Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:32

Ik had het niet heel erg en ben ook direct gestopt. Ik ben deze week begonnen met shredden en dat gaat pijnloos (op de spierpijn na). Ik wil ook graag weer hardlopen en 5 km is niet zo heel ver. Ik liep voor de blessure al wel een klein half jaar hard. Het ging gewoon lekker dus heb ik een half uur gelopen en toen zag ik dat ik bijna aan de 5 km zat en heb toen doorgelopen totdat ik de 5 haalde en ben toen gaan wandelen.

NANCY Fijn dat je hardloopschoenen binnen zijn.

elinebakker

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 19:20

Ik heb van de week na een maand niet lopen vanwege schenen ook 5km gelopen hoor. Je moet gewoon goed voelen, als je pijn hebt direct stoppen. Luisteren naar je lichaam :)

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:12

Mag ik mij hier ook melden?

Ik wil volgende week beginnen met het start to run programma, doordat ik tijdelijk elders woon, kan ik mijn sportlessen niet volgen, dus wil ik graag gaan hardlopen, start to run leek mij weleengoed optie.

Wel gebruik ik mijn kangoo schoenen ipv hardloopschoenen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 00:28

Ik kijk ook helemaal niet naar de tijd hoor, eerst maar volhouden inderdaad en dan kunnen we 'later' wel sneller gaan lopen. We hadden vaste rondjes van 1 KM, dus je kon mooi inschatten hoe ver je nog moest. Ook had ik een snelheidsmeter om, leuk om te zien waar je sneller en waar je langzamer gaat.

Het was wel een off-the-road parcours trouwens: kleine stukjes omhoog, stuk met hoog gras, grindpaden, graspaden en stukje asfalt. Grappig om te horen dat iedereen behoorlijk stuk ging op hetzelfde stuk (na de kleine helling).

Hoi ginouque!

Inge, stoer dat je ook aan het schredden bent!

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 08:58

Ik had gister een heel energiek gevoel terwijl ik vanuit mijn werk kwam en had al 2 rustdagen gehad na mijn laatste loopje. Dus ik dacht; Ik ga zo gewoon hardlopen in de stromende regen!! :Y)

Gedaan! Ik moest les 28 van Evy lopen; dus 28 minuten. Het liefst zonder wandelpauze, maar je mag hem zelf inplannen van Evy. Dankzij de energie die ik had, liep ik echt heel hard :+ Dus na iets meer dan 13 minuten (2.42km) had ik steken in mijn zij, onder mijn ribben. Au! Dus voor mij ook wel een teken dat ik te snel ben gegaan. Even gaan wandelen...
Houdt mijn mp3'tje ermee op met Evy -O- Weet nog niet of het door de regen is of door batterij leeg.
Nieuw plan: op mijn telefoon muziek aanzetten en dan daarmee verder lopen. Is het zo hard aan het regenen dat mijn telefoon (touchscreen) flipt door alle druppels die erop lagen, die zette runkeeper uit (en aan en uit en aan). Ik kon hem bijna niet bedienen door de regen. Na 5 minuten had ik hem eindelijk aan de praat met muziek en runkeeper opnieuw! :')

Dus ik wilde toen nog 14 minuten hardlopen, maar het ging zo bizar goed. Voor het eerst geen pijntjes in mijn kuit of voet. Dus ik dacht; doorlopen dan maar, tot zover het gaat.
Eindstand: 5km in 30 minuten gelopen *\o/* *\o/* *\o/*

Voor mijn doen echt een heel stuk harder gelopen dan normaal en het ging gewoon lekker!!! Zo'n goede dag ga ik voorlopig niet meer hebben gok ik :+

Was ik thuis na een stuk wandelen, stretchen etc. Ga ik zitten: RUGPIJN! -O- Onderin mijn rug. Ik gok dat het wel door het hardlopen is, aangezien het daarna optrad... maar mijn werk is redelijk intensief en dat zou er ook mee te maken kunnen hebben. Ik heb het alleen nog nooit gehad.
Inmiddels 'voel' ik wel iets in mijn rug, maar geen constante pijn. Het ligt eraan in welke houding ik sta/zit. Maar wel vervelend }:0
Herkent 1 van jullie rugpijn na het lopen?
Ik ga in ieder geval zo even googlen, wat ik eraan kan doen of hoe ik het de volgende keer van voorkomen/verminderen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 09:10

Ik heb/had altijd heel erg rugpijn na t lopen droomster, maar zeer waarschijnlijk was dat door m'n oude schoenen dus ik ga er niet vanuit dat dat bij jou ook de oorzaak is.

