ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

1234321

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:24

Maar moet je dan zelf aandragen waarmee je wilt experimenteren? Ik vind het nogal lastig om bij psychiater en psychologen aan te geven wat ik zelf wil, zelfs als ze er naar vragen probeer ik hun mening eerst te pijlen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:21

1234321 schreef:
Maar moet je dan zelf aandragen waarmee je wilt experimenteren? Ik vind het nogal lastig om bij psychiater en psychologen aan te geven wat ik zelf wil, zelfs als ze er naar vragen probeer ik hun mening eerst te pijlen.

Natuurlijk hoef je geen dosis of medicatie aan te geven. Wel aangeven wat je mist/stoort in je huidige dosis en medicatie. Dan is het aan de psychiater om daar een juiste medicatie+dosis bij te zoeken.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:15

Haha zou fraai zijn als je paar strippen meds mee zou krijgen en men zou zeggen "zo probeer maar is wat" :')
Hahaha
Nee de psych bepaald samen met jou wat goed voor jou zou kunnen werken, samen met hem of haar loop je het traject van opbouwen of veranderen door.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:17

Zo ging het bij mij wel..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:40

Het gesprek hier gaat er toch al een beetje over, dus dan haak ik er maar mooi op in.
Vandaag heb ik gesproken met een andere psych en die gaat mij behandelen op een andere manier(welke duidelijk niet voldoende meer werkte)
Mijn 36mg concerta werkt niet meer genoeg en ik ben gruwelijk neerslachtig. Wat ik nu ga doen is naar mijn dieet kijken(schijnbaar zijn vrijwel alle ADDers gevoelig voor bepaald eten en daardoor permanente ontstekingen met enorme gevolgen op de lange termijn, stuur maar een pb als je daar meer over zou willen weten) en ik ga ook Lyrica(?) slikken. Tevens krijg ik een recept mee voor nieuwe antidepressiva omdat de huidige totaal niet bij mij passen.
Nieuwe psychiater is tevens bioloog en neuroloog wat op zich echt wel voordelen heeft.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:40

Ik haak ook ff in, ik heb nooit een psychiater/ psycholoog gehad. Ik moest altijd naar het ZH naar een mollig dik vrouwtje zei was een (ik vraag zo de naam ff)
Daar stond ik na 5 minuten altijd weer buiten. Hoe gaat het? Goed mooi. Medicatie goed, ja mooi. Etc

Edit; neuroloog :')

Nog een edit;
Ik wil eigenlijk weer terug aan de medicijnen. Ik merk vooral tijdens het rijden dat ik alles belangrijker vind dat win -O-
Maar ik wil voor meerdere dingen naar de HA ( rare plek op voet, ben vaak moe en duizelig, schouder die soms ineens zeer doet en dan ook weer wegtrekt) maar hoe moet ik daarvoor bellen?
Heb nognooit zelf een afspraak gemaakt dat deed mam altijd maar nu moet ik het zelf doen ^) hoe pak ik dut het beste aan?

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 23:47

melaniepk schreef:
Haha zou fraai zijn als je paar strippen meds mee zou krijgen en men zou zeggen "zo probeer maar is wat" :')
Hahaha
Nee de psych bepaald samen met jou wat goed voor jou zou kunnen werken, samen met hem of haar loop je het traject van opbouwen of veranderen door.

haha nee dat wist ik al,meer het aangeven wat je mist et

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 23:50

billy3105 schreef:
Ik haak ook ff in, ik heb nooit een psychiater/ psycholoog gehad. Ik moest altijd naar het ZH naar een mollig dik vrouwtje zei was een (ik vraag zo de naam ff)
Daar stond ik na 5 minuten altijd weer buiten. Hoe gaat het? Goed mooi. Medicatie goed, ja mooi. Etc

Edit; neuroloog :')

Nog een edit;
Ik wil eigenlijk weer terug aan de medicijnen. Ik merk vooral tijdens het rijden dat ik alles belangrijker vind dat win -O-
Maar ik wil voor meerdere dingen naar de HA ( rare plek op voet, ben vaak moe en duizelig, schouder die soms ineens zeer doet en dan ook weer wegtrekt) maar hoe moet ik daarvoor bellen?
Heb nognooit zelf een afspraak gemaakt dat deed mam altijd maar nu moet ik het zelf doen ^) hoe pak ik dut het beste aan?

lijkt me het handigst om een lijstje te maken waar je voor wilt langskomen, agenda er naast en bellen maar :p

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:57

Precies gewoon doen !

