Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 09:22

Ik kom even binnenvallen met een vraag :o
Ik vraag me af of hier mensen zijn die fietsen met gewrichtsproblemen?
Vorig jaar heb ik een racefiets gekocht en ik vind het een heerlijke manier van bewegen. Ik heb fibromyalgie en moet het gewoon rustig opbouwen, maar de belasting is goed te doen en daar ben ik superblij mee. Waar ik echter tegenaan loop is dat ik ook veel last heb van mijn polsen, ellebogen en schouders en het steunen op het stuur geeft echt problemen. Ik heb tijdens het fietsen echt last van het steunen op mijn handen, mijn polsen doen echt vervelend. Dit is na het fietsen/ de volgende dag echter wel weer weg. Maar mijn schouder is een ander verhaal. Ik heb gisteren mijn eerste 50 km gefietst en ik verga nu echt van de pijn in mijn linkerschouder. Dit begon al op te spelen ongeveer na 15 minuten fietsen en het verpest behoorlijk mijn plezier erin. Bovendien moet mijn schouder weer herstellen waardoor ik ook niet regelmatig kan fietsen.

Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die hiermee bekend zijn of dat er mensen zijn die tips hebben voor me?

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 10:48

Niet bekend met gewrichtsproblemen zelf, maar ben wel fysio. Ik zou het echt heel langzaam opbouwen (50 km zou ik al te lang vinden namelijk) en indien mogelijk ook proberen je stuur wat hoger te zetten. Dan heb je minder dat je op de armen steunt. Heb je de juiste maat fiets? Waar heb je de pijn in je schouder precies? Is dat echt het gewricht zelf of meer de spieren erom heen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 10:51

Ik ben uiteraard niet uit het niets 50 km gaan fietsen ;)
Ik heb voldoende opgebouwd en ben voldoende lichamelijk fit anders had ik het niet gedaan.
Mijn fiets is verder de juiste maat, alles staat goed afgesteld. Stuur hoger zou zeker kunnen, maar ik kan sowieso niet steunen, of dat nou naar beneden of naar voren gericht is, dus ik vraag me af of dat verschil maakt. Wellicht de moeite waard om een keer te proberen.
Ik vermoed dat het de banden om mijn schouderblad heen zijn.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 12:32

Als je je stuur omhoog zet, dan steun je bijna niet meer. Dan zit je namelijk veel rechterop en komt het meeste gewicht op je zadel terecht. Naar voren steun je namelijk bijna niet. Het gaat erom of er gewicht op komt en dat gebeurd nauwelijks als je stuur een stuk hoger staat. Probeer anders eens een lang stuk op je gewone fiets te rijden en kijk dan of je ook klachten heb. Met een gewone fiets steun je namelijk ook nauwelijks, omdat de houding anders is.

Banden zitten eigenlijk niet om je schouderblad. Die zitten voornamelijk om je schoudergewricht. Dan zouden het meer de spieren moeten zijn. Misschien daar voorzichtig wat oefeningen mee doen, maar daarvoor kan je beter naar een fysio gaan.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:06

@Goof , heb je altijd al gewrichts problemen of nu juist bij het fietsen ?
Heb je een bikefitting gedaan ?
Want een goede bikefitter houd rekening met je lichamelijke kwaaltjes .
Ik ben zelf iemand die nek en schouder problemen in het dagelijkse leven heeft .
Maar mijn fiets is echt perfect op me ingesteld ( dus niet aan de hand van een standaard schema )
Heb echt allerlei oefeningen moeten doen om de beweeglijkheid te testen .
Daarna allerlei metingen op de fiets .

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:35

Ja. Zoals ik zei heb ik fibromyalgie dus ik heb altijd last en pijn. Mijn schouders kunnen al een probleem zijn tijdens het slapen.
Ik ga van de week eens kijken of het effect heeft als ik mijn stuur iets omhoog zet.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 19:08

O:) ik dacht dat fibromyalgie iets met de longen te doen had .. sorry Y;(
Tja , dan weet ik het ook niet .

Vandaag iig 61 km gefietst , ingebouwd 3 X 5 minuten in zone 4 met veel weerstand.
Tevens 2 X 20 minuten in zone 4 in aero , met 20 minuten rustig fietsen ertussen .
Daarna nog 5,4 km hardgelopen .
Morgen een rustige fiets eenheid , met 5 km hardlopen erachteraan .

