Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
fjordjes schreef:Ik heb het idee dat ik dat verzadigingsgevoel mis. Ik kan rustig m'n caloriedoel eten als ik wil. Terwijl ik van zoveel mensen hoor die zeggen nou ben blij als ik 1200 calorieën heb gehad, bij wijze van spreken
fjordjes schreef:Nee geen behoefte aan snaaien, dat dan weer niet. Gisteren had ik wel enorme honger, komt omdat het vandaag prikdag is en al paar dagen erg moe.
manic schreef:In hun optiek werkt het niet op de lange termijn en komt alles er weer aan en zijn er veel bijwerkingen en klachten en mensen die vrij vlot weer stoppen. Daarbij dat het heel duur was en dat het niet vergoed wordt. Ik heb aangegeven dat ik het niet vergoed hoef te hebben en dat het op de alternatieve manier nog veel duurder is, maar zij gaf aan dat dit het beleid van de praktijk is.
We gaan wel verder kijken naar algehele gezondheid want ik heb nogal wat fysieke klachten die eigenlijk heel lang genegeerd heb, waarvan ik zelf dacht dat dat gerelateerd was aan diabetes/pre-diabetes/te zwaar zijn, maar nuchtere glucose test was op het randje maar nog net in normale waarde. Zelf heb ik hem wel vaak flink hoger gemeten, maar ja.
fjordjes schreef:Ik heb het idee dat ik dat verzadigingsgevoel mis. Ik kan rustig m'n caloriedoel eten als ik wil. Terwijl ik van zoveel mensen hoor die zeggen nou ben blij als ik 1200 calorieën heb gehad, bij wijze van spreken
fjordjes schreef:Ja, klopt dat volle gevoel heb ik maar kort gehad in het begin. Maar gisteren had ik enorme honger, was wel de dag vóór het prikken en was oververmoeid en nog die leuke hormonen. Dus dat was ff vervelend. Maar vandaag normaal gegeten en nergens last van, ook totaal geen honger.
S_zanne schreef:opisop_shop schreef:Hoi!
Wil de huisarts daar niet aan meewerken?
Nee helaas niet. Die kon alleen negatieve punten van GLP benoemen. Alsof een maagverkleining een makkelijke operatie is.
Citaat:Waarom je galblaasproblemen kunt krijgen bij diëten (en hoe je dat voorkomt)
Bij snel afvallen en vetarm eten trekt de galblaas minder vaak samen.
Daardoor blijft gal langer in de galblaas staan → het wordt dikker en kan galstenen vormen.
GLP-1-middelen zoals Mounjaro verhogen dit risico vooral bij snelle, grote gewichtsafname.
Hoe je het kunt voorkomen:
Eet niet extreem vetarm.
Zorg dat elke dag de galblaas “leeggepompt” wordt door wat vet bij een maaltijd te nemen.
Vetdrempels voor galblaasactivatie:
Minimale stimulatie: 5–10 g vet in één maaltijd
Maximale samentrekking: 15–20 g vet in één maaltijd
Kort:
Niet te snel afvallen en dagelijks een maaltijd met ±15–20 g vet eten helpt je galblaas actief te houden en zo problemen te voorkomen.
Citaat:Ongeveer 15–20 g vet per portie (maximale galblaasactivatie):
½ avocado (100 g) → ± 15 g vet
30 g gemengde noten (handje) → ± 15–17 g vet
2 eetlepels pindakaas (30 g) → ± 16 g vet
1 zalmfilet (100 g, gebakken) → ± 15 g vet
2 eetlepels olijfolie over salade of brood → ± 18 g vet
2 gekookte eieren + 1 theelepel olijfolie → ± 15 g vet
1 stuk volvette kaas (40 g) → ± 13–15 g vet
150 g volle Griekse yoghurt (10%) + 1 eetlepel walnoten → ± 16 g vet
Ongeveer 8–10 g vet (matige stimulatie, combineer eventueel):
1 gekookt ei → ± 5–6 g vet
1 eetlepel olijfolie → ± 9 g vet
20 g pure chocolade (≥70%) → ± 8 g vet
1 plak volvette kaas (20 g) → ± 7–8 g vet
Zo kun je variëren en toch elke dag die 15–20 g vet in één maaltijd halen om de galblaas volledig te laten samentrekken.
Eleeke schreef:Dit klinkt als Chatgpt.
Galblaas problemen heb je soms idd bij snel veel afvallen, maar zijn ook een bijwerking.
Alvleesklier ontsteking dito.
Het is prima om de kans op bijwerkingen te te accepteren ( elk medicijn heeft in enige mate bijwerkingen) , maar ze te bagataliseren vind ik onverstandig. Beter alert zijn dan het wegpraten om cognitieve dissonantie te voorkomen.
Zonnetje81 schreef:Eleeke schreef:Dit klinkt als Chatgpt.
Galblaas problemen heb je soms idd bij snel veel afvallen, maar zijn ook een bijwerking.
Het is prima om de kans op bijwerkingen te te accepteren ( elk medicijn heeft in enige mate bijwerkingen) , maar ze te bagataliseren vind ik onverstandig. Beter alert zijn dan het wegpraten om cognitieve dissonantie te voorkomen.
Ik heb hem een samenvatting laten maken.
Bijwerkingen aanvaarden..klopt, maar als je de kans kan verkleinen door niet al je vetten te schrappen (wat veel mensen vaak doen) is dat al winst.
Daarbij schrappen vaak vrouwen vetten uit hun dieet die essentieel zijn voor je hormoonhuishouding. Tijdens mn fitness tijd heb ik daar een symposium over gevolgd en dat goed onthouden.
Eleeke schreef:Dit klinkt als Chatgpt.