hoog sensitief (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annemarie

Re: hoog sensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:51

Cyntje schreef:
Ik kan me ook onwijs irriteren in bijvoorbeeld de V&D,... way to druk Nagelbijten / Gniffelen

Ja Zet mij op zaterdag niet in de V&D, ik ren er zo weer uit Nagelbijten / Gniffelen
H&M met die grote rijen voor de paskamers hetzelfde..
Ook kan de muziek in bepaalde winkels er voor zorgen dat ik er zo weer uitloop omdat ik er zo afgeleid door raak dat ik helemaal geen kleren meer kan zoeken zonder heeeel chagerijnig te worden Nagelbijten / Gniffelen

Accepteren dat ik geestelijk toch iets anders in elkaar zit dan anderen heb ik al lang gedaan (al kom ik hier wel dingen tegen die ik daar nog niet onder schaarde, die er blijkbaar 'bijhoren', daar maar eens aan werken), er mee om gaan is toch lastig Ja

Komend jaar ga ik studeren, en dan moet ik stoppen met rijden op de manege waar ik nu rijd. Mijn instructrice vroeg me waarom ik dan niet op zaterdag kwam rijden, maar ik kan gewoon absoluut niet tegen die drukte en gekibbel enzo Scheve mond
1x per jaar op de wedstrijddag vind ik het wel oke, dat plan ik in en dan is er niets in de hand, maar iedere zaterdag.. dat wordt wel erg vermoeiend.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:52

Nog een reden waarom ik ook niet bij ons op zaterdag wil werken

Dat trek ik echt totaal niet Nagelbijten / Gniffelen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:53

haha heel herkenbaar, van die kledingzaken als de Coolcat waar je de muziek buiten al hoort ga ik echt niets passen, dan ben ik echt weg, op zaterdag ga ik zowiezo liever niet de stad in, veels te druk

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:54

Ik hou sowieso niet zo van de stad. Al helemaal niet op zaterdag, of op een andere vrije dag, veelste veel mensen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 20:58

ik was laatst in een drukke supermarkt, boodschappen halen (echt mijn hobby (NOT))
overal lawaai, en gedoe, en mensen en karren die bijna tegen je opknallen,
op het laatst bij de kassa had ik het haast niet meer, ik ging dus over in 'afwezig zijn' dat gaat vanzelf, dan hoor ik alles wel net zo hard, maar ben er niet meer echt bij zegmaar.
uiteindelijk, klaar, winkel uit, ik zeg tegen mn vriend, mén wat een herrie, wat een gekkenhuis, hoe kunnen die meiden (kassa) daar werken!!
ik zou er helemaal gék worden!
hij zo huh? je kan je toch wel afsluiten voor de geluiden, en gewoon je boodschappen doen, je hebt toch niks met die mensen te maken?
ehm, het zal wel.

ik weet inmiddels wel uit ervaring dat ik mezelf in balans houd door na of voor een druk of emotioneel heftig iets, lekker naar de pony te gaan, ben echt blij dat ik een vz pony heb om heen te kunnen gaan Ja

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:59

De Drie Dwaze Dagen bij de Bijenkorf vermeed ik ook zoveel mogelijk toen ik nog in Utrecht woonde. En nadat ik 7 maanden in Australië had doorgebracht (wat een rust daar, zelfs in de steden) trok ik de Oudegracht op zaterdag ook niet meer met al die drukte.

De Ikea is ook het leukst op maandag- of dinsdagavond. Haha!

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:01

Marigold schreef:
ik was laatst in een drukke supermarkt, boodschappen halen (echt mijn hobby (NOT))
overal lawaai, en gedoe, en mensen en karren die bijna tegen je opknallen,
op het laatst bij de kassa had ik het haast niet meer, ik ging dus over in 'afwezig zijn' dat gaat vanzelf, dan hoor ik alles wel net zo hard, maar ben er niet meer echt bij zegmaar.
uiteindelijk, klaar, winkel uit, ik zeg tegen mn vriend, mén wat een herrie, wat een gekkenhuis, hoe kunnen die meiden (kassa) daar werken!!
ik zou er helemaal gék worden!

