Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:43

Ik ga zo goed als het kan thuisonderwijs geven aan mijn speciaal basisonderwijs kinderen. Er is noodopvang op school. Maar het overgrote deel blijft thuis. De laatste weken was echt een weg naar overspannen worden. Collega’s die uitvallen. Dubbele taken moeten doen. Enorm hectisch. Met daarbij dat er geen enkele regel bij was gekomen. Nog steeds mochten al onze kinderen tm 13 jaar snotterend en kuchend op school komen. En geen afstand tot de leerkracht. Ze hadden veel eerder de oude regels van afstand houden en geen snot of hoest aan moeten houden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:47

Wat betreft kinderen testen en dat ze in de houtgreep gehouden moeten worden enz..in Italie lukte het toch ook? Daar zul je ook vast autistische kindjes hebben..mss moeten we eens stoppen met dat gepamper over kinderen. Het worden er zulke watjes van!
Vroeger moesten we naar de school dokter, kregen we entingen en piepten we lang niet zoals ze nu doen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:49

Popstra schreef:
Wat betreft kinderen testen en dat ze in de houtgreep gehouden moeten worden enz..in Italie lukte het toch ook? Daar zul je ook vast autistische kindjes hebben..mss moeten we eens stoppen met dat gepamper over kinderen. Het worden er zulke watjes van!
Vroeger moesten we naar de school dokter, kregen we entingen en piepten we lang niet zoals ze nu doen.

Over het algemeen zijn het vooral ouders die piepen :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:50

Vooral dat ja

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:51

Mijn dochter wilde moord en brand schreeuwen bij een inenting. Als ex doktersassistente wist ik hoe daarmee om te gaan. Dus zeg:"schatje even flink zijn het is zo over" en gelijk zet ik haar op mijn schoot en pak haar goed vast en de vrouw prikte gelijk. Die was zoo dankbaar en de dochter huppelde opgelucht mee naar buiten.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 18-12-20 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:51

bigone schreef:
Ik snap heel goed dat voor sommige kinderen thuisonderwijs niet de juiste weg is, er zijn ook kinderen die opbloeien doordat ze thuis kunnen blijven. Maar waar we ook voor moeten waken is dat we niet een hele groep jongeren een trauma aanpraten want ze hebben het zo erg. Iedereen heeft er genoeg van en iedereen zit er midden in dus laten we gewoon zeggen dat het poedersuiker is maar tegelijkertijd duidelijk voor ogen houden dat we er uit komen.
Wanneer ik hier zo lees lijkt het alsof er alleen maar probleemkinderen zijn, de meesten zullen een achterstand oplopen, gaan ze niet dood aan en laat de maatschappij aub stoppen met kreten als verloren jaar, verloren generatie enzenz. Het is zo, dus pas of probeer je aan te passen aan hoe het nu gaat.

Ik durfde het niet te zeggen. Ja, het is even oliebol, maar niet het einde van de wereld voor de meeste kinderen. Het is net of we de kinderen van nu iets verschrikkelijks aan doen. Terwijl er wel ergere situaties aan de hand zijn. En waar hebben we het over, de school is 2.5 week langer dicht dan normaal, maar sommigen doen alsof dit onoverkomelijk is voor kinderen.

Ik ken genoeg kinderen die het niet erg vinden hoor om wat langer thuis te blijven. Het vergt wat meer van je als ouder.
Ik help waar ik kan en ik zie er op toe dat dingen gebeuren. Dat de les wordt gevolgd en sowieso dat het huiswerk is gemaakt zonder afraffelen en dan ben ik misschien strenger dan de juf. Ik zie het nu even als mijn taak om mijn kind zo goed mogelijk door de thuislessen heen te loodsen en ik zie dat ook als mijn plicht en verantwoording.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-12-20 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:52

Op mijn school zijn idd al erg veel kinderen getest en niemand heeft nu een trauma. Volgens mij heb ik zelf nog het grootste trauma :'). Dus gewoon niet zo moeilijk over doen, lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:52

Popstra schreef:

Precies, mijn zoon is mild autistisch, loopt te jammeren bij de test, ja, even vervelend dan, maar het moet even. Bij zwaar autistische kids zal dat anders liggen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:55

Shadow0 schreef:
Ik denk dat het ook belangrijk wordt dat we nu wat meer maatregelen treffen ook voor kinderen en pubers. Want die mochten eigenlijk nog bijna alles, maar dat is duidelijk niet veilig genoeg. Heb echter van diverse docenten begrepen dat ze voor de kinderen die alsnog op school komen (bv via opvangsregels) gewoon het gebrek aan richtlijnen van het RIVM volgen. Heb wel het idee dat docenten en ouders meer mogen beseffen dat het ook echt gaat om kinderen zelf die ziek zijn en besmettingen doorgeven.

