Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:47

Er is vanochtend iemand opkomen dagen! Echt zo leuk en heel blij mee, ik had het in mijn eentje er veel moeilijker mee gehad na zo'n korte nacht en de prestatie van gisteren. Zij was ook wel de enige waar ik een beetje vertrouwen in had, door haar reactie op het voorstel, had al gelijk het idee dat zij het zag zitten. Verder zo'n vijftien beloftes die niet zijn nagekomen, maar al die mensen aanspreken en proberen te overtuigen was ook al een grappige ervaring, veel gelachen met iedereen. Ze bleek een doorgewinterde ultrarenner te zijn, de night trail op vrijdag, gister 30 en vandaag nog een rondje was dus een makkie voor haar. Maar was ontzettend gezellig en hele leuke gesprekken gehad! We hebben 12 km gelopen in plaats van 15, want ze zat krap in tijd met de boot, maar voor mij was dat ook wel prima, het ging niet vanzelf. Mijn benen voelde eigenlijk prima, maar er zat niet veel snelheid of kracht meer in. In de middag nog 13 km met mijn moeder en de hond gewandeld, op het einde begonnen mijn knieën en voeten terecht te protesteren. 42 km gerend en zo'n 18 km gewandeld in 2 dagen tijd. :D

Afbeelding

Afbeelding

Lies, ja het weer en de bodem was echt fantastisch! Ook wel anders dan toen ik er afgelopen januari was en het hele eiland ondergelopen. Fijn dat het bij jou ook zo lekker ging!

Myka, oeh leuk, nu kan je goed gaan tracken!

Goof, balen van je nek dat het pijnlijker is geworden, maar ontzettend fijn dat je hebt kunnen lopen en dat het lekker ging!

Heel gaaf SV! Ik kijk al uit naar de foto's en verslagen! :D

Super gedaan Tiggs!

Samantha, interessante tactiek, ik zou echt bang zijn halverwege helemaal op te zijn, maar super goed gedaan joh! Je hebt natuurlijk ook wel echt een stevige basis nu.

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 21:59

O wat gaaf Suliko! Ook fijn, met z’n tweetjes. En wat een afstanden heb je gelopen zo zeg, enkel nog ok?

Ja wel een bijzondere tactiek inderdaad.
Maar je hoort juist vaak, houd je de eerste helft in, kan je daarna knallen. Maar ook al loop ik rustiger, ik word toch moe halverwege/op 2/3e. Dus het was een gokje, maar dit werkt wel voor mij.
En zo’n halve is natuurlijk makkelijker dan de marathon 3 weken geleden. Vond het ook echt top weer om te lopen.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 01:07

Samantha en Tiggs, gaaf!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 07:08

Goed gelopen Tiggs en Samantha! :j

Tof dat er toch nog iemand gekomen is Suliko! Leuk om op die manier mensen te leren kennen en ervaringen te delen. Lijkt me een dame waar je veel van kan leren.

Supertof plan SV! Heel benieuwd naar de ervaring tzt!

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 07:32

Tiggs schreef:
Thanks! Ik ben niet zo snel hoor, maar ik heb 1:18:21 op 10km gelopen. Dat is 7:50 min/km. Ik heb het gevoel dat ik de komende tijd in ieder geval naar de 7:30 min/km op de langere afstanden kan trainen.

Netjes toch, ook leuk om weer een volgend doel te de hebben om naartoe te trainen. :D

Leuk dat er nog iemand kwam Suliko, gezellig om met z'n tweeen nog zo'n stuk te doen. Wel pittig weekend met zo veel km hoor, respect. :D

M'n 'nieuwe' Garmin heeft m'n slaap gemeten dus dat werkt in ieder geval, ga het vanmiddag uitproberen met hardlopen. Ben alleen een beetje bang dat ik op de verkeerde knopjes ga drukken met zo veel knopjes. := Klopt het nou dat je met intervallen telkens op het 'ronde' knopje kan drukken en dat hij dan per interval kijkt wat je prestaties zijn?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 10:17

Wat leuk Suliko!

