De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 21:39

Citaat:
RIVM: Verzoek om met verkoudheid thuis te blijven is vooral om steekproef goed te kunnen doen, geen reden tot paniek
EINDHOVEN - Het RIVM heeft aan ziekenhuizen in Brabant gevraagd om alle medewerkers met griep- of verkoudheidsklachten te testen op het coronavirus. Zo hoopt het instituut een beeld te krijgen of en hoe wijd het virus zich in de provincie heeft verspreid.

Lukas van der Storm 06-03-20, 20:09
Laatste update: 20:13
Bron: ED
2

Tot nu toe werden alleen mensen getest die in een risicogebied als Noord-Italië waren geweest, of in direct contact hadden gestaan met een patiënt. ,,We hebben nu in Brabant te maken met een aantal gevallen die moeilijk terug te leiden zijn tot een van die twee bronnen", motiveert een RIVM-woordvoerder. ,,In andere provincies is bijna elk geval wél goed herleidbaar. Vandaar dat we specifiek voor Brabant een steekproef onder zorgmedewerkers houden. Zo steken we in feite de thermometer in de hele provincie.

”Isoleer jezelf even’
De boodschap aan iedereen die verkouden of grieperig is om contact met anderen te mijden, dient er volgens het RIVM vooral toe om de steekproef te laten slagen. ,,Zo proberen we de situatie eigenlijk even te bevriezen. We zeggen: isoleer jezelf even, in elk geval tot de steekproef klaar is. Daarna hebben we een beeld; het zou ook kunnen dat het dan meevalt.” De test neemt waarschijnlijk een aantal dagen in beslag; het advies aan verkouden Brabanders blijft dus vermoedelijk tot in de loop van volgende week gelden.
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 06-03-20 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 21:40

Jadeleigh263 schreef:
Ik snap hun keuze ook, zeker je al een risicopatient bent. Ik ben niet zo bang dat het door de muren komt, meer dat ik er zelf nooit in quarantaine zou willen zitten, maar dat heeft weer te maken dat ik vroeger als klein meisje altijd bang was voor bepaalde mensen die er destijds woonden :') Ik vind het wel fijn dat ze een alternatief bieden voor mensen die geen andere plek hebben om naar toe te kunnen en het is zeker beter dan die cabines....

Die mensen, daar kan ik ook wel wat anekdotes over vertellen, maar die gaan een beetje off topic. Als klein kind vond ik ze wel griezelig trouwens. Maar ik denk dat we in ieder geval een stuk minder zullen merken van die coronapatienten. :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 21:42

Ik denk dat eerlijk gezegd niemand zit te wachten om thuis opgesloten te zitten. Eerlijk is eerlijk zal gek worden _O-
Maar wat moet dat moet, zou ook niet willen dat ik iemand zou besmetten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 21:45

Nou ja als ik getest zou worden en ik ben besmet dan zou ik me toch ook echt knap lu llig voelen. -O- Niet veel contact gehad zelf met mensen sinds de eerste koorts maar die anderen wel. Daarvan zijn er een aantal inmiddels ziek of met klachten in de omgeving. En dat dan alleen omdat ggd niet zou willen testen. Week voor ik ziek ben geworden uitgerekend toen veel afspraken gehad. Veel meer dan normaal. -O-

Moet zeggen afgelopen week viel mij mee. :j Lang leve telefoon, videobellen, tv puzzels en kleuren. En vooral veel slapen omdat ik natuurlijk niet fit was. Honden mocht ik nog wel doen toen op rustige momenten. Als dit nog stricter doorgezet wordt, ach dan zit ik nu in ieder geval niet alleen :+ .

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 21:49

kiki1976 schreef:
Ik denk dat eerlijk gezegd niemand zit te wachten om thuis opgesloten te zitten. Eerlijk is eerlijk zal gek worden _O-

Nee nou ja.. gelukkig zou ik dan met mijn gezin zitten..
Als je je niet ziek voelt, lijkt het me niet zo'n ramp om 2 weken niet naar de supermarkt te kunnen..niet de wekker te hoeven zetten.. beetje rondjes lopen door de tuin.. beetje snoeien en de zolder eindelijk eens opruimen, netflixen.

