Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 19:54

sureido schreef:
Sizzle schreef:
Ik ben benieuwd. In NL was het uiteraard niet het geval maar in Zwitserland zijn afgelopen zomer gewoon alle clubs opengeweest.

Is het daardoor eigenlijk echt uit de hand gelopen daar?

In de herfst absoluut wel ja, toen zijn ze snel weer dicht gegaan. In de zomer ging het eigenlijk best prima tegen verwachting in. De tracing was wel echt heel goed dus er waren wel vaak ineens 200 mensen in quarantaine of zo. Eerst werden er valse gegevens afgegeven maar toen hebben ze ID plicht ingesteld.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 19:57

Hoor nou om me heen een hoop zorgmedewerkers die boos zijn omdat ze AZ krijgen en dat "maar" een werkzaamheid heeft van 60%. Die wilden liever Pfizer. Je kan het ook niet snel mensen naar de zin maken. Ik ben iig alsnog heel blij met de prik die ik morgen krijg :j

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:07

sureido schreef:
Sizzle schreef:
Ik ben benieuwd. In NL was het uiteraard niet het geval maar in Zwitserland zijn afgelopen zomer gewoon alle clubs opengeweest.

Is het daardoor eigenlijk echt uit de hand gelopen daar?

In de herfst was Zwitserland op een bepaald punt een van de landen met de meeste besmettingen. Als je vanuit een ander last in Zwitserland reisde moest je alleen in quarantaine als het land waar je vandaan kwam 60 besmettingen per 100'000 inwoners (weekgemiddeld) meer had. Stonden dus echt maar ongeveer 10 landen op het lijstje :+

Daarna zijn de clubs inderdaad dicht gegaan maar kroegen zijn nog wel een hele tijd open geweest en moet zeggen dat ik het heel goed geregeld vond. Ben maar 2-3 keer gegaan maar altijd was 1,5m afstand mogelijk en overal moest je contactgegevens achter laten. Ik vind het algemeen heel interessant hoe die verschillen zijn en vraag me sommige ook wel echt af. Hier zijn kappers en basisscholen nog open, mogen kinderen onder 16 nog naar de sport, mag je nog met 5 man afspreken, geen avondklok, en in Zürich zit het OV in het spitsuur gewoon vol. En toch gaan de besmettingen omlaag en lijkt het niet uit de hand te lopen. Goede contacttracing zal daar inderdaad aan hebben bijgedragen.

sureido

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:20

Zou mooi zijn als andere landen daar van zouden kunnen leren...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:50

SusanH schreef:
Hoor nou om me heen een hoop zorgmedewerkers die boos zijn omdat ze AZ krijgen en dat "maar" een werkzaamheid heeft van 60%. Die wilden liever Pfizer. Je kan het ook niet snel mensen naar de zin maken. Ik ben iig alsnog heel blij met de prik die ik morgen krijg :j

Mijn man kon vanavond al terecht.
Tja, ergens had ik persoonlijk ook liever gezien dat ie de Pfizer kreeg, maar je bent al blij dat je kunt gaan als je in de zorg zit.
Jij succes morgen!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:56

Waarom krijgen zorgmedewerkers nu AZ dan? Er werd toch juist pfizer gevaccineerd omdat dat praktischer was voor bij de GGD? Ik hou het niet meer bij hoor :+

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:59

Geen idee, beschikbaarheid?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:08

De acute zorg en verpleeghuiszorg hebben Pfizer gehad, waarom wij AZ kregen ben ik ook even kwijt. Had iets te maken met dat AZ voor echt ouderen niet goed was geloof ik.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:10

Dan toch beschikbaarheid denk ik.
Ben benieuwd wat ik dan straks krijg als nakomertje verpleeghuiszorg :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:12

Alle uitgeschraapte potjes in een spuit bij elkaar :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:22

Doe ik het ook voor. Misschien is dat het magische 100% recept :D

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 22:03

SusanH schreef:
De acute zorg en verpleeghuiszorg hebben Pfizer gehad, waarom wij AZ kregen ben ik ook even kwijt. Had iets te maken met dat AZ voor echt ouderen niet goed was geloof ik.

