ADD??

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ADD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:43

Hallo allemaal, sorry dat ik hier zo kom binnenvallen!,

Ik heb al een tijdje het idee dat er iets aan de hand is met mij aangezien het op school allemaal niet goed gaat, ik een heel slecht concentratievermogen heb(zowel met proefwerken, met huiswerk als met gewone les) etc.

Nou heeft mijn broertje het syndroom van Asperger, en mijn vader misschien ook, maar nou zit ons mam bv. wel eens te grappen van ja die 2 mannen hebben gewoon asperger en jij hebt iets van pdd-nos of ADD ofzo (gewoon voor de grap).

Maar nou ging ik gisteravond gewoon eens wat lezen, en ik ben eigenlijk toch wel een beetje geschrokken aangezien ik een heleboel 'symptonen' die op internet staan over ADD heel erg herken in mezelf.

BV in dit stukje:

Citaat:
ADD-kinderen worden niet snel opgemerkt omdat ze geen druk (hyper actief) gedrag vertonen. ADD kinderen vertonen in tegenstelling tot ADHD kinderen juist eerder passief gedrag. (Zijn rustig en dromerig) De struikelblokken bij kinderen met ADD wijken zichtbaar af van kinderen met ADHD. Een veel gehoorde opmerking van leerkrachten die een kind met ADD in de klas hebben is “Het zit er wel in maar het komt er niet uit”. Dit is in de meeste gevallen ook waar.

Veel ADDers kunnen zich zonder enige vorm van afleiding niet concentreren op één onderwerp. Dit is onmacht. Het is geen kwestie van wel of niet willen, ADD-kinderen zijn eenvoudigweg minder in staat de vereiste motivatie op te brengen wanneer ze iets doen waar hun interesse niet naar uit gaat. Verveling slaat snel toe, net als interesse in het werk. De hersenen gaan bewust op zoek gaan naar iets dat leuker, spannender of interessanter is.

Met name ADD meisjes lijken meer naar de achtergrond te verdwijnen. Ze zijn verlegen en afwezig. ADD kinderen hebben vaak weinig vrienden, zijn erg gevoellig, trekken zich vaak terug op hun slaapkamer en zijn bijzonder chaotisch. Zij kunnen er slecht tegen wanneer hen een of ander onrecht wordt aangedaan. Vaak voelen deze kinderen zich regelmatig eenzaam en onbegrepen.

Daarvan herken ik gewoon zo ongeveer alles in mijzelf(Behalve dat van 'weinig vrienden', ik heb best wel wat vrienden en kan met de meeste mensen goed opschietenJ). En een vriendin van mij die wel bijna alles van mij weet had ook het idee dat ik dit best wel eens zou kunnen hebben..

Nou wou ik jullie vragen:
Zijn er hier mensen met ADD of mensen die er mee te maken hebben? Zou ik dit ook kunnen hebben of stel ik me gewoon maar aan? Als jullie denken dat ik het zou kunnen hebben hoe kan ik daar dan het beste over gaan praten aangezien bijna niemand weet dat ik écht concentratieproblemen etc heb en ik dit ook eigenlijk heel moeilijk durft te vertellen, zeker aan mijn ouders, ik zou het liefst eerst naar mijn mentor gaan.

Alvast bedankt,

Groetjes, Desiree

Bij deze lijst trouwens heb ik ook even de dingen dikgedrukt gemaakt die ik in mezelf herken:
Citaat:
De Kenmerken van ADD
- Emotionele wisselingen
- Chaotisch / Vergeetachtig
- Trekt zich graag terug
- Kan ergens volledig in opgaan
- Grote passie bij interesse
- Een groot voostellingsvermogen
- Gevoelig / Emotioneel / Betrokken

- Een groot creatief talent
- Assertief maar onzeker over zich zelf
- Heeft Humor
- Blijft op de achtergrond
- Laat alles wachten tot het laatste moment
- Altijd ver vooruit aan het denken

- Staren / Kijkt voor zich uit / Lijkt Afwezig
- Probleem oplossend
- Snel afgeleid / TV of radio staat altijd aan
- Concentratieproblemen
- Heeft moeite met het opbrengen van motivatie
- Te veel gedachten
- Perfectionistisch
- Zit vaak te dagdromen

- Slecht in staat aanwijzingen op te volgen
- Voelt zich regelmatig overspoelt
- Moeilijkheden bij het afwerken van details
- Problemen bij het luisteren / stilzitten
- Gaat opruim klusjes uit de weg

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:20

Toch is juist de kenmerk chaotisch/vergeetachtig 1 van dé kenmerken. Maar je hoeft niet aan alles te voldoen, ik voldoe ook niet aan alle kenmerken maar ik heb wel ADD. Ik zou je adviseren om naar een psycholoog te gaan en je er op laten testen. Dan weet je zeker of je het wel/niet heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:48

OKe dankjewel Lachen.
Ja ik weet niet helemaal precies wat er met 'chaotisch' bedoeld wordt. Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:35

Ik heb een gekeken en heb het wel een beetje dat ik vergeetachtig ben soms enzo(dan wil ik een heleboel dingen tegelijk doen en dan vergeet ik gewoon vanalles bv.)

