Wratten..ieuw!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lynne_berna

Re: Wratten..ieuw!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:33

Nou had ik dat geluk maar.. hoop dat het nu werkt wat ik nu weer doe.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:35

Ik vraag eerst wat de consequenties (?) zijn áls ik hem laat wegsnijden.. ga natuurlijk niet op krukken lopen, laat dan maar. want ik zit ook met mijn werk en alles..

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:36

De consequenties, nou ik had zowat een kwart voet uiteindelijk weg laten snijden. Heb 1 dag op krukken gelopen, daarna verbandje erom en gewoon weer verder lopen. het is wel natuurlijk gevoelig omdat er wel echt een gat in je voet zit.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:37

Ik heb er vroeger 1 gehad op mijn midel vinger die laten bevriesen en er een plijster omheen en hij is nooit meer terug gekomen.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:38

Nou mooi, maar helaas werkt dat niet bij mij.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:39

Hmm mischien een vreemde vraag.
Maar heeft je huisarts niet een sterker midel ertegen?

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:40

volgens mij zijn er niet echt consequenties aan verbonden, je hebt wel kans dat ie terug komt (is bij mij gebeurd was nogal 'n hardnekking ding Bloos)
heb zelf toen die dag m'n voet hoog moeten houden, en verder heeft m'n Ha dr toen niet veel over gezegd, ja na 'n paar dagen mocht 't verband dr voorzichtig vanaf en moest ik in lauwwarm water gaan zitten om de wond beetje schoon te maken/houden..
(heb zelf toen op krukken gelopen omdat lopen zelf niet zo lekker ging, voelde zich heel erg vies aan als ik "afrolde" met m'n voet zeg maar) denk met 'n paar stevige schoenen (let wel op als je 'm laat weglepelen, dat je 'n behoorlijke dikke voet krijgt met 't verband om (uhm hele voet is dik+ verband Knipoog dus niet dat je voet dikker wordt doordat je verband om hebt Knipoog dus er voor zorgen dat je dan schoenen aan doet, waar je met zo'n dikke voet nog mee in de je schoen kan komen Knipoog

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:40

Nope, echt werkelijk niks meer. Ik loop nu bij het ziekenhuis ervoor. Ik heb echt alles geprobeert.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:41

Ramona_T schreef:

enige middel wat de Ha heeft is vloeibare stikstof (is volgens mij 't enige wat vrij goed helpt, maar de ene wrat is hardnekkiger dan de ander )

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:42

Ja, hahaa dat heb ik al zo vaak geprobeert. Het helpt niet en het doet ook verdomd veel pijn.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:50

Ramona_T schreef:

hij kan hem aanstippen, maar wat ze bij mij 2 weken geleden hebben gedaan is een soort groen spul erop dat de huid doodmaakt.. helpt uiteraard niet geweldig..

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:55

Dan is het mischien vooral kijken hoe te voorkomen.
Want er zou toch een manier moeten bestaan om ze te voorkomen.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:16

uhm proberen je weerstand op peil te houden Knipoog
tenminste heb toen 's ooit ergens gehoord of gelezen dat het komt doordat de weerstand minder is..

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:24

Tja, je zou zeggen, als je weerstand minder is, dat je dan veel ziek zou moeten zijn, of heb ik dat mis? Ik loop dus al meer dan 20 jaar met die dingen rond, en ben echt niet vaak ziek (klopt gauw even af op onbehandeld hout).

Ik wil eens proberen met een homeopatisch middel. Maar dan niet eentje uit de winkel, maar naar een homeopatisch arts gaan. En anders toch maar weer naar de dermatoloog Boos!

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:32

moet ik je ook wel gelijk in geven OD, heb dat toen eens gehoord of gelezen op internet (nagel me dr ff niet op vast zal kijken of ik nog iets kan vinden daarover Knipoog) maar iig dan zou je idd best wel veel ziek moeten zijn als 't zou kloppen..

