Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Phen schreef:Janneke, ik volg nog maar een paar maanden CGT en wil het nu eigenlijk nog niet opgeven.
Citaat:Bij mij is het zo dat mijn gevoel heel erg heerst zonder dat ik weet wat ik daarbij denk. Ondertussen is het al wat meer duidelijk maar het blijft nog een zoektocht (alhoewel het voor een groot gedeelte neigt naar een negatief zelfbeeld, waar ik eerder ook niet bewust van was).
Citaat:Als ik last krijg van mijn angst blijf ik ook het liefst in m'n bed liggen maar weet ook dat het daar niet beter van word. Ik ga dan ook van alles doen om het angstgevoel minder te laten worden (bijv klusjes in/om huis, paarden verzorgen, paardrijden, fietsen, hardlopen ect). Helaas werd het daardoor ook niet beter en begon ik ook tijdens deze activiteiten hele erge lichamelijke reacties hebben van de angst.
Janneke2 schreef:Rot hoor!
....maar jezelf afleiden van angst is helaas vaak zinloos.
Stevig hollen kan bijvoorbeeld wel zin hebben: je autonome zenuwstelsel voelt dan dat je "vlucht" en dus kan de alarmbel uit = kan de angst weg.
Citaat:zoals Janneke zegt, volgen gedachten op gevoelens. Gevoelens zijn heel moeilijk te beïnvloeden en daar heb je dan ook niet zo veel grip op. Gedachten daarentegen zijn makkelijker te beïnvloeden. Omdat je gedachten samenhangen met je gevoelens, kan je dus proberen om je gevoel te veranderen door anders te gaan denken.
Janneke2 schreef:Rot hoor!
....maar jezelf afleiden van angst is helaas vaak zinloos.
Stevig hollen kan bijvoorbeeld wel zin hebben: je autonome zenuwstelsel voelt dan dat je "vlucht" en dus kan de alarmbel uit = kan de angst weg.
Citaat:Dit hangt imo af vanuit welke invalshoek je kijkt. Het feit dat je angst verminderd als je gaat hardlopen, kan je nog op andere manieren verklaren.
Janneke2 schreef:Citaat:zoals Janneke zegt, volgen gedachten op gevoelens. Gevoelens zijn heel moeilijk te beïnvloeden en daar heb je dan ook niet zo veel grip op. Gedachten daarentegen zijn makkelijker te beïnvloeden. Omdat je gedachten samenhangen met je gevoelens, kan je dus proberen om je gevoel te veranderen door anders te gaan denken.
Ik ben van het "proberen, altijd!" - maar als je het gevolg maar moeizaam blijkt te kunnen beïnvloeden, dan heeft het zin de oorzaak zelf aan te pakken.
(En wees bedacht op mijn voorkeuren en wellicht mijn vooroordeel: ik ben een fan van emdr.)