Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Echwel

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:37

Dank je Femke voor dit antwoord

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:48

Femke, heb jij een idee?
De WHO had het over een dekking van 70-80% om immuniteit te bereiken. Is dat obv de werkzaamheid van AZ? Zou dat betekenen dat we met pfizer minder mensen zouden hoeven vaccineren?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:52

Hoe zit het met AZ en de Zuid-Afrikaanse variant dan? Ze hadden toch juist ook getest in Zuid-Afrika?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:53

SusanH schreef:
Hoe zit het met AZ en de Zuid-Afrikaanse variant dan? Ze hadden toch juist ook getest in Zuid-Afrika?

Ze zijn in Zuid-Afrika gestopt met AZ net omdat het onvoldoende beschermt tegen die variant.
Ze beginnen nu met Johnson.
Zie mijn linkje op de vorige pagina :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 12:10

Pandora2 schreef:
SusanH schreef:

Ze zijn in Zuid-Afrika gestopt met AZ net omdat het onvoldoende beschermt tegen die variant.
Ze beginnen nu met Johnson.
Zie mijn linkje op de vorige pagina :D

En ze hebben een groot probleem omdat de bevolking de regering door die snelle switch naar Janssen niet gevaccineerd wil worden , zelfs medisch personeel wil niet. Ze vertrouwen het niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 12:26

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 12:38

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:24

secricible schreef:
Ik denk dat je in schaarste idd blij moet zijn met alles wat je kan krijgen ja. Zeker omdat AZ gewoon echt niet slecht is qua preventie van ernstige ziektes en fors zal bijdragen aan voorkomen van ziekte. Net als dat de griepprik dat doet.

Maar ik zou ook wel begrijpen dat we met zo’n goed vaccin als Mrna wellicht over kunnen op volledige vaccinatie met mrna als er geen tekorten meer zijn.

Maar op dit moment voelt het alsof we 3 groepen hebben met uitgehongerde mensen. 1 groep krijgt taart, 1 groep brood en voor een (hele grote) groep is er nog niks. En dan zeuren dat je alleen maar brood krijgt. Ik vind dat vrij ondankbaar.

Mijn zus is 55+ en loopt in haar werk als thuiszorg verpleegkundige al vanaf de eerste golf risico, oa door gebrek aan pbm, veel ziekteverzuim en klanten, die zich vaak niet aan de maatregelen houden (gewoon bezoek ontvangen terwijl zij daar voor haar werk komt bijvoorbeeld). Zij is niet boos over de astra zeneca maar maakt zich zorgen over haar eigen veiligheid omdat landen verschillend beleid voeren voor haar leeftijdscategorie. Ik vind dat logisch en zeker niet ondankbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:21

Ik krijg 1 maart CureVac! Ben net gebeld dat ik ben geselecteerd voor de proef. Is wel kans dat ik placebo krijg, maar als dat zo is mag ik me na de proefperiode alsnog laten vaccineren via hen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:27

Emmaa_ schreef:
Ik krijg 1 maart CureVac! Ben net gebeld dat ik ben geselecteerd voor de proef. Is wel kans dat ik placebo krijg, maar als dat zo is mag ik me na de proefperiode alsnog laten vaccineren via hen.

Gefeliciteerd. Knap dat je dit doet

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:28

Pandora2 schreef:
Wantrouwen all over the place.
Wij hebben dat hier in het waalse landsgedeelte zelfs ook :+

Zag deze net. Er zijn blijkbaar verschillende wegen die naar Rome leiden. Ook op vaccingebied :Y)
https://businessam.be/binnen-de-maand-2 ... erleiding/

Heel interessant. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:40

Wanneer dit waar is en Pfizer hier in mee gaat dan breekt de hel los.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:43

Ik vind dat testen en meer open gooien eigenlijk wel een fijn idee.

Ik duw wel zo’n stok elke 48 u in m’n neus als ik ergens heen wil.

Maar ik word wel vrolijk van dat perspectief dat ermee geboden wordt! En ik denk dat horeca, evenementen en winkels, en de schoonheidsbranche ook blij moet zijn met die ontwikkeling.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:44

https://nos.nl/artikel/2369241-waarom-b ... elijk.html

Er rotzooit wel meer rond de contracten, dat is duidelijk.

UK was dus helemaal geen 3mnd eerder met tekenen, maar een dag later. En had ook waarschijnlijk geen bindendere voorwaarden dan de EU. Waarom de UK dus voorgetrokken wordt lijkt een groot raadsel.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:46

Hebben jullie ookal ervaren dat ze qua vaccinatie fase per gemeente anders lopen?
Een collega van mij vertelde dat de groep onder de 60 in zijn gemeente al binnen 2 weken gaan vaccineren, terwijl ze in mijn gemeente nog lang niet klaar zijn met de 60+ ers.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:00

Moonlight17 schreef:
Hebben jullie ookal ervaren dat ze qua vaccinatie fase per gemeente anders lopen?
Een collega van mij vertelde dat de groep onder de 60 in zijn gemeente al binnen 2 weken gaan vaccineren, terwijl ze in mijn gemeente nog lang niet klaar zijn met de 60+ ers.

