Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:20

Goh mvdende viel me de juiste tijd juist wat positiever op :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:27

Tiggs, nee mijn stem willen ze niet. Ik ben niet ingeburgerd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:28

Ik heb er moeite mee als mensen gaan oordelen over maatregelen die zich er zelf ook niet aan hielden of heel hard schreeuwden dat het niet kon, niet eerlijk was of geen begrip op konden brengen.

Ja, ik ben van mening dat er meer maatregelen nodig waren voor kinderen. Maar ik besef me ook Dat het lastig kan zijn voor een deel van die gezinnen en kinderen. De gemiddelde leerling kan best thuis onderwijs krijgen, maar die uitzonderingen moet je wel ondersteunen. Soms is het ook lastig, voor iedereen natuurlijk.

Er komen wel dingen naar voren waar normaal nooit aandacht voor is en die nu ineens aangegrepen worden waarvan ik denk, waarom wordt daar anders nooit naar gekeken of zo makkelijk over gedacht?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:30

Ik had in mijn hoofd dat de groepsimmuniteit al rond de 10-15% was. Ik lees net dat de laatste resultaten van de PIENTER studie van dit najaar slechts op 5% uitkwamen... dat valt me toch wel best behoorlijk tegen. -O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:32

secricible schreef:
Ik had in mijn hoofd dat de groepsimmuniteit al rond de 10-15% was. Ik lees net dat de laatste resultaten van de PIENTER studie van dit najaar slechts op 5% uitkwamen... dat valt me toch wel best behoorlijk tegen. -O-

Is dat omdat antistoffen niet zo lang blijven of iets anders? Erg weinig idd......

(Sorry kan het even niet opzoeken hier)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:32

In de regio Geneve zijn ze op 20% reeds besmet uitgekomen.

Voor ons zou een school sluiting nu niet zo hard aankomen als toen in maart. Destijds was er ook echt geen interactie, dat zou nu anders gaan onderling.

Maar je kind moeten meenemen naar je werk omdat er geen oplossing geboden is, kan ook niet de bedoeling zijn. Er vallen een hoop mensen tussen wal en schip denk ik.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 18-12-20 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:35

Hier nu ook twee kinderen thuis (groep 3 en 5). School heeft de vorige lockdown echt niks gedaan op één luttel videogesprek met de klas na en één keer bellen. Van mij hadden ze vorig jaar over mogen doen op de kleuters na want een jaar te lang kleuteren is niet nodig voor de meesten en mijn jongste is erg pienter dus had niet nog langer in groep 2 moeten zitten.
Hopelijk gaan ze het op onze school nu wat beter doen.
Maar ik kan me goed voorstellen dat dit weer een stempel drukt op veel gezinnen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:39

MyWishMax schreef:
secricible schreef:

Is dat omdat antistoffen niet zo lang blijven of iets anders? Erg weinig idd......

(Sorry kan het even niet opzoeken hier)

Nee, tot nu toe is bij 90% van de onderzochte mensen met antistoffen na 6maanden nog de antistoffen aanwezig. Dus gewoon maar 10% die het heeft doorgemaakt en antistoffen heeft opgebouwd.

https://www.rivm.nl/pienter-corona-studie

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:48

'Zeeuwen die naar België willen, moeten negatieve coronatest tonen bij de grens' - https://nos.nl/r/76541
Hier wordt weer even heel hard gevloekt hoor ;( . We konden al niks met die Belgen, tijdens de vorige lockdown was het echt verschrikkelijk, en nu dit...?! Toen de winkels in België dicht waren en hier niet, en de Belgen (nog steeds) massaal de grens over kwamen, mochten we vooral niet zeuren. Nu is het andersom (behalve dan dat er, toch zeker hier, minder Nederlanders naar België gaan dan andersom) en nu willen ze weer de grenzen dicht gooien?! Wat niet meer zou gebeuren. Waardoor het enige bezoek met kerst dat we zouden krijgen niet mogelijk is. Waardoor ik ook niet meer naar m'n werk zou kunnen, als dat nodig is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:49

Oostenrijk gaat vanaf 26 december weer in een lockdown (3e). Ze doen deze week al de grenzen dicht voor landen die op hun risicolijst staan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:50

Nu is er weer geen belscript. Daar hebben ze toch maanden de tijd voor gehad.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:53

veerledec schreef:
'Zeeuwen die naar België willen, moeten negatieve coronatest tonen bij de grens' - https://nos.nl/r/76541
Hier wordt weer even heel hard gevloekt hoor ;( . We konden al niks met die Belgen, tijdens de vorige lockdown was het echt verschrikkelijk, en nu dit...?! Toen de winkels in België dicht waren en hier niet, en de Belgen (nog steeds) massaal de grens over kwamen, mochten we vooral niet zeuren. Nu is het andersom (behalve dan dat er, toch zeker hier, minder Nederlanders naar België gaan dan andersom) en nu willen ze weer de grenzen dicht gooien?! Wat niet meer zou gebeuren. Waardoor het enige bezoek met kerst dat we zouden krijgen niet mogelijk is. Waardoor ik ook niet meer naar m'n werk zou kunnen, als dat nodig is.