Uit de tests die ik trouwens op internet heb gedaan komt allemaal uit dat de kans zeer groot is dat ik ADD heb.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 19:29

http://www.levente.nl/hebikadd.htm Heb je deze test gedaan?

Anders toch eens een gesprekje aanknopen met de huisarts ofzo...

Chaotisch is dat je met 30 dingen tegelijk bezig bent...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:40

Oke bedankt Ja, dat doe ik maar al te vaak Nagelbijten / Gniffelen.

Die test heb ik nu even gedaan gedaan, daar kwam uit dat ik 76 v/d 110 dingen met 'ja' had beantwoord.

Bedankt!

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:56

Ik heb de test ook gedaan en kwam op 64 van de 110 als ja en een stuk of 20 twijfel, dit was waar ik wel naar ja neigde maar het niet voor alles geld.
Wat is ong. normaal?

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 21:46

Wat normaal is weet ik niet.
Ik weet dat ik geloof ik op 97 uitkwam....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:49

Ik denk dat je met 64 geen AD(H)D hebt... Iedereen vergeet wel eens wat, is wel eens chaotisch, etc. Het wordt AD(H)D als je heel veel van deze dingen constant hebt.

Maar ik ben geen psych natuurlijk...

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:18

Ik zou er niets meer mee doen, het zwakt namelijk af naar mate je ouder word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:43

Dat is helaas niet altijd zo Avanti

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:41

Ik heb afgelopen week een soort van Ritalin geslikt 1 dag. Dag 2 moeten stoppen had teveel bijwerkingen niet normaal meer. Nu maandag weer terug om te kijken wat nu. Wil iig niet als een zombie door het leven gaan dan nog liever zo als ik nu ben. Heb ik tenminste nog emoties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:28

Ik ben net naar ons mam toegeweest, had een brief geschreven, vond het heel moeilijk maar ze vond het heel knap dat ik naar d'r toe was gekomen en vanavond laat ze mijn brief aan papa lezen en maandag gaat ze er meteen achteraan dus ze wil proberen te zorgen dat ik getest word.

AlwieneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:10

@ Horse_ een soort Ritalin? Bedoel je gewoon methylfenidaat of een ander middel?
Had je op dag 1 zulke bijwerkingen? Wat voor bijwerkingen dan?

@ Desiree_1993, wat goed van je dat je het gedaan hebt! Fijn dat er nu wat gaat gebeuren, hopelijk kan je snel terecht zodat je meer duidelijkheid krijgt Lachen Overigens liggen AD(H)D en autisme vaak heel dicht op elkaar. Heb zelf Asperger + ADHD en ik weet echt niet altijd van welke kant bepaalde symptomen nou komen hoor! Gezien het in je familie voorkomt is de kans dus best groot dat je inderdaad een vorm van autisme of aanverwant hebt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:14

Bedankt Lachen. Ja mijn broertje heeft dan asperger en mijn vader misschien ook en mijn opa misschien ook en mijn nichtje(van de zus van mijn vader) die heeft gewoon klassiek autisme dus het zit echt in de familie Nagelbijten / Gniffelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:52

Ik ben er sinds een paar maand achter dat ik ADD heb, nadat ik weer getest ben.
Wil het hele topic nog even doorlezen, maar ben nu te moe om mezelf daartoe te zetten (de wekker ging vanochtend al om half 6 Clown omdat we op concours moesten). Overigens ben ik nu wel 'blij' dat ik de diagnose heb en dat er een verklaring is voor dingen die in het verleden gebeurd zijn en waar ik nooit een antwoord op had. Ik dacht dat ik 'gewoon anders' was. Hyper! Nu weet ik waarom en vreemdgenoeg geeft dat ook wel een stukje rust. Het is lastig, maar er is wel mee te leven! Ja

mts83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:58

mijn man heeft ook adhd
dit is pas gebleken na een heleboel tests alleen bij hem uitte het zich op een best wel gevaarlijke manier.
als hij wat gedronken had dan werd hij erg agressief zodanig dat hij me heeft bedreigd met een mes toen ik 7 maanden zwanger was.als hij niet gedronken had kon hij heel moeilijk met bepaalde situaties omgaan.
gelukkig heeft hij nu medicijnen en drinkt hij geen druppel meer.
nu na een jaar gaat het nog steeds super het jammere van zijn (aanvallen) was dat hij er later niks meer van wist.
maar het blijkt dus dat adhd er in veel soorten en maten zijn dus de zogenaamde kenmerken zijn niet voor iedereen het zelfde .
ben blij dat we er in elk geval achter zijn wat het was en dat er wat aan gedaan kon worden.

AlwieneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:05

Twannie, fijn dat het bij jullie geholpen heeft om er achter te komen wat er aan de hand was. Welke medicijnen heeft je man? Ik begreep nl uit mijn bijsluiten (methylfenidaat) dat je daarmee uit moet kijken juist bij agressie in het verleden? Of haal ik nou dingen door de war Nagelbijten / Gniffelen

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:11

laulau85 schreef:
http://www.levente.nl/hebikadd.htm Heb je deze test gedaan?

Anders toch eens een gesprekje aanknopen met de huisarts ofzo...

Chaotisch is dat je met 30 dingen tegelijk bezig bent...

Heb 't topic globaal doorgelezen en moet zeggen dat ik heel veel dingen herken in mezelf Bloos
Heb die test gedaan, heb 83 v/d 110 met ja beantwoord en een aantal met twijfel.

AlwieneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:47

Voor de gein nog maar eens gemaakt:
84 van de 110 vragen heb je met 'ja' beantwoord.
Een paar harde nee's en nog redelijk wat twijfel Ja

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:52

Ik vind die test weinig zeggend.

mts83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:27

mijn man heeft nu medicijnen op proef omdat juist in geval met zijn agressie wij op moeten passen maar hij mag nu proberen om af te bouwen omdat hij er zelf niet beter van wordt hij voelt zich erg down en futloos.
en van onze arts mag dit ook dus we hopen dat hij binnenkort van de medicijnen af mag en dat het zonder de alcohol zo ook goed zal gaan .
duimen dus maar heb er alle vertrouwen in want volgens de arts lag een hele hoop aan de alcohol want daardoor kwam zijn agressie naar buiten de buien die hij had buiten de alcohol om die vielen heel erg mee en daar valt heel goed mee te leven.
ik persoonlijk hou ook niet van al die medicijnen(weet zo de naam niet zal ik na moeten kijken)
hopelijk is snel al die troep weg.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:33

Alwiene schreef:
@ Horse_ een soort Ritalin? Bedoel je gewoon methylfenidaat of een ander middel?
Had je op dag 1 zulke bijwerkingen? Wat voor bijwerkingen dan?

Ja Ritalin maar dan merkloos. Ritalin mocht ik niet omdat daar gluten in zitten.
Kon niet meer eten (keel dicht), was helemaal stoned een soort, kon niet meer huilen of lachen, duizelig, ging niet helemaal lekker met autorijden, kon mijn ogen niet meer dicht doen in bed dan deden ze pijn. Vond het een nare ervaring.

AlwieneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:06

Klinkt als een heftige versie van de normale bijverschijnselen. Kreeg je 10mg per keer? Ik was de eerste dag ook wat stoned, was de tweede dag verdwenen toen was mijn lijf al gewend. Ja
Wellicht is de medicatie wel juist, maar heeft jouw lijf een rustiger opbouw nodig, beginnen met 2,5mg dan 5 etc.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:32

Ik he ook ADD en PDD-NOS. Van ADD wist ik het eerder..ik kan me er zelf ook beter in vinden..behalve inlevingsvermogen voldoe ik verder aan de lijst. En gebrek aan inlevingsvermogen is dan ookw eer typisch iets van autisme. Ik had eerst ritalin..maanden gepreert maar de bijwerkingen bleven toch te erg. Erg trillen, hartkloppingen..soms tinteling in mn neus, maar het ergste was dat mijn eetlust verdween en dat bleef eigelijk ok zo. Toen ben ik overgestapt nar Dexamfetamine. Daarbij had ik alleen ok minder zin in eten amar dat trok wel na een hele tijd bij.

Ik ben nu al heel lang gestopt met medicatie maar als ik weer zou gaan werken (heb al heel lang geen werk) dan zou ik er denkik wel mee beginnen tot alles zo goed verloopt als ik wil.

Het heeft mij geholpen met darbij een soort training hoe je omgaat met problemen die je ehbt als je ADD hebt alles beter te begrijpe..meer dingen op een rijtje te krijgen en er beter mee om te gaan.

Sommige mensen hebben het ook maar heben er geen last van. dat had ik wel heel erg. Ik probeer mijn even zo stabiel mogelijk te houden en dan gaat het redelijk tot goed. Je kunt ermee leren omgaan.