Volgend jaar ga ik ook mee op jouw zondagochtend rondje :D

Je rondje vanaf de Spar klonk heel aantrekkelijk maar ik had mijn schoenen verpest :+

Dat klopt Myka, het bovenste knopje is voor pauze en de onderste voor het rondje. Gewoon lekker proberen; ik verpestte mijn trainingen ook nog wel eens hihi

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:53

Wat een gaaf verslag Suliko en wat fijn dat je Enkel het goed doet. En dan de dag erna weer 12km :+ Wel grappig dat er dus maar 1 komt opdagen hahaha. Hilarisch. _O-

wanneer hoor je of je erbij zit Namiro?

Wauw gekregen nog wel Myka. Dat is een leuk cadeau. *\o/*
je kan gewoon een interval maken zelf, dan hoef je niet op de knopjes te drukken maar vertelt hij jou wat je moet doen. Ideaal.

Goof de huisarts kan je evt doorsturen naar het ziekenhuis om het even na te laten kijken. Het klinkt een beetje alsof je een whiplash hebt (ben uiteraard absoluut geen expert). Zou het even willen uitsluiten.

Stoer hoor SV! Hopelijk hebben jullie niet te veel regen.

Ah goed gedaan Tiggs! Jammer van Garmin maar ach, de loop zelf telt.

Super goed Samantha, wat een grote verbetering!

Hier na mijn run van zaterdag, zondag de hele dag zitten jureren dus weinig actief. Hopelijk straks weer een intervalletje doen.
Ik twijfel of ik dezelfde aan zal houden als vorige week 2x2km op 4:30 (waarbij ik de 2de stint dus moest afbreken) of toch een andere verdeling aan houden van bijvoorbeeld 5x1km op 4:30 met 200m rust of 1x2km 2x1,5 km op 4:30 met 300m rust ofzo. Ben er nog niet uit :+

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 20:45

O dames, afgelopen tijd onder mijn steentje mee gelezen met al jullie avonturen en verhalen. Voelde me niet comfortabel om wat te plaatsen, gezien ik niet aan het hardlopen was. Ondanks dat ik me met mijn wandelen hier meer op mijn plaats voel dan in het wandeltopic :=, ook al ga ik daarmee wat langzamer dan rennend....

Veel gebeurd en ik ga niet overal op reageren, maar wat ik wel even kwijt wil: wat een indrukwekkend verhaal en interview Lugh!

Vorige week vrijdag op zaterdag mijn tweede Kennedymars gelopen. Was ik tijdens mijn eerste KM nog 19u totaal onderweg en had ik drie massages nodig ivm een vastgelopen piriformis, nu heb ik het gered binnen 17u *\o/* en dit was inclusief zeer uitdagende ondergrond overdag! De laatste 10km kon ik door vermoeidheid niet meer goed focussen.... Heel fijn bij paden met afgevallen blad en daaronder boomwortels :roll: .
Dat mijn laatste 400m een tempo hadden van 9m40/km :oo , geen idee waar ik daar nog vandaan heb gehaald. Maar al met al ontzettend trots en ik deel hier toch even de statistieken!

De eerste 56km zitten er bijna op!
Afbeelding

De route
Afbeelding

Statistieken
Afbeelding

Denk niet dat ik dit dagrecord snel ga verbreken O:)
Afbeelding

Vorige week wilde ik sowieso mijn lichaam heel even rust geven en alhoewel ik woensdag wel had kunnen herstarten met S2R, ging dat niet omdat ik ziek op bed lag >;)
Dus, vanavond weer herstart en ben niet ontevreden. Grappig detail: mijn gemiddelde rondetijd over de hele activiteit, is langzamer dan die laatste 400m van die KM _/-\o_ :')

Ik kon eerst mijn Shokz niet vinden. Achteraf mijn geluk, want anders had ik me toch een bui op mijn kop gehad :')
Maar de statistieken van mijn tweede keer les 1:
Afbeelding

Had me wel te warm aangekleed.... Tot ik op de terugweg wind tegen had :+ . Maar had op de heenweg mijn buff al afgedaan. Verder korte broek, hemdje, shirt lange mouw van Merino wol en een reflectiehesje.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 21:09

Wow, wat een afstand! Dat mag je hier best delen hoor :)

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 21:22

Ah thanks voor de tip Leonie, heb inderdaad zelf een workout gemaakt en dat was super handig!

