen? Want in de supermarkt kan je elkaar ineens niet besmetten :?

Zoveel mogelijk thuis blijven! Sociale isolatie voor zover mogelijk. Eten zul je moeten dus mag je naar de supermarkt. Het gaat erom de contacten tot een absoluut minimum te beperken. Geen werk, geen school, geen kroeg,geen feestjes. Wel supermarkt en apotheek.

Het is een advies, geen gebod. Men doet een oproep aan mensen hun verstand. Dus verstandig omspringen met je contacten en deze tot een absoluut minimum beperken tot nader order ( begin volgende week )

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 01:27

En hoe gaan ze dat dan doen met mensen die in de supermarkten werken? Sinds het advies is om niet te gaan werken...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 01:38

Er zijn toch zat gezonde mensen of is heel brabant of verkouden of grieperig of besmet met covid?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 01:38

karuna schreef:
Geen idee, risico contact was duidelijk. Maakt mij ook niet uit wat het is. Maar voor de omgeving wel. -O- Vooral gv worstelt daarmee, ivm werk mantelzorg enz. En ik zit met mijn vader.

Maar net weer teruggebeld, probleem, -O- ik mag absoluut niet naar de huisartsenpost komen, :n ze gaan er daar van uit dat ik besmet ben. maar moet wel gezien worden door een arts. Geloof dat er weer ggd contact is nu. Wordt weer een keer gebeld. Ik ga maar bed in met telefoon mee. Dan maar wakker gebeld worden. Geen idee hoe ze dit gaan oplossen

Je weet van die mensen waarmee je contact had (oa milanees) alleen dat ze ziek waren? Je weet niet of ze echt besmet waren?

Had je ook een loopneus? Schijnt een klacht te zijn die wel vaak bij de gewone griep is en niet bij het c. virus.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 01:40

Veulen84 schreef:
Er zijn toch zat gezonde mensen of is heel brabant of verkouden of grieperig of besmet met covid?

Naja een kuchje heb je natuurlijk al gauw met dit weer.