Als je je wel ziek voelt ga je toch ook nergens heen.

Ik heb ook geen paard meer en ook geen hond die uit moet.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 06-03-20 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 21:50

kiki1976 schreef:

Mwoh, we hebben nog best wat klusjes hier. Kan mn man mooi de motor van de trekker reviseren en kan ik de administratie wegwerken, een beetje met de paarden klooien en een goed boek lezen. Wat dat betreft lijkt Corona Light me zo gek nog niet. ;)

Maar verder zou ik ook niet willen dat het zich door mij sneller verspreidt natuurlijk.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 21:56

IMJ schreef:
kiki1976 schreef:

Als je je niet ziek voelt, lijkt het me niet zo'n ramp om 2 weken niet naar de supermarkt te kunnen..niet de wekker te hoeven zetten.. beetje rondjes lopen door de tuin.. beetje snoeien en de zolder eindelijk eens opruimen, netflixen.

Ik zou juist para worden als ik thuis moest zijn als ik niet ziek ben!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:00

safina schreef:
kiki1976 schreef:

Mwoh, we hebben nog best wat klusjes hier. Kan mn man mooi de motor van de trekker reviseren en kan ik de administratie wegwerken, een beetje met de paarden klooien en een goed boek lezen. Wat dat betreft lijkt Corona Light me zo gek nog niet. ;)

Maar verder zou ik ook niet willen dat het zich door mij sneller verspreidt natuurlijk.

Hier ook héél veel klussen te doen. Heeft mijn man eindelijk eens géén excuus!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:01

Ik vroeger ook ps van Lot. Maar sinds ik een kind heb (en geen paarden meer) en niet meer hoef te stappen zou ik het heel goed kunnen geloof ik
Laatst bijgewerkt door IMJ op 06-03-20 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:01

Ik werk vanuit huis sinds de kinderen, heb mijn paarden aan huis en moet eerlijk zeggen buiten een familiebezoekje en winkelen, kom ik eigenlijk niet veel buiten, vind het altijd heerlijk alles thuis, maar kan me best voorstellen dat het voor sommigen wel heel moeilijk is als je dat niet gewend bent/of niet van houd.

Anoniem

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:14

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:16

Iris82 schreef:
Citaat:
RIVM: Verzoek om met verkoudheid thuis te blijven is vooral om steekproef goed te kunnen doen, geen reden tot paniek
EINDHOVEN - Het RIVM heeft aan ziekenhuizen in Brabant gevraagd om alle medewerkers met griep- of verkoudheidsklachten te testen op het coronavirus. Zo hoopt het instituut een beeld te krijgen of en hoe wijd het virus zich in de provincie heeft verspreid.

Lukas van der Storm 06-03-20, 20:09
Laatste update: 20:13
Bron: ED
2

Tot nu toe werden alleen mensen getest die in een risicogebied als Noord-Italië waren geweest, of in direct contact hadden gestaan met een patiënt. ,,We hebben nu in Brabant te maken met een aantal gevallen die moeilijk terug te leiden zijn tot een van die twee bronnen", motiveert een RIVM-woordvoerder. ,,In andere provincies is bijna elk geval wél goed herleidbaar. Vandaar dat we specifiek voor Brabant een steekproef onder zorgmedewerkers houden. Zo steken we in feite de thermometer in de hele provincie.

”Isoleer jezelf even’
De boodschap aan iedereen die verkouden of grieperig is om contact met anderen te mijden, dient er volgens het RIVM vooral toe om de steekproef te laten slagen. ,,Zo proberen we de situatie eigenlijk even te bevriezen. We zeggen: isoleer jezelf even, in elk geval tot de steekproef klaar is. Daarna hebben we een beeld; het zou ook kunnen dat het dan meevalt.” De test neemt waarschijnlijk een aantal dagen in beslag; het advies aan verkouden Brabanders blijft dus vermoedelijk tot in de loop van volgende week gelden.