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:14

Even een vraag tussendoor, zij jullie ook allemaal zo onhandig en brokkepiloten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:29

Een beetje maar, mijn vriendin vraagt zich telkens af hoe ik zo slim kan zijn, maar toch zo dom kan doen. :+

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:39

Ja ik ben ook een sukkel :+

Maar jongens, jullie kunnen het. Met een beetje aanpassen kom je een heel eind. Ik heb bijvoorbeeld mijn hele voeding omgegooid, zo min mogelijk suiker (als in witte suiker), wel zoetmakers zoals Stevia (GEEN aspartaam), zo min mogelijk koolhydraten, af en toe een broodje maar veelal yoghurt/kwark met verse (diepvries) aardbeien, gebakken eieren, vleeswaren. En ik ben mijn ADHD de baas :D Als 'ritalin'-vervanger drink ik 1 kop koffie per dag. Daarna ben ik even bloedfanatiek en na anderhalf uur moet ik dan echt even een half uur pauzeren. Ik ben ondernemer, ik plan m'n dagen zelf in, ik red het leven! :D Ooit heb ik er anders over gedacht... maar door heel kritisch (zonder oordelen) naar je eigen kunnen en eigenschappen te kijken, kwam ik een heel eind :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:39

Ik ben wel flink onhandig ja :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 16:37

Suikervrij helpt bij mij echt niet, als jong Maartentje is het wel geprobeerd, maar ik was steeds even hyperactief. :+ Enige wat echt helpt is medicatie, maar daar krijg ik weer zo veel bijwerkingen van. :(

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 16:47

Ik merk het vooral aan brood en suiker. Dus eigenlijk koolhydraten. Ik merk aanzienlijk verschil, absurd gewoon. Vanochtend na een week weer twee broodjes gehad vanochtend (bij gebrek aan ander eten :+ ) en toen kon ik echt niet aan de bak. Stuiterde alle kanten op.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 17:08

Ik ben ook behoorlijk onhandig maar toch ergens heel slim
Ik heb heel de mavo met 2 vingers in mijn neus gekunnen
Havo waarschijnlijk mer 1 vinger maar alsnog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:08

ik heb zelf wel altijd heel duidelijk aangegeven wat mij een goed idee leek qua meds, ritalin had ik last van rebounds, was ook niet in te stellen, dus heb zelf concerta voorgesteld , dat leek de neuroloog ook een goed idee :) ik wil nu weer even wat gaan uitzoeken voor medicatie, maar dan iets anders dan de methylfenidaten, de bijwerkingen zijn voor mij toch niet prettig , vlakt ook te veel af

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 21:15

lifaya schreef:
Even een vraag tussendoor, zij jullie ook allemaal zo onhandig en brokkepiloten?

Enorm! Nou ja, dat onhandig zijn valt mee, maar een brokkenpiloot ben ik in elk geval wél.

Zonder medicatie kan ik niet eens een winkelkarretje duwen zonder te verongelukken, ik reed vroeger bijna dagelijks met mijn fiets zo de gracht in op weg naar school.

Sinds ik medicatie neem is dat gelukkig wel veel verbeterd, ik ben er zelfs in geslaagd mijn rijbewijs te halen *\o/* (Na een keer of 5 proberen)

Het onhandig zijn uit zich vooral in het vergeten van dingen, waardoor ik altijd in ongelukkige situaties terechtkom. Zoals aan de sanitaire leidingen werken en vergeten de hoofdkraan af te sluiten. Of mijn paard in z'n stal zetten, de deur dichttrekken en dan pas merken dat ik zelf ook opgesloten zit :P

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:36

motorisch gestoord en onhandig, ben ook naar een fysio geweest voor oefeningen omdat ik zó vaak op mn muil ging als jong kind...maar heb wel creatieve en slimme oplossingen voor dingen meestal. Ik ben overigens wel slim denk ik, met een hele slechte studiehouding toch nog in gym5 terecht gekomen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 07:24

En zo heeft ieder zijn eigen talenten :o

Waarschijnlijk ben je inderdaad best slim ;) Toch hoop ik dat het met de medicatie lukt om beter te studeren, want hoewel het je tot nu toe altijd gelukt is kom je meestal op een bepaald moment op een punt waar het ineens moeilijker gaat...