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 19:55

Hier ook weer eens begonnen met fietsen. Een uurtje maar ging wel lekker.
Ook bezig met het opbouwen van mijn mountainbike, hoop dat hij eind vd week af is :) Als het goed is krijg ik volgende week ook mijn nieuwe clubkleding binnen, dus ga maar eens wat fietsspullen ed opruimen. Als iemand nog iets nodig heeft: roep maar! Heb nog helm, schoenen, shirts, broeken enz die nauwelijks gebruikt zijn. Bewaar het telkens, maar rij toch altijd in clubkleding.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 19:58

Klinkt als een pittig trainingsritje Time2Tri! Tof!

@Goof, ik kan je nog geen tips geven, mijn ervaring is nog 0 :Y)

Ik heb gisteren mijn fiets opgehaald *\o/*

Afbeelding

Gisteren ook direct een rondje gemaakt van 33 km, wat een heerlijke fiets <3
Vandaag 61km gefietst. Voor mij de eerste keer zo ver, maar het ging super!
Het waaide best hard, dus wind mee haalde we de 40km/u makkelijk, de terugweg daarentegen :+

We zijn helaas wel op de HAP geëindigd.. -O- In de laatste km raakte iemand uit de groep het achterwiel van een ander (dacht dat iemand rechts wilde passeren, maar die passeerde links.. ), met als gevolg een tand door de lip, flinke schaafplekken en een fiets gedeeltelijk in de prak. Gelukkig met 2 hechtingen vanaf gekomen.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 22:43

Gaaf fietsie Laura!!

Om even terug te komen op de vraag over de framemaat, die op de vorige pagina gesteld werd. Ik ben zelf 165cm lang en heb een XS frame, bij nader inzien had ik toch liever een S frame gekocht.... Ik twijfelde bij de aankoop al enorm.
Nou goed, voor als ik ooit aan een nieuwe MTB toe ben. Dan wordt het een S frame :D

Vandaag zelf weer een stukje gefietst, helaas geen MTB parcours maar gewoon door de stad. Blijft toch een hele fijne fiets :j
Voorrem blijft iets aanlopen (hij piept). Ik heb schijfremmen, heeft iemand nog tips? Ik heb het wiel er al uitgehaald en alles nagelopen, heeft niet geholpen.... -O-

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 05:47

Lauraennala schreef:
Klinkt als een pittig trainingsritje Time2Tri! Tof!

Ik heb gisteren mijn fiets opgehaald *\o/*

[ [url=m/KKmTfG.jpg]Afbeelding[/url] ]

We zijn helaas wel op de HAP geëindigd.. -O-

Thanks ...dat was het ook , maar heerlijk .Kon goed met de sterke mannen
mee komen . Inclusief de rustige stukken (zeker 65 min ) , toch een gemiddelde
van 29,6 km gereden .

Knappe fiets hoor Lauraennala :j , fijn dat hij al goed bevalt .
Ai ...een ongeluk zit in een klein hoekje ..

@Travel_me , heb zelf al shirts te veel .
Fiets zelf het liefst in een tri-suit .

@Suus__ , Helaas geen tips voor je piepende remmen .

_Aniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:51

Hoi allemaal, sorry dat ik zomaar kom binnenvallen maar ik heb een kort vraagje :o
Spoiler:
Mochten jullie tussen de 18-35 jaar oud zijn en een sport-app gebruiken (zoals bijv. Strava) zouden jullie dan mijn enquête willen invullen? De enquête gaat over de motivaties die je hebt bij het gebruiken van een sport-app en is onderdeel van mijn bachelorscriptie. Ik hoef nog maar zo'n 10 respondenten, dus en er bijna! Alvast super bedankt!
https://utwentebs.eu.qualtrics.com/jfe/ ... AF47yM3XGl

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:05

Mooie fiets!! En direct al behoorlijk wat kilometers dit weekend, goed hoor!

Over de klachten kan ik geen avies geven, misschien toch zorgen dat je nog wat rechter op gaat zitten?

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:11

_Aniek schreef:
De enquête gaat over de motivaties die je hebt bij het gebruiken van een sport-app en is onderdeel van mijn bachelorscriptie. ]

Sport app , is niet sport app ... is in mijn ogen een beetje Apels met peren vergelijken . Vandaar ook lastig antwoord te geven op de vragen .

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:13

Zo, een korte samenvatting van gisteren.