*gaat even zoeken of ik iets kan vinden*

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:34

Mm, misschien nog een oplossing voor mij!!:D

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:44

mensen heb wat kunnen vinden, weet niet of sommige er iets aan hebben maar plant 't toch maar ff hier neer;) *ohja correctie wratten hebben niet meteen iets met weerstand te maken nouja niet direct eerder indirect aangezien wratten door 'n virus veroorzaakt worden

veel lees plezier Tong uitsteken:

WRATTEN

WAT ZIJN HET?

Wratten zijn verheven, bloemkoolachtige en vast aanvoelende uitgroeisels van de huid. De officiële benaming is verruca.

HOE ONTSTAAN ZE?

Wratten worden veroorzaakt door virussen. Een virus is een klein micro-organisme, dat ziekte kan veroorzaken. Wratten zijn dus besmettelijk. De virussen die de verwekkers zijn van de gewone wratten, worden officieel 'humane papillomavirussen' genoemd. Bolhoedwratjes worden door een ander virus veroorzaakt. De tijd die verloopt tussen een besmetting en het ontstaan van een wrat kan 3-6 maanden of zelfs langer bedragen.

WAT ZIJN DE VERSCHIJNSELEN?

Wratten zijn veel voorkomende afwijkingen. Vooral bij kinderen komen zij veel voor. Echter ook bij volwassenen komen wratten voor. De meest voorkomende wratten op kinderleeftijd zijn:
de verruca vulgaris, de verruca plantaris, de verruca plana en de verruca filiformis.
De verruca vulgaris, d.w.z. de gewone wrat, is een rond, scherp begrensd, sterk verhoornend bloemkoolachtig uitgroeisel. Kenmerkend is vooral de sterke verhoorning. Er zijn meestal meerdere wratten, vooral aan de handen, soms op de knieën, de ellebogen en het gelaat.
De verruca plantaris, of voetwrat, vindt men aan de voetzool. Men onderscheidt 2 typen: de mozaïekwrat (die zich oppervlakkig uitbreidt) en de doornwrat (pijnlijk en in de diepte groeiend). De wratten aan de voeten gaan eveneens met sterke verhoorning gepaard. Voetwratten worden zowel bij kinderen gezien, alsook bij (jonge) volwassenen.
De verruca plana is een vlakke wrat. De wrat is een glad, vlak en slechts enkele millimeters groot, huidkleurig of lichtbruin bobbeltje. Gewoonlijk zijn ze in groten getale aanwezig en komen ze voornamelijk op het gezicht, armen en benen voor.
De verruca filiformis is een vingervormige uitstulping van de huid op een smalle steel. Het is een vingervormige variant van de verruca vulgaris in het gelaat. Bij kinderen zijn ze vooral op de lippen, neus of oogleden gelokaliseerd.
Het condyloma acuminatum is een bloemkoolachtig, soms gesteeld, vormsel dat rond de anus en/of de geslachtsorganen voorkomt. Vaak zijn er meerdere condylomata aanwezig. Ze worden voornamelijk bij volwassenen aangetroffen. Condylomata worden ook wel venerische wratten genoemd (venerisch = van Venus; Venus is de godin van de liefde). Overdracht van het virus kan via seksueel contact of nauw (niet-seksueel) contact plaatsvinden. Voor pubers en ouderen met condylomata acuminata, kan het van belang zijn dat ze ook op andere seksueel overdraagbare aandoeningen (SOA) worden onderzocht. Daarbij moet(en) dan ook de partner(s) worden onderzocht.
Mollusca contagiosa, ook wel 'bolhoedwratjes', 'waterwratjes' of 'luchtpukkels' genoemd, worden door een groot pokvirus veroorzaakt. Het zijn halfbolvormige, gladde, huidkleurige, vastaanvoelende bultjes, die er doorschijnend of wit uitzien. Centraal ziet men vaak een delle (inzinking). Na zijdelingse druk op het bultje kan men een witte brij te voorschijn drukken (molluscumbrij). Meestal ziet men deze infectie bij kinderen of jong volwassenen.
Bij kinderen komen mollusca vooral voor op de romp, de armen en benen, soms echter ook in het gelaat en op het onderlichaam. Ze bevinden zich zelden op de handpalmen en de voetzolen. Doordat ze in groepjes bij elkaar staan kunnen soms grote vormsels ontstaan. In een deel van de gevallen kan rond mollusca huiduitslag ('eczeem') ontstaan. Niet zelden komt er een bacteriële infectie bij waardoor zo'n wrat dik, rood en pijnlijk wordt en er korsten ontstaan.
Besmetting met mollusca vindt plaats door intensief huidcontact tijdens spelletjes, op school, gymnastiek, zwemmen, judo e.d. en op oudere leeftijd voornamelijk via geslachtsverkeer. De tijd tussen besmetting en het ontstaan van de afwijkingen varieert van 1-2 weken tot 6 maanden.