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 07:59

inderdaad!

nog meer mensen die altijd wel iets vergeten? be n nu net weg op vakantie en ben erachter gekomen dat je ouders het niet zo leuk vinden als je je id en zorgpas vergeet. :o

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 14:39

Onhandig check
Vergeten check :')

Zo lag ik gister op bed en het bloed en schaamrood steeg naar m'n kaken...
We gaan over amper 4 weken op vakantie en ik moest al maanden m'n id verlengen en die van mijn dochter ook :7
Dat schoot me ineens te binnen :oo
Ik had zo op Schiphol gestaan hoor _O-
Meteen maar een melding in m'n tel gezet en m'n vriendin geappt midden in de nacht die mee gaat maandag zodat ik het niet opschuif "kan morgen ook"
Ook even dokter bellen want schengenverklaring of hoe heet dat moet natuurlijk ook mee...
Zucht haha dat schiet me nu dus te binnen 8)7
Ik ben soms echt een hopeloos geval....

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 15:24

ja schengenverklaring, volgens apotheek en arts was het niet nodig.
Gelukkig gisteren met spoed kunnen regelen, want moest toch wel. Vlieg vanavond naar Frankrijk

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:00

hi all,

Mag ik me hier ook melden? Ik heb ADHD, ik doe er altijd super lacherig over en had er eigenlijk nooit zn last van. Ik merk nu dat dit begint te veranderen. Heb een drukke job, mn paarden, andere sporten (met een zware wedstrijdkalender en doelen), mn opleiding, vrienden, vriendje, huishouden en administratie, .... kortom: genoeg ballen om in de lucht te houden!

Door iemand ben ik er achter gekomen dat stomme/slechte eigenschappen die ik heb komen door die ADHD, heb dit topic doorgelezen en hier lees ik precies dezelfde dingen!!

Huis schoonmaken duurt bij mij een week, omdat zodra ik ergens aan begin ik weer 101 andere dingen aan het doen ben en het dus nooit af komt (gelukkig doe ik iedere dag iets, dus het is altijd wel netjes en schoon.. Maar zou geen huishouden met huisdieren of kinderen trekken). Op mn werk is het altijd een gevecht om dingen af te maken! Ik ben een starter en kan super snel dingen opzetten (ben mega creatief, handig en enthousiast) maar de taalfoutjes eruit halen is drama. Dingen die uitgezocht moeten worden, blijven open enz. Dit is allemaal wel te overzien maar soms krijg ik gewoon mn kop niet op stil en komt er niets uit omdat ik zoooo moe ben van mezelf.

Zit er over te denken om toch eens te proberen hoe medicatie dit soort dingen kan verminderen. Maar durf er echt niet aan! Hoe zijn jullie hieraan begonnen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:21

Romyv schreef:
Door iemand ben ik er achter gekomen dat stomme/slechte eigenschappen die ik heb komen door die ADHD, heb dit topic doorgelezen en hier lees ik precies dezelfde dingen!!

Ik ben een starter en kan super snel dingen opzetten (ben mega creatief, handig en enthousiast)

Zit er over te denken om toch eens te proberen hoe medicatie dit soort dingen kan verminderen. Maar durf er echt niet aan! Hoe zijn jullie hieraan begonnen?

Bedenk dat ADHD niet alleen de slechte, maar dus ook de goede kanten met zich meebrengt. Als je medicatie gebruikt, ga je die dingen dus ook missen en word je meer 'gemiddeld' is mijn ervaring. Wat op sommige momenten heel handig kan zijn (zoals als je bijvoorbeeld veel huiswerk hebt bij een studie).
En die medicatie brengt ook weer bijwerkingen met zich mee. Ik zou het dus niet aanraden om je 'gewone' leven makkelijker te maken, wel als tijdelijke ondersteuning (zoals met bijv. een studie of evt. tijdelijke baan).

En gewoon medicatie nemen is ook niet de oplossing, doe dit altijd hand in hand met therapie gericht op ADHD. Wie weet heb je aan de therapie zelf al heel veel, waardoor je geen of minder medicatie nodig hebt.

Het beste ga je naar de HA en vraag je daar naar de mogelijkheden voor therapie icm medicijnen. Ben je wel officieel gediagnosticeerd? Dat heb je namelijk wel nodig. Anders begint je reis daar.