Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 09:27

Koekie73 schreef:
https://all4running.nl/odlo-seamless-hi ... 1451-21108

Deze beter? Op de eoa manier loopt Odlo vast

Deze lijkt wel echt fantastisch.... Loopt ook wat verder door naar onder.
De tip van Hunkemöller is ook wel een goede, moet eens kijken of ik die in de buurt heb...

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 10:54

Die hele ritssluiting zou bij mij al een en al schuurplek worden :+. Want daar zit een hele naad van tegen je huid te bewegen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 11:38

Haha Suliko, jij was degene met het pleidooi dat ultralopers heel gezond zijn (dikke knipoog he) :') .
ik moest dit even opzoeken haglundse exostose :o maar volgens mij heb ik dat permanent alleen is mijn voet gewoon zo gegroeid door de jaren heen. Ik heb ook hallux valgus. Doe het er maar mee. Wel gek als je dat nu dus opeens krijgt toch? Hopelijk kan de podotherapeut je helpen!
Toffe foto ook!

Schuurplekken, ja herkenbaar! Hier ook vaseline maar dat red me niet altijd. Lees heleboel goede en betere tips!
En sportbh, toevallig met singles day heb ik er 9 besteld om te kijken welke wat voor mij kan zijn. 3 lijken erg fijn maar de cupmaat is te groot, dus ik denk die even ruilen. Ik zal thuis nog even kijken welk merk dat was want er zit er 1 bij met een sluiting voor.
Bij mij mag het niet te hoog uitkomen waardoor ik druk ervaar op mijn hoge rug/nek.

Samatha, zijn die broeken fijn ja van Abyl? Ik zie daar heel veel reclame voor en had bijna het idee dat een soort SHEIN was.

lies_sparkle wat gek al 4 weken hetzelfde.
45 min is wel mooi doel op de 10km!

Carbonschoenen, tja als je er het geld voor over hebt, waarom niet? Lijkt mij ook wel echt tof om eens uit te proberen/ervaren en dan idd gewoon puur voor de wedstrijden te houden. Maar ik zou dan toch bang zijn dat ik dan dus een blessure loop omdat je die schoenen niet gewend bent.
Ik hoor wel van meerdere kanalen dat die 250KM echt niet waar is en ze veel langer mee gaan.
Wat was ook al weer de conclusie van Slimmer presteren SV? heb ze wel geluisterd maar weet het niet meer? Was toch dat ze wel voordeel gaven?

Lughnassadh, ik herken aan jou foto's waar jij bent haha. Lekker dat je toch bent gaan lopen.

ik snap jou helemaal ieries betreft je paard. Fijn dat hij goed is aangekomen.
Veel plezier met de zeven heuvelenloop.

Goed bezig Danseresje. Gewoon lekker lopen idd! De rest komt vanzelf.

Ik ben nieuwe schoenen wezen kijken want mijn schoenen van februari zijn alweer redelijk klaar...
Twijfel nog even tussen de Saucony (omni 22 of Guide17) en Brooks (Adreneline24). Net als vorige keer toen ik schoenen ging kopen en het tussen deze 2 merken ging haha.
De brooks heeft stikstof ingespoten in de zool en dat geeft wel veel energie terug. Een ander gevoel dan de 23 in ieder geval!

En voor het trailen twijfel ik Asics en Asics :Y) en wel de Trabuco 12 en de Trabuco max3
De max heeft veel meer demping/veer en ik vraag me af, hoeveel heb ik nodig in het bos.
Iemand ervaring met deze schoenen?

Ik loop alleen echt heel veel in het bos dus verwacht dat mijn wegschoenen ook het bos wel weer gaan zien :+ alleen zo kan ik hopen ze iets langer fatsoenlijk te houden.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 12:19

Supervixen schreef:
Die hele ritssluiting zou bij mij al een en al schuurplek worden :+. Want daar zit een hele naad van tegen je huid te bewegen.

