GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sandyislief

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 22:39

Goed zeg Mariska!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 23:11

Dank jullie wel! <3 Wordt er bijna verlegen van. :o

@Zonnetje81:
In totaal ben ik, sinds dat ik dit topic opende, 22 kilo afgevallen. Daarvan 17,4 kilo met behulp van de Mounjaro en de rest zelfstandig in aanloop naar het verkrijgen van het middel.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 00:27

Toevallig vandaag een t-shirt uit toen-was-ik-slank-doos getrokken Pas ze helaas nog niet allemaal. Maar zitten ook wel echt wel hele kleine maatjes tussen. Die hoef ik eerlijk gezegd ook niet allemaal meer te passen.
Te grote kleren gooi ik wel weg

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 08:13

Mariska_28 schreef:
Dank jullie wel! <3 Wordt er bijna verlegen van. :o

@Zonnetje81:
In totaal ben ik, sinds dat ik dit topic opende, 22 kilo afgevallen. Daarvan 17,4 kilo met behulp van de Mounjaro en de rest zelfstandig in aanloop naar het verkrijgen van het middel.

*\o/* *\o/* *\o/*

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 08:34

Ik ben net bij mijn HA geweest en die willen het praktijk breed niet voorschrijven. Dus dan maar particulier. Ik vind het nogal krom dat ze dan kennelijk liever hebben dat je 3x zoveel betaald aan een vage club op internet maar okay.

Dus dan maar richting Wellis, maar dan heb ik het in ieder geval gevraagd.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 08:37

manic schreef:
Ik ben net bij mijn HA geweest en die willen het praktijk breed niet voorschrijven. Dus dan maar particulier. Ik vind het nogal krom dat ze dan kennelijk liever hebben dat je 3x zoveel betaald aan een vage club op internet maar okay.

Dus dan maar richting Wellis, maar dan heb ik het in ieder geval gevraagd.

Konden ze toelichten waarom niet?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 08:47

In hun optiek werkt het niet op de lange termijn en komt alles er weer aan en zijn er veel bijwerkingen en klachten en mensen die vrij vlot weer stoppen. Daarbij dat het heel duur was en dat het niet vergoed wordt. Ik heb aangegeven dat ik het niet vergoed hoef te hebben en dat het op de alternatieve manier nog veel duurder is, maar zij gaf aan dat dit het beleid van de praktijk is.

We gaan wel verder kijken naar algehele gezondheid want ik heb nogal wat fysieke klachten die eigenlijk heel lang genegeerd heb, waarvan ik zelf dacht dat dat gerelateerd was aan diabetes/pre-diabetes/te zwaar zijn, maar nuchtere glucose test was op het randje maar nog net in normale waarde. Zelf heb ik hem wel vaak flink hoger gemeten, maar ja.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 08:52

Bijna 40 kilo! Wauw Deertje wat goed *\o/*
En Mariska en alle anderen ook! Bij de één gaat het nu wat sneller dan bij de ander, maar volgens mij komt iedereen wel een keer op een plateau en zet de lijn daarna toch echt wel weer door.

Ik was de afgelopen maand ook vrijwel niets afgevallen en nu de afgelopen week toch weer een halve kilo. Maar nu was ik al teruggegaan naar de startdosering van 0,25, dus zo gek is dat niet.
In totaal nu 12 kilo kwijt, waarvan 7 met ozempic en de eerdere 5 door een voedingsprogramma van de sportschool. Het liefst gaat er nog een goede 2 a 3 kilo af, maar dat moet wel lukken met al het sporten en wielrennen. BMI zit nu op 22,4 volgens de berekeningen, maar ik wil toch echt nog van dat kleine overgangsbuikje af. Dat is precies de reden waarom ik ermee ben begonnen, want dat vet wat daar tussen die organen wordt opgeslagen is gewoon niet gezond. Helaas kun je niet kiezen waar het het eerste vanaf gaat :+

Jammer Manic. Maar ondanks dat het wat meer kost, vind ik het wel het proberen waard. Ik hoor nu zoveel mensen met goede resultaten.
Hier vorige week op verjaardag ook 2 dames gehoord die ervoor naar de HA waren gegaan en ook hier schrijven ze het niet voor. Maar ja, die artsen hier vonden ook dat ik nog niet in de overgang kon zijn, want ik was nog geen 50 _O- Blijft een bekrompen dorpje denk ik dan maar.
Hopelijk komt het inzicht nog een keer en gaan er landelijk steeds meer HA meewerken. Het is alleen balen dat je er nu niks aan hebt.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 08:54

Mariska, wat goed!! Top gevoel denk ik?

Deertje; wauw!! Wat knap van jou! Hoe voel je je?

Suzanne, goed om te horen dat je stabiel bent. Hoe gaat het met de foodnoise? Je gebruikt nu .25mg toch?