Wat knap Danseresje, dat zou ik je echt niet na doen!! :D

Afbeelding
Gelukt met de garmin, chill dat je ook rondetijden kunt bekijken. :j Normaal gesproken vind ik mezelf te moe (lees: zielig) na het werk om nog hard te lopen, maar m'n body battery zei dat het nog zou kunnen. :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 21:26

Respect zeg, ik zou dat echt niet kunnen zo'n eind wandelen! Superknap.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 23:13

Wauw wat knap Danseresje, respect!
Top gedaan!

Lekker Leonie!

Ik heb ook net gelopen, met de loopgroep. Omdat ik gisteren de halve heb gelopen was het meer een herstelloopje. 2 km op 6-6:15, 2 km op 5;30-5:45 en weer 2 km op 6:00-6:15.
Gelukkig droog gehouden, waren net klaar toen barste het los, helaas wel terug op de fiets dus alsnog doorweekt.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:47

Wauw Danseresje! respect hoor! Heel knap! Ik ken het wel, mijn zwager loopt ook ieder jaar mee en inmiddels mijn neefje ook. Maar pfff wat een eind.

Fijn dat het gelukt van Myka! En fijne training.

Omg samantha jij loopt een halve en denkt, joe vandaag weer :') . Sommige mensen zijn echt van een andere standaard.

Ik had uiteindelijk gisteren besloten om 4:30km/h op 2km, 300m rust, 1,5 km, 200m rust, 1,5km te lopen. De eerste 2 gingen eigenlijk prima en de 300m rust was meer dan ik nodig had. Zoveel mogelijk op gevoel gelopen zonder te veel op mijn horloge te kijken. Alleen na de 2de stint had ik wat meer moeite. En ik had niet goed naar mijn rust gekeken dus opeens moest ik weer lopen waardoor ik als een kip zonder kop vertrok ipv rustig op te bouwen naar de snelheid. Hierdoor kwam ik in de problemen met mijn ademhaling en heb ik uiteindelijk bij 1km besloten om te stoppen.
Het geeft in ieder geval wel een beetje vertrouwen. Nog 1,5 week *\o/*
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:31

Wauw super Leonie! Wat snel zeg!

Haha, nou ik vind het zonde om te betalen voor een loopgroep en dan een keer te missen. Ik was wel ingedeeld in een langzamer groepje dan vorige week. Nu vandaag rust hoor. Wel werken, en wil vanavond nog even sportschool. Wel de benen een beetje sparen.
Morgen ook niet lopen, morgenavond rijden. Donderdagavond lopen, en dan zaterdagavond Zevenheuvelenloop.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:55

Danseresje, dankjewel! En wow, wat knap! Ik wandel graag maar zo’n afstand ga ik nooit redden.

Of ik hier ga rennen is de vraag. Het regent regelmatig en het is echt spekglad. Ik denk niet dat ik dat met mijn lijf ga riskeren. Beetje balen dus als het niet gaat lukken maar better safe than sorry.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:05

Mijn enkel is nog steeds oké *\o/* Mijn benen voelen verder ook prima. Heb alleen nog wat spierpijn in beide achillespezen, maar dat vind ik niet gek na alle kilometers die ik gemaakt heb na zoveel rustiger aan doen.

