ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:20

Bij mij op de opleiding zat wel een carrièrecoach, die heeft mij wel een klein beetje kunnen helpen. Ik weet ook wel wat ik wil, iets met paarden, maar ik vind dit zelf niet haalbaar doordat ik toch wel een beetje financiële zekerheid wil hebben.. Dus ik zoek het liefst een leuke parttime baan (ook omdat ik dan kan wisselen met taken en het niet saai wordt) en dan de paarden ernaast.

Ik heb 54mg concerta, soms gaat het ook beter dan de andere dag. Maar dat ligt eigenlijk vooral aan mezelf, als ik druk ben geweest of veel te verwerken heb, gaat het met mij minder.

Edit: Ik heb gestudeerd, ben bijna klaar. Bedrijfseconomie aan de Universiteit van Amsterdam, gericht op het functioneren van mensen binnen een bedrijf. Wat ik dus kan, management taken, HRM, maar ook boekhouding, financiele taken zoals beleggingen beheren etc. Wat ik leuk vind is met mensen werken, ik pas op en dat vind ik echt leuk om te doen.

Het moeilijke is dat ik snel verveeld raak met dingen, hierdoor onbewust slordig word of dingen uitstel en dat ik dan weer onzeker word of ik niet te slordig ben geweest en alles nog wel haal. :o

Ik heb ook AD(H)D, het gecombineerde type. Zelf vind ik dat ik meer in het ADD plaatje pas, gediagnosticeerd toen ik 17 was en 5vwo echt niet meer ging halen zonder betere concentratie.

Daihyo

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:41

Of het nodig is weet ik niet. Voor mezelf zou de herkenning al fijn zijn, met daarbij wat handvatten om ermee om te gaan. Ik denk dat daar ook een diagnose voor nodig is, of niet?
Ik ben wat zoekende. Mijn hoofd zit momenteel ook erg vol, dus dat helpt niet mee om er over na te denken :+

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:45

Praten met mensen die hetzelfde mee maken heeft mij wel heel erg geholpen. Dat ik dus niet de enige was die overal te laat was, alles vergat en niet normaal met mensen in de kroeg kon praten omdat ik het niet kon blijven volgen.

Ik had daarnaast wel veel baat bij de medicatie omdat ik toen het examenjaar van mijn school moest halen en daarbij hielp de medicatie wel erg goed.

Een diagnose is misschien wel fijn om zeker te weten dat je het goede zoekt?

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:24

Ik heb de enquete ook ingevuld.

@Amanda
Ik heb via Psyq de diagnose ADD gekregen. Daarna daar ook een groep voor gevolgd.
Was erg fijn om de verhalen van de anderen te horen, gaf veel herkenning

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:12

Marise01 schreef:
Ik zie dat dit onderwerp al een tijdje stil is, jammer..

Voor mijn masterscriptie doe ik onderzoek naar het functioneren van mensen met ADD en ADHD binnen een bedrijf. Dit omdat ik zelf aan het afstuderen ben en echt niet weet wat ik moet gaan doen "later". Dit was eerst niet zo'n probleem, omdat ik toch studeerde, maar nu is het einde in zicht en weet ik het nog niet. Hoe hebben jullie dit uitgevonden? Ik vind het zo moeilijk en bij alle banen die ik verzin kan ik alleen maar denken: oh nee toch, dat kan ik echt niet voor altijd blijven doen. -O-

Het zou mij ontzettend helpen als jullie de enquête in zouden willen vullen, omdat ik natuurlijk naast mensen zonder ADD/ADHD, aardig wat mensen mét ADD/ADHD nodig heb om te kunnen vergelijken.

Van belang is wel dat je ouder bent dan 18 jaar en werkt, dus voltijds studenten kunnen helaas niet mee doen. Je kan wel mee doen als je even geen baan hebt maar wel op zoek bent.

https://uvafeb.az1.qualtrics.com/SE/?SI ... AI54iqotrn

Ontzettend bedankt!

Ik heb nog geen diagnose (over 2 weken heb ik het onderzoek), maar de kans is groot dat ik het heb.
Heeft het nut voor je als ik het invul of wil je alleen mensen met een diagnose?

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:48

Het helpt mij zeker als je de enquete invult, ik ben super blij met alle reacties hier! Allemaal heel erg bedankt.

Als je zeker weet dat je de diagnose krijgt en zo'n last hebt van de symptomen dat je het onderzoek gaat doen kun je gewoon op de laatste vraag "nee" invullen, maar dan komt er bij de andere vragen wel uit dat je voldoet aan de criteria voor ADHD en tel je als ADHD-er mee in het onderzoek.

