Viruswaanzin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 14:16

Cer schreef:
Wordt het voor iedereen verplicht dan?
Laten we daar eens beginnen..... :)

Naja, het hele 'we gaan je niks verplichten blabla' is inmiddels al bijgedraaid naar 'als je geen vaccin hebt, is het goed mogelijk dat je nog bepaalde regels moet volgen'
Dat is dus wel consequenties hangen aan niet vaccineren en dus een indirecte verplichting

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:17

Dimphyl schreef:
Cer schreef:

Naja, het hele 'we gaan je niks verplichten blabla' is inmiddels al bijgedraaid naar 'als je geen vaccin hebt, is het goed mogelijk dat je nog bepaalde regels moet volgen'
Dat is dus wel consequenties hangen aan niet vaccineren en dus een indirecte verplichting

Oke, lees even de laatste 2 paginas bij ofzo, want anders vallen we in herhaling :)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:18

vind ik inderdaad ook Dimphyl :j

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:19

Magrathea schreef:
besita schreef:

en ik wil nog wel eens zien hoe ze het juridisch gaan aanpakken om je ergens de toegang te ontzeggen met iets wat wettelijk niet verplicht is ..

Je bent niet wettelijk verplicht om toegang te krijgen tot een festival :))

vraag is of ze je kunnen weigeren :)*

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:21

Magrathea schreef:

Het is wel belangrijk dat er zoiets komt als een pasje waarmee iemand met een vaccin kan aantonen dat die gevaccineerd is. Hopelijk kunnen ze dat wel juridisch goed regelen dat er goede controle plaatsvindt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:21

besita schreef:
Magrathea schreef:

Zeer zeker. Als je een gevaar voor je omgeving vormt mag het festival jou weigeren of van het terrein verwijderen. Ze hebben geen enkele plicht om iemand toe te moeten laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:23

Loretta schreef:
Magrathea schreef:

Het is wel belangrijk dat er zoiets komt als een pasje waarmee iemand met een vaccin kan aantonen dat die gevaccineerd is. Hopelijk kunnen ze dat wel juridisch goed regelen dat er goede controle plaatsvindt.

Dat bestaat allang. Ik heb gewoon een entingen paspoort.

Eigenlijk net als bij een paard :D

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:25

daar zullen veel advokaten en wetgevers zich over moeten buigen vrees ik

dat je een gevaar bent geldt alleen als je positief bent .. niet als je negatief bent
een vaccin is ook niet 100 % sluitend dus alleen gevaccineerde mensen toelaten is niet DE oplossing

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:37

besita schreef:

waarom niet?
het is geen publiek iets hoor.. het is prive....

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:38

En hoe zou je er over denken dan als niét de óverheid bepaald dat je geënt of getest moet zijn voor je toegang krijgt tot een feest, festival of iets dergelijks, maar een (particuliere) organisator van zo'n feest?

Stel, ik organiseer een mooi feestje waar 1000 man heen kunnen. Ik vraag 15 euro toegang én bewijs van niet besmettelijk zijn (testresultaat sneltest van max 1 uur oud en/óf enting)

De overheid legt het je dan niet op, maar degene die het feestje organiseert bepaald wie wel of niet welkom zijn.

Zou je het dan nog zo'n groot probleem vinden?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:48

Yvank_ schreef:
Loretta schreef:

Dat bestaat allang. Ik heb gewoon een entingen paspoort.