Ik prik 1 mg en het gaat langzaam en gestaag naar beneden. Ik ben nu in het totaal 18 kg kwijt. En op mijn werk werd ik laatst slanke den genoemd :D Mensen gaan het nu echt zien. Ik voel me fitter en ik vind mezelf ook weer leuker dan 18kg geleden.
Bijna een gezond BMI; 25.1

@manic ik vind het ook lastig te begrijpen. Als ik naar mijn eigen huisarts kijk, heb ik de indruk dat het toch gebrek aan kennis is.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 09:00

Ik snap op zich wel dat zij zich achter richtlijnen overheid schuilen maar niet zo goed invulling kunnen geven aan dat mensen het dan toch op allerlei andere manieren gaan doen.

Ik vind zelf alleen dat het stukje kosten en bijwerkingen iets is waar ik zelf over mag beslissen, want het is mijn portemonnee en mijn lichaam en ik ben degene die het beste weet wat wel en niet dragelijk is voor mij financieel en lichamelijk (en ook psychisch trouwens want vindt dat klachten op dat vlak ook lekker makkelijk weggewuifd worden).

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 09:10

manic schreef:
Ik snap op zich wel dat zij zich achter richtlijnen overheid schuilen maar niet zo goed invulling kunnen geven aan dat mensen het dan toch op allerlei andere manieren gaan doen.

Ik vind zelf alleen dat het stukje kosten en bijwerkingen iets is waar ik zelf over mag beslissen, want het is mijn portemonnee en mijn lichaam en ik ben degene die het beste weet wat wel en niet dragelijk is voor mij financieel en lichamelijk (en ook psychisch trouwens want vindt dat klachten op dat vlak ook lekker makkelijk weggewuifd worden).

Precies wat jij zegt. Ik was echt op een punt zooo moe van de strijd en het idee dat dat zo nog 20-30-40 jaar doorgaat. Dat zijn zaken daar kan een ander niet over beslissen.

Als ze er niet mee werken is de vraag ook maar of ze echt wel vinden dat het niet werkt etc.

Mijn huisarts zegt juist dat het wel werkt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 09:24

manic schreef:
We gaan wel verder kijken naar algehele gezondheid want ik heb nogal wat fysieke klachten die eigenlijk heel lang genegeerd heb, waarvan ik zelf dacht dat dat gerelateerd was aan diabetes/pre-diabetes/te zwaar zijn, maar nuchtere glucose test was op het randje maar nog net in normale waarde. Zelf heb ik hem wel vaak flink hoger gemeten, maar ja.

Grote kans dat deze klachten ook minder worden/verdwijnen hiermee. Goed dat je toch doorzet via Wellis. Stom hè dat de meeste huisartsen hier nog zo sceptisch tegenover staan.

Koekie: ja op de laagste dosis nu, 0.25. Gaat nu beter maar het is pas dag 2. Ik merk dat ik het vanaf dag 4-5 zwaar ga krijgen. Ik ben echt opgelucht als het weer prikdag is.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 09:35

Een vraag, hoe zit het bij jullie verzadigingsgevoel? Heb je zoiets van oh ik eet 1 boterham maar dan zit ik hardstikke vol of kun je wel normaal eten en dan heb je gewoon genoeg gehad?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 09:39

Zonnetje81 schreef:
Heb jij mounjaro of ozempic?

Is het bij jou vloeibaar vloeibaar of beetje gel achtig? Ik ben benieuwd met optrekken hoe simpel dat gaat zonder luchtbellen. Wat ik al zei zag ik van mounjaro dat het stroperig spul is en niet zo smooth gaat als dat je zou willen/denken als met een schenkbare vloeistof.

Mounjaro. Nog nooit gemerkt dat het niet gemakkelijk gaat en nog nooit gesignaleerd dat het stroperig is.
Optrekken gaat prima, eventuele luchtbel tik je zo omhoog en kun je er dan uit spuiten. Geen enkel probleem

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:02

fjordjes schreef:
Een vraag, hoe zit het bij jullie verzadigingsgevoel? Heb je zoiets van oh ik eet 1 boterham maar dan zit ik hardstikke vol of kun je wel normaal eten en dan heb je gewoon genoeg gehad?

Ik kan wel normaal eten. En soms denk ik halverwege mn grote bak yoghurt: hm ik hoef niet meer. Maar ik kan ondanks geen honger dus wel gewone normale porties eten. Zit wel sneller vol of ik denk ik hoef niet meer.

Ik eet dus ook zonder honger want anders eet je amper 800 kcal per dag als je op gevoel gaat eten. En dat gaat ook gewoon.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:12

Zonnetje81 schreef:
Ik kan wel normaal eten. En soms denk ik halverwege mn grote bak yoghurt: hm ik hoef niet meer. Maar ik kan ondanks geen honger dus wel gewone normale porties eten. Zit wel sneller vol of ik denk ik hoef niet meer.

Ik eet dus ook zonder honger want anders eet je amper 800 kcal per dag als je op gevoel gaat eten. En dat gaat ook gewoon.