Dan stop ik daar wel een stukje wandelwol tussen :')

Ik kan me herinneren dat het in de afgelopen weken ook ergens gegaan is over drinken en elektrolyten en koolhydraten. Maar het is nogal veel om alles terug te lezen. Weet dat ik het ook voor mijn lange wandelingen (en zeker in warmere temperaturen) erg interessant vond om te lezen. Één van jullie had een heel goed product geloof ik?
Kunnen jullie me helpen?

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:53

Hahaha Leonie, grappig!!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:57

Ik kan je geen info geven Leonie.
Ik loop zelf op Brooks ghost op de weg, en hoka speedgoat voor het trailen. En ik loop een totaal ander tempo.
Maar ben wel erg benieuwd wat jij kiest uiteindelijk. En waarom.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:19

Ik heb Asics Trabuco voor het trailen, voldoen me prima!

Geen idee wat het verschil is tussen kinderschoenen en schoenen voor volwassenen. Misschien vallen ze iets smaller. Zou gewoon passen, als het goed zit en aardig geld scheelt, mooi meegenomen!

Schuurplekken weinig last van. Als m’n onderbroek niet helemaal goed zit, heb ik wel eens een randje. Even op de kiezen bijten onder de douche en that’s it.
Qua sportbh ben ik erg blij met mijn Shockabsorber. Maar ‘t heeft weinig te houden bij mij. :+

Geen ervaring met carbonschoenen. Vorig jaar heb ik de Kinvara Pro van Saucony geprobeerd bij een sportzaak. Liep wel heel fijn maar totaal anders dan m’n eigen schoenen. Buiten de aanschaf van 220 euro vond ik het risico te groot dat ik m’n eigen schoenen niet meer lekker zou vinden lopen dus ik heb ze uiteindelijk niet gekocht.

Balen dat je last hebt van je lies, Sall.

Mooi rondje, Lugh! Het bos is altijd mooi!

Wat knap dat je de Kennedymars gelopen hebt, Danseresje, respect! Suliko top gelopen op Schiermonnikoog, een mooie actiefoto en een PR voor Samantha, top!

Zondagochtend een stukje met de auto gereden en vanuit daar een route van zo’n 14 km gelopen. Het was wat grijs maar verder heerlijk rustig weer. Fijn gelopen.
Dinsdag weer met de loopgroep getraind. Helaas hebben ze daar in het dorp overlast van een groep jeugd. Die vond het dinsdagavond nodig om heel zwaar vuurwerk vlakbij af te steken. %) -:(- _-:(

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 14:29

Ik heb ooit een keer de asics trabuco gehad, maar ik vond zelf de kwaliteit slecht. Ik hou het nog steeds bij de speedgoats.

De conclusie over de schoenen in de podcast weet ik zo ook niet meer.

Danseresje, als je wilt kan ik een proefstick van tailwind opsturen. Dat is poeder dat je oplost in water. Ik gebruik het al jaren naar tevredenheid voor mijn lange lopen en veel ultrarunners ook.
Er zit alles in wat je nodig hebt.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 15:53

Irritant dat vuurwerk zeg!

Wel een goed idee eigenlijk, trail schoenen voor bos, ik loop altijd op m’n gewone schoenen door het bos te rennen.
Ik heb nu 2 paar, allebei asics.
Ik heb altijd schoenen met anti pronatie nodig, maar heeft iemand ervaring met ‘gewone’ schoenen en zooltje erin?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 17:09

Carbon zolen, afgelopen zomer een keer gepast maar ik kreeg instantly last van mijn enkels en achillespezen. Alsof ik op beton liep.

De Speedgoats, zijn die van Brooks?

Ik heb vanmiddag een rondje van 6,5 km gelopen op 7.00/km. Ging lekker. Ik hoop het langzaam weer wat uit te kunnen breiden.
Ik parkeer tegenwoordig vaak bij het arboretum, want dan kan ik uitwandelen in een mooi park. En ik vind mijn broek zo leuk <3

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 17:35

O wat een leuke broek ja!