Ahzo, dat is wel interessant. Benieuwd wat er uit komt, of er veel mensen met "gewoon wat verkoudheidsklachten" ook drager van het virus blijken te zijn of niet.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:21

Nu op nieuwsuur komt RIVM uitleg geven NPO2

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:24

safina schreef:
https://www.ad.nl/waalwijk/brabants-gez ... ~a02fd588/
Deze mensen zitten thuis in isolatie, voelen zich beroerder dan bij een reguliere griep. Ze vermaken zich met legpuzzels en vrienden zetten boodschappen voor de deur.

Zouden ze ooit eerder de echte influenza gehad hebben? Ik nl wel en had toen zoveel spierpijn dat omdraaien in bed al een kwartier voorbereiding kostte. Een legpuzzel maken had voor mij toen als een olympische sport geklonken.
Oh, ik weet wel zeker dat het influenza was, want had me aan laten steken op werk door iemand die er daarna positief op testte. Altijd handig.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:24

safina schreef:
Deze mensen zitten thuis in isolatie, voelen zich beroerder dan bij een reguliere griep. Ze vermaken zich met legpuzzels en vrienden zetten boodschappen voor de deur.

Bagatelliseren ze de griep niet een beetje? De keren dat ik influenza had, lag ik echt een dag of tien met tegen de veertig graden koorts in bed. Niks legpuzzels.

Edit: net als hierboven dus. ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:28

PSvanLot schreef:
IMJ schreef:

Precies en we zijn geen misdadigers, dus wil ook niet zo behandeld worden. Als ik ziek ben lig ik op bed ja, logisch.

Zou dit alles niet gewoon de invloed zijn van de Bilderberggroep? Dat is immers dat clubje wat de hele wereld wil regeren volgens de 'fake-nieuws-sites'.
Ik zou juist para worden als ik thuis moest zijn als ik niet ziek ben!
Laatst bijgewerkt door germie op 06-03-20 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:29

mysa schreef:

High five! Ehm.... high elbow! ;)

De echte griep vergeet je niet meer. Alleen noemt men hier in NL ieder verkoudheidsvirus de griep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:39

mysa schreef:
safina schreef:

Bagatelliseren ze de griep niet een beetje? De keren dat ik influenza had, lag ik echt een dag of tien met tegen de veertig graden koorts in bed. Niks legpuzzels.

Inderdaad ja! Ze voelen zich beroerder dan bij een stevige verkoudheid bedoelen ze, denk ik.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-03-20 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:51

safina schreef:
Aan het begin van dit topic, toen er nog helemaal geen sprake was van corona in Nederland, sloegen een paar Bokkers ook al aan het hamsteren. En volgden allerlei posts met scenario's als lange rijen in lege supermarkten, niet elke dag je versgesneden groenten kunnen eten en de zielige hond moeten uitlaten in de achtertuin omdat de straat verboden gebied is.

We hebben het virus nu hier in NL en zijn alweer 128 cases verder. Zijn er al Bokkers die hun gehamsterde noodvoorraad hebben moeten aanspreken? Hun versgesneden groenten hebben moeten missen? Zijn er al gazonnetjes die geel zien van de hondenpies? :=

Het valt allemaal wel mee tot nog toe, of niet dan? Of zou het allemaal nog gaan komen?

Dramatisch sausje hoor :+ .

Ik voel me nog steeds prima bij het feit dat ik een noodvoorraad hebt. Wat kan het in hemelsnaam voor kwaad dat ik potten rode kool op zolder heb staan en waarom maken anderen zich daar druk om?

Het geeft mij rust, dat ik mijn huis niet uithoef, mij niet druk hoef te maken om boodschappen in welk scenario dan ook :) . En die rust, is mij veel waard :) .

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:57

Hopelijk zijn de steekproeven na het weekend voorbij. Loop ook al 2 weken te snotteren, niezen en hoesten, de normale jaarlijkse verkoudheid, en zou dus nu mezelf moeten isoleren voor de steekproef te doen. Geen probleem, moet nog een financieel jaarverslag maken, stond toch voor dit weekend op de planning, maar zou toch graag maandag gewoon op het werk aan het werk willen en niet vanuit huis. Kans zit erin dat we binnenkort verplicht thuis moeten werken, saai genoeg. En het is wel fijn als we met het team face to face alles kunnen uitwerken hoe we het aanpakken bij thuis werken, we werken toch in een team, zijn troubleshooters en bij moeilijke problemen sparren we graag met elkaar, en er is normaal ook constant onderling overleg.

