[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:06

Ik heb nu ruim een week de minera en moet zeggen... voel me super, heb alleen tot woensdag wat gevloeit maar nu is dat ook over.
Had nergens geen last van, was zelfs dezelfde avond op concour geweest.
Nu hopen dat hij gaat doen wat hij moet doen... me van mijn hevige overstromingen afhelpen _O-
Nouja dat zien we over 17 dagen wel.

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:03

nr_1 schreef:

Jeetje,ben je 14 ? Of klopt dat niet in je profiel?[/quote]

nee dat klopt niet, ik ben 21! had niet eens gezien dat dat er stond? zal het gelijk even aanpassen

Edit: dat 14 jaar ging over mijn paard :') vond het al zo raar! mijn paard is inmiddels alweer 16![/quote]

Haha oh ik lees dan te snel ofzo ahhaha, sorry.. Ik dacht al. Jeetje dat is zwaaar _/-\o_ :') Haha ook weer opgelost..

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:05

Mando schreef:
Ik heb nu ruim een week de minera en moet zeggen... voel me super, heb alleen tot woensdag wat gevloeit maar nu is dat ook over.
Had nergens geen last van, was zelfs dezelfde avond op concour geweest.
Nu hopen dat hij gaat doen wat hij moet doen... me van mijn hevige overstromingen afhelpen _O-
Nouja dat zien we over 17 dagen wel.

Dat denk ik wel.. Ik werd soms maar twee dagen ongesteld, en op een gegeven moment bleefhet steeds langer uit, al voelde je wel aan je lichaam dat je het moest worden hoor. Maar kwam niks, toen dacht ik,mdat kan toch nooit goed zijn, en zo weet je ook nooit of je perongeluk zwanger bent als je niet meer ongesteld word haha, ik vond het twee kanten hebben, wel handig maar je moet dan elke keer een test kopen ofzo..

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:10

kashmira schreef:
Dat denk ik wel.. Ik werd soms maar twee dagen ongesteld, en op een gegeven moment bleefhet steeds langer uit, al voelde je wel aan je lichaam dat je het moest worden hoor. Maar kwam niks, toen dacht ik,mdat kan toch nooit goed zijn, en zo weet je ook nooit of je perongeluk zwanger bent als je niet meer ongesteld word haha, ik vond het twee kanten hebben, wel handig maar je moet dan elke keer een test kopen ofzo..

Idd... Hoe doen mensen dat dan? Iedere keer toch maar een test doen ofzo??

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:58

Jaa vraag ik me ook af hoor.. Wie weet iemand die hier ervaring mee heeft?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:03

Zolang ik niet dikker wordt maak ik me geen zorgen :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:16

Eens in de zoveel tijd testen lijkt me sowieso al verstandig.

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:53

Barbabientje schreef:
Zolang ik niet dikker wordt maak ik me geen zorgen :')

Haha dan ben je al een paar maanden als dat zo is.. Ik zou bij een volgende zwangerschap echt niks willen missen hoor, van begin tot eind.. Niet dat je pas na 4 mnd achter komt omdat je een kilo aangekomen bent.. Toch?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:54

Hahahaha ik heb geen weegschaal :')

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 09:32

kashmira schreef:
MeFlower schreef:
Ik heb de Mirena al thuis, maar omdat het inbrengen niet lukte ivm infectie is het uitgesteld. Maar nu twijfel ik of ik hem nog wel wil want voel me zoooooooooo goed.....!! :s

Vervelend voor je, maar wat ik eigenlijk niet begrijp, niet alleen van jou hoor.. Maar van de meeste.. Waarom gebruik je geen condoom? Miss doe je dat evengoed wel. Maar ik heb zelf ook mirena gehad en uiteindelijk merkte ik verschil met stemmingswisselingen etc, en toen dacht ik.. Waarom heb ik die spriaal eigenlijk.. Condoom blijft toch veiliger , en geen troep heb je in je lijf. Toch? *\o/*

