ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:26

Zijn maximum tarieven die door de nZa worden geregeld. Dat gaat allemaal naar die arts..soms zelfs nog zo hoppa in de broekzak.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:22

Dat is dus de rede waarom ik het niet heb ingevuld op mij eigenverklaring. Al slik ik er al6 jaar geen memedicijnen voor.

Wel balen dat je en een rijtest moet doen en volgend jaar gewooon weer moet komen. Hoop voor je dat je dan te horen krijgt dst het goed is en je niet meer hoeft te komen.
Wat een geld kloper rij zeg!

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 22:29

kosseh schreef:
Dat is dus de rede waarom ik het niet heb ingevuld op mij eigenverklaring. Al slik ik er al6 jaar geen memedicijnen voor.

Wel balen dat je en een rijtest moet doen en volgend jaar gewooon weer moet komen. Hoop voor je dat je dan te horen krijgt dst het goed is en je niet meer hoeft te komen.
Wat een geld kloper rij zeg!

Ja maar als ik dus met medicatie rij, een ongeluk veroorzaak, waarbij ik ongeregistreerd ADD'er met medicatie gebruik. Ben ik dus niet verzekerd...

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 23:22

Nee oké. Maar zonder meditatie is er geen probleem. Ik dacht dat je altijd zonder wilde.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 23:24

kosseh schreef:
Nee oké. Maar zonder meditatie is er geen probleem. Ik dacht dat je altijd zonder wilde.

Nee klopt.
Wbt medicatie, geen idee. Zodra ik met school ga beginnen wil ik wel medicatie hebben, wat ik daarna doe weet ik nog niet.
Maar die man snapte gewoon niet, dat het leven ook zonder medicatie goed kan gaan.
Sws al die psych zitten zo te zijken op die medicatie.
En tuurlijk zal het 9 vd 10 keer beter werken, maar sommige doen er zo heftig over..

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 23:29

. Ging iets verkeerd
Laatst bijgewerkt door kosseh op 11-09-14 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 23:32

Ja oke mijn concentratie word er beter door. Maar mijn humeur en allees niet en mmijn reactie vermogen gaat heeel erg achteruit. Weet niet of de mensne van het cbr dat zo graag willen :P

Heb wel echt heel erg het idee dat ze gewoon geld willen verdienen.
Want als je add nadat je je rijbewijs hebt constateert is er niks aan de had en mag je gewoon rijden. Raar toch

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 23:40

kosseh schreef:
Ja oke mijn concentratie word er beter door. Maar mijn humeur en allees niet en mmijn reactie vermogen gaat heeel erg achteruit. Weet niet of de mensne van het cbr dat zo graag willen :P

Heb wel echt heel erg het idee dat ze gewoon geld willen verdienen.
Want als je add nadat je je rijbewijs hebt constateert is er niks aan de had en mag je gewoon rijden. Raar toch

Dat is idd het geval...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 00:56

Ik heb het ook niet aangegeven. Gebruik geen medicatie meer.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:37

Ik kwam door een klikfout hier terecht, en zag de lto3 voorbij schieten. Ik heb asperger en daarbij add klachten plus ziekte van lyme. Ik kan dus niet tegen ritalin en dexamfetamine. Teveel bijwerkingen. Daarbij is het met lyme echt een slecht plan om ritalin te slikken. Ik reageer echt super op lto3. Heb 2 van de drie stofjes hier los staan, voor mij werkt het net zo goed als ritalin, zonder bijkomende bijwerkingen.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 21:50

Huh wat raar van t cbr...

Zit er trouwens verschil tussen de echte ritalin en de merkloze methylfenidaat? Ik heb nu merkloos maar ik heb niet t idee dat t zo goed helft ofzo.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 21:58

xxLady schreef:

Zit er trouwens verschil tussen de echte ritalin en de merkloze methylfenidaat? Ik heb nu merkloos maar ik heb niet t idee dat t zo goed helft ofzo.

Cbr doet niks willekeurigs. Die voert gewoon de wet uit voor het ministerie van I&M. Kosten: je eigen verklaring. Alle overige kosten betaal je aan de artsen die maximumtarieven hebben vanuit de Nza. Daar ligt de echte pijn want die bedragen zijn debiel voor dat korte bezoekje... Net als een rijtest: das geen willekeurigheid maar voor examenkandidaten wederom wettelijk verplicht. Is allemaal te lezen in de wet eisen geschiktheid

Dat het stom is, is een feit. Maar voor de echte klachten moet je bij de minister zijn.. heb me dr in verdiept :p

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:06

xxLady schreef:

Wat ik begrepen heb is dat als een patent op een medicijn verloopt, dat andere fabrikanten dus met het middel aan de haal mogen gaan. Maar de exacte samenstelling weten ze dus niet, op de stoffen na.
Hoeveel van wat en hoeveel van dat stofje weten ze dus niet en dat is gokken.
Dus het kan zijn dat een merkloze variant soms bijwerkingen geeft, terwijl het origineel dat niet doet.

