Waarom is Sonja Bakker zo slecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Re: Waarom is Sonja Bakker zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:27

Ik had met al een keer in jullie topic laten zien, maar heb helaas echt geen tijd om dat ook nog eens te gaan bijhouden ( zit al in 3 HK-topics ). Jammer hoor, ik kan wel wat morele steun gebruiken af en toe.
Net BMI gekeken, nog steeds overgewicht. Ik ga nu een paar weken 'behoud je gewicht ' menu's doen, en eventueel dan nog een paar weekjes echt diëten. Maar misschien gaat het er toch wel vanaf, ik ben weer een beetje fanatiek gaan rijden, dus dat scheelt.

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:37

Ffortuna schreef:
Hahahaha nou ik vind mezelf altijd juist redelijk kritisch, doe nu ook aan een kruising SB/diëtist. Want je moet het zélf doen, maar dat vind ik soms best moeilijk, dus dan zijn die menu's wel prettig. Maar ik vind het maar weinig hoor (sport veel), dus eet gerust wat meer.

Hihi ik zal mezelf aan haar aanbieden in ieder geval. Wil jij mijn referentie zijn? Schijnheilig Clown

Juist, dat is de kunst van het afvallen!
Als je meer beweegt heb je ook meer energie nodig (de energiebalans)

als je meer gaat bewegen, zul je ook je energieinname daarop moeten aanpassen
En dat is nou net wat SB niet doet, ze generaliseert

De aanbevolen inname van 2000 kcal (voor vrouwen) is trouwens erop gebaseerd dat je niet sport maar gewoon je dagelijkse bezigheden doet. Als je ernaast sport, moet je ook meer kcal gebruiken.

Maar in principe is afvallen dus minder energie binnenkrijgen dan wat je verbruikt Haha!
Maar als je dat te snel doet, verlies je niet alleen vetmassa (je opgeslagen energiereserves) maar ook belangrijk weefsel zoals spieren (die leveren namelijk ook energie bij afbraak). Je lichaam kan het dan niet goed bijbenen en zal dan naast vet ook eiwitten(dus spieren) voor de energietoevoer gebruiken. Je gaat meestal ook nog eens meer bewegen naast je dieet dus dan moet je niet te weinig kcal binnenkrijgen(een kritiekpuntje van een crashdieet)

Mensen denken ook vaak dat ze alleen vet moeten minderen bij lijnen. Dat is niet zo, dat is een klein onderdeel van het geheel. Alle kcal (of dit nou vetten, koolhydraten of eiwitten zijn) die je teveel binnenkrijgt en je lichaams dus niet nodig heeft worden opgeslagen in het vetweefsel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:40

Maanling schreef:
Dat vond ik in het begin ook, maar de 30+ van Milner is best te eten (als je er even een beetje aan went) en niet de plakjes nemen dan, die zijn vies, maar wel echt een stuk kaas.

Op de markt kun je vaak ook erg lekkere 30+ kaas kopen, in allerlei varianten, met kruiden, van jong tot oud.
Van de supermarkt versies, is de Milner inderdaad nog het best te pruimen.
Hoewel ik nu een stuk van het eigen merk van C1000 heb liggen, maar nog niet aangebroken.
Maanling schreef:
neuh... maar ik ga gewoon eens zien wat ze bij de ah aan eigen merk kwarkjes hebben of van euroshopper. En dan eens calorieen vergelijken.

De Königs is ook bij de Plus verkrijgbaar.
erleyne schreef:
Ik had met al een keer in jullie topic laten zien, maar heb helaas echt geen tijd om dat ook nog eens te gaan bijhouden ( zit al in 3 HK-topics ). Jammer hoor, ik kan wel wat morele steun gebruiken af en toe.
Net BMI gekeken, nog steeds overgewicht. Ik ga nu een paar weken 'behoud je gewicht ' menu's doen, en eventueel dan nog een paar weekjes echt diëten. Maar misschien gaat het er toch wel vanaf, ik ben weer een beetje fanatiek gaan rijden, dus dat scheelt.

