Gastric bypass

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 10:08

Er is geadviseerd om na 5 dagen over te gaan op vast voedsel.
Met een sleeve is 2 weken het advies.

Ik ga aankomende week alleen even koffie drinken op mijn werk, meer nog niet hoor.

Maar met situaties als een vastloper heb ik vrijwel spijt van mijn beslissing.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 14:12

Sluit me wel aan bij Ashleytjuhh :j Het advies kan zijn na vijf dagen overgaan op vast voedsel, maar bij ons was dat advies langzaam overgaan op vast voedsel. Eerst een beschuitje of zacht fruit, als dat goed gaat een crackertje, dan een geroosterd broodje, etc. Hier mocht dat ook al na vijf dagen, maar ik ben pas op dag zes of zeven daarmee begonnen omdat dat beter voelde. Ook echt heel langzaam gedaan en bij mij ging het eigenlijk probleemloos. Elk lichaam is anders, maar weer voorzichtig met je lichaam :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 19:52

Daarnaast de tip om tot in de treuren te kauwen.
Als ik me afvraag of ik nog een hapje neem, doe ik het niet!!! Ik eet dan na een uur of 1/2 weer wat. Heb dan wel een sleeve, dus mijn maag werkt nog. Succes met je leerproces.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 20:01

Nou, ik heb vanavond gehakt gegeten, samen met doperwten en worteltjes. Dit is goed gegaan *\o/*

Stapje vooruit!

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:13

Hier vandaag het gesprek met de chirurg gehad en ik heb een datum! We wilden graag na onze vakantie en 26 augustus is de dag geworden :j

Purny, hoe gaat het met je? Als ik zie wat ik aan adviezen heb meegekregen ben je snel aan vlees begonnen, maar verder heb ik er nog geen ervaring in natuurlijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 22:10

Inmiddels kan ik gewoon normaal eten... althans wat nu normaal is dan... Heb na zaterdag geen vastloper meer gehad dus daar ben ik wel blij om.
Advies was om na 5 dagen vloeibaar te beginnen met vast voedsel.

Morgen kippedijfilet.

26 augustus is nog ver, maar ook zo dichtbij. Wel nog even flink genieten van de vakantie en lekker eten...

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:42

Genieten komt zeker goed! Had vanochtend nog een extra afspraak met de diëtiste over "het nieuwe eten". Ik denk dat ik het serieus maar ga opschrijven :') eten en drinken scheiden lukt wel, maar zij adviseren de multivitamine plm een halfuur na het avondeten omdat die wat zwaarder kan vallen, maar de calcium mag daar weer niet te dicht in de buurt.

De chirurg had gezien dat ik in het verleden vit. D had gekregen op recept (5600ie per week) en nu wordt dat niet meer vergoed, dus ben over op capsules van 1000ie. Hij met zo'n glimlachje: ik ga nu echt véél meer voorschrijven, je vitamine D is echt nog te laag.
Het stond al in de app van de apotheek: capsules van 50.000ie :=

Hoe doen jullie dat met de vitamines, eten, drinken etc? _O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:58

Ik neem de multivitamine in de avond voor het slapen gaan in. En 2 uur voor de multivitamine vermijd ik calcium.
In de morgen doe ik 2 calcium tabletten en in de avond nog 1.
Op dit moment schrijf ik op wanneer ik weer mag eten of drinken anders vergeet ik het.

Bij plein.nl zijn vaak de multivitamine en de calcium in de aanbieding, 2 plus 2 gratis.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 21:04

Hallo
Ik wil mij hier ook voorzichtig melden.
Ik ben vorige week door de huisarts verwezen en wacht nu op een afspraak voor intake bij Weight Works.

Vooropgesteld dat ik door de screening kom heb ik nog niet voor 100% besloten om ook echt voor een operatie te gaan. Ik hoop dat ik uit de intake voldoende info/vertrouwen te halen om het echt door te zetten.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 21:12

Vitamine d 1000 is normaal gesproken voor dagelijks gebruik, dat had je arts ook kunnen verhogen naar 2000.
De 5600 is voor wekelijkse inname en de 25000 en 50000 zijn bedoeld voor maandelijks. Als er snel een tekort aangevuld moet worden, wordt dat soms voor een paar giften korter op elkaar gegeven.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 21:22

Bar, het bevalt mij daar tot nu toe erg goed! Hele fijne mensen en men neemt echt de tijd voor je.

gomir schreef:
Vitamine d 1000 is normaal gesproken voor dagelijks gebruik, dat had je arts ook kunnen verhogen naar 2000.
De 5600 is voor wekelijkse inname en de 25000 en 50000 zijn bedoeld voor maandelijks. Als er snel een tekort aangevuld moet worden, wordt dat soms voor een paar giften korter op elkaar gegeven.

Dat laatste is het geval begreep ik :j ik hoef het ook maar kort te gebruiken. Dat had ik er niet bij gezegd, excuus!

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 03:03

Butterfly schreef:
Hoe doen jullie dat met de vitamines, eten, drinken etc? _O-

Ik heb een app waar ik herinneringen in heb gezet voor het innemen van de vitamines.
Ik doe calcium met vitamine D om 7 uur, 15 uur en 21 uur. De Multivitamine om 18 uur, zo rond het avondeten.
Eten en drinken scheiden vind ik soms ook lastig, maar is uiteindelijk goed te doen. Het is even wennen maar ik weet niet beter.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 03:44

Eten en drinken scheiden vind ik inmiddels makkelijk, echt prima te doen :j Even wennen en dan is het gewoonte geworden.