Ik wou dat ik dit kon.
Onlangs nog bijna ruzie gehad met mensen die het hele gangpad blokkeerden met hun karretjes en kinderen Bloos

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:02

haha de dwaze dagen, een keer om 8 uur op de stoep gestaan met 2 vriendinnen in Amsterdam, OMG! toen die deuren opengingen, die mensen werden knettergek, rennen, gillen, elkaar omduwen , spullen uit je handen trekken, nee dat doe ik nooit meer!

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:03

Ow, ik hou bijvoorbeeld ook helemaal niet van drukke bussen. Allemaal op elkaar geperst, kan er echt niet tegen.. Krijg na een tijdje vanzelf hoofdpijn, laatst werd ik er zelfs helemaal misselijk van. Maar toen kon ik antuurlijk ook gewoon ziek zijn geweest Clown

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:03

Karin schreef:
De Ikea is ook het leukst op maandag- of dinsdagavond. Haha!

Ik ging eens naar Ikea op een dag tijdens de solden Gestoord
Echt nooit meer.
We zijn de parking rondgereden, maar nergens een plekje te vinden en om terug de parking af te rijden was het een half uur aanschuiven.
Nadat je de parking af was, was het nog eens een half uur aanschuiven tot je op de snelweg was Ziek
Ik was toen uren kwijt en we waren zelfs niet in de winkel geweest.
Toen had ik het wel heel erg moeilijk Nors opkijken
Ik was echt heel hyper toen.
Laatst bijgewerkt door Jakary op 21-02-08 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:04

Ik vind de stad wel leuk Ja
Bij ons in Almelo ben ik zo gewend dat ik er ook op zaterdag wel gewoon kan komen zonder geirriteerd te raken.
Maar naar grotere steden om echt eens een dagje te winkelen... doe mij dan maar een dag dat ik vrij ben vanwege rapportvergaderingen ofzo. In ieder geval op een dag dat de grootste helft van naar school gaand en werkend Nederland er niet kan zijn.

Wat betreft het OV:
In een trein vol met oude mensen voel ik me wel goed, of ik nu met twee anderen in een coupe zit of dat ik moet staan. In een coupe met opgeschoten jongeren kan ik, hoe weinig het er ook zijn, niet ontspannen. Maar dit ligt (in ieder geval deels) aan mijn gebrek aan zelfvertrouwen.

Over gaan op 'afwezig zijn' doe ik heel snel. Als ik in de pauze in de kantine zit en ik voer geen gesprek staar ik voor me uit en ga op afwezig. Ik hoor alles nog wel en kan alles na vertellen, maar wel van een afstand zeg maar. Ik zie dan ook meerdere keren per dag een hand voor m'n ogen zwaaien omdat ik weer eens afwezig ben.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:06

Annemarie schreef:
Over gaan op 'afwezig zijn' doe ik heel snel. Als ik in de pauze in de kantine zit en ik voer geen gesprek staar ik voor me uit en ga op afwezig. Ik hoor alles nog wel en kan alles na vertellen, maar wel van een afstand zeg maar. Ik zie dan ook meerdere keren per dag een hand voor m'n ogen zwaaien omdat ik weer eens afwezig ben.

Da's wel handig als je dit kan, mij lukt het soms wel, maar echt niet vaak.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:07

Mijn vriend zegt vaak dat vermoeid zijn bij mij gelijk is aan vermoeiend zijn Lachen
Als ik weer eens dagen slecht slaap, dan wordt ik gewoon helemaal hyperactief net doordat ik zo moe ben.
Als ze dan een berg werk voor m'n neus zetten, dan vlieg ik erdoor als een gek.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:09

Annemarie schreef:
IOver gaan op 'afwezig zijn' doe ik heel snel. Als ik in de pauze in de kantine zit en ik voer geen gesprek staar ik voor me uit en ga op afwezig. Ik hoor alles nog wel en kan alles na vertellen, maar wel van een afstand zeg maar. Ik zie dan ook meerdere keren per dag een hand voor m'n ogen zwaaien omdat ik weer eens afwezig ben.

