GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:51

Ik heb het idee dat ik dat verzadigingsgevoel mis. Ik kan rustig m'n caloriedoel eten als ik wil. Terwijl ik van zoveel mensen hoor die zeggen nou ben blij als ik 1200 calorieën heb gehad, bij wijze van spreken

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:54

fjordjes schreef:
Ik heb het idee dat ik dat verzadigingsgevoel mis. Ik kan rustig m'n caloriedoel eten als ik wil. Terwijl ik van zoveel mensen hoor die zeggen nou ben blij als ik 1200 calorieën heb gehad, bij wijze van spreken

Heb je nu behoefte aan snaaien, slecht eten en veel eren?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:00

fjordjes schreef:

Bijzonder. Toen ik verhoogde naar 0.5 moest ik mezelf echt dwingen om te eten. Het liefst at ik niks.

Zonnetje81

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:02

Ik vind sowieso dat het per week verschilt. Dat gevoel van echt een blok in je maag en weerstand tegen eten had ik vooral de eerste paar weken. Maar nu voelt het als gewoon normaal.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:13

Nee geen behoefte aan snaaien, dat dan weer niet. Gisteren had ik wel enorme honger, komt omdat het vandaag prikdag is en al paar dagen erg moe.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:15

fjordjes schreef:
Nee geen behoefte aan snaaien, dat dan weer niet. Gisteren had ik wel enorme honger, komt omdat het vandaag prikdag is en al paar dagen erg moe.

Dan doet het toch zijn werk lijkt me. Kijk ik kon echt ALTIJD eten eten eten. Dan valt het misschien meer op dan dat je dat minder extreem hebt…?
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op Gisteren, 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:33

manic schreef:
In hun optiek werkt het niet op de lange termijn en komt alles er weer aan en zijn er veel bijwerkingen en klachten en mensen die vrij vlot weer stoppen. Daarbij dat het heel duur was en dat het niet vergoed wordt. Ik heb aangegeven dat ik het niet vergoed hoef te hebben en dat het op de alternatieve manier nog veel duurder is, maar zij gaf aan dat dit het beleid van de praktijk is.

We gaan wel verder kijken naar algehele gezondheid want ik heb nogal wat fysieke klachten die eigenlijk heel lang genegeerd heb, waarvan ik zelf dacht dat dat gerelateerd was aan diabetes/pre-diabetes/te zwaar zijn, maar nuchtere glucose test was op het randje maar nog net in normale waarde. Zelf heb ik hem wel vaak flink hoger gemeten, maar ja.

Sommige praktijken kiezen voor dit beleid omdat ze ook de ruimte niet hebben om het goed te doen. Of niks met het Produkt hebben. Zelf ben ik bij een internet aanbieder. De begeleiding die ik daar krijg kan ik van de huisarts nooit hebben gekregen. Ze hebben er gewoon de tijd niet voor.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:45

fjordjes schreef:

Maar blijft je ook echt honger houden of mis je het volle gevoel? Dat volle gevoel heb ik alleen de eerste tijd gehad, maar de honger gaat wel weg en als ik dan stop met eten blijft het ook lang genoeg weg.

Misschien jezelf aanleren om te stoppen met eten als je geen honger meer hebt in plaats van als je vol zit? Wellicht doe je dat al hoor.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:49

Ja precies dat volle gevoel was er alleen in het begin.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:42

Ja, klopt dat volle gevoel heb ik maar kort gehad in het begin. Maar gisteren had ik enorme honger, was wel de dag vóór het prikken en was oververmoeid en nog die leuke hormonen. Dus dat was ff vervelend. Maar vandaag normaal gegeten en nergens last van, ook totaal geen honger.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:57

fjordjes schreef:
Ja, klopt dat volle gevoel heb ik maar kort gehad in het begin. Maar gisteren had ik enorme honger, was wel de dag vóór het prikken en was oververmoeid en nog die leuke hormonen. Dus dat was ff vervelend. Maar vandaag normaal gegeten en nergens last van, ook totaal geen honger.