Kan de collega wel zeggen maar dat moet eerst nog maar eens gaan gebeuren.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:01

Moonlight17 schreef:

Ja, dat merk je ook bij 80+. Mijn oma had nog niks gehoord, huisgenootjes oma en opa allebei al gevaccineerd. Even oud.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:08

secricible schreef:
Maar op dit moment voelt het alsof we 3 groepen hebben met uitgehongerde mensen. 1 groep krijgt taart, 1 groep brood en voor een (hele grote) groep is er nog niks. En dan zeuren dat je alleen maar brood krijgt. Ik vind dat vrij ondankbaar.

Nee dat is niet ondankbaar. Je beschrijft het goed, maar vul het eens aan:
De mensen die taart krijgen hebben op brood minder kans op overleven, daarom krijgen ze taart. Sommige mensen hebben op brood ook minder kans op overleven, maar die krijgen toch brood. Helaas pindakaas!
En nu vraag jij díe mensen om blij te zijn met wat ze krijgen omdat anderen nóg minder (niets) krijgen. Maar er zijn dus ook mensen die meer krijgen. En het zit nu eenmaal in mensen om een rechtvaardige verdeling te willen. Zeker als het om iets zo essentieels als overleven gaat.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:14

Een rechtvaardige verdeling maken als het om leven gaat bestaat niet.
Onmogelijk.

Wat de overheid doet, op basis van gegevens van wetenschappers en de contracten die ze hebben met leveranciers, proberen om over de totale bevolking zo min mogelijk slachtoffers te krijgen.

Dat betekent dat er op individueel niveau soms een keus gemaakt wordt die niet in het belang van het individu lijkt.
Dat klópt ook.

Het is namelijk onmogelijk om iedereen op individueel niveau het aller- allerbeste te geven.
Kán niet.

De overheid moet op veel grotere en bredere schaal kijken dan individuele belangen.

En hoe beroerd ik het ook op individueel niveau vind (ook voor mezelf, ik ben inmiddels een eind naar achter geschoven helaas) op populatie (volledige maatschappij) niveau vind ik over het algemeen de keuzes die gemaakt worden meestal heel redelijk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:25

Ik schrijf het niet als een verwijt naar de overheid. Maar je kunt mensen ook niet verwijten dat ze het beste vaccin willen = de grootste kans op overleving.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:33

Nikass schreef:
secricible schreef:

De mensen die taart krijgen hebben op brood minder kans op overleven, daarom krijgen ze taart. Sommige mensen hebben op brood ook minder kans op overleven, maar die krijgen toch brood. Helaas pindakaas!
En nu vraag jij díe mensen om blij te zijn met wat ze krijgen omdat anderen nóg minder (niets) krijgen. Maar er zijn dus ook mensen die meer krijgen. En het zit nu eenmaal in mensen om een rechtvaardige verdeling te willen. Zeker als het om iets zo essentieels als overleven gaat.

En als er genoeg taart was geweest was dat heel oneerlijk geweest. Maar dat is er helaas niet dus moet de regering de taart en het brood zo goed mogelijk verdelen.

En dat betekend idd dat er soms individuen niet de ideale keuze krijgen, dat snap ik dat dat lastig is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:35

Inmiddels is er een speciale vaccin gezant aangesteld, goede zaak want dat ontlast de Jonge.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:46

secricible schreef:
Nikass schreef:

En als er genoeg taart was geweest was dat heel oneerlijk geweest. Maar dat is er helaas niet dus moet de regering de taart en het brood zo goed mogelijk verdelen.

En dat betekend idd dat er soms individuen niet de ideale keuze krijgen, dat snap ik dat dat lastig is.

Dat begrijp ik heel goed sec. Maar verwijt mensen geen ondankbaarheid als ze daar moeite mee hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:01

Pandora2 schreef:
Wantrouwen all over the place.
Wij hebben dat hier in het waalse landsgedeelte zelfs ook :+

Zag deze net. Er zijn blijkbaar verschillende wegen die naar Rome leiden. Ook op vaccingebied :Y)
https://businessam.be/binnen-de-maand-2 ... erleiding/

Heb dit Pfizer Nederland gestuurd, meteen reactie terug dat er geen derde partijen de mogelijkheid hebben om partijen te kopen.
https://www.pfizer.nl/nieuws/pfizerbion ... tyr-aan-eu
Hier hun aantallen en leveringen.
Die Italianen kunnen wel wat willen maar het zinnetje, indien ze echt zijn, zegt mij genoeg.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 19:33

Volgende week krijgen we de vaccins op de praktijk binnen. Vind het ook wel spannend dat wij nu gaan vaccineren.