Je moet vooral eens de centimeters noteren van je omvang, nek, bovenarmen, bustewijdte, onderbustewijdte, taille, buik, heupen en bovenbenen.
Zeker als je meer gaat bewegen is de kans groot dat je in omvang echt wel duidelijk afneemt, maar in kilo's stil staat of zelfs aankomt.
Spieren wegen meer dan vet.
Tuurlijk zul je het wel merken aan je kleding op zo'n moment.
Maar het geeft zo'n kick als je na enkele weken weer na meet, je zult aangenaam verrast zijn.
Bovenarmen en nek zijn overigens gebieden die maar heel weinig in omvang afnemen, dus de kick is des te groter als je daar een centimeter kwijt bent.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:43

Ik weet het Tienus, maar ik ben te lui om dat allemaal te gaan meten Bloos Ik merk het wel aan mijn kleding, dat is al fijn genoeg. En mijn bovenarmen wil ik niet meten, want die zijn echt veel te breed ( zwemmersarmen, haha ).
Ik ben tevreden over hoe het nu gaat, val ongeveer 3 kilo in 4 weken af. Meer hoeft niet. Ik ben heel erg gespierd, dus ik blijf redelijk zwaar voor mijn lengte. Dat weet ik zelf, dus ga mezelf ook geen buitenproportionele doelen stellen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:44

Wees er trots op dat je gespierd bent, kijk niet te krek naar de BMI. Het is niet heilig.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:07

Ik vind BMI bullshit - als ik zo cru mag zijn.

Als ik m'n BMI bereken zit ik er nog 'onder' - maar ik mag me niet eens voorstellen hoe ik er zou uitzien moest ik erop zitten.

Ik heb vrij zware bovenarmen - 2 goeie zwembanden en een serieus vetpakje boven mijn kont achteraan..

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:32

Chiqa schreef:
Lous schreef:
Bij Sonja krijg je ook niet alles binnen (alle voedingsstoffen die je op een dag nodig hebt) en dat schijnt de negatieve kant te zijn. Bewegen hoort ook bij het afvallen en dat schijnen mensen al snel te vergeten. Bloos

Ik vergeet helemaal niets maar heb geen energie om te bewegen, en tóch val ik af Ja
Lous schreef:
Kwestie van doorzetten. Ik hield het eerst ook niet vol

Wat hielt je niet vol? Zomaar wat nattevingerwerk met wat zal ik nu weer eten voor vandaag maar ondertussen geen flauw idee hebben of je verstandig bezig bent? Heb je daar moeite mee gehad???

Ik heb misschien wel wat beters te doen dan hier heel de dag door hier te blijven hangen. School bijvoorbeeld...maar goed..
SB is voor mij kennelijk niet zo heilig als voor vele hier en nee bij mijn eigen gewone ouderwetse dieet komt niks van natte vingerwerk kijken. Heb een buurvrouw die zelf dieetiste is en een moeder die zelf ook vaak genoeg gelijnt heeft.
Maar als mensen perse willen weten hoe ik mij dieet heb gedaan en nog steeds doe dan mogen ze dat best weten. Dus hierbij. 's ochtends twee sneedjes brood met rookvlees, magere ham of philadelfia met peper en twee glazen melk. Lunch een boterham en een appel met een flesje water. Tussendoor rijstewafels, crackers,fruit en soms een lolli. s'avonds gewoon avondeten, sowieso kookt mijn moeder of ik niet vaak vet en dan gewoon maar 1 keer de normale portie opscheppen. Toetje slaan we over en als we een toetje eten is dat optimel yoghurt of een raket ijsje. Na het eten volgen dan 1 of twee bakjes koffie. Verspreid over de dag drink ik goed (water,cola light of andere dranken met weinig calorieen) Ja en af en toe heb ik een dagje dat ik ook iets slechts neem. Verder fitness ik twee keer in de week en rijdt 3-4 keer in de week paard.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:44

Chiqa schreef:
Eva_ schreef:
Is het ook niet zo, dat Sonja Bakker heeeeul veeeul light producten in haar boek heeft zitten? Light producten zijn echt niet goed voor je hoor....