Dat heb ik ook. De ene dag heb ik na drie scheppen havermout dat ik denk blehh en een vol gevoel. De andere dag eet ik het schaaltje leeg. Ik plan wel echt gewoon 3 eetmomenten per dag in, ook al heb ik geen hongergevoel. Met lunch sowieso 2 broodjes erin en met avondeten klein stukje vlees/vis en groenten. Merk wel dat ik gewoon sneller vol zit en het bord voor me uit schuif. En gewoonweg nul behoefte aan vette troep of snacks. Behalve de dag voordat ik ongesteld moet worden, dan krijg ik trek in zoute dingen. Maar dat is maar 1 dag gelukkig.

Lastige bij mij is het 'verplicht' eten als ik grote afstanden (80-120 km) aan het wielrennen ben. Dan weet ik dat ik koolhydraten erin moet stoppen voor de energie en dus met een lunchstop bijvoorbeeld een uitsmijter moet eten. Dan is het soms wel een beetje tegen heug en meug alles naar binnen werken.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:31

fjordjes schreef:

Vooral in het begin had ik daar last van. Als ik daar dan tegenin ging eten werd ik echt kostmisselijk.
Dus toen heb ik mijn porties aangepast naar dragelijk, en zorgen dat ik veel dingen toevoegde die genoeg calorieen voor de dag hadden. Denk aan avocado en nootjes bijvoobeeld. Geen "nutteloze" calorieen uit boter of olie etc. Extra opletten dat ik toch genoeg vitamine ook binnen krijg, en voor de zekerheid 2 multivitamine per dag.

Dit gevoel ging wel binnen een maand weg, en nu is het veel makkelijker in te delen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:33

fjordjes schreef:

met of zonder GLP-1?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:41

manic schreef:

Ik snap dat niet zo goed. In mijn geval heb ik echt serieuze gezondheidsproblemen. En ik denk dat ik niet de enige ben. Ik had van mijn huisarts kundige feedback verwacht (kennis over obesitas, al dan niet in combinatie me medische invloedsfactoren) Met mijn huisarts kwam er geen onderbouwing maar meer dezelfde reactie als mijn plaatsvervangende cardioloog had; is helemaal niet bedoeld voor obesitas dus ga gewoon minder eten en meer bewegen.
En nu heb ik dankzij GLP-1, een bijna gezond BMI. Ik schat in dat dat nu zijn reden zou zijn het niet meer voor te schrijven.

Van de cardioloog snap ik dat beter (hij schrijft het ook niet voor, maar ik wilde graag weten hoe hij er naar kijkt in de context van mijn bloeddruk en pompkracht problemen)
Mijn referentiekader is uiteraard alleen mijn eigen huisarts maar ik ben blij als hij zo met pensioen is. Ik voelde me echt niet serieus genomen toen ik graag het gesprek aan wilde gaan over GLP-1.
Misschien dat ik me nog eens door laat sturen naar een internist.

Voor mij is het financieel ook een uitdaging dit op langere termijn via Wellis te blijven doen. Aan de andere kant, als ik Suzannes voorbeeld volg ga ik straks over op .25mg en zijn de kosten weer wat lager.

@Suzanne bestel jij gewoon de 1mg en haal jij daar de .25mg uit per keer?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:58

Je bestelt niks zelf bij Wellis. Je krijgt gewoon toegestuurd. Vanaf maand 3 dus de 1 mg. En ik pauzeer nu steeds tussendoor. Anders heb ik enorme voorraden liggen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:09

@koekie met glp1

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:09

Dat is wat ik bedoelde. Hoeveel klikjes is dat?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:11

Koekie73 schreef:
Dat is wat ik bedoelde. Hoeveel klikjes is dat?

0.25 is 18 klikjes op de 1 mg pen.

Fjordjes: Ik heb wel echt moeite gehad met eten soms. Totaal geen honger, echt mezelf gedwongen om wat (gezonds) te eten. En heel snel vol. Dat is nu na afbouwen en weer op de startdosering anders. Nu meer honger en kan ook meer eten. Voelt best ‘spannend’ zeg maar na die maanden ‘luxe’ van geen honger.
Edit: en inderdaad de eerste paar dagen na het prikken zijn het heftigst. De honger keert iets meer terug naar mate de week vordert. Dat merk ik nu nog sterker.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 07-08-25 11:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:12

fjordjes schreef:

De eerste dagen moet ik echt wel zorgen dat ik genoeg eet omdat ik heel snel vol zit. Zeker als ik druk ben. Maar de 3 dagen voor ik weer moet prikken, kan ik wel weer 'normaal' eten en moet ik soms ook wel opletten (icm het feit dat ik sowieso niet heel veel kcal kan eten zonder aan te komen)
Ik vind het ook nog wel eens verschillen per week; soms heb ik een week dat ik wat eerder honger heb.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 13:45

Soms snap ik die huisartsen niet. Als je nu zelf de kosten wil dragen begrijp ik niet waarom ze zo tegenwerken. Het heeft alleen maar voordelen en niet alleen voor het afvallen. Ik bedoel maar, ik heb bijna geen last meer van mijn reuma, geen hartkloppingen meer. Mijn bloeddruk is weer normaal en volgens mijn bloed ben ik eindelijk supergezond. Mijn huisarts stelde het zelf voor.. ik ging me veel beter voelen zei ze. Gelijk had ze