Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pabie

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:31

Kort gezegd als student kon je al de hele dag in je bed liggen en game en als middelbare scholier had je toch echt leer plicht. Die grote mate van verantwoordelijkheid voor eigen studeren lijkt me ook bij middelbare scholieren nog niet heel realistisch

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:33

Kairos schreef:
secricible schreef:
Kairos, volgens mij is dat heel wisselend. Ik heb zelf geen schoolgaande kinderen, maar om me heen hoor ik alles van een paar werkbladen die einde van de week af moeten tot klassikale lessen en op de pc ook je opdrachten invullen zodat de leraar meekijkt.

Dat 2e lijkt me een prima optie, maar dat 1e? Dan begrijp ik die boze ouders wel om eerlijk te zijn...

Niet heel raar trouwens, lang niet alles voor de basisschool bestaat online.

Ik vind dat bij mijn eerste opvang leerlingen een grote uitdaging. Ook omdat het handen en voeten deel nu echt ontbreekt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:38

Diezelfde boze ouders stonden er tijdens de eerste lockdown op dat ook de scholen dicht moesten, toen waren het voor het merendeel , net als nu de leraren die zich zorgen maken. Nu gaan de scholen ( imo) terecht dicht en komt het rauw op hun dak vallen. Maar het is nu in feite twee weken want de kerstvakantie zit erbij . En ik vermoed dat de lagere scholen wel eerder dan de 19 e open gaan. Hangt allemaal van ons gedrag af de komende twee weken. En heb je kinderen en een baan dan snap ik dat het moeilijk kan zijn om dat te combineren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:47

bigone schreef:
Diezelfde boze ouders stonden er tijdens de eerste lockdown op dat ook de scholen dicht moesten, toen waren het voor het merendeel , net als nu de leraren die zich zorgen maken. Nu gaan de scholen ( imo) terecht dicht en komt het rauw op hun dak vallen. Maar het is nu in feite twee weken want de kerstvakantie zit erbij . En ik vermoed dat de lagere scholen wel eerder dan de 19 e open gaan. Hangt allemaal van ons gedrag af de komende twee weken. En heb je kinderen en een baan dan snap ik dat het moeilijk kan zijn om dat te combineren.

Hoe kun je weten of het dezelfde ouders zijn, en daarnaast heeft het RIVM meermalen beweert dat kinderen bijna geen rol spelen met de verspreiding.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:47

Enerzijds zou ik denken dat de hele onderwijslijn wel degelijk zou moeten bestaan online, want er zijn toch ipad-scholen geweest waar alles online ging? Dat was niet een onverdeeld succes (volgens mij zijn ze al weer weg) maar de materialen die ze hadden zouden wellicht wel van pas komen.

Anderzijds denk ik dat je voor jongere kinderen ook niet teveel online moet doen en meer zou moeten zoeken in het inzetten van fysiek materiaal: dus liever een doos met rekenblokken, domino/kwartetten en kleurpotloden afleveren. (En ruitjespapier.)

Werkbladen op papier kan trouwens wel degelijk zin hebben omdat het qua concentratie makkelijker is en meer uitnodigt tot werkhouding. Helemaal verkeerd is dat dus zeker niet - en je hebt er ook niet de hele tijd online toezicht bij nodig, dit afstemmen met ouders lijkt me veel zinniger.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:51

Shadow0 schreef:
Enerzijds zou ik denken dat de hele onderwijslijn wel degelijk zou moeten bestaan online, want er zijn toch ipad-scholen geweest waar alles online ging? Dat was niet een onverdeeld succes (volgens mij zijn ze al weer weg) maar de materialen die ze hadden zouden wellicht wel van pas komen.

Anderzijds denk ik dat je voor jongere kinderen ook niet teveel online moet doen en meer zou moeten zoeken in het inzetten van fysiek materiaal: dus liever een doos met rekenblokken, domino/kwartetten en kleurpotloden afleveren. (En ruitjespapier.)

Werkbladen op papier kan trouwens wel degelijk zin hebben omdat het qua concentratie makkelijker is en meer uitnodigt tot werkhouding. Helemaal verkeerd is dat dus zeker niet - en je hebt er ook niet de hele tijd online toezicht bij nodig, dit afstemmen met ouders lijkt me veel zinniger.

Wel grappig om dat te lezen van een ICTer. Maar je hebt zeker gelijk. Hoe belangrijk computervaardigheid ook is. Met alleen maar computervaardigheid komt de maatschappij er ook niet. Er is een compleet pakket nodig om te functioneren.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:55

Hier dochter groep 3. Heel veel werkboeken mee naar huis gekregen. Zal niet teveel online doen nog.