Eigenlijk net als bij een paard :D

Daar heb je gelijk aan. Gewoon een vaccinatieboekje mee nemen. Bij paarden werkt dat ook al jaren op die manier.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:49

besita schreef:
daar zullen veel advokaten en wetgevers zich over moeten buigen vrees ik

dat je een gevaar bent geldt alleen als je positief bent .. niet als je negatief bent
een vaccin is ook niet 100 % sluitend dus alleen gevaccineerde mensen toelaten is niet DE oplossing

dus er is wellicht een kans dat festivals een persoonlijke negatieve test ook goedkeuren. Maar aangezien een festival geen openbare plek is mogen ze hun eigen regels verzinnen om mensen toe te laten. Dus als ze alleen mensen met een geldige corona-vaccinatie willen toelaten dan mogen ze dat gewoon.
En een vaccin is niet sluitend, maar als je 100% mensen toelaat die gevaccineerd zijn, en de succesrate is 95% dan voorkom je dus wel een mega-uitbraak op een festival. En juist dáárom is een landelijke hoge vaccinatiegraad zo belangrijk, zie hieronder.

Dimphyl schreef:
Ik heb de laatste paar pagina's niet helemaal gelezen, maar kan iemand mij uitleggen waarom een vaccin voor iedereen verplicht moet worden?
Waarom niet keuze aan mensen zelf laten, dan lost het probleem zich toch vanzelf op? De 'zwakkere' of mensen die veilig willen zijn, nemen een vaccin, dan is er toch geen angst meer nodig voor het 'handjevol' aan 'complotdenkers' die zich niet laat vaccineren en dus evt nog corona krijgen?

Ik ga even voorbij aan dat je het verplicht noemt. Wat jij noemt is de eindfase, daar heeft minister de Jonge het niet over. Hij benoemd alleen dat in het traject van vaccineren de kans bestaat dat we gefaseerd maatregelen afbouwen, waarbij gevacccineerden meer mogen dan niet-gevaccineerden. Dus niet over een handjevol complotdenkers, zoals jij noemt. Maar gewoon over 1000en jongeren die nog niet aan de beurt zijn geweest, om maar een voorbeeld te noemen.

Of we uiteindelijk op het eindpunt komen wat jij schetst hangt van meerdere factoren af. O.a. of het inderdaad zo is dat iedereen die gevaccineerd is ook daadwerkelijk beschermd is. En überhaupt óf iedereen gevaccineerd kan worden, want bij sommige vaccins kunnen bijvoorbeeld mensen met een lage weerstand geen vaccinatie ontvangen, of slaat een vaccin bij ouderen slecht aan (noem de griepprik bijvoorbeeld).
In dat geval is er een hoge vaccinatiegraad nodig om deze groep te beschermen. In het RVP is dat 95%, wat dat voor corona moet zijn om de boel te controleren kunnen we nu nog niet zeggen.
Je kan je voorstellen dat als vaccinaties straks slecht aanslaan bij ouderen, die kans bestaat dat we nog lange tijd maatregelen moeten houden in de verpleeghuizen misschien.

Als de gewenste vaccinatiegraad behaalt is, zou ik het onterecht vinden dat er nog maatregelen zijn voor de niet-gevaccineerden. DAar is tot nu toe ook nog niet over gesproken dus ik verwacht dat ook niet. En dan kan het "handjevol complotdenkers" weer mooi meeprofiteren van de groepsbescherming, net zoals in het RVP en blijven zeuren op hoe slecht de vaccinaties zijn. En voor je het weet krijgen we dezelfde discussie als bij mazelen, waarbij een groepje kan blijven roepen dat de mazelen toch nauwelijks meer voorkomen en nauwelijks meer schade opleveren, kijk maar naar de afgelopen X jaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:54

Natuurlijk snap ik heel goed dat vaccineren met een vaccin dat in een sneltreinvaart ontwikkeld is en zeker risico in kan houden. Ben jij net diegene waarbij het iets minder uitpakt dan heb je dikke pech.
Maar, ik maak nu bijna een jaar pas op de plaats omdat ik me aan de regels houd en een verhoogd risico op ernstige gevolgen van corona zal hebben. Dus ja, zodra het vaccin er is dan haal ik hem toch meteen, heb geen zin om nog een jaar of langer zo op te moeten letten dat ik het virus niet oploop. Dan maar een spuit er in en de jaren die anders achter de geraniums verdwijnen gewoon weer ten volle van genieten.
Dus ik doe het in eerste instantie zeker voor mijzelf en daarnaast zal het helpen om het virus in te dammen.
Wat wel opvalt is dat de grootste schreeuwers over vrijheid kwijt alles en niets willen. Hun leven van voor de corona terug maar het verdommen om er ook maar iets aan mee te werken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:00