Roep ik al vanaf het begin dat er voor kinderen óók meer maatregelen moeten komen.

Zeker dat nu duidelijk is dat kinderen óók een belangrijke rol spelen in de besmettingen.

Kinderen hebben tot nu toe eigenlijk echt álles nog mogen doen: sporten individueel én groepen, géén mondkapje, géén afstand houden...

Ik zou graag zien dat de regels voor volwassen óók gaan gelden voor kinderen vanaf 6 jaar. 6 jaar is een leeftijd waarop kinderen echt dingen wel snappen als je ze het goed uitlegt.

Kinderen jonger dan 6 hoeven dan geen mondkapje en geen afstand te houden, maar contact sporten (voetbal, korfbal enz) zou in fase ernstig/ zeer ernstig/ lockdown ook verboden moeten zijn.

Daarnaast het buiten schooltijd om spelen met klasgenoten/ vriendjes en vriendinnetjes door de ouders zo veel mogelijk inperken. In ieder geval niet iedere dag vriendjes/ vriendinnetjes over de vloer.

Kinderen verspreiden corona net zo goed als een volwassen. Daarom zouden er dus strengere maatregelen moeten zijn voor kinderen.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 19:58

Ook hier net het bericht, de afdelingen krijgen de roosters niet meer rond.
Paramedici worden ingezet op de afdelingen.

Dus schouders eronder en daar gaan we.
Geen vakantie de komende dagen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:01

mvdende schreef:
Shadow0 schreef:
Ik denk dat het ook belangrijk wordt dat we nu wat meer maatregelen treffen ook voor kinderen en pubers. Want die mochten eigenlijk nog bijna alles, maar dat is duidelijk niet veilig genoeg. Heb echter van diverse docenten begrepen dat ze voor de kinderen die alsnog op school komen (bv via opvangsregels) gewoon het gebrek aan richtlijnen van het RIVM volgen. Heb wel het idee dat docenten en ouders meer mogen beseffen dat het ook echt gaat om kinderen zelf die ziek zijn en besmettingen doorgeven.

Roep ik al vanaf het begin dat er voor kinderen óók meer maatregelen moeten komen.

Zeker dat nu duidelijk is dat kinderen óók een belangrijke rol spelen in de besmettingen.

Kinderen hebben tot nu toe eigenlijk echt álles nog mogen doen: sporten individueel én groepen, géén mondkapje, géén afstand houden...

Ik zou graag zien dat de regels voor volwassen óók gaan gelden voor kinderen vanaf 6 jaar. 6 jaar is een leeftijd waarop kinderen echt dingen wel snappen als je ze het goed uitlegt.

Kinderen jonger dan 6 hoeven dan geen mondkapje en geen afstand te houden, maar contact sporten (voetbal, korfbal enz) zou in fase ernstig/ zeer ernstig/ lockdown ook verboden moeten zijn.

Daarnaast het buiten schooltijd om spelen met klasgenoten/ vriendjes en vriendinnetjes door de ouders zo veel mogelijk inperken. In ieder geval niet iedere dag vriendjes/ vriendinnetjes over de vloer.

Kinderen verspreiden corona net zo goed als een volwassen. Daarom zouden er dus strengere maatregelen moeten zijn voor kinderen.

Jij begreep de regels ook niet kan ik me heugen, je ging nog prima met het ov om met de hond te wandelen, ondanks dat het advies wat dat niet te doen. En ik meen me ook nog iets te herinneren over een camping... ;)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:02

Mindim schreef:
bigone schreef:
Ik snap heel goed dat voor sommige kinderen thuisonderwijs niet de juiste weg is, er zijn ook kinderen die opbloeien doordat ze thuis kunnen blijven. Maar waar we ook voor moeten waken is dat we niet een hele groep jongeren een trauma aanpraten want ze hebben het zo erg. Iedereen heeft er genoeg van en iedereen zit er midden in dus laten we gewoon zeggen dat het poedersuiker is maar tegelijkertijd duidelijk voor ogen houden dat we er uit komen.
Wanneer ik hier zo lees lijkt het alsof er alleen maar probleemkinderen zijn, de meesten zullen een achterstand oplopen, gaan ze niet dood aan en laat de maatschappij aub stoppen met kreten als verloren jaar, verloren generatie enzenz. Het is zo, dus pas of probeer je aan te passen aan hoe het nu gaat.