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 09:18

@ WillemYntJee: Afgelopen keren had ik last van pijntjes in mijn rechterkuit en een slapende voet. Ik heb mijn loop ook nog niet laten analyseren en daar passende schoenen bij. Dus het zou best een mogelijkheid kunnen zijn dat het aan mijn schoenen ligt :j
Ik ben sowieso van plan om voor nieuwe schoenen te gaan binnenkort, dus dan zal ik meteen even mijn oude meenemen en vragen of die wel bij mij pasten. Misschien ligt een deel van de oorzaak daar.

Ik las net ook op internet dat het kan liggen aan je houding tijdens het lopen en dat je spieren niet sterk genoeg zijn, terwijl ze wel veel harde klappen moeten opvangen tijdens het lopen. Er schijnen wel herstellende en versterkende oefeningen te zijn. Dus daar ga ik zo maar eens naar op zoek (stond niet in hetzelfde artikel.) ;)

Edit: handige site met filmpjes van spierversterkende oefeningen gevonden

http://www.voorkomblessures.nl/hardlope ... -hardlopen

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 09:36

Ik heb ook vaak last van mijn lijf na het hardlopen, dit komt door een ongeluk wat ik heb gehad.

Wat voor mij de oplossing is; de Kangoo Schoenen, je krijgt door deze schoenen een stuk minder klappen op je gewrichten, spieren, pezen. Daarnaast (als je bezig bent met afvallen, wat bij mij niet zo is) bevorderen ze afvallen.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 11:50

Droomster, als ik voor het eerste een langere afstand ren (dus iets doe waar m'n lichaam nog niet aan gewend is) dan heb ik ook altijd enorme spierpijn in m'n rug en buik. Als het gaat om spierpijn zou ik me niet te druk maken. Mocht het aanhouden en dus waarschijnlijk geen spierpijn is, moet je misschien wel even laten kijken naar je loop techniek? Misschien is dat net de druppel die de emmer doet overlopen icm je werk?

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 11:56

Hoi, ik meld me ook weer na een lange tijd :)

Na een lange tijd weer wezen hardlopen na dat m'n arm gebroken is geweest en mijn bot is nogsteeds niet aan elkaar.. Dat is jammer maar gelukkig tijdens het hardlopen geen last er van.

Ook nieuwe schoenen aangeschaft ivm de pijn in m'n scheenbeen, heb nu assics met een blokje aan de binnenkant van mijn voet, omdat ik naar binnen loop en dit blokje zorgt er voor dat mijn voet weer recht geplaatst wordt. Heeerlijk gelopen met deze schoenen, les 8 van Evy.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 11:59

Vandaag les 2 van Evy gelopen, het gaat heel goed :D
Het is nog niet veel natuurlijk, maar ik had niet verwacht dat dit al zo goed zou gaan gezien mijn hartafwijking enzo :') Maar top! Zorgt voor extra motivatie.

Maandag ga ik buiten lopen, sportschool is dan ook dicht dus heb weinig keus.
Nu alleen nog een rondje bedenken..

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:39

Ik vind het altijd leuk om steeds een andere ronde te lopen, dan blijf ik steeds nieuwe dingen zien en dan kom ik niet in een sleur.

Wat voor een hartafwijking heb je Nancy? Ik ben geboren met een ASD (hieraan geopereerd) en heb nog een lichte hartruis.

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:40

Ik probeer ook in mijn rondjes veel af te wisselen, zo wordt het niet snel een sleur.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:42

Ik heb een kunsthartklep, mijn mitralis klep is vervangen toen ik 6 was.
Dus mijn klep kan maar tot zo ver open, terwijl bij 'gewone' mensen de klep verder kan.

Het rondje moet ook nog niet langer zijn dan 2 km :+ En eigenlijk heb ik zo'n metertje nodig om te zien hoeveel ik heb gelopen..
Weet iemand waar je die kan halen? Gewoon in sportwinkels a la intersport??

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:51

Je kan ook een gratis app op je mobiel nemen, die houdt ook de afstand bij (en snelheid).

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:19

Ik kan looptijden app heel erg aanraden, vind hem erg fijn en makkelijk !! :j

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:41

Wat is iedereen hier actief geweest! Ik heb vandaag les 30 gelopen van start to run! Ben behoorlijk trots :-)
Een half jaar geleden had ik overal pijn in mijn lichaam door 22 kilo overgewicht. Nu 22 kilo lichter en les 30 afgerond :-)

Snel verder met keep running :-)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:55

Ik ga eens even zoeken naar zo'n app.. Ben heel benieuwd hoe zoiets werkt!

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 23:14

Vandaag weer sinds een tijdje hardgelopen :) Ging best wel lekker!