Boek niet gelezen zeker? Knipoog

Nope, maar wel artikelen erover. Maarja is mss ook afgezaagd van mij natuurlijk... ik zeg dus ook: is het niet zo....
Ik ben toch nog steeds van mening dat gewoon gezond eten en veel beweging het beste is voor het lichaam van de mens.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:58

@Lous: niets ten nadelen van je moeder natuurlijk. Maar als zij zoals je schrijft 'al zovaak gelijnd heeft' dan doet ze toch duidelijk iets niet goed.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:00

Maanling schreef:
@Lous: niets ten nadelen van je moeder natuurlijk. Maar als zij zoals je schrijft 'al zovaak gelijnd heeft' dan doet ze toch duidelijk iets niet goed.

Mijn moeder was ook afgevallen. Maar door persoonlijke omstandigheden weer aangekomen dus vandaar.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:00

aha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:15

Eva, het klopt dat SB dingen aanschrijft als Optimel en halvajam, oftewel producten waar aspartaam in zit, wat niet goed voor je is inderdaad.

Ben het met je eens hoor, gezond eten en bewegen is de key. Beetje jammer daarom dat SB bewegen niet echt aanschrijft in haar boeken maar er slechts 2 pagina's aan wijdt en dan zegt dat je 'best een extra appeltje' mag als je veel sport. Met mijn sporten (zo'n 5 uur in de week fanatiek, plus het feit dat ik tegenwoordig mijn auto laat staan en overal heen fiets) hou ik het gewoon niet vol daarop, ik moet dan gewoon die appel en nog 2 boterhammen extra eten (en dan val ik nog af). Dus qua beweging schiet SB behoorlijk wat tekort (daarbij word je als je alleen minder eet en daarbij nauwelijk beweegt een soort Barbapappa, omdat je vel los gaat zitten en niet strakker wordt wat je dus wel hebt met sporten).

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:17

Ffortuna schreef:
Eva, het klopt dat SB dingen aanschrijft als Optimel en halvajam, oftewel producten waar aspartaam in zit, wat niet goed voor je is inderdaad.

Ben het met je eens hoor, gezond eten en bewegen is de key. Beetje jammer daarom dat SB bewegen niet echt aanschrijft in haar boeken maar er slechts 2 pagina's aan wijdt en dan zegt dat je 'best een extra appeltje' mag als je veel sport. Met mijn sporten (zo'n 5 uur in de week fanatiek, plus het feit dat ik tegenwoordig mijn auto laat staan en overal heen fiets) hou ik het gewoon niet vol daarop, ik moet dan gewoon die appel en nog 2 boterhammen extra eten (en dan val ik nog af). Dus qua beweging schiet SB behoorlijk wat tekort (daarbij word je als je alleen minder eet en daarbij nauwelijk beweegt een soort Barbapappa, omdat je vel los gaat zitten en niet strakker wordt wat je dus wel hebt met sporten).

En daarbij sla je meteen de spijker op zijn kop. Daarnaast is veel bewegen ook stukken beter voor je uithoudingsvermogen en je conditie.
Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:49

Jannepauli schreef:
Chiqa schreef:
Opmerking is volgens mij behoorlijk aangekomen er heerst hier een algehele doodheid ROFL

eh.. Chiqa... nu ook niets meer te zeggen na de opmerkingen over jouw leesvaardigheden? Clown

Sommige mensen moeten ook werken Knipoog

Maanling ik heb het boek "gezond genieten van Sonja" Zoals ik al zei daar staan af en toe schaaltjes met volle yoghurt in, maar dan mag je bv tussen de middag bijna niets.

@Lous; jij zegt dus dat SB eenzijdig eet, maar jou menu is pas eenzijdig.......Bij SB eet je geen dag hetzelfde.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:40

Volle yoghurt in Gezond Genieten? Nors opkijken welke bladzijde dan?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:32

Chiqa schreef:
@Lous; jij zegt dus dat SB eenzijdig eet, maar jou menu is pas eenzijdig.......Bij SB eet je geen dag hetzelfde.