Overigens vandaag gehamsterd. Had coupons van schoonmoeders gekregen van de Plus, vaatwastabletten en wasverzachter, scherpe aanbieding e het mijne was bijna op. En net bij de Sligro de eerste levensbehoeften gehaald, wat ik iedere 3 maanden doe, 10 kilo koffie en 2 dozen kroketten. _O- Met name de koffie was nodig, als we thuis moeten werken gaat er meer koffie door. :Y)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:03

Heet dat niet gewoon slim inkopen omdat het nu in de aanbieding is en je het toch wel op gaat maken?
Of heet wat extra kopen wegens een aanbieding nu hamsteren?
Maar 10kg koffie klinkt wel dramatisch veel, haha.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:05

ruitje schreef:
safina schreef:
Aan het begin van dit topic, toen er nog helemaal geen sprake was van corona in Nederland, sloegen een paar Bokkers ook al aan het hamsteren. En volgden allerlei posts met scenario's als lange rijen in lege supermarkten, niet elke dag je versgesneden groenten kunnen eten en de zielige hond moeten uitlaten in de achtertuin omdat de straat verboden gebied is.

We hebben het virus nu hier in NL en zijn alweer 128 cases verder. Zijn er al Bokkers die hun gehamsterde noodvoorraad hebben moeten aanspreken? Hun versgesneden groenten hebben moeten missen? Zijn er al gazonnetjes die geel zien van de hondenpies? :=

Het valt allemaal wel mee tot nog toe, of niet dan? Of zou het allemaal nog gaan komen?

Dramatisch sausje hoor :+ .

Ik voel me nog steeds prima bij het feit dat ik een noodvoorraad hebt. Wat kan het in hemelsnaam voor kwaad dat ik potten rode kool op zolder heb staan en waarom maken anderen zich daar druk om?

Het geeft mij rust, dat ik mijn huis niet uithoef, mij niet druk hoef te maken om boodschappen in welk scenario dan ook :) . En die rust, is mij veel waard :) .

Snap ik wel. Onze voorraadkast zit ook standaard vol genoeg om twee weken zonder boodschappen doen met gemak te halen.

Inclusief een potje zeep of 6, voor elke wasbak 1, heb gewoon geen zin om mis te grijpen.

Koffie voorraad is ook altijd up to date :D

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:09

Ik ga maandag ook maar wat extra toiletpapier kopen als het er nog is, zodat ik straks niet zonder zit;p Niet omdat ik bang ben voor het virus, maar omdat het anders straks niet meer te krijgen :+
kiki1976 schreef:

Ik woon alleen, werk thuis, ben niet echt een sociaal persoon, dus voor mij zou het niet zo moeilijk zijn. Alleen de hond uitlaten is dan lastig, maar normaal rij ik naar een afgelegen gebied waar niemand komt.. En boodschappen dan maar thuis laten bezorgen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:12

Ik krijg een deja vu :roll: :n huisarts en rivm vinden testen nu helemaal dringend noodzakelijk want risico contact. ggd vertikt het wederom. Dit keer als reden dat ik niet intiem ben geweest met de twee zieke mensen. Weer een andere (voor mij en huisarts nieuwe) reden waarom niet dus. Echt werkelijk 8)7

Moet naar de huisartsenpost zo maar mag alleen komen als het er leeg is, want ik moet wel behandeld worden als zijnde besmet maar jawel testen niet nodig want niks aan de hand maaaaaaar word weer geacht contact met iedereen te vermijden de komende week/weken? en mag ik weer in een soort niemandsland duiken. Volgens mij zijn ze een beetje de weg kwijt. -O- Ik geloof dat niemand het nog snapt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:15

Heb 2 tafelmodel vriezers en grote koel/vries combinatie staan die aardig vol zitten, maar die heb ik al langere tijd staan. Heb nog wel ruimte in een vriezer, maar dat is voor als ik grote zak kattenrokken open maak dan vries ik deel in.

Niks met corona te maken, maar met zuinigheid aangezien 1 zak 4 kg 8 euro goedkoper is dan 4x 1 kg kopen.