HOE WORDT DE DIAGNOSE GESTELD?

De afwijkingen zijn meestal zo kenmerkend, dat de arts de diagnose direct zonder verder onderzoek kan stellen. Zelden zal het nodig zijn om een klein stukje huid weg te nemen voor aanvullend onderzoek.

WAT IS DE BEHANDELING?

De behandeling is gericht op vernietiging van het weefsel, zodanig dat alle virusdeeltjes kapot worden gemaakt. Bij het merendeel van de patiënten vindt spontane genezing binnen 2-3 jaar plaats. In bepaalde gevallen kan daarom ook afgewacht worden. De verschillende behandelingsmogelijkheden zullen nu achtereenvolgens worden besproken.

Aanstipvloeistoffen/zalven

Van oudsher worden preparaten als salicylzuur, formaldehyde in pleister of tinctuur of glutaaraldhyde in tinctuur gebruikt, met wisselend resultaat. Deze middelen hebben vooral een hoornverwekende werking, maar zijn tevens etsend. Daarom moet de omringende gezonde huid met zinkolie of zinkzalf worden beschermd. Men brengt de tinctuur 1-2x daags aan, meestal onder een pleister.

Formaldehyde, glutaaraldehyde alsmede de basis van een tinctuur kunnen overgevoeligheidsreacties veroorzaken. Voetwratten reageren soms verrassend goed op cignoline 3% bevattende tincturen. Effect van de therapie is bij al deze smeersels pas na 2-3 maanden te verwachten.

Bij verrucae planae (vlakke wratten) is een vitamine A zuur bevattende crème de behandeling van eerste keuze. Het is over het algemeen afdoende.

Ook mollusca contagiosa (luchtpukkels) reageren soms goed op aanstippen met vitamine A zuur bevattende crème of tinctuur. Een nadeel is echter dat de huid om de wratten gemakkelijk en snel geïrriteerd raakt.

Condylomata acuminata kunnen met een podophylline tinctuur (phytopodophylline) worden aangestipt. Het succes van deze behandeling is wisselend.

Vloeibare stikstof

Dit is de behandeling van eerste keuze bij verrucae vulgares en plantares. Tengevolge van de bevriezing vindt weefselbeschadiging plaats. Er ontstaat hierbij meestal een blaasje onder de wrat..
Bevriezing in de buurt van de nagels kan erg pijnlijk zijn en soms tot blijvende beschadiging van de nagels (nagelgroeiplaat) leiden. Bij mollusca contagiosa wordt deze methode ook toegepast, als er erg veel wratten zijn. De bevriezing vindt slechts kort en oppervlakkig plaats.

Coagulatie

Deze behandeling is effectief, maar meestal te agressief. Bij condylomata acuminata kan deze techniek overwogen worden, vooral voor verkleining van het aantal wratten. Bij kinderen wordt deze behandeling bij voorkeur onder narcose gedaan, waarbij tevens de omvang en uitbreiding van de afwijkingen goed kan worden beoordeeld.

Uitlepelen (excochleatie)

Bij mollusca contagiosa is 'uitlepelen' ook een goede behandeling, tenzij het aantal wratten te groot is. Verdoving vooraf (15-30 minuten) met een lidocaïne/prilocaïne crème (onder huishoudfolie of andere plastic-achtige pleister) zorgt ervoor dat de ingreep nauwelijks of geen pijn doet.
Soms wordt bij verrucae vulgares voor deze methode gekozen, waarbij onder lokale verdoving de wrat wordt weggelepeld. Hierna wordt het wondgebied dichtgeschroeid (gecoaguleerd).
Het uitsnijden van voetwratten wordt sterk ontraden.