Heel erg bedankt!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:38

Hey Amanda :)
Ik herken heel erg wat je zegt, want ik ervaar het zelf ook op dezelfde manier. Ik heb heel veel gehad aan mijn diagnose van ADD. Niet omdat ik de medicijnen zo nuttig vind (sterker nog, ik gebruik ze maar nauwelijks), maar hoofdzakelijk omdat ik daardoor zoveel handvatten heb kunnen vinden om er mee om te gaan. En daarnaast stijgen dingen me nauwelijks meer boven de pet, omdat ik herken dat het teveel aan het worden is en eerder een stapje terug kan doen. Ik ken mezelf dus eigenlijk beter.

Dat heb ik niet zo zeer te danken aan de hulp die ik vanuit PsyQ heb gekregen - sterker nog, eigenlijk heb ik daar niet echt wat aan gehad :') maar wel hielp het om gewoon tips te zoeken van hoe anderen ermee omgaan. Zo ben ik veel gestructureerder gaan werken; lijstjes gaan maken van dingen die ik nog moet doen, bijvoorbeeld, omdat er zoveel chaos in mijn hoofd is dat ik anders de helft vergeet. Vaste plekken voor belangrijke items creëren, dat soort zaken. Gewoon een stukje vastigheid in je leven maken als houvast zodat alles me een stuk minder energie kost.

Waar loop jij op dit moment precies tegenaan in het dagelijks leven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:04

Echt ik snap niet hoe jullie allemaal enquêtes kunnen invullen, ik heb mijn geduld al verloren na de eerste vraag. :X Maar hoe ik functioneer in een bedrijf: strattera. :Y)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:45

Enquete invullen is zo gebeurd, deze al helemaal :)..

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 06:44

Ik dacht ook, enquete in laten vullen door stel add'ers :')
Is maar goed dat er dan geen pauzeknop inzit om later verder te gaan LOL

Ik kan je helaas niet verder helpen omdat ik wegens mijn ziekte thuis zit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 08:10

Aleeneh schreef:
Hey Amanda :)
Ik herken heel erg wat je zegt, want ik ervaar het zelf ook op dezelfde manier. Ik heb heel veel gehad aan mijn diagnose van ADD. Niet omdat ik de medicijnen zo nuttig vind (sterker nog, ik gebruik ze maar nauwelijks), maar hoofdzakelijk omdat ik daardoor zoveel handvatten heb kunnen vinden om er mee om te gaan. En daarnaast stijgen dingen me nauwelijks meer boven de pet, omdat ik herken dat het teveel aan het worden is en eerder een stapje terug kan doen. Ik ken mezelf dus eigenlijk beter.

Dat heb ik niet zo zeer te danken aan de hulp die ik vanuit PsyQ heb gekregen - sterker nog, eigenlijk heb ik daar niet echt wat aan gehad :') maar wel hielp het om gewoon tips te zoeken van hoe anderen ermee omgaan. Zo ben ik veel gestructureerder gaan werken; lijstjes gaan maken van dingen die ik nog moet doen, bijvoorbeeld, omdat er zoveel chaos in mijn hoofd is dat ik anders de helft vergeet. Vaste plekken voor belangrijke items creëren, dat soort zaken. Gewoon een stukje vastigheid in je leven maken als houvast zodat alles me een stuk minder energie kost.

Waar loop jij op dit moment precies tegenaan in het dagelijks leven?

Vooral dat mijn hoofd enorm vol zit. En alles herhaalt zich. Zeker nu het momenteel heel druk is op het werk (en sfeer is :\ ) en privé ook nog eens. Dan loop ik 100x na of ik niets vergeten ben. Maar ook gesprekken. Ik voer gesprekken al tig keer in mijn hoofd voor ik het gesprek daadwerkelijk heb. Omgaan met stress is echt een probleem. Ik ben altijd rusteloos. Als ik een keer niks te doen heb vind ik dat heerlijk, om vervolgens na een uur weer als een razende na te denken.
Verder ben ik heel snel afgeleid, concentratie is slecht, muziek helpt wel om me af te leiden van de afleiding en gewoon mijn werk te doen, maar het liefst werk ik in een stiltekamer.
Sociale gelegenheden vermijd ik, verjaardagen zijn een crime, dingen als Horse Event vind ik verschrikkelijk. Conflictgesprekken kan ik bijna niet voeren. Ik klap dicht en een paar uur later heb ik pas op een rijtje wat ik dan had moeten zeggen. Ik heb tijd nodig om daar over na te denken en dingen te ordenen in de chaos. Tenzij het inhoudelijk over werk of iets gaat, dan ben ik juist heel scherp en kan ik prima discussiëren. Maar zodra het persoonlijk wordt...
Ik ben ook vreselijk chaotisch, maar wel heel creatief.
Dingen opschrijven helpt wel iets, maar dan denk ik er nog steeds 50x over na in plaats van 100x.

