Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek1983

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:44

maar een serotonine tekort heeft toch met een depressie te maken? Dan ben je toch eerder depressief??? Ik wist niet dat dat ook te maken had met gegeneraliseerde angststoornis namelijk.... Die heb ik namelijk ook!

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:15

Dat zou ik niet weten, ben namelijk nooit depressief geweest.
Mijn psych heeft dat toen uitgelegd over het serotenine tekort en ook in de bijsluiter van mijn medicijnen staat het uitgelegd

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:22

heb ff gegoogled --->

Serotonine in de hersenen
De hoeveelheid serotonine in de hersenen heeft grote invloed op vele hersenactiviteiten zoals: stemmingen, slaap, seksueel gedrag, pijntransmissie en eetgedrag. Ons denken, voelen en onze gedragingen zijn dus sterk afhankelijk van de hoeveelheid serotonine. Voldoende serotonine in de hersenen brengt rust, relaxatie en milde euforie. Een tekort aan serotonine, het "laag serotonine syndroom", kan leiden tot tegengestelde gevoelens zoals depressiviteit, angst, onrust en verminderde controle over onze dierlijke impulsen. Dit syndroom komt in de westerse wereld in sterk toenemende mate voor.

Weer wat wijzer geworden.....

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:46

Ik kom ook even langs in het topic. Las hier ook stukjes over depressiviteit, maar een depressie kan toch ook samen gaan met overspannen zijn?
Ik herken de verhalen ook heel erg. Ik slaap het liefst de hele dag. Ga vaak om 21.00 naar bed en sta dan om 8.00 weer op. Vervolgens ga ik in de bus naar school, slapen en uiteraard de terugweg weer. Slaap dus meer dan 12 uur per dag en dan nog ben ik moe. Ben ook heel emotioneel, lig geregeld 's nacht in bed, te huilen en waarom? Ga me vergelijken met mensen in de derde wereld, die mensen hebben het zwaar en waarom voel ik me dan zo poedersuiker in deze mooie wereld, waar we alles hebben. Ik heb geen financiële problemen, heb 2 geweldige paardjes, heb veel vriendinnen en toch kan ik dit gevoel niet uitschakelen. Heb een zware studie en zit gewoon met mezelf in de knoop, onzeker, mezelf lelijk vinden. Bij elke lichte tegenslag, wil ik uit deze wereld stappen.
Ik ben er niet mee naar de huisarts of psycholoog gegaan, omdat ik denk dat ze dit gevoel toch niet kunnen uitschakelen.

Maar de gevoelens die jullie omschrijven heb ik dus ook heel sterk.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:31

Nee de gevoelens kunnen ze niet bij jou uitschakelen. Maar ze kunnen jou wel gaan helpen dit gevoel bij jezelf uit te gaan schakelen! Klinkt idd als depressieve gedachten, ik zou wel hulp gaan zoeken hiervoor....

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:46

Ik kom me ook maar weer melden.

Het gaat/ging erg lekker, maar ik heb van die vlagen. Dan gaat het goed, dag later kan het weer stuk minder zijn. Dit is best frustrerend en mensen begrijpen het niet. Ik ben vooral moe...echt moe..amper ene been voor andere kunnen krijgen. En duizelig/draaiierig..maar alles wisselt in hoe erg het is en dat maakt het weer lastig.

Mijn psych. kan ik niks mee, paniekaanvallen heb ik niet..wel angst..maar geen aanvallen. En ze zegt dat ik last heb van straatvrees..nou helemaal totaal niet!
Homeopaat zei zit in mn lymfen en zenuwen..ben zaterdag begonnen met de druppels.

Vandaag weer naar de huisarts geweest, moest nog voor vervolgafspraak en ik kom niet echt verder. Durf niet echt te solliciteren want als ik mindere dagen heb dan moet ik me zeker meteen ziekmelden.. Nou hij houdt vol van overspannenheid, folder etc. meegeekregen en wat daarin staat klopt.. Maar goed, moet zijn tijd hebben..ik heb niet zoveel geduld.

Ook begon hij over medicijnen, maar soms voel ik me dagen goed. Wel slaap ik nu minstens 10 uur per nacht, als ik minder slaap is alles minder. Voor de mensen hier die medicijnen gebruiken (antidepressiva zei hij), wat was voor jullie het punt die te gaan slikken? En hielp het?