Ik heb alleen wel een ander probleem ontdekt... ik ben een bult op mijn rechterhak aan het ontwikkelen en die was ook gevoelig en wat rood zondag. Nu gelukkig niet meer, alleen bij druk nog gevoelig. Maar het lijkt op een haglundse exostose (ik had hier ook nog nooit van gehoord, maar het moet het wel zijn), de bult viel me een aantal maanden geleden al op, maar ik dacht er toen niet zoveel van. Door te veel druk op het hielbeen kan er meer bot aangemaakt worden wat de bult veroorzaakt en het slijmbeurs eromheen kan geïrriteerd raken. Dit kan ontstaan door slecht schoeisel en te veel druk, maar ik loop altijd op hele goede en passende schoenen, ik ben dus bang dat het komt door mijn steunzool. Als ik die in lage sportschoenen doe, zoals hardloopschoenen, dan komt mijn hak iets hoger te liggen en valt mijn hak eigenlijk net niet meer netjes in de hakvorm van de schoen. Ik denk dat de hielrand van mijn schoen hierdoor te veel op mijn hak valt, waardoor er druk ontstaat. De steunzool is minimaal, maar voorkomt dat ik te veel met mijn knieën naar binnen val en die steun wil ik niet missen, anders komt er weer te veel inwaartse druk op mijn knieën tijdens het lopen. Ik ga vandaag even met de podoloog bellen, ik hoop dat zij een nog iets minimalistischer zooltje kunnen maken met in ieder geval een lagere hak.

Pff, zo kom je wel opeens tegen wat langere afstanden met je doen en hoe goed alles moet zitten en wat je kwetsbare of blessuregevoelige plekken zijn. :')

Want ik ben er ook opeens achter gekomen dat mijn drie fijnste sport-bh's die ik heb, bij langere afstanden schuurplekken geven. Precies in het midden van mijn borsten/ribbenkast. Er zit nu een flinke schaafwond. Ik had precies dit na de 36 km in augustus ook. Ik heb amper borsten, maar zonder topje rent niet fijn, dan gaat het toch te veel bouncen en schuren. Iemand nog tips voor naadloze en hele zachte sport-bh's voor petite mensen?

Dat waren de lichamelijke mankementen wel. _O-

Ja, ik vond het ook hilarisch dat er maar één iemand op kwam dagen. Maar ik snap het ook wel, het overtuigen van mensen begon na middernacht en de meeste hadden al veel drank achter de kiezen, dus het enthousiasme was er zeker, maar de motivatie niet zo en die zal er om 08:00 s'ochtends al wel helemaal niet meer zijn. :') Maar was echt gezellig met degene die wel kwam en zeker inspirerende gesprekken gehad, zij had recent 107 km met 4500+ hoogtemeters gelopen in Zuid-Korea.

Fijn dat je er zo van kon genieten Samantha en klinkt als een passende techniek! Ik heb ook vaak een inkakmoment op de helft of op 2/3e, maar ervoor en erna loop ik meestal vlot en steady. Knap dat jij ook gewoon weer loopt een dag na je halve!

Lies_sparkle, deal! Volgend jaar ben ik er ook zeker weer bij en dan wil ik ook de night trail mee doen, dus dan maken we er een 3 daagse van. :D

Danseresje, heel erg knap en zeker een prestatie die je hier mag delen! 80 km wandelen, ik doe veel gekke dingen, maar daar moet ik niet aan denken. :=

Leonie, respect hoe gedisciplineerd je bezig bent met je PR tackelen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 18:44

Ik heb ontzettend snel last van schuurplekken. Voelt rot hè? Ik heb ze overal wel gehad en bij lange afstanden smeer ik me zo ongeveer helemaal in met vaseline. En nog ben ik vaak de sjaak. Na de Mullerthaltrail had ik twee grote schaafplekken op mijn rug van twee naadjes in mijn broek.

In pezen kun je toch geen spierpijn hebben? Want het is ... een pees?

Die bult klinkt wel als een rottig probleem trouwens.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 18:52

Dank jullie wel allemaal!

Schuurplekken: been there, done that -O-
Zelfs zo erg dat ik in 2023 met super benen en voeten terug kwam van mijn tweede dag 50km in Nijmegen, maar bang was om uit te vallen op..... Een open en zeer pijnlijke rug door schuurplekken >;) .