Ik ga vanavond ook lopen, nu nog wel even op werk. Wil dan eigenlijk voor het eten maar nu al honger. :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 17:57

Hele leuke broek!
De speedgoats zijn van hoka.

Voor het bos zou ik gewoon neutrale schoenen nemen, de grond is ongelijk op onverharde paden, dus in mijn ogen heeft anti pronatie geen zin, omdat je voeten toch alle kanten op bewegen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 18:00

Supervixen schreef:

Dat valt reuze mee want er zit netjes een stukje stof tussen. Ik heb echt nergens last van en vind 'm heerlijk zitten!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 18:53

Dat stukje stof zit vast met... naadjes, want het is erin genaaid. En dat schuurt bij mij al.
Zeker bij afstanden van meer dan 30km of als je een uur of zes aan het lopen bent en bij warm weer of regen.
Ik heb daarom ook topjes aan zonder sluitingen of dingetjes waarmee je ze kunt verstellen, want dat zijn anders allemaal extra naadjes of dingetjes die uitsteken. Momenteel topjes van de primark. Dat gaat redelijk als ik me goed insmeer met vaseline.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:32

O echt Puera..... Dat vuurwerk.... En dan vooral de overlast daarvan :x

SV, dat was waarschijnlijk ook waar ik aan dacht, maar wat ik me niet kon herinneren. Ik ga je pb sturen daarover

Goof, lekker bezig! En wat een leuke broek zeg! Mooie omgeving ook.

Succes Samantha! Misschien in zo'n geval nog iets lichts eten op werk?

Koekie en SV, het blijft een gok. Ik krijg ook gewoon van naadloze aansluitende topjes schuurplekken, dus ja, geen idee wat zijn sluiting gaat doen in warmte, met zweet en behoorlijk wat uurtjes onderweg. Daarnaast, ben goed bedeeld daar :roll: en met mijn manier van lopen, zit er ook nogal wat beweging in mijn bovenlichaam, wat dan ook niet helpt in het verhaal schuurplekken.... Nou ja, de skinlube dus _/-\o_ , maar dan moet ik het niet vergeten :')

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 20:15

Leuke broek, Goof! <3 Fijn dat je lekker gelopen hebt.

Heb jij nog lekker kunnen lopen, Samantha?

Ik ben vanavond na het werk nog een ronde door de stad geweest met mijn collega. Geen idee waarom maar heb heerlijk gelopen. Nu lekker trippen op m’n runnershigh. :):)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 21:02

Lekker aan het lopen Puera! Alleen dat vuurwerk... Verbieden die hele handel.
Thx voor jou referentie.

Speedgoats heb ik aangehad, de voetboog zit bij mij niet opde juiste plek dus ze vieken direct af helaas. Nog 2 andere merken geprobeerd, was het ook niet.

Geen ervaring met zooltje Samantha.

Hele toffe broek Goof <3

Ik had vandaag geen tijd en morgen al bootcamp staan dus ik vrees dat ik deze week geen lange run kan doen :( .

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 21:14

XxLMMxX schreef:
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een kinder hardloopschoen en eentje voor volwassenen? Zie de hoka Clifton in kindermaat tientallen euro’s goedkoper dan in volwassen maat. En het kleurtje ook nog leuker….
Denk erover om ze te passen en aan te schaffen.
Tenzij de kwaliteit natuurlijk totaal anders is.