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:16

Ik had vooral veel stress en dat kwam omdat ik heel veel piekerde.
Angst had ik in de tram, in winkels en op mijn werk.
Maar daardoor kreeg ik dan ook weer paniekaanvallen, vermijdingsgedrag en vluchtgedrag.

Bij was het punt dat ik al heel ver was gekomen met de therapie maar nog steeds mezelf niet was, overal over piekerde en dus niet meer normaal kon functioneren zoals slapen en eten. Ik maakte me heel erg zorgen overal om, vooral om mijn studie. Was veel misselijk en had veel maagpijn, ook heel veel huilen.

De meest kleine dingen zorgde al voor piekeren. Omdat ik voorheen 55kg woog en op het laatst nog maar 49,5kg was ik zeer zwak.
Ik was heel bang voor de AD, las de meest vreselijke verhalen over bijwerkingen. Toch dacht ik, ik wil dit zo niet meer langer ik ben mezelf niet meer en kan niks meer normaal doen.
Ik dacht ik kan het altijd proberen, want als ik bijvoorbeeld valium nam ging het super.
Nou ik heb amper tot geen bijwerkingen gehad en merkte al zeer snel resultaat. Ik had maar 10mg nodig en gebruik nu zelfs nog maar 5mg en ik ben weer helemaal mezelf.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:35

@haagsemeid: jeetje jij bent ook door een diep dal gegaan zeg...hoe kijk je erop terug?

Met mij gaat het de laatste dagen een stuk beter, ik woon voorlopig bij mijn moeder en dat geeft heel veel rust en voelt veilig.
Verder heb ik 8 april een intakegesprek voor een dagbehandeling of opname bij de Rembrandthof in Hilversum.

En ik ga mijn appartementje in Maarssen verkopen en op zoek naar iets leuks in Hilversum.

Ik heb zo'n negatieve energie op mijn appartementje in Maarssen, zit er nu weer en het is echt een comfortabel appartement maar het benauwd me. Ik word gek van de kerkklok die elke 15 minuten hetzelfde deuntje speelt en de muren komen op me af.

Tijd voor een nieuwe start dus...

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:41

Lijkt me goede zet om dan te verhuizen!

Angst heb ik ook veel, inderdaad in de bus..drukke, warme ruimtes en op plekken waar ik niet weg kan. Maar dit zijn niet echt aanvallen.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:11

laetitia schreef:
@haagsemeid: jeetje jij bent ook door een diep dal gegaan zeg...hoe kijk je erop terug?

En dan is dat nog maar even in het kort. Ze dachten namelijk eerst aan blindedarmontsteking. Af en toe zat ik te schudden van het rillen van angst. Zodra ik richting de winkelstraat liep dacht ik te moeten overgeven.
In de winkels rende ik zowat door de winkel.
In de tram kon ik niet eens langer dan 10 minuten zitten en dacht steeds dat ik moest overgeven.
Ik ging zowat als een zwangere vrouw door het leven. Continu ademshaling oefeningen om de misselijkheid weg te zuchten.
Ik durfde niet meer met mijn ogen open in de auto naast iemand te zitten op de snelweg.
Het heeft 2-3 maanden geduurd voordat ik bij een psych terecht kwam.
Eerst kwam mijn sterke perfectionisme naar boven en de slechte hechting met mijn vader.
Later kwam het piekeren en de gegeneraliseerde angststoornis pas.
Als ik op maandag naar stage moest sliep ik slecht. Kon amper eten, had onwijze maagpijnen en kreeg er brandend maagzuur bij.
Ook op stage had ik een rotjaar en kreeg zelfs in de laatste periode een onvoldoende. Ze toonde geen enkel begrip.

Ik kon niet meer uit bed komen en was erg gedemotiveerd. Het eerste halfjaar van school was ik er amper. Had continu huilbuien en soms had ik zoiets naja als ik niet meer wakker zou worden zou het me niks schelen.

Ik keek er naar terug als een bijna verloren jaar. Wat me er een beetje bovenop hielp was dat we in februari een huisje vonden en mijn vriend en ik dus veel hebben geklust en ik dus niet aan school dacht. Ik was zo blij met de medicijnen. Ik was weer in staat om te leven en alles weer normaal te vinden zoals met de tram reizen. Ik had weer aandacht voor mijn uiterlijk en hoefde geen rekening meer te houden met de rompslomp.
Het is erg raar om weer met de tram te gaan omdat je bijna niet kunt beseffen dat ik niet eens normaal met de tram kon gaan.
Nu ik samenwoon ben ik er nog meer bovenop gekomen, heb een super stagejaar achter de rug en studeer nu af.