het is een beetje alsof ze in de eerste 2 stadia blijven hangen van de 7 stadia van rouw. Constant boosheid en ontkennen dat er iets echt mis is. In plaats van door te bewegen, er verdriet van te hebben dat het speelt en te aanvaarden dat de werkelijkheid zoals die er was er nu gewoon niet meer is en om daar weer te komen er iets nodig is.
Je kan niet én weigeren je aan de regels te houden en daar tegen zijn, maar tegelijkertijd ook weigeren om je te laten vaccineren. Er zijn niet meer smaken dan dat.

Ja, corona laten uitrazen en ons land zien instorten als de lijken op straat liggen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:13

bigone schreef:
Maar, ik maak nu bijna een jaar pas op de plaats omdat ik me aan de regels houd en een verhoogd risico op ernstige gevolgen van corona zal hebben. Dus ja, zodra het vaccin er is dan haal ik hem toch meteen, heb geen zin om nog een jaar of langer zo op te moeten letten dat ik het virus niet oploop. Dan maar een spuit er in en de jaren die anders achter de geraniums verdwijnen gewoon weer ten volle van genieten.

Aangezien er in het begin toch een tekort aan vaccins is is het daarom misschien juist ook wel goed om mensen die al wel gevaccineerd zijn meer vrijheid te geven. Dan kan ieder binnen een bepaalde groep die opgeroepen wordt zelf de keuze maken tussen meer vrijheden of nog even afwachten.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:40

Mag ik beetje geïrriteerd worden over het feit dat iemand zei dat we massaal doden hebben aan COVID 19?

Als we ebola hadden dan hadden we massaal doden.

En natuurlijk sterven er mensen aan COVID 19 dat ontken ik niet, maar laat de gezonde mensen die niet in risico factoren gewoon door gaan.

Net zoals dat test gebeuren, wat testen we nu?!
Het aantal positief geteste mensen, over hoeveel mensen? We testen nooit elke dag het zelfde aantal mensen dus die cijfers zeggen niks. Vind ik.

En nee ik ben niet asosiaal dat ik geen vaccin nog wil, ik wil het misschien pas als het al jaren werkt, ik wil weten wat die aanpassing van een ander vaccin over x aantal jaren gaat doen met onze lichamen. Ja dat doe ik voor mezelf en ik denk dat de hele kwestie uit eindelijk uit eigen belang is.

En iedereen roept maar terug naar normaal. Het grappige is het gaat nooit meer normaal worden want er is een spoed wet, en wie weet zullen sommige regels helemaal niet meer weg gaan. Bij een volgend nieuw virus kunnen we weer allemaal in lockdown gaan.

Eulogy

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:43

Je snapt serieus niet dat jouw houding ook gevolgen heeft voor anderen?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:46

Ik heb gewoon mijn twijfels over alles, niet over COVID 19 zelf. Dat is er gewoon en dat ontken ik niet.

Cer

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:47

Ik zou echt wel last van mezelf krijgen als ik zo achterdochtig en anti tegenover zulke zaken zou staan.. :+
Dan zijn er geen echte problemen meer, denk?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:47

Afbeelding

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:49

Dimphyl schreef:
Cer schreef:

Ja je hebt gelijk dat er consequenties aan hangen, dat krijg je nou eenmaal in een samenleving waarin mensen rekening met elkaar houden.

Je moet bijvoorbeeld ook voor een rood verkeerslicht stoppen. Dat is een verplichting met consequenties als je het niet doet. Terwijl jij toch echt het recht hebt om je vrij te bewegen. Het hebben van rechten komt met het hebben van plichten en ik word een beetje moe van al die prinsessen op de erwt, die denken dat zij alleen maar rechten hebben, terwijl de plichten voor de rest van de samenleving zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:51

Janinevv schreef:
Ik heb gewoon mijn twijfels over alles, niet over COVID 19 zelf. Dat is er gewoon en dat ontken ik niet.