En verder heb ik het gevoel alsof ik nog heel veel vergeten ben nu, maar kan er niet op komen :+

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:23

Enquete ingevult!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:54

Erg herkenbaar verhaal hoor, Amanda :)
Ik zou toch proberen wat rust te pakken, al is het maar gewoon een avond "vrij" inplannen waarin je even helemaal niks hoeft en helemaal je eigen ding kan doen, bankhangen oid. Dat doet mij altijd heel veel goed en daarvan krijg ik dingen meer op een rijtje.

Stiltekamer is ook herkenbaar. Veel mensen werken graag met muziek, maar ik kan dat echt niet, dan word ik hopeloos onproductief omdat het me van alles afleidt.

Lastig hoor. Ik ben voornamelijk heel veel dingen gaan uitproberen die mensen aandroegen voor oplossingen, en alle dingen die werkten heb ik opgepikt en ben ik gaan toepassen. Alle dingen die maakten dat ik meer structuur in mijn koppie had en rustiger bleef ben ik gaan gebruiken. Sindsdien heb ik een stuk minder last van mijn ADD, behalve wanneer ik echt productief wil zijn en iets "moet" doen. Dan ga ik nog steeds altijd afleiding opzoeken en komt er niks uit mijn vingers. Dat blijft mijn grootste probleem.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:06

Haha en toch heb ik juist jullie nodig om de enquête in te vullen om jullie te kunnen vergelijken met mensen zonder ADD en ADHD :+ . Dus als je alleen kan functioneren op je werk met Strattera, wat ik volledig begrijp omdat ik het zelfde heb met mijn studie en Concerta, is dat ook wel fijn om te kunnen noteren in mijn onderzoek.

Het duurt maar vijf minuutjes, beloofd :o . Het mocht ook allemaal niet te uitgebreid omdat er dan inderdaad veel mensen afhaken. Ik heb zo veel mogelijk mensen nodig, maar de hulp van jullie tot nu toe is al heel fijn!

Amanda, jouw verhaal is heel erg herkenbaar voor mij. Het rusteloos zijn, gesprekken voorbereiden en vooral het gevoel dat je hoofd kan ontploffen met alles wat erin zit. Daardoor vergeet je ook vanalles inderdaad. Wat bij mij heel erg kan helpen zijn avondjes rustig doen. Gewoon niets. In de wei naar mijn paard kijken of suf tv. Maar vooral niet te druk en teveel. Bovendien kan ik ontzettend genieten van een dagje sauna, daar word ik pas echt rustig van. Drukke evenementen zijn voor mij ook heel erg vermoeiend, alsof mijn hoofd vindt dat ik alles en iedereen in de gaten moet houden. De meest idiote details vallen mij op, maar gesprekken onthouden kan ik helemaal niet. Als ik een moeilijk gesprek heb of iets waarbij ik geacht word om goed op te letten, vraag ik of ik het op mag nemen of ik maak aantekeningen. Dan kan ik het thuis nog een keer terug luisteren zodat ik niet teveel vergeet. Voor de chaos in mijn hoofd werkt een groot whiteboard op mijn kamer. Daarop staat een to do lijst met prioriteiten: A (vandaag/morgen) B(binnen deze week) en C (deze maand). Dat combineer ik met een agenda en dat geeft mij wel veel rust en ruimte. Zeker het weg kunnen strepen van dingen lucht op.

Als ik zo'n plofkop heb (ja zo noem ik het echt :+ ) helpt muziek mij wel heel snel om de stemming te kunnen veranderen. Ik kan met krachtige muziek zoals van the script, mezelf weer helemaal vrolijk maken. Maar zo snel als dat ik mezelf vrolijk kan maken kan het ook weer omslaan hoor. Dat zijn trucjes die je vanzelf leert.. Maar het hebben van zo'n plofkop is gewoon echt ruk. :(:) Hoop dat je snel wat meer rust kunt aanbrengen in je leven!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 03:03