Inderdaad een slimme zet om te verhuizen. Ik zie het aan mezelf. Een nieuwe start is het halve werk, succes!!

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:17

ik vind het knap hoor dat je wilt verhuizen! Ik zou er echt de puf niet voor hebben! Ik mag dat trouwens ook niet, want ik mag geen drastische veranderingen in mijn leven aanbrengen...

Ik ga morgen meedraaien op de voorbehandelingsgroep en heb dan ook het evaluatiegesprek van mijn intake. dan hoor ik ook hoe lang het allemaal gaat duren!

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:31

laetitia, nog ff een vraagje:

Maar mag jij voor jouw behandeling wel bij je moeder wonen???
Ik mag dat namelijk absoluut niet! Ik moet de weekenden echt op eigen benen staan, en de dagbehandeling werkt ook zo bij ons!
Ik zou daar wel rekening meehouden, het zou goed kunnen dat ze dat bij jouw therapie ook als vereiste gaan stellen, zelfstandig wonen!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:23

Uppojono schreef:
Ik kom ook even langs in het topic. Las hier ook stukjes over depressiviteit, maar een depressie kan toch ook samen gaan met overspannen zijn?
Maar de gevoelens die jullie omschrijven heb ik dus ook heel sterk.

Idd ik heb volgens het UWV burnout met depressieve klachten ik denk dat het altijd wel een beetje samengaat, serontonine schijnt ook goed te helpen voor je normale nachtrust, hoe dat kan weet ik niet precies maar dat is me ooit gezegd. Mijn gevoelens schommelen op het moment enorm dan weer happy dan weer compleet down echt irritant soms en idd de ene dag heb ik energie zat en nu ben ik al 3 dagen heel erg moe, hoop dat het weer weer wat beter word, als de zon schijnt voel ik me altijd net even iets beter.

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:57

Pinacolada schreef:
Ook begon hij over medicijnen, maar soms voel ik me dagen goed. Wel slaap ik nu minstens 10 uur per nacht, als ik minder slaap is alles minder. Voor de mensen hier die medicijnen gebruiken (antidepressiva zei hij), wat was voor jullie het punt die te gaan slikken? En hielp het?

Ik had ontelbare malen per dag enorme angst en paniekaanvallen en het laatste wat ik wilde was medicatie maar je raakt totaal uitgeput en je voelt je helemaal uitgehold op den duur, ben begonnen met een lage dosering van 37.5 mg, deed niet veel, toen naar de 75 mg. en ook dat bleek niet voldoende en nu zit ik op de 150 mg. en ik voel nog wel eens dat mijn nare gevoel er door heen wil breken maar dat is van korte duur maar het gevoel op zich is zo onvertelbaar ellendig dat wil ik absoluut niet meer meemaken, ik ben heel veel rustiger geworden dat is dan ook het enige winstpunt, ik ben er niet vrolijker of optimistischer van geworden maar de rust die ik nu ervaar doet mij wel goed, ik kan het wat beter relativeren maar zodra de factor spanning op mijn pad komt dan lijkt het wel of ik weer door de stress bodem zak, dan ben ik helemaal nergens meer. Al met al wil ik geen medicijnen slikken maar het heeft me ook goed gedaan en gisteren ging het niet helemaal goed en bleek ik mijn medicijn vergeten te zijn, daar reageer ik heel sterk op, het is voor mij toch wel een stukje winst geweest.