Dat heb ik ook wel eens gehad! Week 2 en week 9 waren bij mij het lastigste.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:19

Hoi allemaal, ik ben nieuw in dit topic. Mijn partner moet afvallen. De HA wil hem doorverwijzen voor een maagverkleining. Wij vinden dat te ingrijpend en gaan liever voor ozempic/mounjaro etc..

Om nou 153 pagina's door te lezen gaat me wat ver dus waar kun je online op een goede, veilige manier bestellen. Misschien ook met wat begeleiding erbij.

Edit: Ik lees nu de eerste post pas goed. :o
Maar tips zijn welkom.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:26

Hoi!
Wil de huisarts daar niet aan meewerken?

Dat volle gevoel heb ik ook niet meer.
Ik vraag mij dan ook af hoeveel de mounjaro wat dat betreft nog doet, en hoeveel ik op eigen kracht doe met de nu kleinere maag en beter weerstand kunnen bieden tegen snacks omdat ik ze niet wíl eten zeg maar.
Ik heb daar ook op de laatste dag geen moeite mee, kan ook een dag later prikken zonder problemen.
Ik zit nog steeds op de startdosis, vandaag voor de 19e keer.
Zondag rijd ik weer naar huis na 2 weken familiebezoek/vakantie, ik ben benieuwd :')
De 2 weken daarvoor stond ik stil en was ik zelfs iets aangekomen. Dus deze laatste maand was niks in elk geval, maar ik heb wel goed gegeten verder dus we gaan gewoon door.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:38

Wat dat aangaat is de glp-plotter wellicht interessant om eens te bestuderen. Je stabiliseert kennelijk op hogere waarde. Daar kun je gebruik van maken door bijv om de 4-5 dagen een 50% dosis te nemen, waardoor je heel vlak kunt komen op de 100% dosis.

https://glp1plotter.com/

Heb hier zelf niet meer geëxperimenteerd.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:57

opisop_shop schreef:
Hoi!

Nee helaas niet. Die kon alleen negatieve punten van GLP benoemen. Alsof een maagverkleining een makkelijke operatie is.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:23

Zonnetje81 schreef:
Ja precies dat volle gevoel was er alleen in het begin.

ja, dat had ik ook inderdaad. En zeker de laatste drie dagen voor de nieuwe spuit al zeker niet meer. Heb wel geen honger, maar eerder zin in zoet dat dan zou terugkomen.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:24

S_zanne schreef:
opisop_shop schreef:
Hoi!

Nee helaas niet. Die kon alleen negatieve punten van GLP benoemen. Alsof een maagverkleining een makkelijke operatie is.

Dat is wel jammer inderdaad. De ene huisarts staat er voor open, maar als ik het hier zo lees, de meeste wel niet. Waarschijnlijk omdat er nog te weinig over gekend is

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:55

Ik heb mezelf even verdiept in het galblaas probleem en of er iets is wat je kan doen om dit te voorkomen.

Ik kwam samengevat hierop uit:

Citaat:
Waarom je galblaasproblemen kunt krijgen bij diëten (en hoe je dat voorkomt)
Bij snel afvallen en vetarm eten trekt de galblaas minder vaak samen.
Daardoor blijft gal langer in de galblaas staan → het wordt dikker en kan galstenen vormen.
GLP-1-middelen zoals Mounjaro verhogen dit risico vooral bij snelle, grote gewichtsafname.
Hoe je het kunt voorkomen:
Eet niet extreem vetarm.
Zorg dat elke dag de galblaas “leeggepompt” wordt door wat vet bij een maaltijd te nemen.
Vetdrempels voor galblaasactivatie:
Minimale stimulatie: 5–10 g vet in één maaltijd
Maximale samentrekking: 15–20 g vet in één maaltijd

Kort:
Niet te snel afvallen en dagelijks een maaltijd met ±15–20 g vet eten helpt je galblaas actief te houden en zo problemen te voorkomen.