Dat is een eigenschap die ik (gelukkig) ook heb: mezelf op 'uit' zetten. Kon ik als klein meisje al. Vaak gaat dat zelfs onbewust. Scheelt een hoop negatieve energie. Hoewel mensen je al snel als niet sociaal of arrogant bestempelen. Maakte ik me vroeger druk om, nu niet meer.

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:10

Jakary schreef:
Da's wel handig als je dit kan, mij lukt het soms wel, maar echt niet vaak.

Opzich wel, maar doordat het zo snel gaat, lijk ik vaak geoninteresseerd, wat natuurlijk niet de bedoeling is Scheve mond

Als ik moe ben, is er ook niets meer met mij aan te vangen
Ik wordt dan juist heel vervelend en je kan me het beste alleen laten.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:11

Wauw, ben gisteren wezen shoppen, woensdagmiddag, wát een zaligheid Haha! Rústig, rústig! Heerlijk! Allereerste keer ook dat ik echt met veel thuiskwam, omdat ik gewoon de pashokjes indurfde haha, er waren nl. geen gillende kinderen omheen aan het rennen, geen meiden die 'AAAAAAH DIT STAAT ME ÉCHT NIET! KIJK EENS HOE DIK IK HIERIN LIJK!!' aan het gillen waren.. Gewoon een paar oude vrouwtjes af en toe, echt super!
Aanrader voor alle hsp-ers, hihi Knipoog

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:14

Op afwezig kunnen zetten is trouwens vaak dissociatie. Dat je het idee hebt boven jezelf te zweven, alles wel kan zien, maar van bovenaf, alsof je uit je lichaam bent, zeg maar. Ongeveer een jaar geleden ben ik erachtergekomen dat ik dat voortdurend deed, heb nu een goede vriendin die weet hoe ze me weer 'terug' moet krijgen, want op een gegeven moment was ik aan een stuk door aan het dissocieren, en volgens mij is dat minder goed voor je dan het lijkt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:17

Karin schreef:
Jakary schreef:
Kan het zijn dat het tussen een hoog sensitief mens en een hoog sensitief paard dan soms ook botst?

Grappig, ik had jouw reactie nog niet eens gezien toen ik mijn laatste bericht postte.

Mijn paard en ik konden de eerste vier (!) jaar niet echt met elkaar door één deur. Gelukkig was hij toen het paard van mijn zusje en reed ik alleen als het echt nodig was. Vooral het begrip 'geduld' kwam niet in onze woordenboeken voor en dat botste heel erg. Gelukkig heb ik hem na vier jaar eerst een tijd met mijn zusje gedeeld, veel geleerd, ook aan en van elkaar, en nu hij sinds een paar jaar van mij is lijkt het erop dat we elkaar een stuk beter begrijpen. Maar destijds had ik hem iig nooit als eigen paard uitgezocht.

Mij trokken op een handelsstal dan juist altijd die gevoelige typjes.
Kreeg die meestal ook toegeschoven. Lachen
Die een ander te rillerig vond of te gevoelig in de mond of dat soort diertjes.
Zodoende viel ik dan ook weer voor Kawa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:20

Myukii schreef:
Op afwezig kunnen zetten is trouwens vaak dissociatie. Dat je het idee hebt boven jezelf te zweven, alles wel kan zien, maar van bovenaf, alsof je uit je lichaam bent, zeg maar. Ongeveer een jaar geleden ben ik erachtergekomen dat ik dat voortdurend deed, heb nu een goede vriendin die weet hoe ze me weer 'terug' moet krijgen, want op een gegeven moment was ik aan een stuk door aan het dissocieren, en volgens mij is dat minder goed voor je dan het lijkt..