Omdat verpleeghuizen hun hele medewerkersbestand hebben gevaccineerd, wat niet de bedoeling was :n Anders waren wij veel eerder aan de beurt geweest in de gehandicaptenzorg. Dus dit hebben we te danken aan het kromme systeem dat er een planning wordt gemaakt met alleen mensen die aan het bed zorg verlenen en dat er 0.0 controle is, waardoor zorginstellingen in de ouderenzorg helemaal los konden gaan en zelfs managers en directeuren gevaccineerd konden worden die niet in contact staan met ouderen. :n

En mensen vergeten dat het vooral gaat om niet in het ziekenhuis te belanden. Daar werkt AZ volgens mij iets van 85% voor. Dus dat is positief :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 22:09

Nee het werkt bijna 85 tot 100% tegen ernstige ziekte. Als je een groep van zeg maar 100 mensen zou hebben, kunnen er nog maar 40 van ziek worden. Die overige 60 zijn dus beschermd. En van die 40 wordt (bijna) niemand zo ziek dat opname nodig is. Eigenlijk is dat gewoon heel erg goed. Zeker voor een vaccin tegen luchtweginfecties.

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:20

SusanH schreef:
Nee het werkt bijna 85 tot 100% tegen ernstige ziekte. Als je een groep van zeg maar 100 mensen zou hebben, kunnen er nog maar 40 van ziek worden. Die overige 60 zijn dus beschermd. En van die 40 wordt (bijna) niemand zo ziek dat opname nodig is. Eigenlijk is dat gewoon heel erg goed. Zeker voor een vaccin tegen luchtweginfecties.

Toch snap ik de zorgmedewerkers wel. Dit vaccin werkt blijkbaar niet tegen de Zuid-Afrikaanse variant en in de landen om ons heen wordt hij niet verstrekt aan 55+. In Nederland hebben ze daar 65+ van gemaakt, maar op basis waarvan? En er werken behoorlijk veel 55 plussers in de zorg, die lopen al langere tijd risico in hun werk en krijgen nu een vaccin wat niet op hun leeftijdscategorie getest is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:37

Het vaccin is wel getest op 55 +, alleen was die groep niet groot genoeg om definitief goedkeuring te geven maar ze zagen ook bij deze groep een goede werking. Alleen het Zuid-Afrikaanse virus is nog een vraagteken maar wanneer je wel Corona kunt krijgen en er niet ernstig ziek van word is dat al heel fijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:15

Je moet dus de typisch Nederlandse instelling hebben dat je blij moet zijn met wat je krijgt...

Ik weet niet precies hoe belangrijk dat verschil is, maar ik vind het nogal voor de hand liggend dat wanneer je hoort dat er een vaccin voor 95% werkt en één voor 66%, dat je denkt doe mij die eerste dan maar. ;)

En dan zijn de hoopvolle resultaten uit Israël allemaal gebaseerd op Pfizer. Over AZ weet je zoiets dus nog helemaal niet.

Lijkt me dat als je tot de risicogroep 60- met ernstig fysieke aandoening behoort dat je ook liever Pfizer krijgt, maar volgens de planning wordt dat ook AZ.

Tuurlijk begrijp ik dat iets beter is dan niets, en dat je blij moet zijn met wat je krijgt. Ik ben tenslotte ook opgevoed binnen die calvinistische traditie ;)
Maar ik weet ook dat wanneer het om overleven gaat, je een heel andere instelling krijgt.
En dat vind ik zeer begrijpelijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:42

Ik denk dat je in schaarste idd blij moet zijn met alles wat je kan krijgen ja. Zeker omdat AZ gewoon echt niet slecht is qua preventie van ernstige ziektes en fors zal bijdragen aan voorkomen van ziekte. Net als dat de griepprik dat doet.

Maar ik zou ook wel begrijpen dat we met zo’n goed vaccin als Mrna wellicht over kunnen op volledige vaccinatie met mrna als er geen tekorten meer zijn.