Ik heb in de ochtend één calciumtablet, bij het avondeten één calciumtablet en voor het slapengaan mijn vitaminesupplement van FitForMe.

@Purny: neem je wel vitaminesuppletie speciaal passend bij jouw operatie? Of zijn die ook via Plein.nl te verkrijgen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:14

Hhilde schreef:
Eten en drinken scheiden vind ik inmiddels makkelijk, echt prima te doen :j Even wennen en dan is het gewoonte geworden.

Ik heb in de ochtend één calciumtablet, bij het avondeten één calciumtablet en voor het slapengaan mijn vitaminesupplement van FitForMe.

@Purny: neem je wel vitaminesuppletie speciaal passend bij jouw operatie? Of zijn die ook via Plein.nl te verkrijgen?

Ja bij ons werd de lucovitaal wls geadviseerd.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 10:01

Ik gebruik sochtends 1 vitamine pil van WLS
https://www.wlsproducts.nl/wls-multivit ... ijzer.html
Savonds voor het slapen gaan 1 calcium tablet van de Apotheek met 1000mg/800ie

Nu nog met een extra maagbeschermer en nog iets even de functie vergeten alles om de maag te beschermen zodat hij goed kan helen.

Owja en en extra eiwit drink omdat je in de fase nog niet genoeg kan eten om aan je eiwitten te komen icm de beweiging die je doet.

Morgen heb ik weer een persoonlijk gesprek met de diëtist om te kijken hoe alles gaat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 12:07

Ik heb morgen een gesprek met de psycholoog. Merk dat ik er mentaal tegen aan loop.

MoniekJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:02

Ik heb 2 juli screening, spannend!

Purny, succes morgen en hopelijk heb je er wat aan!

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 16:39

Ik heb voor een maand vitamines van Fit for Me meegekregen, dus die ga ik eerst maar gebruiken :D

Match, bedankt voor je overzichtje! Is dat gewoon een agenda-achtige app?

Succes morgen met de gesprekken Ashleytjuhh en purny!
Purny, wil je iets delen over waar je tegenaan loopt of liever niet? Sterkte iig!

MoniekJ, spannend! Komt vast goed :j

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 18:12

Butterfly, de app heet mytherapie en daar kan je meldingen inzetten. Super handig aangezien ik meer medicijnen heb en ik dan niets vergeet

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 19:38

Het grootste probleem zit bij mij als doemdenker. En dat het voor mij te snel gaat in alle punten.
En in combinatie met een verstandelijke beperking is dit niet handig, ik kan niet goed omgaan met veranderingen.
Gisteravond bijvoorbeeld had ik weer een vastloper. En dit resulteerde in overgeven. En dan ga ik doemdenken en spijt krijgen van mijn beslissing...

Ik hoop dat ik met de hulpvraag van mijn beperking terecht kan bij de kliniek of dat het misschien beter is om met een andere psycholoog te praten.

Maar het eten vanavond is wel goed gegaan, ik vermoed dat het eten van gister te vet is geweest. En er is nu bijna 8 kg af in 13 dagen. Nog even en ik mag weer op het paard kruipen... (om vervolgens 3 dagen krom te lopen van de spierpijn :') )

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 19:56

purny schreef:
Het grootste probleem zit bij mij als doemdenker. En dat het voor mij te snel gaat in alle punten.
En in combinatie met een verstandelijke beperking is dit niet handig, ik kan niet goed omgaan met veranderingen.
Gisteravond bijvoorbeeld had ik weer een vastloper. En dit resulteerde in overgeven. En dan ga ik doemdenken en spijt krijgen van mijn beslissing...

Ik hoop dat ik met de hulpvraag van mijn beperking terecht kan bij de kliniek of dat het misschien beter is om met een andere psycholoog te praten.

Maar het eten vanavond is wel goed gegaan, ik vermoed dat het eten van gister te vet is geweest. En er is nu bijna 8 kg af in 13 dagen. Nog even en ik mag weer op het paard kruipen... (om vervolgens 3 dagen krom te lopen van de spierpijn :') )

Dan zou ik zeker aan de bel trekken ja, ook wellicht bij de diëtist als je al zovaak een vast loper hebt.

De psycholoog zou ik er zeker bij houden helemaal omdat je dadelijk ook een keer gaat stilstaan kwa gewicht en zelfs een beetje gaat aankomen weer.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:19

We hebben dinsdag weer een zoom meeting, daar ga ik het aangeven. Ook ga ik vragen morgen of er geen training bestaat voor mensen met een beperking om met grote veranderingen om te kunnen gaan.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 22:14

Het lijkt me bizar 8 kilo in 2 weken af te vallen, hoe dat voelt.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 12:52

Purny, heb je nog wat duidelijkheid gekregen vrijdag? Lijkt me idd lastig om mee om te gaan! :(:) als je niet van verandering houdt en het verandert allemaal continu is dat best pittig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:33

Ik heb afgelopen vrijdag gezegd hoe ik er op dit moment in sta. Volgende week vrijdag wordt ik nog een keer gebeld en dan ga ik nog vragen of ik iets goed heb begrepen.
Het gaat mij er niet om dat ik niet van veranderingen hou, maar het gaat mij erom dat ik niet goed de grote veranderingen kan handelen. En dat daar alle mixed feelings van komen..

Maar ik ben vrijdagavond even op stal geweest en dat was wel weer heerlijk. Lang geen paardenneusje geaaid.. En toch even een zacht paardenneusje geaaid. Dat was fijn.

En vandaag weer rustig begonnen met 2 uurtjes werken. Dat doet me ook goed.