Ik heb erg veel last van de menstruatie (zodat ik niet kan werken). Heb de pil gebruikt en de nuvaring; van beiden werd de menstruatie minder, vooral door de nuvaring. Maar ik heb erge hoofdpijn bij de nuvaring. Dus de huisarts en ik willen toch Mirena proberen. Het gaat dan minder om niet zwanger raken, maar meer om een heftige menstruatie te voorkomen. En dat lukt niet met condooms natuurlijk. Verder ben ik het er totaal mee oneens dat een condoom veiliger is. Hoe kom je daar bij?!?!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 09:46

Sterker nog, een condoom is veel onveiliger dan bvb de Mirena. Op deze site vind je de zogenaamde Pearl index. Er is van grote groepen vrouwen bijgehouden welke anticonceptiemethode ze gebruikten en hoeveel ervan zwanger werden. De Pearl index geeft de theoretische betrouwbaarheid aan (dus bij perfect gebruik van de AC) en daarnaast het cijfer van daadwerkelijke zwangerschappen per 100 vrouwen.

Bij de Mirena zie je dat de kans op zwangerschap bij perfect gebruik 0,1 is en dat in de praktijk 0,2 op de 100 vrouwen toch zwanger bleken. Als je naar het condoom kijkt is dat aantal behoorlijk veel hoger: bij perfect gebruik is de kans 2,0-5 en in de praktijk blijken 10 tot 15 vrouwen zwanger te worden. Dat vind ik schrikbarend hoog moet ik zeggen. Buiten dat ik het rotdingen vind in gebruik... nee ik blijf maar bij mn spiraal.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:00

Ik zou niet weten hoe je bij perfect gebruik van het condoom zwanger kan raken.. Als je toch na afloop controleert op lekken, dan kan er gewoon niks mis gaan, toch?
En met de app op mijn telefoon die bijhoudt wanneer de eisprong is, lijkt me dat een heel veilige methode..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:10

Volgens die index wordt tot 10% van de vrouwen toch zwanger bij gebruik van de pil, en dat binnen een jaar?? Lijkt me wel erg veel.
En tot 3% na sterilisatie? Dan is de operatie gewoon verkeerd uitgevoerd.
Vage tabel.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:12

Ik denk dat lang niet iedereen zo zorgvuldig ermee omgaat als jij 8annemiek. Jij combineert het daarnaast ook nog met bewust zijn van je eisprong, dat verhoogt de betrouwbaarheid ook weer. Verder is het natuurlijk aan ieder voor zich wat ie prettig vind, helaas is geen enkele methode 100% betrouwbaar.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:13

8nnemiek schreef:
Volgens die index wordt tot 10% van de vrouwen toch zwanger bij gebruik van de pil, en dat binnen een jaar?? Lijkt me wel erg veel.
En tot 3% na sterilisatie? Dan is de operatie gewoon verkeerd uitgevoerd.
Vage tabel.

Ik denk dat onder die 10% ook de vrouwen vallen die hem wel eens een dagje vergeten of hun stopweek per ongeluk verlengen?
En hem dus fout gebruiken?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:17

Het gaat dan om 0,5 tot 10% van de vrouwen. Naar wat ik links en rechts lees over zwangerschap door de pil heen vind ik best een reeel cijfer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:26

Dat er inderdaad ook verkeerd gebruik bij wordt gerekend.. dat kan wel natuurlijk, dan kom je misschien wel bij 10% uit.. in Amerika iig, aangezien het een amerikaans onderzoek is.

En ik gebruik inderdaad die 'Sympto-thermale methode' erbij :)
En als ik dan de percentages optel van die methode, plus de 5% van het condoom kom ik uit op 0,008% kans op zwangerschap :Y) Als die tabel een beetje klopt zit ik veilig :)

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:32

8nnemiek schreef:
Ik zou niet weten hoe je bij perfect gebruik van het condoom zwanger kan raken.. Als je toch na afloop controleert op lekken, dan kan er gewoon niks mis gaan, toch?
En met de app op mijn telefoon die bijhoudt wanneer de eisprong is, lijkt me dat een heel veilige methode..