Ik vind dit ook idioot ja. Iedere keer als Nl soepeler is moeten we niet zeuren. En als NL strenger is dan beginnen ze zo hard mogelijk te piepen en moet er vanalles uit de kast getrokken worden.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:02

Oh echt he. Ik heb ze de vorige keer nog niet vergeven...dit lijkt me overigens ook nogal discriminatie, maar dat schijnt daar ook allemaal niet zo uit te maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:02

Hier toevallig vandaag gehoord van iemand die in oktober Corona had, daar flink ziek van was, en het nu weer heeft. Beide keren getest. Dat is wel kort achter elkaar zeg....

Kinderen een jaar over laten doen vind ik wel een interessant standpunt. Ik denk ook dat het bij kleuters vaak niet nodig zal zijn. En dan zou je dus met een dubbele groep 3 zitten als je die het wel over laat doen.

Lijkt me ook vervelend voor de kinderen die wel toe zijn aan een stapje verder, trouwens.
En klassen uit elkaar trekken van kinderen die wel door kunnen en die beter nog een jaartje kunnen herhalen, is ook zo wat. Dan ben je je vaste vriendjes ook nog kwijt als je bvb. thuis niet zo lekker door die thuisscholing heen geholpen bent :(:)

Wij overleven het vast wel, ik heb zelf al een hele planning in elkaar gedraaid en hou die kleine wel bezig / zorg wel dat hij lekker van alles bij leert. Je hebt toch die ervaring van het voorjaar al in je zak :)

Maar het kwam me eerlijk gezegd deze keer wel veel rauwer op mijn dak vallen dat de school ineens dicht ging...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:19

Het valt bij mij momenteel ook erg slecht allemaal. Wij schijnen midden in een mega brandhaard te zitten. En op het werk gaat het ook de verkeerde kant op nu ondanks keurig naleven van de maatregelen. Het is erg pittig op dit moment.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:22

mvdende schreef:
Óók speciaal onderwijs = onderwijs en juist deze kinderen die vaak met taxi vervoer naar school gaan, zouden thuis moeten blijven.

Kost extra inzet van de ouders, maar dat is dan even niet anders...

Ik heb óók op speciaal onderwijs gezeten en dat had prima thuis gekund.

Leuk was anders geweest óók voor mijn ouders, maar we hadden het wel overleefd..

Flikker even een eind op zeg. Je weet niet waar je over praat. Deze kinderen hebben normaal al speciale begeleiding nodig. Op een normale basisschool redden ze het al niet op. Een ouder die niet voor juf heeft geleerd al helemaal niet.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:25

veerledec schreef:
Oh echt he. Ik heb ze de vorige keer nog niet vergeven...dit lijkt me overigens ook nogal discriminatie, maar dat schijnt daar ook allemaal niet zo uit te maken.

Maar dan had "Nederland " gewoon toen het zelfde moeten doen.
Laatst bijgewerkt door Getup op 18-12-20 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:32

veerledec schreef:

Ik heb de persconferentie gevolgd maar zo is het gewoon niet ..met minder dan 48 uur veranderd er niets
Wil jij familie komen bezoeken of shoppen ( sterk afgeraden maar geen verbod ) dan kan dat gewoon
Als je hier langer dan 48 uur wil verblijven dan is dat reizen en dien je een neg test aan te tonen ( zoals in veel landen )
Naar familie , werk ,school enz kan gewoon nog

Je moet je hier alleen ook aan onze maatregelen houden ( zoals bvb mondmasker in straten waar het - door kerstvakantie - verplicht is )
En slechts 1 bezoeker bij gezin
https://vrtnws.be/p.RaMpN7YXM

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:08

Ik hoef niet naar België, ik wil er alleen doorheen. De politiek hier is er inmiddels mee bezig, de berichtgeving lijkt inderdaad niet helemaal correct (gelukkig in dit geval).

En wat mij betreft moet Nederland niet hetzelfde doen, dat soort maatregelen zouden niet lichtvoetig genomen moeten worden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:14

Sterkte Raket, petje af dat je ondanks je gezondheid je mindset nog zo is dat je je naar volle kunnen wilt inzetten op je werk!

Hier de hele strakke en onderbouwende reactie van de Stichting Still hoe zij er met verplichte stop van hun werk omgaan;
https://www.facebook.com/15154563853463 ... 17531/?d=n

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:21

Om op de meerdere reacties in te gaan:
Mij lijkt het juist een beter systeem om te zeggen: In de regel alles thuis. Alleen als jij kwetsbare leerlingen in de klas hebt, dat je dan die uitzonderingen naar school mag laten komen. Als het zelfstandig werken bij leerling X normaal al niet gaat, dan moet daar zeker wat op bedacht worden, ik zou er dan voor pleiten om als de leraar het kan onderbouwen bepaalde mensen op school toe te laten. (Op het HBO kun je ondanks corona een studieruimte huren en als jij dan zou afspreken met een bepaalde docent dat die je begeleid, kan dat.) Ditzelfde wbt slechte thuissituatie, vaak heersen er toch wel vermoedens dat er wat speelt. Naar mijn idee hadden mijn middelbare school docenten altijd prima door wie er kwetsbaar was en wanneer er wat aan de hand was. Voor dat soort kinderen moeten er uitzonderingen komen.