Okee meid ik ga bewijzen dat SB niet helpt. De komende twee dagen ga ik SB doen en dan kijken hoeveel ik afval,of weer aankom natuurlijk Bloos
Daarnaast is mijn menu verre van veelzijdig. Eet elke avond iets anders, tussendoor andere tussendoortjes/fruit en elke dag ander beleg op mijn brood. Tong uitsteken

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:35

Lous schreef:
Chiqa schreef:

Okee meid ik ga bewijzen dat SB niet helpt. De komende twee dagen ga ik SB doen en dan kijken hoeveel ik afval,of weer aankom natuurlijk Bloos
Daarnaast is mijn menu verre van veelzijdig. Eet elke avond iets anders, tussendoor andere tussendoortjes/fruit en elke dag ander beleg op mijn brood. Tong uitsteken

2 dagen nog wel Nagelbijten / Gniffelen
Zal ik je eens wat vertellen,... van die 2 dagen kwam ik aan *LOL* En waarom? Omdat ik van SB veeeel meer moest eten dan dat ik voorheen zelf deed Knipoog
( de meeste vallen de eerste dagen niets af van SB Knipoog )

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:35

Daarnaast heb ik helemaal niet gezegd dat SB eenzijdig is, maar dat je niet van alle voedingsstoffen die je dagelijks nodig hebt genoeg binnenkrijgt.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:44

Ik ben met mijn eigen dieet al afgevallen..maarre dan stap ik af van sb-idee. Zonde als straks al die moeite voor niets is geweest en ik weer aan kom.... en daarnaast omdat je net zegt dat je meer moest eten van sb. Ik ga echt niet meer eten beetje zonde van mijn figuur en beetje zonde als ik meer ga eten als ik al vol zit.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:46

Lous schreef:
Ik ben met mijn eigen dieet al afgevallen..maarre dan stap ik af van sb-idee. Zonde als straks al die moeite voor niets is geweest en ik weer aan kom.... en daarnaast omdat je net zegt dat je meer moest eten van sb. Ik ga echt niet meer eten beetje zonde van mijn figuur en beetje zonde als ik meer ga eten als ik al vol zit.

Nagelbijten / Gniffelen En je zegt nog dat wij te weinig binnen krijgen Verward
Echt waar,.. ik snap er wer-ke-lijk waar geen bal meer van Clown

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:47

Heb het over de nodige voedingsstoffen per dag, niet over de hoeveelheid eten.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:48

Ik snap het in beide opzichten niet meer,... maar ach je hebt voor en tegenstanders. Jij bent duidelijk tegen. Dus meid, doe je ding, ik doe het mijne! Knipoog

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:52

Precies. Ik werd van de SB-methode stinkchaggerijnig kennelijk kreeg ik ergens niet genoeg van binnen. Met wat ik nu doe zit ik beter in mijn vel. Ik ben een persoon die altijd vrolijk overkomt naar de buitenwereld en krijg nu vaak de opmerking dat ik straal.

Heb van meerdere kanten gehoort dat je met Sonja niet binnen krijgt wat je dagelijks binnen hoort te krijgen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:55

Ja dat punt is inmiddels wel duidelijk,... maar aan ''horen-van'' heb je niks aan Knipoog
Duidelijke aanwijzingen van onder andere een onderzoek, daar heb ik wat aan Knipoog
Ik blijf erbij dat ik niks tekort kom Ik at voorheen nooit/zelden groenten, fruit en brood. Nu wel heel anders dus.

Ik ben juist veel energieker en stralender geworden door SB Ja

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:59

Cyntje schreef:
Ja dat punt is inmiddels wel duidelijk,... maar aan ''horen-van'' heb je niks aan Knipoog
Duidelijke aanwijzingen van onder andere een onderzoek, daar heb ik wat aan Knipoog
Ik blijf erbij dat ik niks tekort kom Ik at voorheen nooit/zelden groenten, fruit en brood. Nu wel heel anders dus.

Ik ben juist veel energieker en stralender geworden door SB Ja

Kijk daar heb je het al, je at niet gevarieerd. Ik deed dat wel al (zonder dieet) maar snaaide teveel en kwam aan. Ik eet nu meer fruit dan voorheen, snaai niet meer en eet minder. fruit, groenten en brood is niet typisch SB dat moet je altijd eten.
Maar duidelijk onderzoeken naar SB heb ik ook nog nooit gezien, Sb is eigenlijk ook alleen maar van horen zeggen en ervaringen Knipoog

Maar even iets anders. Las dat je heel veel wilt afvallen, sport je er ook bij? Bloos