Citaat:
Ongeveer 15–20 g vet per portie (maximale galblaasactivatie):

½ avocado (100 g) → ± 15 g vet
30 g gemengde noten (handje) → ± 15–17 g vet
2 eetlepels pindakaas (30 g) → ± 16 g vet
1 zalmfilet (100 g, gebakken) → ± 15 g vet
2 eetlepels olijfolie over salade of brood → ± 18 g vet
2 gekookte eieren + 1 theelepel olijfolie → ± 15 g vet
1 stuk volvette kaas (40 g) → ± 13–15 g vet
150 g volle Griekse yoghurt (10%) + 1 eetlepel walnoten → ± 16 g vet
Ongeveer 8–10 g vet (matige stimulatie, combineer eventueel):
1 gekookt ei → ± 5–6 g vet
1 eetlepel olijfolie → ± 9 g vet
20 g pure chocolade (≥70%) → ± 8 g vet
1 plak volvette kaas (20 g) → ± 7–8 g vet
Zo kun je variëren en toch elke dag die 15–20 g vet in één maaltijd halen om de galblaas volledig te laten samentrekken.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:43

Dit klinkt als Chatgpt.

Galblaas problemen heb je soms idd bij snel veel afvallen, maar zijn ook een bijwerking.
Alvleesklier ontsteking dito.

Het is prima om de kans op bijwerkingen te te accepteren ( elk medicijn heeft in enige mate bijwerkingen) , maar ze te bagataliseren vind ik onverstandig. Beter alert zijn dan het wegpraten om cognitieve dissonantie te voorkomen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:52

Eleeke schreef:
Dit klinkt als Chatgpt.

Galblaas problemen heb je soms idd bij snel veel afvallen, maar zijn ook een bijwerking.

Het is prima om de kans op bijwerkingen te te accepteren ( elk medicijn heeft in enige mate bijwerkingen) , maar ze te bagataliseren vind ik onverstandig. Beter alert zijn dan het wegpraten om cognitieve dissonantie te voorkomen.

Ik heb hem een samenvatting laten maken.

Bijwerkingen aanvaarden..klopt, maar als je de kans kan verkleinen door niet al je vetten te schrappen (wat veel mensen vaak doen) is dat al winst.

Daarbij schrappen vaak vrouwen vetten uit hun dieet die essentieel zijn voor je hormoonhuishouding. Tijdens mn fitness tijd heb ik daar een symposium over gevolgd en dat goed onthouden.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:01

Zonnetje81 schreef:
Eleeke schreef:
Dit klinkt als Chatgpt.

Ik heb hem een samenvatting laten maken.

Bijwerkingen aanvaarden..klopt, maar als je de kans kan verkleinen door niet al je vetten te schrappen (wat veel mensen vaak doen) is dat al winst.

Daarbij schrappen vaak vrouwen vetten uit hun dieet die essentieel zijn voor je hormoonhuishouding. Tijdens mn fitness tijd heb ik daar een symposium over gevolgd en dat goed onthouden.

Klopt, minimaal 20% van je eten ( percentage kcal) moet uit vetten bestaan. Anders loop je tekorten op.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:04

Vet is heel belangrijk. Je hersenen functioneren ook niet zonder vet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:12

Je hersenen functioneren ook niet zonder koolhydraten.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:25

Dees schreef:
Je hersenen functioneren ook niet zonder koolhydraten.

klopt

Hersenen gebruiken geen vet , wel ketonen , lactaat en pyruvaat als er niet voldoende glucose meer is.
Maar : er is nog veel onderzoek nodig/ bezig over energiegebruik van de hersenen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:29

Eleeke schreef:
Dit klinkt als Chatgpt.

Helemaal mee eens