Ook ingevuld

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:08

Ik heb sinds een paar maanden ook de diagnose add. Nu ben ik net met methylfenidaat gestart, maar ik heb eerst echt totaal geen honger en na ong. 3 1/2 uur, vlak voor de volgende dosis word ik echt een vreetmonster, is dit herkenbaar voor iemand? En wat zou ik er aan kunnen doen?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:20

@ 1234321: Ik heb ook veel last gehad van zulke bijwerkingen toen ik met Ritalin startte, maar dat is bij mij vanzelf verminderd na een tijdje. Ik had er nog wel last van maar niet zo extreem meer;

Na een paar maand ben ik omgeschakeld naar de Modified Release versie, en daarmee was ik volledig van de bijwerkingen af :) Ik neem de medicatie al zo'n 4 jaar en zou echt niet meer zonder kunnen. Ik heb mijn universitaire opleiding met goeie resultaten afgemaakt, eindelijk mijn rijbewijs gehaald, eindelijk geleerd om taken af te maken en een planning op te stellen,... Allemaal dingen die me daarvoor niet lukten

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 14:46

Hopelijk wordt het dan vanzelf minder.

Hopelijk gaat mij dat ook lukken. Ik wil echt heel graag vwo afmaken en naar de uni. Dit jaar blijven zitten in gym 5 (snap ook niet hoe ik met zo weinig inzet daar ben gekomen) terwijl ik de brains er opzich wel voor heb, maar het er gewoon niet uit kan laten komen. Dat is soms best frustrerend.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:08

Dat herken ik ook heel hard! Ik hoop dat de medicatie aanslaat, want voor ons ADD'ers maakt dat echt een wereld van verschil :')

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:23

Dat hoop ik ook heel erg ja. Nu merk ik alleen nog niet zoveel want ik slik maar 2x 5mg.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:57

Rustig opbouwen, anders krijg je te veel last van bijwerkingen :) Ik ben ook begonnen op 10 mg per dag, daar merk je inderdaad nog niet zo veel van op vlak van concentratie.

Nu neem ik normaal gezien 20-30 mg en daar doe ik het goed op, maar je zal dus nog eventjes geduld moeten hebben ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:25

@1234321: Ja daar heb ik ook last van, maar ik heb langer werkende medicijnen, dus bij mij is het meestal dat ik nog een extra maaltijd inhaal voor het slapen gaan, als ik de medicijnen inneem.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:59

1234321 schreef:
Ik heb sinds een paar maanden ook de diagnose add. Nu ben ik net met methylfenidaat gestart, maar ik heb eerst echt totaal geen honger en na ong. 3 1/2 uur, vlak voor de volgende dosis word ik echt een vreetmonster, is dit herkenbaar voor iemand? En wat zou ik er aan kunnen doen?

Het beste neem je je ritalin in met een maaltijd. Dus ontbijt+medicatie, lunch+medicatie, avondeten+medicatie. Zo eet je regelmatig en maakt het dus ook niet uit of je na je dosis honger hebt of niet. Tegen de tijd dat je medicijn uitwerkt en je dus ook weer honger krijgt is het tijd voor een nieuwe maaltijd + pil!

Eerlijk gezegd snap ik 2x per dag een pil innemen niet, dan heb je toch geen volle dag profijt van de medicatie? En zit je 's avonds juist met een rebound.

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:11

Sassol schreef:
1234321 schreef:

Het beste neem je je ritalin in met een maaltijd. Dus ontbijt+medicatie, lunch+medicatie, avondeten+medicatie. Zo eet je regelmatig en maakt het dus ook niet uit of je na je dosis honger hebt of niet. Tegen de tijd dat je medicijn uitwerkt en je dus ook weer honger krijgt is het tijd voor een nieuwe maaltijd + pil!

Eerlijk gezegd snap ik 2x per dag een pil innemen niet, dan heb je toch geen volle dag profijt van de medicatie? En zit je 's avonds juist met een rebound.

het is nu vakantie voor mij en dus niet ideaal om te testen, maar het zou fijn zijn als het al ingesteld is voor dat ik weer naar school ga. Onder andere omdat ik dan wel echt over moet gaan en het gevoel heb dat alles dan goed moet doen en ik daar nu al stress voor heb.
Nu slik ik het een week en ga dan op vakantie zonder en daarna weer verder met opbouwen. dit ivm allergie verleden.
(lekker duidelijk en samenhangend verhaal trouwens... als het onduidelijk is vraag maar)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:19

Ik had met Ritalin ook een verstoorde eetlust en enorme rebounds die zich uitten in hoofdpijn en neerslachtigheid. Met Concerta gelukkig geen last meer van :) TIs echt een kwestie van experimenteren wat voor jou werkt!