Wat betreft hardloop schoenen specified weet ik niet, maar in het algemeen geld dat de ondersteuning in kinderschoenen is anders, daar kinderen gemiddeld genomen een ander gewicht hebben dan volwassenen met dezelfde schoenmaat. Daarnaast zijn kinderschownen doorgaans minder duurzaam gemaakt, als in dat ze sneller slijten, omdat kinderen toch snel genoeg uit schoenen groeien.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 21:34

Ja ik heb m’n rondje net gemaakt, lekker hoor. Kopie run van maandag, maar dan per km 15 sec sneller.
Ik had voor ik op m’n werk wegging nog een banaan gegeten inderdaad. Nu net 2 tosti’s op, te laat om nog te koken.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 22:07

Knap zo snel Leonie!
Wat gek Suliko zo’n bult. Ik heb er ook nog nooit van gehoord. := Dat van de sport-bh herken ik niet echt. Ik heb ook weinig om te showen maar ik red me meestal wel met de BH’s van de H&M, haal wel soms de vulling eruit omdat die zo irritant gaan schuiven. := Leuke actiefoto!
Goedzo Lughnassadh, gewoon lekker zwemmen!! Een mooi lijf is ook maar relatief, als je je maar goed voelt! En fijn dat je een stukje hebt kunnen gaan trailen.
Sall, hopelijk snel van die pijn in je lies af.
Ieris, haha, per ongeluk van 15 naar 26.. Knap zeg! :D
Danseresje, leuk les 2, en vooral leuk zo’n perfecte score. :j
Ben benieuwd welke schoenen je kiest Leonie, Saucony heb ik ook geprobeerd en vond ik heel fijn zitten. Ik ben uiteindelijk voor Brooks Glycerin gegaan.
Wat aso Puero! Daar gaat de lol wel een klein beetje vanaf.
Ziet er mooi uit Goof, zeker deze tijd van het jaar. <3
Toch weer 15 seconde Samantha. :P

Carbon schoenen heb ik geen ervaring mee, zou het ook wel eens willen proberen maar niet voor dat geld. :’) En ik ben ook niet zo snel dus ik denk dat het niet veel voordeel heeft als ik het zo lees.

Afbeelding

Eindelijk weer een PR gezet op de 10km *\o/* . Vorige was een half jaar geleden, scheelde 1 minuut en 11 seconden. :D

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 23:28

Toppie!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 23:29

Ieris, jaa wij hadden ook schalen met chocolade! En heb zelfs even in de hottub gezeten haha, echt briljant georganiseerd allemaal. En ja, echt heftig hoe pijn zo'n schuurplek doet onder de douche, het is echt een brandwond. Nu is hij aan het jeuken, maar honingzalf of iets anders vettigs helpt wel.
Wel flink verdwaald dat het 26 kilometer werd, ook wel knap in Nederland! Veel plezier dit weekend. Fijn dat het geen paard hebben rust geeft, kan ik me goed voorstellen, ook een reden dat ik mezelf niet snel een eigen paard zie nemen (naast dat ik er nu totaal niet de financiële middelen voor zou hebben), ik vind mijn verzorgerspositie erg luxe wat dat betreft.

Lekker bezig Danseresje! Ik gebruik ook tailwindpoeder door SV! Daarnaast nog elektrolyten van meestal Nuun. Meestal doe ik 500 ml met tailwind en 500 ml met alleen elektrolyten bij langere afstanden.