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:07

Wat bij mij ook meespeelt is het weer ik kan weer helemaal bijtanken van een mooie dag met zon. Ik reageer heel sterk op het weer en de herfst en winter zijn jaargetijden die ik liefst niet wil meemaken, ik zou zo voor een winterslaap gaan. Afgelopen herfst heb ik lichttherapie ondergaan, niet lachen maar ze hebben het gebruik er van niet goed uitgelegd, ik zat heerlijk te doezelen voor de lamp een week lang, maar wel met mijn ogen dicht vanwege het felle licht. Blijkt, dat je de therapie met je ogen open moet ondergaan. De psych. zei dat ik hoe dan ook toch nog wel wat ervan heb opgepikt en idd dit is sinds vele jaren de allerbeste winter maar het mooie weer kan voor mij niet snel genoeg komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:41

Staroo dat herken ik ook heel erg hoor. Na de eerste paar dagen zonneschijn voel ik me gelijk een ander mens. Iedere winter denk ik nu ga ik lichttherapie volgen maar iedere winter doe ik het om de een of andere reden toch weer niet. Zeg ook steeds ik ga een dag of 10 naar een zonnig oord maar ook dat komt er niet van. Komende winter gaat het vast lukken Knipoog

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 08:19

wou net zeggen DE oplossing, leker een villa in Spanje en al je problemen verdwijnen als SNEEUW voor de ZON Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken

hihihi grapje, moet ook kunnen af en toe

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:05

Kunnen we niet met zn allen een dikke villa kopen dan? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:10

Laten we dan maar de Antillen doen of zo. Altijd zon en al die vrolijkheid kan alleen maar helend werken Haha! Ik ga wel mee hoor Ja

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:45

Maar ik heb vliegangst Haha! Ik stap wel in het vliegtuig maar 4,5 uur red ik nog net Haha!

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:23

Nou het zal best wel helpen om eens lekker alles achter je te laten, maar dan wel voor tijdelijk, ontvluchten van je problemen is ook niet alles, zelf woon ik op een manier dat iedereen die hier komt zo ongeveer jaloers wordt alles is voorhanden: rust, ruimte, vertier allerlei maatschappelijke mogelijkheden voor iedereen wat wils, winkels, Veluwe achtige omgeving, bos op loop afstand volop uitrijmogelijkheden, geen lastige buren en toch buren in de buurt, mensen die op bezoek komen zeggen vaak het lijkt wel of we op vakantie zijn, maar toch . . . . mijn zus zegt altijd: het is moeilijk kijken in een krop sla, aan de buitenkant lijkt alles pais en vree maar God hoort je brommen. Wanneer kunnen we vertrekken naar de villa met zongarantie? Ik heb er wel zin in! Haha!

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:44

Heb jij niet een paardenstal over??? Dan kom ik ff bij jou vakantie houden, klinkt goed Knipoog

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:55

3 stallen hebben we, alledrie gevuld met haflingers, 's winters zijn ze gevuld en 's zomers, afhankelijk van het weer, blijven ze leeg, en waar gaan we heen met vakantie: naar Drenthe! Nemen we de 3 haffen mee om te mennen en om lekker het bos in te gaan terwijl we zelf naast het bos wonen, een buitenbak hebben en een leuk stukje weiland. Toch vind ik het leuk om in een andere omgeving te komen en het is een hele onderneming om 3 paarden weg te krijgen want je moet extra op en neer voor het ene paard en dan ook nog je totale harnachement + de apotheek en de marathonwagen dan nog je bagage en laten we de caravan niet vergeten, onze vakantie neemt een paar dagen reizen in beslag. Je kan dus vakantie houden bij ons maar dan wel op het moment dat wij ook vakantie vieren. Cool

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:38

ik kreg vandaag te horen dat ik dinsdag al wordt verwacht voor de opname. die gaat minstens een half jaar duren! Echt heel spannend allemaal!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:00

Ooh wat spannend Mariek! Jeetje zeg wat een enorm stap. Hoe kijk je ertegen aan?

Ik heb 8 april mijn intake, ik ben zo benieuwd...Ik heb besloten dat ik in iig tot de opname of dagbehandeling bij mijn moeder blijf wonen en daarna ga ik het met hulp thuis proberen.

Wat ga je allemaal op de opname doen? Vertel eens, leg eens uit. Ik ben zo benieuwd wat het precies inhoudt. Gaan ze je ook helpen je leven weer op de rit te krijgen en uiteindelijk weer aan het werk te gaan?

Ik heb net de arbo-arts aan de lijn gehad. Die vond het een hele goede stap dat ik voor dagbehandeling of opname ga. Hij heeft iig mijn werk gezegd dat ik voorlopig nog niet kan reintegreren.
Gelukkig zet hij er geen druk achter, dat is wel fijn.

Ik ben echt heel erg benieuwd naar je verhalen Mariek. Kan je in het kort vertellen wat het precies inhoudt? Of weet je dat zelf nog niet?