Ik heb trouwens altijd merkloze methylfenidaat geslikt, ik kon gewoon niet tegen het middel opzich maar dat had niks te maken met merk of merkloos.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:19

Heb zelf alleen merkloze geslikt, maar hoor wel van mensen die het beide gehad hebben, dat Ritalin meer werkt voor ze.
Ik heb nu dexamfetamine, dit werkt voor mij super

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:48

Ik heb nu eerst als advies gekregen om de dosis nog iets te verhogen en als dat dan nog geen effect heeft moet ik dat weer doorgeven en gaan we kijken wat andere opties zijn. Dan ga ik ook zeker vragen naar de echte ritalin. Beide worden vergoed toch? Dan is het zeker standaard dat je eerst de goedkoopste krijgt, en dat zal de merkloze wel zijn denk ik....

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:44

Naar mijn weten wordt alleen de merkloze methylfenidaat vergoed, de 'echte' Ritalin niet.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:35

Hmm oke.. Naja ik zal het sowieso wel even navragen als ik weer voor gesprek moet! Eerst nog maar een weekje doorzetten met de hogere dosis...

En nog een vraagje over die discussie met het cbr enzo:

Ik heb nu al een tijdje autorijles en hoe zit het dan allemaal precies?
Je moet dus op die eigen verklaring aangeven dat je de diagnose add hebt, maar krijg je daar echt zoveel gedoe mee als Cindeeh had dan? Of is het in de situatie van Cindeeh anders oid omdat die psych in samenwerking was met het cbr ofzo?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:59

Eigenlijk had je instructeur dit al tijdens de eerste les met je moeten bespreken. Die moet jou daar uitleg over geven.

Procedure: als je de eigen verklaring naar waarheid invult moet je ja aankruisen bij de vraag iver een psychische aandoening. Je laat dan je huisarts (of andere arts) een toelichting geven over de aard en de ernst van je aandoening, ook als je geen medicijnen gebruikt.
Cbr is dan wettelijk verplicht je te verwijzen naar een onafhankelijke psychiater die dan met jou in gesprek gaat en verslag uitbrengt aan het cbr in hoeverre jouw aandoening van invloed is op je rijgeschiktheid. Als het mee zit is dat advies een onbeperkte geschiktheid, waardoor je niet meer na een aantal jaren herkeurd moet worden.
Voor examenkandidaten is ook een rijtest verplicht waarbij je samen me iemand van het cbr (geen examinator) gaat rijden en wordt beoordeeld of je ook in de praktijk rijgeschikt bent. Als dit allemaal in orde is krijg je een verklaring van geschiktheid en mag je examen doen.

Kun je nalezen op de websie van hun en in de wet regeling eisen geschiktheid. Procedure is geloof ik onlangs aangepast waarbij je al voor het indienen van je eigen verklaring naar een psychiater mag (staat op de website) om de procedure sneller te laten verlopen.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:12

De echte ritalin word ook vergoed.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:48

Hmm oke! Tijdens mijn eerste les had ik de diagnose nog niet maar toen ik de diagnose kreeg heeft mijn instructeur het nergens over gehad.. Ik heb morgen weer rijles dus ik zal mijn instructeur er wel even naar vragen (:

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:24

melaniepk schreef:

klopt, volgens mij wel alleen als het duidelijk bij het recept staat op advies van de psychiater.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:55

1234321 schreef:
melaniepk schreef:

klopt, volgens mij wel alleen als het duidelijk bij het recept staat op advies van de psychiater.

Nee hoor...
Ik ben ervaringsdeskundige ;)

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:30

Mmm apart, dus als je bij de apotheek om een ander merk vraagt krijg je dat vergoed?

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 00:04

Jep.
Nog nooit wat hoeven te betalen.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:56

Hi dames,

Ik breek even in want ik heb een vraagje; ik heb zelf autisme en heel veel gehad aan enkele boeken (voornamelijk boeken geschreven door mensen met autisme) omdat er veel herkenning inzat, zeker vlak na mijn diagnose, maar ook zodat ik stukjes kon laten lezen aan anderen. Zodat zij mij beter zouden begrijpen, meer begrip en snapte waar iets vandaan kwam. Zijn deze boeken er ook over ADD? Welke boeken raden jullie aan? Voor ouders, docenten etc.?
Ik hoop dat jullie hiermee kunnen helpen. Alvast bedankt. :)