Is er iemand die mij kan vertellen waarom er zoveel beroep op de ouders wordt gedaan? Want ik zie niet zo goed voor me hoe dat thuisonderwijs op de basisschool is ingericht. Want naar wat ik hoor was vo een beetje op dezelfde manier als hoger onderwijs, maar het is mij niet zo duidelijk waarom de ouders er nu zo ontzettend bovenop zitten moeten. Want normaal kan de leraar toch ook 1 leerling per keer helpen, wat maakt dat via zoom dan anders? (Ik probeer het ook een beetje voor mezelf op een rijtje te krijgen, want juist mijn vragen komen ook echt voort omdat het voor een buitenstaander niet duidelijk is.) Krijgen ze op de basisschool via zoom een les taal? Of krijgen ze alleen een dikke bundel opdrachten en moeten ze het zelf maar uitzoeken? :') Want in dat laatste geval snap ik de frustraties, alleen dat kan ook niet de bedoeling zijn lijkt me...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:22

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:25

Kairos, volgens mij is dat heel wisselend. Ik heb zelf geen schoolgaande kinderen, maar om me heen hoor ik alles van een paar werkbladen die einde van de week af moeten tot klassikale lessen en op de pc ook je opdrachten invullen zodat de leraar meekijkt.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:27

secricible schreef:
Kairos, volgens mij is dat heel wisselend. Ik heb zelf geen schoolgaande kinderen, maar om me heen hoor ik alles van een paar werkbladen die einde van de week af moeten tot klassikale lessen en op de pc ook je opdrachten invullen zodat de leraar meekijkt.

Dat 2e lijkt me een prima optie, maar dat 1e? Dan begrijp ik die boze ouders wel om eerlijk te zijn...

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:30

Kairos schreef:
Om op de meerdere reacties in te gaan:
Mij lijkt het juist een beter systeem om te zeggen: In de regel alles thuis. Alleen als jij kwetsbare leerlingen in de klas hebt, dat je dan die uitzonderingen naar school mag laten komen. Als het zelfstandig werken bij leerling X normaal al niet gaat, dan moet daar zeker wat op bedacht worden, ik zou er dan voor pleiten om als de leraar het kan onderbouwen bepaalde mensen op school toe te laten. (Op het HBO kun je ondanks corona een studieruimte huren en als jij dan zou afspreken met een bepaalde docent dat die je begeleid, kan dat.) Ditzelfde wbt slechte thuissituatie, vaak heersen er toch wel vermoedens dat er wat speelt. Naar mijn idee hadden mijn middelbare school docenten altijd prima door wie er kwetsbaar was en wanneer er wat aan de hand was. Voor dat soort kinderen moeten er uitzonderingen komen.

Is er iemand die mij kan vertellen waarom er zoveel beroep op de ouders wordt gedaan? Want ik zie niet zo goed voor me hoe dat thuisonderwijs op de basisschool is ingericht. Want naar wat ik hoor was vo een beetje op dezelfde manier als hoger onderwijs, maar het is mij niet zo duidelijk waarom de ouders er nu zo ontzettend bovenop zitten moeten. Want normaal kan de leraar toch ook 1 leerling per keer helpen, wat maakt dat via zoom dan anders? (Ik probeer het ook een beetje voor mezelf op een rijtje te krijgen, want juist mijn vragen komen ook echt voort omdat het voor een buitenstaander niet duidelijk is.) Krijgen ze op de basisschool via zoom een les taal? Of krijgen ze alleen een dikke bundel opdrachten en moeten ze het zelf maar uitzoeken? :') Want in dat laatste geval snap ik de frustraties, alleen dat kan ook niet de bedoeling zijn lijkt me...

Ik geef zelf geen les maar ben student maar denk wel dat er wezenlijke verschillen zitten tussen een student en middelbare scholier.
Op de universiteit (en hogereschool ook lijkt me) word er minder orde gehouden en word er ook minder hun best gedaan om mensen die dreigen er uit te vallen actief te ondersteunen. Die ondersteuning moet je echt zelf aanvragen, dit kan dus ook nog digitaal. De mate van zelfstandigheid en eigen verantwoording is erg hoog.

Bij middelbarescholieren is het nog veel meer dat ze nou eenmaal af en toe dingen moeten. Hier op controleren en orde houden is met zo'n afstand een stuk lastiger.

Studeren is online is ook wel lastig, maar daar is meestal al een grotere afstand van docent tot student/leerling dan in het middelbaar onderwijs en voelen ze een mindere mate verantwoordelijkheid voor de studenten. Ze bieden een kans om een vak te halen, maar die kans moet je wel zelf aan nemen. In mijn ervaring word je op een middelbare nog wat meer gestuurd en aan de hand gehouden (terecht).