Ik begrijp. De reactie van Mars, maar 8nnemiek heeft ook gelijk, want daardoor zei ik ook dat t veiliger is. Je kijkt toch altijd na afloop of het niet gescheurd is? Anders is diegene er laks als je dat niet doet.
Het lijkt mij an veilig genoeg, en ook omdat er vaak zaaddodend middel in zit. Maar verder weet ik het ook niet, condooms zijn idd niet fijn in het begin maar eerlijk gezegd vind ik dat vieze spul veel erger in je dan een condoom gebruiken :') even wennen is ht gewoon.

8nnemiek, haha idd.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:01

Men moet ook niet vergeten dat hormonale anticonceptie ook kan worden gebruikt bij heftige menstruatieklachten. Zo ook bij mij. Dus dan doet het er niet toe of een condoom veilig is, want dat is een tweede en van heel andere orde.

Artemiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:48

Hoi!
Ik heb ook een vraag! Ik was best tevreden over het koperspiraaltje, maar nu na driekwart jaar ongeveer is mijn lichaam hem er aan het uitwerken.. Voel opeens behalve de touwtjes ook het harde uiteinde van de spiraal.. -O-
Heeft iemand hier ervaring mee? Baal er van, wat blijft er dan nog over zonder hormonen wat een beetje betrouwbaar is?
Heeft het zin om een nieuwe te laten plaatsen of zal die ook niet geaccepteerd worden? Die Gynefix spiraal (die ze vastknopen) lijkt me ook niet heel fijn (en gaan irriteren?) als je lichaam zo zijn best doet hem eruit te krijgen?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:57

Artemiss schreef:
Hoi!
Ik heb ook een vraag! Ik was best tevreden over het koperspiraaltje, maar nu na driekwart jaar ongeveer is mijn lichaam hem er aan het uitwerken.. Voel opeens behalve de touwtjes ook het harde uiteinde van de spiraal.. -O-
Heeft iemand hier ervaring mee? Baal er van, wat blijft er dan nog over zonder hormonen wat een beetje betrouwbaar is?
Heeft het zin om een nieuwe te laten plaatsen of zal die ook niet geaccepteerd worden? Die Gynefix spiraal (die ze vastknopen) lijkt me ook niet heel fijn (en gaan irriteren?) als je lichaam zo zijn best doet hem eruit te krijgen?

Is het je eerste spiraaltje? Want misschien heb je gewoon pech en is ie niet goed gezet...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:29

Ik zou even een echo laten maken om te zien hoe hij zit.

Artemiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:46

Is idd mijn eerste spiraaltje! Op de controle 6 weken na het plaatsen zat die gewoon nog prima en 'mooi hoog'. En daarna zou die over het algemeen moeten blijven zitten, maar blijkbaar toch niet..

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:56

Artemiss, ik heb er wel vaker van gehoord bij vriendinnen. Maar wat diegene voor me al zei, dan is hij niet goed geplaatst, ik zou dan idd even teruggaan en miss een andere dokter t laten doen? Succes. Miss komen we nog reacties van meiden die hetze.fde hebben gehad..

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 08:50

Ik hoor eigenlijk weinig goeds over spiraal, ook in mijn vriendenkring, ik begin er dus gewoon helemaal niet aan.
Dat gedoe over condooms wat vroeger hier in het topic, vind ik wel wat overdreven. Weinig gevoel, niet leuk, niet veilig etc etc. Tegenwoordig maken ze condooms die zo dun zijn dat het gevoel praktisch hetzelfde is (voor zowel man als vrouw). Bij gewoon correct gebruik (dus niet eentje gebruiken die al een jaar in de portefeuille zit of met extra lange nagels aan zitten prutsen), is er weinig kans op ongelukjes hoor.