Lasertherapie

De lasertherapie staat nog in de kinderschoenen, maar lijkt vooral succesvol te zijn bij voetwratten en bij wratten aan de geslachtsorganen. Alleen wratten, die niet op andere behandelingen reageren komen in aanmerking. Bij kinderen zal deze behandeling, als men er al toe besluit, onder narcose moeten plaatsvinden.

Andere therapieën

In uitzonderlijke gevallen, bij hardnekkige niet op andere behandeling reagerende wratten kan men een behandeling overwegen, waarbij men een celremmer zoals bleomycine in de wrat spuit.
Nieuw en experimenteel zijn de behandelingen met interferon of diphencyprone; dit zijn stoffen die op de plaats van de wrat een verhoogde afweer opwekken.

WAT KUNT U ZELF NOG DOEN?

Preventieve maatregelen hebben alleen bij voetwratten enig nut. In alle andere gevallen zijn deze veel moeilijker of minder praktisch. Door niet op blote voeten te lopen in gemeenschappelijke ruimten zoals gymnastieklokalen kan men de kans op infectie verminderen.

WAT ZIJN DE VOORUITZICHTEN?

De meeste wratten verdwijnen vanzelf, zij het dat het lang kan duren. Wratten aan de hand, onder de nagels en op de voetzolen kunnen echter zeer hardnekkig zijn.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:03

Gelezen :p

Maar ga toch volgende week wéér de HA bellen..

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:57

Ik heb het nog niet helemaal gelezen, maar over het besmettelijk zijn heb ik ook mijn twijfels. Ik heb ze dus al zo lang, loop op blote voeten in huis rond. Mijn pedicure raakt ze aan, tijdens een behandeling van mijn voeten. Toch heeft noch mijn man, nog mijn pedicure wratten. Misschien dat het bloed besmettelijk is?

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:01

MISTRAL94 schreef:
Wratten moeten vaak meerdere malen aangestipt worden om ze te laten verdwijnen. Zeker onder de voet zijn wratten erg hardnekkig. Krijg je ze niet weg met stikstof kunnen ze hem ook altijd nog wegsnijden. Maar eraan zitten te plukken is zeker niet goed en besmet je de omliggende huid ook nog eens. Met het gevolg dat je er nog meer krijgt.

inderdaad,
moet zo over een half uurtje weer met mijn zoontje naar huisarts, hij is al een keer of 3 geweest om ze onder zijn voeten weg te laten halen, ze heeft ook gezegd blaasjes NIET AANKOMEN!!

wel zielig want is echt niet prettig die stikstof voor mijn kleine mannetje (bijna 7 hihi)

maar goed ik moet gaan, moet hem uit school halen moet er om half 12 al zijn bij de dokter

gr en succes met de wratten

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:03

Mijn man heeft ze inmiddels ook... Terwijl die ze echt niet had toen hij mij leerde kennen....

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:04

School? Bloos!

Van dat besmettelijk weet ik niet of dat wel zo erg is, ook ik loop gewoon op blote voeten en ik raak ook wel mensen met mijn hand aan dus..

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:06

monica08 schreef:
School? Bloos!

Van dat besmettelijk weet ik niet of dat wel zo erg is, ook ik loop gewoon op blote voeten en ik raak ook wel mensen met mijn hand aan dus..

ja ze zijn wel bestmettelijk hoor naar mijn weten,
de huisarts had al gezegd dat hij niet op blote voeten moest lopen omdat een ander ze ook kon krijgen.

maar ik ga anders ben ik nog te laat

doeg

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:12

Der zullen vast wel mensen zijn besmet maar ook een groot deel niet..
succes met je zoontje!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:12

maar ze zijn toch besmettelijk als die blaasjes open zijn gegaan ??