Ik durfde het niet te zeggen. Ja, het is even oliebol, maar niet het einde van de wereld voor de meeste kinderen. Het is net of we de kinderen van nu iets verschrikkelijks aan doen. Terwijl er wel ergere situaties aan de hand zijn. En waar hebben we het over, de school is 2.5 week langer dicht dan normaal, maar sommigen doen alsof dit onoverkomelijk is voor kinderen.

Ik ken genoeg kinderen die het niet erg vinden hoor om wat langer thuis te blijven. Het vergt wat meer van je als ouder.
Ik help waar ik kan en ik zie er op toe dat dingen gebeuren. Dat de les wordt gevolgd en sowieso dat het huiswerk is gemaakt zonder afraffelen en dan ben ik misschien strenger dan de juf. Ik zie het nu even als mijn taak om mijn kind zo goed mogelijk door de thuislessen heen te loodsen en ik zie dat ook als mijn plicht en verantwoording.

En ook helemaal waar!
Ik ken collega’s met tranen in de ogen. En daardoor ook kinderen in de stress. Bij mij was het jippie kerstvakantie. En tot ziens op je iPad. Zijn vrolijk weg gegaan. De kinderen die een extra coachinggesprekje nodig hadden hebben deze gehad. En dan ook niet te zwaar.
Door zo dramatisch te doen maak je de problemen alleen maar groter.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:03

En wat als de beperkende maatregelen op de grens van 28+ lagen en jij er dus nog net buiten viel en alles zou mogen.
Zou je dan ook zeggen dat ze het zo snel mogelijk terug moeten schroeven naar 6?

Het komt vooral heel jaloers over...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:06

Mindim schreef:
mvdende schreef:

Jij begreep de regels ook niet kan ik me heugen, je ging nog prima met het ov om met de hond te wandelen, ondanks dat het advies wat dat niet te doen. En ik meen me ook nog iets te herinneren over een camping... ;)

En vergeet tot 3 tellen voor de kerst niet. Dat kunnen 6jarige ook zou je denken, maar valt blijkbaar bij volwassenen nog wel eens tegen.

Als die zich nou wat meer aan de regels zouden houden, hoefden we niet te discussieren over een lockdown, laat staan over 6-jarigen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:08

Want laten we eerlijk zijn... voor de meeste kinderen (uitzonderingen daargelaten, echt waar) is het nu echt niet zo dramatisch. Er zijn er ook veel die thuis zitten heerlijk vinden en bovendien kunnen ze nog lekker spelen met vriendjes en vriendinnetjes, sporten, álles. En vergeet niet dat zij de afgelopen 3 maanden vrijwel weer 'normaal' hebben geleefd.

Ik heb wel te doen met kinderen die om welke reden dan ook nu niet mee kunnen doen met de rest vanwege een kwetsbare ouder of andere dingen. Dan komt het denk ik wel extra hard aan omdat er geen kind meer rekening met je houdt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:10

Citaat:
Ik heb wel te doen met kinderen die om welke reden dan ook nu niet mee kunnen doen met de rest vanwege een kwetsbare ouder of andere dingen. Dan komt het denk ik wel extra hard aan omdat er geen kind meer rekening met je houdt.

En daarom uitzonderingen prima
Veel kinderen floreren alleen met regelmaat..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:10

lenaa_tje schreef:
Maar Bigone dat is toch ook wat je zelf van dichtbij meemaakt? Ik ga echt niet minder strijden voor de 10 van de 30 mentorleerlingen die het wel veel zwaarder hebben. Voor mij is dat wat telt.
M’n collega heeft een moeilijke klas op school maar wel een klas waar ouders heel actief zijn. Dat is in deze thuis periode wel een stuk makkelijker.