Tegenwoordig zweer ik bij Skinlube van Cramer. Was het vorige week bij de KM vergeten onder mijn borsten..... Resultaat? Daar echt een zeer schrijnende streep van het schuren. Ik heb het dus ook bij heel lange tochten in de winter nodig!
Afgelopen Nijmeegse dus ook Skinlube gebruikt en geen noemenswaardige plekken *\o/*

Het werkt beter dan vaseline of andere smeersels, vanwege het hoge smeltpunt en je smeert het gewoon op de plekken waar het nodig is. Ik heb tegenwoordig ook een klein beetje in zo'n reispotje mee onderweg, mocht ik onderweg ergens ook een schuurplek krijgen.
Vorige week had ik dus mijn rug waar mijn bh-topje zit wel ingesmeerd en daar had ik totaal geen problemen, ook niet na 17u onderweg zijn.

Grote pot, niet goedkoop, maar elke euro waard! (Ook alleen online te krijgen trouwens)
Laatst bijgewerkt door Danseresje op 12-11-24 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:04

Suliko: ik had vergelijkbare klachten bij gewone sportbehas ondanks een bescheiden cup. Ik heb nu Aybl bhs van de staple collectie. Die zijn echt heel zacht en schuren niet. Drukken de boel wel stevig plat (vind ik prettig).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:08

Eef_Bam schreef:
Suliko: ik had vergelijkbare klachten bij gewone sportbehas ondanks een bescheiden cup. Ik heb nu Aybl bhs van de staple collectie. Die zijn echt heel zacht en schuren niet. Drukken de boel wel stevig plat (vind ik prettig).

Die zien er goed uit.
Zijn ze echt stevig? Ik heb een wat grotere cup en ben echt nog steeds zoekende naar een goede sportbh die ze plet en op hun plek houdt.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:12

Ja, echt naar schuurplekken. Ik moet zeggen dat ik verder nergens last heb (klopt af), behalve dus tussen mijn borsten. Maar deze sport-bh's hebben daar ook een dunne naad lopen, dus misschien dat een naadloze sport-bh een oplossing is. Anders ga ik vaseline of skinlube proberen.
Rot dat je er zo gevoelig voor bent SV, lijkt me echt vervelend.

Thanks voor de tip van skinlube Danseresje! Jij ook Eef_Bam, ik ga er eens naar kijken.

En ja, daar zeg je wat, de achillespees is geen spier. :') Maar goed, hij is wat gevoelig richting mijn kuitspier toe, verder geen gekkigheid gelukkig, wel duidelijk belast dit weekend. Die bult is stom ja, ik ga nu even kijken hoe het is als ik weer mijn gewone schoenzolen in mijn sportschoenen doe, zodat er in ieder geval niet nog meer druk op komt, tot ik een podoloog heb gezien/gesproken.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:22

Goof schreef:
Eef_Bam schreef:

Die zien er goed uit.
Zijn ze echt stevig? Ik heb een wat grotere cup en ben echt nog steeds zoekende naar een goede sportbh die ze plet en op hun plek houdt.

Ik vind van wel, maar heb ook maar een B cup. Zo strak als ze voelen zou ik het wel aandurven met een C/D. Maat is wel een beetje gokken, zijn geen cup en omtrekmaten maar S/M/L/XL.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-24 19:35

Danseresje wat is dat duur spul!
Helpt het ook goed in de regen?

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 19:39

Supervixen schreef:
Danseresje wat is dat duur spul!
Helpt het ook goed in de regen?

Niet goedkoop, maar echt geweldig. En op zich is het ook wel echt een grote pot hoor ;)
Heb het niet in onwijze tegen uit getest nog, maar wel de laatste dag van mijn rondje Limburg gebruikt en toen moest ik mijn poncho aan. Onder de poncho was alles doorweekt en mijn bekende plekken waren nog steeds heel *\o/*
Ben deze zomer best kwistig geweest, maar ondertussen ben ik erachter dat ik minder nodig heb dan ik soms denk......

Overigens zweren fietsers er ook bij geloof ik..... :j

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 22:13

O wat irritant die schuur plekken! Ik heb het 2x gehad, 1 keer van vestje en 1 keer van een broek die ik al maanden droeg. Maar toen een hele snelle 10 dus misschien daarom? Nu een fusion korte broek, geen last meer.
Wil de lange nog maar even black friday afwachten.
Aybl is top, de broeken dan, beha nog niet geprobeerd. Ze hebben nu sale, dus misschien koop ik er wel 1.