Leonie, haha, ik zal je opmerking niet te serieus opvatten, maar ik sta nog steeds bij mijn pleidooi hier! Maar eerlijk, je management eromheen moet wel goed zitten, van kleding tot voeding. Plus, maar dat had ik toen ook gezegd volgens mij, dat denk ik veel mensen de eerste 1-3 jaar van afstanden uitbouwen onderschatten en dat je daar gemakkelijk blessures oploopt als je lichaam het nog niet gewend is, die valkuil voel ik wel.
Ja, ik had er ook nooit van gehoord, maar het moet het wel zijn. Ik denk dus dat ik het langzaam ben gaan ontwikkelen door de lange afstanden. Het is sinds deze zomer begonnen. Ik droeg al niet vaak lage schoenen, doordat dan inderdaad soms mijn hak te veel op de hielrand zat of er zelfs uitwipte in combinatie met mijn steunzool. Door de goede hardloopschoenen die ik koop en een maat groter dacht ik er geen last van te hebben, maar denk dus toch dat de hielrand net te veel druk/wrijving geeft bij lange afstanden. Zolang het niet geïrriteerd raak maak ik me er geen zorgen om, maar dit weekend was het wel rood en gevoelig. Als het aan het zooltje ligt is het hopelijk wel te verhelpen, maar wel stom dat het gebeurt.
Ik kan je niet helpen met je wegschoenen, ik loop zelf heel erg fijn op brooks ghost, maar minder op brooks glycerin, dus die laatste gaan weg. Qua trail heb ik een oudere variant asics trabuco, maar die gebruik ik eigenlijk alleen bij de bootcamps, ik vind ze wat log lopen. Ik vind mijn salomon sense ride 5 fijner, die lopen heel licht, maar hebben een best dunne zool, dus met diverser gebied pak ik die minder snel en ik loop het best op mijn la sportiva bushido III, die geven veel steun, lopen stabiel, maar niet log, echt topschoenen. Maar ja, dat is zo persoonlijk! Kan zeker een passessie aanraden bij De Trailrunstore in Zoetermeer, daar mag je ook een stukje buiten rennen.

Samantha_, ik loop in het dagelijks leven op steunzooltjes die overpronatie tegengaan. Met zolen staan mijn enkels en knieën netjes recht, zonder neigen ze naar binnen te drukken en komt er dan te veel kracht op als ik veel ga wandelen of rennen. Dus ik doe mijn zooltjes ook in mijn hardloopschoenen en koop dan neutrale schoenen. Ik heb begrepen dat anti-pronatie schoenen eigenlijk te weinig concrete/harde correctie in de zool hebben om goed effect te hebben, met name bij onverhard lopen. Wat SV zegt klopt, bij trail zwabberen je voeten alle kanten op en een zogenaamde aangepaste schoenzool (die van meer dempend/zacht materiaal zijn gemaakt) gaat daar niet zo het verschil in maken als je echt die correctie nodig hebt, wat een (hardere) steunzool wel doet. Alleen loop ik nu tegen het probleem aan dat door de steunzool, mijn hak ietsjes te hoog in de schoen komt liggen, maar dit heeft pas bij 30+ afstanden voor de ontwikkeling van die bobbel gezorgd op mijn hak. Ik hoop dat dit aangepast kan worden.

Goof, wat een gezellige broek en wat ontzettend fijn om te lezen dat je weer wat verder hebt kunnen lopen!

Myka, heel netjes!

Hier heerlijk 8 km gelopen waarbij mijn hartslag fijn laag bleef en erna wat yoga gedaan.
Afbeelding

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 00:47

Goof, lekker bezig en toffe broek inderdaad!

Myka, nice.

Ik verdwaalde vandaag enigszins met wandelen maar weet nu wel waar ik niet hoef te gaan rennen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:33

Wat ellendig SV dat je zo snel schuurplekken krijgt. Dan snap ik wel dat je een rits en naden vermijdt ja. Jij loopt natuurlijk ook veel meer dan ik, voor mij speelt dit veel minder.

@Goof ik vind jouw broek ook geweldig <3

Ik ben inmiddels op de 5e dag dat ik medicatie heb tegen misselijkheid. Het idee is dat het hopelijk wat reset en dat ik morgen (na het stoppen van de medicatie) dus nergens meer last van heb. Ben benieuwd....
Ik heb de eerste 2 keren van mijn beginnersloopgroepje gemist dus nu dus ik voel wel een beetje een drempel om nu aan te haken. Het is een clinic van 6 keer en ik loop natuurlijk wel ietsje meer dan 5x 3 minuten maar ben toch bang dat ik het mss niet bijhoud nu. Maar even overleggen met de trainers voor volgende week.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:44

Duimen dat het helpt, Koekie!