Maar op dit moment voelt het alsof we 3 groepen hebben met uitgehongerde mensen. 1 groep krijgt taart, 1 groep brood en voor een (hele grote) groep is er nog niks. En dan zeuren dat je alleen maar brood krijgt. Ik vind dat vrij ondankbaar.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:43

Ik zou ook wel brood willen hoor :j

Weet iemand hoelang het ongeveer duurt tot Janssen goedgekeurd wordt? Die hebben laatst toch aanvraag gedaan?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:45

Volgens mij was de voorspelling dat er levering zou zijn vanaf April, maar voorspelling van goedkeuring weet ik ook niet.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:48

Tja, waarbij kantoorpersoneel m.i. nu wel echt minder risico loopt als iemand die met clienten te maken heeft, dat noem ik dan toch even puur egoisme...

Ik merk (zeker op social media) dat het steeds meer is ik en de rest kan stikken.
Verdrietige ontwikkeling, maar ik merk dat ik daar zelf onbewust ook in mee word gesleurd, dat ik denk, andere mensen helpen? Nee laat maar, ik krijg zelf ook steeds de deksel op de neus.

Begin daar langzaam aan echt genoeg van te krijgen...

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:48

Ja en darvan krijgt NL in het 2e kwartaal 3 miljoen doses als het goed is. En is maar 1 prik van nodig, dus dat zou heel positief zijn :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:56

Oh dat deel ik sanseviera. Het feit dat sommige instellingen gewoon iedereen hebbtn laten enten is gewoon schandalig, daar heb ik geen woorden voor. Ik hoop echt dat daar nog een sanctie op volgt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:56

In Zuid-Afrika zijn ze begonnen met het gebruik van het vaccin van Johnson en Janssen Pharma.
Ze hebben niet gewacht op de goedkeuring aangezien de hun toegestuurde vaccins van AZ niet goed werken tegen de Zuid-Afrikaanse variant.

https://businessam.be/zuid-afrika-gebru ... maceutica/

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:57

Olympia schreef:
Ja en darvan krijgt NL in het 2e kwartaal 3 miljoen doses als het goed is. En is maar 1 prik van nodig, dus dat zou heel positief zijn :j

Dus 3 miljoen mensen extra die gevaccineerd kunnen worden!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:04

Nikass schreef:
Je moet dus de typisch Nederlandse instelling hebben dat je blij moet zijn met wat je krijgt...

Ik weet niet precies hoe belangrijk dat verschil is, maar ik vind het nogal voor de hand liggend dat wanneer je hoort dat er een vaccin voor 95% werkt en één voor 66%, dat je denkt doe mij die eerste dan maar. ;)

En dan zijn de hoopvolle resultaten uit Israël allemaal gebaseerd op Pfizer. Over AZ weet je zoiets dus nog helemaal niet.

Lijkt me dat als je tot de risicogroep 60- met ernstig fysieke aandoening behoort dat je ook liever Pfizer krijgt, maar volgens de planning wordt dat ook AZ.

Tuurlijk begrijp ik dat iets beter is dan niets, en dat je blij moet zijn met wat je krijgt. Ik ben tenslotte ook opgevoed binnen die calvinistische traditie ;)
Maar ik weet ook dat wanneer het om overleven gaat, je een heel andere instelling krijgt.
En dat vind ik zeer begrijpelijk.

Ik vind het eerlijk gezegd meer typisch Nederlands om nooit tevreden te zijn en altijd overal om te zeiken...

Overigens zijn die Astra Zenica resultaten echt heel goed.

Haal even de twee nieuwste vaccins weg (die mRNA vaccins die in eerste instantie zo afgeschoten werden omdat ze nieuw en gevaarlijk zouden zijn....) en je houdt een vaccin over dat ergens bovenin de werkzaamheid range van alle vaccins ooit zit...
Die nieuwe doen het buiten proporties goed.

Astra Zenica heeft ook heel goede resultaten.