3km in 25 minuten :). gemiddeld 7,3 km/u gelopen

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 23:18

Ik heb echt poedersuiker 'gelopen'. Zouden 13 km doen, maar ben na een km door m'n enkel gegaan :-( was ook nog is m'n 'verkeerde' enkel, heb een aantal jaar geleden m'n enkelbanden gescheurd.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 19:23

Ik val hier ook nog maar een keer binnen. Lees wel steeds bij en ben onder de indruk van hoe goed en wat voor afstanden de meeste van jullie al lopen. Voel me een beetje bezwaard om steeds te melden dat ik alweer een minuut langer hardgelopen heb, ben nog maar zo kort bezig, en dat lijkt me voor de die-hards onder jullie niet zo heel interessant.
Maar wil nu toch wel even wat vragen. Ik zit namelijk echt even in een dip. Ben hardloopschema van looptijden.nl aan het volgen. Heb tot nu toe interval gelopen en gisteren zou ik beginnen met de "duurloop" en zie er als een berg tegenop. Ben dus niet gegaan gisteren dus ik moet vanavond gaan van mezelf.
Schema is: 4 min hardlopen / 2 min wandelen / 5 min hardlopen / 2 min wandelen / 6 min hardlopen / 2 min wandelen / 4 minuten hardlopen.
Waarschijnlijk een lachtertje voor de mensen die al langer hardlopen, maar echt die 5 en 6 minuten zien eruit als de Mount Everest voor me.

Herkent iemand dit en hoe zijn jullie omgegaan met het gevoel een berg te moeten beklimmen? Hoe kan ik mezelf wat positiever motiveren dan vooraf al te gaan zuchten en steunen en denken dat dit veeeels te zwaar voor me is?

WillemYntJee schreef:
Ik heb echt poedersuiker 'gelopen'. Zouden 13 km doen, maar ben na een km door m'n enkel gegaan :-( was ook nog is m'n 'verkeerde' enkel, heb een aantal jaar geleden m'n enkelbanden gescheurd.

Dat is balen voor je zeg. Heel veel sterkte!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:26

Bedenk je hoe trots je op jezelf zult zijn als je straks weer thuis bent en het gewoon gedaan hebt. :)
Grenzen verleggen geeft een kick, bijt je er in vast en go for it!

Balen van je enkel WYJ.

Bij mij gaat het opbouwen na m'n blessure tot nu toe gelukkig prima. :)

sazsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:00

@Gooya, ik dacht de eerste keer dat ik die 5 en 6 min. moest gaan lopen ook even van pffffffffffff, jeetje gaat me dat wel lukken? Maar door alle training die je vooraf al gedaan hebt, vond ik het uiteindelijk best meevallen en ging het me gemakkelijker af dan ik gedacht had....dus na het lopen echt een meevaller en ik was super trots op me zelf...Dus ik zou zeggen ff door de zure appel heen bijten en er gewoon voor gaan.

Ik ben net als jou ook een beginnertje, heb net les 16 van start to run gelopen....heb nu als langste tijd 7 min. hardgelopen...dus ik zit ong op zelfde nivo als jij.

Go for it!!!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 22:00

Meiden _/-\o_ bedankt voor jullie motiverende woorden!

Thanx Karin! Ik ben inmiddels terug en heb gedouched en ik ben echt blij dat ik gegaan ben.
Ben met een instelling gegaan van "niet zeuren maar doen" en had het idee dat als het niet zou lukken ik het in ieder geval geprobeerd had.
Fijn dat bij jou het opbouwen na de blessure goed gaat.

Sazsie, ook bedankt :) Heel herkenbaar wat je schrijft. Ik voelde vandaag inderdaad dat door de training ik redelijk makkelijk de 4 minuten kon lopen en de 5 ging ook best goed. De 6 vond ik wel pittig, maar ik hield het wel vol. Ik zal eens gaan kijken naar het schema van start to run, ben wel benieuwd hoe daar de training opgebouwd wordt.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:10

@gooya: goed van je! Kicken gevoel is het ook hè! :)

@Karin: super dat het goed gaat allemaal. Wat loop je inmiddels?

Ik heb vanochtend een rondje van 6km gedaan. A.s. zondag de Marikenloop van 5km, wat kan ik nu van de week het beste nog doen? Woensdag een kort en rustig loopje? En hoe ver dan?

Na de Marikenloop ga ik mijn afstand verder uitbouwen, op naar de 10 km. Overigens vind ik het juist fijn om altijd hetzelfde rondje te lopen, ik vind de herkenbaarheid (als ik hier ben is het nog ongeveer zo ver) fijn. :)