Jazeker. Maar sommigen scheren alle kinderen en ouders over één kam op basis van hun eigen situatie. Elk individu heeft met dezelfde oliebol te maken , voorjaar moesten de scholen dicht door de ouders, niet door de regering. Nu zegt de regering twee weken extra sluiting en is het meteen drama. Die twee weken ( buiten de kinderen die speciaal onderwijs hebben) komt een gezond kind ook wel door.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:11

Pabie schreef:
En wat als de beperkende maatregelen op de grens van 28+ lagen en jij er dus nog net buiten viel en alles zou mogen.
Zou je dan ook zeggen dat ze het zo snel mogelijk terug moeten schroeven naar 6?

Het komt vooral heel jaloers over...

Het is voor iedereen lastig, een leeftijdsgrens.

Dat is met alles zo.

Treinkaartje bijvoorbeeld ook. Ben nu nog 26, val dus nog onder jeugd, over 2 jaar niet meer....

Liever zie ik helemaal geen leeftijdsgrens bij zulke dingen. Liever 1 bedrag voor 0-99 jaar. Dan kan het bedrag ook wat lager zijn, want nu betalen de volwassen voor de jeugd.

Ik snap dat bij sommige dingen een leeftijdsgrens echt wel nodig is, zoals bij verkoop alcohol en bijvoorbeeld bij een attractiepark dat kinderen onder de 3 gratis zijn.

Maar in de meeste gevallen ben ik voor 1 tarief voor alle leeftijden.

Om op corona terug te komen, ik vind een leeftijdsgrens van 6 redelijk. Kinderen jonger dan 6 snappen niet wat er aan de hand is en zullen de maatregelen óók niet snappen.

Vanaf 6 jaar kan je kinderen wél uitleggen wat er aan de hand is.

Ja het is poedersuiker voor iedereen....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:12

esje01 schreef:
Ook hier net het bericht, de afdelingen krijgen de roosters niet meer rond.
Paramedici worden ingezet op de afdelingen.

Dus schouders eronder en daar gaan we.
Geen vakantie de komende dagen

Heftig ,sterkte meid!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:13

Mvande nou wachten tot je 65 bent krijg je weer korting

Tsssssss

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

De vorige lock down wilden ouders zelfs een dag om de leraren te eren. Compleet met vlag :+

Dat was een korte opleving van ouders zeg maar.

Saskia9

Mijn jongste vind het ook allemaal niet zo erg. Groep 3 regulier onderwijs. De oudste met oa autisme dus wel. Hij mag dus naar school, en de jongste kan ik hierdoor ook veel beter thuis begeleiden nu. En oh, kinderen vinden het prima van elkaar, ene thuis en de andere niet.
En wtb testen bij kinderen, mijn oudste heeft een hulpverlening trauma, dus dat zou wat worden. En toch ben ik ervan overtuigd dat ik dat prima voor elkaar zou krijgen, om hem te laten testen mocht dat nodig zijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:14

Echwel schreef:
Citaat:

En daarom uitzonderingen prima
Veel kinderen floreren alleen met regelmaat..

Regelmaat is voor elk kind wel goed, denk ik. Maar thuisonderwijs hoeft niet per se geen regelmaat te betekenen. Dat hangt ook van de school af, en van de ouders.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:15

Kinderen (jonge kinderen) zouden minder verspreiden omdat hun afweersysteem anders werkt. Dat doet niks af aan of ze het zelf wel of niet kunnen krijgen, maar wel aan de mate waarin ze het doorgeven. Is daar inmiddels ander/nieuw nieuws over? Los van speculaties op basis van besmettingscijfers?

Hier een kleuter die thuisonderwijs moet gaan doen voor het eerst, dat kan natuurlijk niet zonder dat er een ouder naast zit. Scheelt dat je de kleuter (en peuter) toch al niet alleen kan laten. Ik werk fulltime, thuis nu. Maar dat komt dus allemaal op mijn man zijn schouders, die zijn werk voor zijn eigen onderneming moet opschorten.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:16

Sizzle schreef:
Net is de Zwitserse persconferentie geweest, geen lockdown. Wel sluiting van restaurants en sport centra.
Ik hoop dat het helpt.

Ik heb van de week nog een Zwitserse petitie vóór strengere maatregelen getekend (ben Zwitsers staatsburger, dus vond dat ik wel mocht tekenen). Heb jij die ook gezien?

Omg mvdende: ik geloof best dat je op sommige vlakken wat uitdagingen hebt, maar doe alsjeblieft een beetje je best om je in te leven in anderen ;(