Toch denk en merk ik dat veel mensen het onderwijs geven aan je eigen kinderen ineens thuis maar iets simpels is, terwijl het echt wel veel meer omvat dan alleen boeken mee naar huis en doe de opdrachten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:59

Maar... in hoeverre moeten de ouders thuis onderwijs geven? (serieuze vraag). Op de middelbare (althans de onze) wordt dit niet verwacht. Daar zijn gewoon online lessen, net als op het HBO/WO.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:04

Een van onze kinderen werkt op een iPad school , gaat uitstekend. Eerste golf werkte het goed en vandaag weer meteen contact met haar leerlingen gehad om nog even de zaken door te spreken. Ook de kwetsbare kinderen even apart gesproken en aangegeven dat ze meteen bij haar aan de bel moeten trekken wanneer het niet goed gaat.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:05

Nouja, in ons geval krijgen we dus een bepaald schema. Wanneer we wat moeten doen. In geval van groep 3,moeten we als ouders de boel natuurlijk wel leiden. Denk niet dat het goed komt als we die stapel boeken geven en zeggen succes, over 3 uurtjes moet je klaar zijn :Y)

Nee maar, het is natuurlijk ook allemaal heel anders.
Op school zitten kinderen met meer kinderen in de klas. School is school, de juf is juf. En zoals de meeste weten, daar gedragen kinderen zich vaak net wat anders als thuis.
Ook hebben leerkrachten hun eigen manier van lesgeven. Sterker nog, ze hebben ervoor geleerd hoe ze het beste kunnen begeleiden, iets aanleren etc.
En dan zit je ineens in je eigen huiskamer, met je eigen ouder die je gaat vertellen wat je voor school moet doen. En dat ook nog eens op een hele andere manier als wat ze gewend zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:51

bigone schreef:

Van ons hoefden de scholen niet dicht hoor van het voorjaar, maar wij hadden voor onszelf wel al besloten om die kleine thuis te houden een dag of wat voordat het officiële besluit kwam. Ik vond het overigens wel heel verstandig om de scholen te sluiten :j

En dat zal het nu vast ook zijn.

Nu kwam het me alleen rauw op mijn dak vallen omdat het nu zo'n drukke tijd is en ik het niet aan had zien komen omdat ik het te druk had met onze eigen beslommeringen. Dan is het toch wel even schakelen als je pas maandagmiddag weet dat ineens dinsdag de laatste schooldag is voor de komende 5 weken... want je zit wel nog gewoon met je werk dat af moet voor de kerst.... en dat is zonder kind in veel gevallen al pittig in deze periode :=

Die 2 weken na de vakantie daar zit ik niet mee, maar deze laatste paar dagen van de week zijn nu net van die rotdagen altijd waarin je qua werk nog allerlei losse eindjes probeert weg te werken :=

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:51

Met dank aan klanten die niet snappen dat afhaalpunten alleen voor afhaalpunt open is en de rest niet gekocht mag worden, discussies ontstaan etc, gaan er nu pakketpunten dicht. Echt mensen... Krijgt de pakketdienst nog meer problemen. Wel maar fijn negatieve recensies op internet plaatsen als je pakket lang duurt of kwijt raakt hé. Want hoe durven ze....

*slaakt diepe zucht*

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:53

Tancreda4 schreef:
Met dank aan klanten die niet snappen dat afhaalpunten alleen voor afhaalpunt open is en de rest niet gekocht mag worden, discussies ontstaan etc, gaan er nu pakketpunten dicht. Echt mensen... Krijgt de pakketdienst nog meer problemen. Wel maar fijn negatieve recensies op internet plaatsen als je pakket lang duurt of kwijt raakt hé. Want hoe durven ze....

*slaakt diepe zucht*

En, klein detail, omdat het financieel niet houdbaar is om open te bljven voor alleen de pakketjes van een ander, zelfs niet met extra bijdrage van postNL, DPD enz.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 00:14

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 00:22

De mensen die in Maart vonden dat we het toch net als de Zweden konden doen ? Daar gaat het inmiddels ook compleet fout. Las er vanavond wat over maar had van onze vrienden ook al gehoord dat het fout ging.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 01:03

bigone schreef:
De mensen die in Maart vonden dat we het toch net als de Zweden konden doen ? Daar gaat het inmiddels ook compleet fout. Las er vanavond wat over maar had van onze vrienden ook al gehoord dat het fout ging.

Oh jee, ik zeg maar niets O:)

Wat ik wél zeg is dat ik hoop dat ´jullie´ er als bevolking niet het slachtoffer van worden en er nu genoeg mensen zich wel aan de regels houden om het tij te keren.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 01:35

Sheran schreef:
Maar... in hoeverre moeten de ouders thuis onderwijs geven? (serieuze vraag). Op de middelbare (althans de onze) wordt dit niet verwacht. Daar zijn gewoon online lessen, net als op het HBO/WO.