Zoals jij dat beschrijft herken ik dat wel...
En het gebeurd me idd ook wel eens als ik dat niet wil.
Dan vallen mijn ogen op staren (zo noem ik dat dan) en dan moet ik "vechten" om eruit te blijven.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:25

Ja, heel sterk dagdromen, zeg maar.. Is een zelfbeschermings-iets van jezelf, en af en toe kan het heel lekker zijn om je te kunnen afsluiten, maar in principe is het dus iets negatiefs, omdat je hersenen vinden dat je zo ver weg mogelijk moet gaan, en je dus inderdaad denkt dat je in een 'gevaarlijke' situatie bent. Kinderen die bijvoorbeeld heel erg (lichamelijk, seksueel) mishandeld worden doen dat ook, anders gaan ze er helemaal aan onderdoor. Knappe techniek, dus eigenlijk, maar drukke ruimtes of harde geluiden zijn over het algemeen niet gevaarlijk, dus eigenlijk is het onzin om je ervoor af te sluiten. Waar je zelf natuurlijk niks aan kan doen, maar kortsluitinkje ergens in je hoofd, ofzo?

Althans, zo heb ik het 'geleerd' hoor, haha!

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:28

Ik heb eens even gegoogled. Het klinkt inderdaad wel als dissociatie. Alleen wordt dat altijd aangegeven als iets wat voorkomt bij mensen met een trauma of die in grote stress zitten. Waar ik dus niet echt aan voldoe Nagelbijten / Gniffelen
Jij kan goed 'er uit gehaald' worden zei je? Zijn daar trucjes voor.. of hoe zit dat?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 21:32

wat fijn om te lezen dat meer mensen dat hebben, dat afsluiten!
ik vind het echt niet altijd handig hoor!
het komt regelmatig voor dat ik ineens weer in die 'sfeer' zit, en op momenten dat het echt niet uitkomt, heel vervelend!
ik weet nog niet goed hoe ik dat dan echt actief kan doorbreken.

op momenten dat ik het wil kan ik het afsluiten wel zelf (bewust) opwekken.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:35

Annemarie schreef:
Ik heb eens even gegoogled. Het klinkt inderdaad wel als dissociatie. Alleen wordt dat altijd aangegeven als iets wat voorkomt bij mensen met een trauma of die in grote stress zitten. Waar ik dus niet echt aan voldoe Nagelbijten / Gniffelen
Jij kan goed 'er uit gehaald' worden zei je? Zijn daar trucjes voor.. of hoe zit dat?

Nee, geen trucjes, haha, gewoon een lieve vriendin die precies weet hoe ze míj eruit kan halen Lachen Ik denk niet dat het bij iedereen zo werkt..
Ze heeft echt heel veel geprobeerd, zwaaien voor m'n ogen, hard mijn naam roepen, me aantikken, maar dat merk ik allemaal niet. Ik vind het een beetje stom om te zeggen hoe ze het wel doet, klinkt zo zweverig, maar als je het wil weten pb ik het wel even Bloos

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 21:38

ik begrijp dat jij (myukii) dan heel ver weg bent,
dat zelfs je naam roepen geen reactie geeft,
zo heb ik het niet, als je me zou roepen ben ik er wel, maar het haalt me niet uit die sfeer weg.
heel even misschien, en dan zit ik er weer.
idd wat runinkawa schreef, ogen gaan op staren.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 21:44

Myukii schreef:
Ja, heel sterk dagdromen, zeg maar.. Is een zelfbeschermings-iets van jezelf, en af en toe kan het heel lekker zijn om je te kunnen afsluiten, maar in principe is het dus iets negatiefs, omdat je hersenen vinden dat je zo ver weg mogelijk moet gaan, en je dus inderdaad denkt dat je in een 'gevaarlijke' situatie bent. Kinderen die bijvoorbeeld heel erg (lichamelijk, seksueel) mishandeld worden doen dat ook, anders gaan ze er helemaal aan onderdoor. Knappe techniek, dus eigenlijk, maar drukke ruimtes of harde geluiden zijn over het algemeen niet gevaarlijk, dus eigenlijk is het onzin om je ervoor af te sluiten. Waar je zelf natuurlijk niks aan kan doen, maar kortsluitinkje ergens in je hoofd, ofzo?

Ik heb dit ook. Kan echt heel ver weg zijn, dan merk ik eigenlijk helemaal niks meer.
Nee. Dat zeg ik fout, ik reageer nergens meer op, maar ik weet wel wat er om me heen gebeurt. Ik hoor alles nog gewoon, maar het is ver weg en ik ben er niet "echt bij".