5:30 ging de wekker. Rustig opstaan, wakker worden en een hapje eten.
De spullen had ik de dag van te voren al klaar gelegd. Bidons vullen en richting verzamelplaats.
Daar hadden we om 7u afgesproken met z'n 7en. Spullen in de volgbussen en stempelkaart in ontvangst genomen.
Toen opstappen en richting Stadhuis. 7.24 was onze starttijd van onze 235km Elfstedentocht!
Aldaar was het druk, heel druk! Dus aansluiten en schuifelen naar de start.
Om 7.50u konden we dan toch van start :D

Afgesproken dat de bus elke circa 50km zou staan. Daar hadden we de voorraad eten en drinken in, zodat we niet alles hoefden mee te slepen op de fiets! De stempelposten waren druk en dat kostte veel tijd. Na circa 65km bleek een van de dames het echt niet vol te kunnen houden op het tempo dat we reden. Na veel aanpassingen van de rest van de groep, gaf ze aan liever zelf verder te gaan. Zo gezegd, zo gedaan.. de groep ging vanaf dat moment ook een stuk soepeler :j

En lekker gingen we, met een vaartje van 26/27 km/u legden we onze km's af. In totaal zijn we ruim 12 onderweg geweest. Waarvan we 10u hebben gefietst, de rest gewacht bij stempelposten en pauzes bij de bus. Een fantastische beleving. Rond 20:30 kwamen we het finish terrein op. Waar mijn vriend onverwachts stond te wachten <3
Snel naar binnen, laatste stempel halen en het welverdiende "kruisje"!
Daarna fietsen weggebracht en rond 22u, zaten we aan een heerlijke kapsalon!

Vandaag gelukkig nog lekker een dagje vrij! Het lichaam voelt top!
Geen pijntjes, alleen moe.. heel moe := vroeg naar bed, morgen weer fris en fruitig!

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:40

Bedankt allemaal!

@ Suus, waarom ga je bij een volgende toch voor een S frame? Zit je er niet lekker op?

@ MuSLi, gaaf zeg! En pittig :=

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:51

Mooi verslag MuSLi *\o/* :j
Had er nog niet eerder van gehoord , maar lijkt me mega gaaf .
Waren de wegen afgesloten ?
Foto van je kruisje :D
Mooi geregeld zo,n bevoorrading,s bus :j
Lekker uitrusten nu !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:53

Lekker hoor, lijkt me een leuk evenement! Kun je nog zitten? :D

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:59

Wegen waren deels afgezet en deels door verkeersbegeleiding/politie afgezet bij aankomst. Top geregeld!

Ik kan zeker nog zitten, kan nog lopen ook. Alleen m'n handen zijn wat gevoelig. Beetje minder kracht dan normaal :Y)

En de winst:
Afbeelding
<3

Nu ben ik aan het kijken naar mn eerste duathlon/run bike run. Maar weet nog niet wanneer ik dat zou willen doen :\

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:13

Mega gaaf .... *\o/*

Een duathlon is leuk :j , heb er dit jaar ook al 1 gedaan .
Alleen in mijn omgeving zijn die evenementen dun gezaaid .
In Nederland zijn er wat meer zie ik .

http://www.triathlonkalender.nl/duathlon/

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:31

In november is er een cross duathlon in Maastricht. Denk dat ik daarvoor ga! De rest is in september en ik ga in september trouwen, dus wil niet al te veel risico nemen die maand O:)

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:46

MuSLi schreef:
ik ga in september trouwen, dus wil niet al te veel risico nemen die maand O:)

Oooohhh ..spannend ...gefeliciteerd . *\o/*

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:39

Lauraennala schreef:
Bedankt allemaal!

@ Suus, waarom ga je bij een volgende toch voor een S frame? Zit je er niet lekker op?

@ MuSLi, gaaf zeg! En pittig :=

Ik zit inderdaad niet zo lekker. Met name de trapbeweging, zadel staat al op zijn hoogst... :P

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:40

MuSLi schreef:
In november is er een cross duathlon in Maastricht. Denk dat ik daarvoor ga! De rest is in september en ik ga in september trouwen, dus wil niet al te veel risico nemen die maand O:)

Wat een leuke vooruitzichten!!! <3 ^&+

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 20:06

Vandaag een leuk toertje gedaan, en men Personal best verbeterd van gemiddelde van 26.0 naar 26.3 *\o/*

Afbeelding