Onze dochter van 4 (groep 1) heeft wat werkboekjes mee naar huis gekregen met opdrachtjes. :D Als ze zich concentreert kunnen we binnen een half uur alle opdrachtjes van de dag maken.
Daarnaast heeft ze op de schooldagen een half uur "les" via teams. De juf logt dan in met een groepje van 5 kinderen en dan doen ze spelenderwijs wat liedjes zingen en opdrachtjes maken.
Verder hebben we het verzoek gekregen om wat liedjes te zingen en boekjes te lezen e.d. maar dat doen wij toch al dat dus zie ik niet persé als thuisonderwijs moeten geven :D (bovenstaande overigens ook niet hoor :D)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 02:00

Dikke knuffel aan Esje, SusanH, Raket en alle anderen die wel een knuffel kunnen gebruiken voor het harde werken. :knuffel:

Hier toename van patiënten en collega's met COVID, heb nog niet echt zin in Kerst zo.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 02:10

Karin_deB schreef:
Sheran schreef:

Onze dochter van 4 (groep 1) heeft wat werkboekjes mee naar huis gekregen met opdrachtjes. :D Als ze zich concentreert kunnen we binnen een half uur alle opdrachtjes van de dag maken.
Daarnaast heeft ze op de schooldagen een half uur "les" via teams. De juf logt dan in met een groepje van 5 kinderen en dan doen ze spelenderwijs wat liedjes zingen en opdrachtjes maken.
Verder hebben we het verzoek gekregen om wat liedjes te zingen en boekjes te lezen e.d. maar dat doen wij toch al dat dus zie ik niet persé als thuisonderwijs moeten geven :D (bovenstaande overigens ook niet hoor :D)

Okay, dus als ik het begrijp is het niet goed vergelijkbaar met een digitale schooldag. Niet dat ze op gezette tijden weer moeten inloggen, dingen samen doen enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 02:19

Hier moeten ze inloggen op teams op gezette tijden. Maar dat zijn geen hele dagen. Ze proberen per vak een uur per week te geven.
Met wiskunde is dat maar een kwartier, want de klas wordt in dat uur in 4 groepen gedeeld. Dus het houdt niet over, ik moet dus vaak nog wel eens extra uitleg geven.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 03:45

Wel inloggen op een vast tijdstip. 09.45-10.15
Normale schooldag is 08.45 - 15.15 (met uur lunchpauze) dus niet vergelijkbaar.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 08:11

Mindim schreef:
Hier moeten ze inloggen op teams op gezette tijden. Maar dat zijn geen hele dagen. Ze proberen per vak een uur per week te geven.
Met wiskunde is dat maar een kwartier, want de klas wordt in dat uur in 4 groepen gedeeld. Dus het houdt niet over, ik moet dus vaak nog wel eens extra uitleg geven.

En dat is VO? Jeetje..

Ik heb gewoon op dezelfde tijd als normaal de hele klas voor m’n neus. (Niet dat je ze ziet.. vaak hebben ze de camera niet aan en reageren ze via de chat, dat vind ik wel vervelend ..) De invulling van je lessen is natuurlijk vrij. De verplichting is dat je ingeval met de videochat begint en eindigt in 1 lesuur.
Wat verschilt is hoe en ook het platform wisselt wel wat. Maar dat is logisch.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 08:31

veerledec schreef:
https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/belgen ... 6M5LJ7oTaA
Toch niet dus. Dat jojo beleid is ze daar niet vreemd.

Wat een paniekzaaiend mediageile krant zeg ..daar is gewoon nooit sprake van geweest :roll:
Waarom spuug je steeds die kritiek ,het is nergens beter !! Als er iets van schuld is dan is het wel Europa :lekker samen maar toch apart werkt moeilijk

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 08:32

bigone schreef:

Nou nee dus. Ik was er toen niet mee eens en nu nog ook niet. Ik doe het er maar mee. Maar simpel ligt het niet. En wie zegt dat ze niet gaan verlengen?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 08:35

besita schreef:
veerledec schreef:
https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/belgen ... 6M5LJ7oTaA
Toch niet dus. Dat jojo beleid is ze daar niet vreemd.

Wat een paniekzaaiend mediageile krant zeg ..daar is gewoon nooit sprake van geweest :roll:
Waarom spuug je steeds die kritiek ,het is nergens beter !! Als er iets van schuld is dan is het wel Europa :lekker samen maar toch apart werkt moeilijk

Dit heeft wel 2 kanten als je als landen afspreekt dat je grenzen niet sluit en vervolgens het oke vindt als jou burgers overlast veroorzaken maar als het dan over andersom gaat de grens toch wil sluiten vind ik dat hypocriet. En dan ook gewoon het feit dat er over gesproken is. Dan moet je dat ook gewoon niet doen.