Janine , je vergelijking over ebola slaat kant nog wal, wanneer een paard op twee benen loopt hadden we op koeien gereden komt er nog het dichtst bij in de buurt.
Je bent niet asociaal maar laat je de kop gekmaken door de wappies met hun ongefundeerde meningen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:53

Karl66 schreef:
Cer schreef:

Ja je hebt gelijk dat er consequenties aan hangen, dat krijg je nou eenmaal in een samenleving waarin mensen rekening met elkaar houden.

Je moet bijvoorbeeld ook voor een rood verkeerslicht stoppen. Dat is een verplichting met consequenties als je het niet doet. Terwijl jij toch echt het recht hebt om je vrij te bewegen. Het hebben van rechten komt met het hebben van plichten en ik word een beetje moe van al die prinsessen op de erwt, die denken dat zij alleen maar rechten hebben, terwijl de plichten voor de rest van de samenleving zijn.[/quote]

Maar zoals dat stoplicht dan heb je inderdaad grote kans dat het mis gaat. Maar met COVID 19 zijn er gelukkig veel mensen ook met nauwelijks tot milde klachten. Dus dat hoeft ook niet altijd zo te zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:54

Janinevv schreef:

Misschien moet je hiermee dan eens eerst zelf aan de slag :)*
Dat kan een hoop zorgen en frustraties besparen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:55

Janinevv schreef:
Mag ik beetje geïrriteerd worden over het feit dat iemand zei dat we massaal doden hebben aan COVID 19?

Als we ebola hadden dan hadden we massaal doden.

En natuurlijk sterven er mensen aan COVID 19 dat ontken ik niet, maar laat de gezonde mensen die niet in risico factoren gewoon door gaan.

Net zoals dat test gebeuren, wat testen we nu?!
Het aantal positief geteste mensen, over hoeveel mensen? We testen nooit elke dag het zelfde aantal mensen dus die cijfers zeggen niks. Vind ik.

En nee ik ben niet asosiaal dat ik geen vaccin nog wil, ik wil het misschien pas als het al jaren werkt, ik wil weten wat die aanpassing van een ander vaccin over x aantal jaren gaat doen met onze lichamen. Ja dat doe ik voor mezelf en ik denk dat de hele kwestie uit eindelijk uit eigen belang is.

En iedereen roept maar terug naar normaal. Het grappige is het gaat nooit meer normaal worden want er is een spoed wet, en wie weet zullen sommige regels helemaal niet meer weg gaan. Bij een volgend nieuw virus kunnen we weer allemaal in lockdown gaan.

Niemand zegt dat we “massaal doden hebben aan COVID-19”
Wel dat we massaal doden krijgen als we covid gewoon laten doorwoekeren zonder maatregelen. Want ze komen allemaal in het ziekenhuis, onze gezondheidszorg crasht en niemand kan meer medische hulp krijgen. Ook niet bij een verkeersongeluk, of een val van de trap, een bevalling of whatever.
Die mensen sterven niet aan covid, wel aan een gebrek aan gezondheidszorg omdat covid zoveel plekken opeist dat de rest van de zorg instort.
Ook de gezonde mensen die niet in de risicofactoren vallen nemen die ziekenhuisplekken in.
En het is onmogelijk om alle mensen die risicofactoren hebben zodanig te isoleren dat die niet meer ziek worden. Ook die moeten boodschappen doen, of naar plekken waar besmette mensen komen.

Ja, er zijn meer mensen met milde klachten, veel minder. Maar er zijn teveel mensen die ziekenhuiszorg nodig hebben als we geen maatregelen zouden nemen om normale gezondheidszorg te blijven garanderen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 12-11-20 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt