Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:15

Welkom Uthrick! Had je een tijd geleden niet een topic geopend met dit verhaal? Zoiets staat nog in mijn herinnering namelijk!
Balen dat ze er pas later achter zijn gekomen, anders hadden ze er gelijk wat aan kunnen doen.
Wanneer word je geopereerd?

Ik moest maar 1 nachtje blijven (achterste kruisband) maar er zijn nogal erg veel verschillen wat betreft opname/fysio/tijdsduur etc. Vaak wel kleine verschilletjes maar elk ziekenhuis heeft duidelijk zn eigen protocol ervoor.
Ze gaan bij jou ook de meniscus en mediale band aanpakken? Of alleen de kruisband? Want misschien dat dat de reden is dat je langer moet blijven?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:17

Welkom Uthrick.
Ik mocht dezelfde dag al naar huis. Ik denk dat dat een Deense regeling is om de wachttijden zo kort mogelijk te houden. Ik heb er in ieder geval nog niet van gehoord dat het ook in nederland gedaan wordt.
In jouw geval is een operatie eigenlijk de enigste keus, als je tenminste niet van plan bent om een kantoorbaan te gaan zoeken.

Zwerte, zo'n machine bedoelde ik ook. Alleen noem ik het een langlaufmachine, zal wel verkeerd zijn dan :D
Ik ben er maar een paar keer op geweest en werd er iedere keer niet erg vrolijk van. Net als fietsen, dat heb ik ook niet veel gedaan bij de fysio.
Het werken gaat tot nu toe erg goed. Ik zit dagelijks op een trekker met een hele zware koppeling en de enigste pijn die ik op dat moment voel, komt van de spieren in mijn bovenbeen die nog niet helemaal 100% zijn. Mijn knie zelf, heb ik nauwelijks last van. Ik ben gisteren zelfs de maiskuil opgeklommen. Die is zo'n 2,5 - 3 meter hoog en de enigste manier om er op te komen was het plastic vast pakken en me zelf omhoog trekken en bovenaan op mijn knieen liggen om het laatste stukje te kunnen klaren. En dat allemaal zonder pijn!! Het is natuurlijk wel een voordeel dat die mais zacht is, als ik op de grond op mijn knieen zit, is het nog een beetje gevoelig.

OlimpicDiaz

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:22

Hallo Uthrick, welkom!

Zojuist heb ik mn 1e controle gehad en de hechtingen zijn er uit! De wondjes enzo zagen er goed uit, maar mijn knie is dus nog steeds instabiel :(...waarschijnlijk niet de voorste kruisband, maar de mediale band....hij kon heel mn been nog in een hoek leggen...au!! Even morgen aan de fysio vragen wat de consequenties zijn....

Hihi Mandy, ik zie jou al helemaal ploeteren met je mais...maar gelukkig gaat het wel goed met je knie!!

Net ook weer even naar mn draakje geweest, heb hem inmiddels alweer 2x wat kunnen poetsen, wat fijn!!! Hopelijk kan ik snel weer met hem aan de gang....Alleen zei de orthopeed vandaag nog dat ik nog 4 weken met krukken moet lopen en dat ik voorzichtig, voorzichtig, voorzichtig en toch wel vooral voorzichtig moest zijn....

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:04

Ik had idd een tijd geleden een topic geopend ja. Maar toen was er dus eerst het vermoeden dat alleen de mediale band gescheurd was. Volgens de opnameverpleegkundige moet ik die dagen in het ziekenhuis blijven omdat mijn knie 90 graden moet kunnen buigen voordat ik het ziekenhuis uit mag. Ik krijg dus eerst daar fysiotherapie.

Hadden jullie trouwens ook een hele harde bult aan de zijkant/de binnenkant (hehe, snap je t nog ;) ) van de knie? De co-arts zegt dat dat van de meniscus kan zijn, fysiotherapeut zegt dat het kraakbeen aanzet en dat mijn lichaam dat aanmaakt om de zwakke plek in mijn lichaam extra te beschermen. :?

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:09

Hai!

Ik en volgens mijn nog meerdere kruisbandpatienten hier op het forum hebben ook in zo'n apparaat (slee) gelegen. Om 14u was ik terug op de kamer, om 15u werd ik in het apparaat geplaatst en om 1545u kon ik al die 90 graden buigen. Het viel me heel erg mee en het was zelfs wel fijn om zo in beweging te blijven na de operatie. De 1e dag dat ik thuis was na de operatie (na 1 nachtje slapen) was de buiging wat minder. Maar na wat 'warming up' was de buiging er toch weer...

Ik heb een bult aan de buitenkant van mn knie (lateraal)....dat is dus de tegenovergestelde zijde van wat jij hebt.
Mijn mediale band is ook erg slecht, ik heb geen bulten, maar gewoon altijd een beetje blauw/beurs gevoel aan de mediale zijde (dat is de zijde die jij denk ik bedoeld)

O ja, heb ook 3x in fysio gezien tijdens de opname in het ziekenhuis, 1x voor de operatie, 1x met dat apparaat en 1x voor het naar huis gaan. Ik ben er eigenlijk niet zo heel veel wijzer door geworden......
Straks om 12u mag ik weer hier naar de fysio....hopelijk weer fietsen!!

Groetjes!!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 02:43

En, heb je weer gefietst?

Heb je het trouwens nog met je arts over die nare ervaring gehad en op papier laten zetten enzo?

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:47

Jazeker!! En het gaat goed!! Het zadel van de hometrainer kon alweer 2 klikjes lager!! Vanmiddag weer naar de fysio, ik mag nu eerder komen zodat ik eerst 10 minuten kan fietsen en daarna 5 minuten op de loopband kom voordat we 20 minuten stabiliteit en kracht gaan doen...
Het gaat nog steeds allemaal goed hier. Sinds vrijdag loop ik binnen zonder krukken en ik kan ook al weer bijna de trap op zoals het hoort (dus niet je been bijzetten). Alleen de mediale band is nog niet zoals het hoort te zijn en natuurlijk de gigantische atrofie, maar gelukkig gaat het elke dag een stapje beter!!

In het weekend heb ik een echte fiets uitgezocht trouwens! Wanneer het kan ga ik mountainbike-en. Mijn vriend doet dat en fietsen is natuurlijk erg goed voor je knie. Dus ik wil dat 1x in de week als sport erbij nemen. Heb ik nu tenminste iets om naar uit te kijken om mijn beentjes sterker te maken!

Met de paarden gaat het ook prima! Olimpic wordt zo vaak als het kan lekker gepoetst, alleen zelf met hem lopen gaat natuurlijk nog niet....ik ben ook blij als ik weer met de hondjes kan wandelen trouwens...

Hoe gaat het met jullie allemaal? Ik hoop ook allemaal goed nieuws en verbeteringen!!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:30

Hallo allemaal.

Ik ben ondertussen afgelopen donderdag geopereerd.
Ze hebben bij mij aardig moeten knutselen en heb ook al mn vakantie plannen meoten omgooien (Kilmanjaro beklimmen eind juni).
Heb helaas heel veel last van bijwerkingen van de medicijnen gehad.
Verder valt de pijn aan mn knie nu wel mee, maar de eerste dagen na de operatie had ik bijna spijt dat ik me had laten opereren.

Kikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:11

Een nieuwe kruisbandpatient meldt zich :o

Mijn verhaal:
Na 10 jaar turnen zonder blessures kwam het er toch van:
één sprong met verkeerde landing en weg was m'n voorste kruisband
Eerst gewoon naar de huisarts, het zou wel weer overgaan,
even een weekje rust en dan kon ik wel rustig beginnen met turnen
Volgende dag zijn we nog naar 't ziekenhuis geweest, zijn er foto's gemaakt
maar nog steeds niets aan de hand, het zou wel weer overgaan.

Niet dus, de knie bleef instabiel
Turnen ging echt niet, en daarom zijn we doorgegaan naar 't UMC om te kijken wat zij ervan vonden
Tja, er zat toch wel erg veel speling in, dus kreeg ik een MRI scan
Die gaf duidelijk aan dat m'n voorste kruisband was afgescheurd en meniscus ook beschadigd was
Het was inmiddels 3 maanden later

vanaf utrecht doorgestuurd naar nieuwegein, waar een goede sportorthopeed zat, die mij wel zou willen opereren,
i.v.m. mijn leeftijd (toen 14) was 't niet zeker of ik wel geopereerd kon worden, het zou mijn groei kunnen beinvloeden,
daar had deze orthopeed gelukkig geen last van,
ik kon aantonen dat ik de laatste jaren geen millimeter ben gegroeid,
dus hij ging ervan uit dat ik niet meer zou gaan groeien
Ik kreeg de keuze: opereren en weer sporten, of brace en alleen nog rustig aan
Voor mij is dat geen moeilijke keuze, sporten is alles
Daarom koos ik voor opereren,

Er was nog een wachtlijst van drie maanden en dan kon ik komen
De operatie ging goed, narcose niet,
De naald van het infuus was, ik weet niet waar wel, maar iig niet in een ader,
Mijn hand was helemaal opgezwollen van alle vloeistof,
meteen dezelfde dag nog in zo'n slee, buigen ging goed en de volgende dag mocht ik naar huis

Het revalideren ging goed maar langzaam,
M'n fysio bleef maar zeggen, je gaat te snel, je moet langzamer, het zit nog niet vast,
Niet erg bemoedigend
Na 4 maanden weer op een paard geklommen, dat ging gelukkig allemaal wel goed,
Na 6 maanden bleef m;n fysio maar zeggen, je mag binnenkort meer, nog even wachten,
maar m'n ouders en ik waren het wachten een beetje zat,
daarom naar een andere fysio gegaan, dat was na ongeveer 8 maanden
Nu gaat 't bij deze tweede fysio supergoed, en ben ik eindelijk na anderhalf jaar na de val weer begonnen met turnen
en ik hoop binnenkort weer helemaal voluit te kunnen sporten :Y)

Succes allemaal met jullie operaties en revalidaties

Liefs, Kikkie
Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:02

*\o/* joepie, ik ben dus niet de enigste met een zeer lange herstel periode. Ik begeon mij al zo eenzaam te voelen :D

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:18

Maar ik begreep dat je 9 tot 12 maanden nodig hebt voor volledig herstel? (Natuurlijk duurt elke dag een dag te lang ;))

Ik ben ook een 'mede-lange-herstellert' vrees ik....aangezien de val al in 2006 was en ik zelfs 14 maanden voor herstel van de kijkoperatie nodig heb gehad.....
Hopelijk komt het nu wel goed met mn mediale band....hij is nog steeds niet zoals het hoort.....

Blegh, begin nu trouwens hamstringspierpijn te ontwikkelen....toch een tikkie te hard getraind vrees ik....ach, dan weet ik tenminste dat ik spieren heb ;)

Kikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 17:10

Ze hebben tegen mij altijd gezegd dat het 6-9 maanden zou duren
Maar 9-12 was inderdaad realistischer geweest... achteraf :o

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:24

Nou,

Ik ben net gebeld door het ziekenhuis en woensdag 11 maart is de dag dat ik onder het mes mag....:=

12 maart heb ik examen optreden bij Plaats Delict, lekker gepland dus. Maar ja, dat examen maar annuleren want ik denk niet dat ik een dag na de operatie al in staat ben om "een moord op te lossen" :+

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:52

Heej Uthrick, dat wordt dus binnenkort dat je geholpen kunt gaan worden! Fijn zeg, kunnen ze alles lekker repareren en kun je daarna weer fijn aan de slag!!

Hier gaat de revalidatie prima! Even een klein terugslagje gehad door een klein scheurtje in mijn hamstrings, maar eigenlijk gaat alles nu weer in stijgende lijn! Ik ben alweer plannen aan het maken om de studies weer op te pakken en daar word ik helemaal vrolijk van!!

Als het vanmiddag nog mooi weer blijft, dan ga ik mezelf eens op de fiets wagen...spannend!!!

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:10

Yeah!!!! Ietsje meer dan een maand geleden geopereerd en net toch alweer zo'n 4 kilometer gefietst!!!! Ik ben zoooo blij!!!

Nu hard door trainen, dan mag ik ook vast wel binnenkort het paard weer beklimmen ;)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:50

zo klinkt goed hier!!

We gaan voor je duimen dat je herstel spoedig verloopt utrick! Alvast heel veel succes!

Iets meer dan een maand nog maar? Dan al 4 km fietsen? Alweer (sorry mensen maar dit gaat ook nog over dezelfde chirug...) mijn vraag of je dan al mag buigen? Ik mocht dat 6 weken lang niet...
Maar supergoed zeg!!!! Hopen dat het dan net zo vlot doorzet!
Ik heb afgelopen zaterdag voor het eerst gereden en had het niet moeten doen... heb er nog steeds pijn van :( Weer het mediale deel waar mn boorgaten zitten... pure botpijn, gelukkig geen last van de nieuwe kruisband e.d. dus mn knie zelf kan het wel hebben! Nog maar langer wachten voor mij dus...

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:31

O Zwerte, balen zeg dat het rijden nog niet lekker ging....in ieder geval wel fijn dat je knie zelf wel mee wil werken....hopelijk gaat die pijn van de boorgaten wel snel over, want dat is niet tof.....

Misschien dat het verschil bij ons ligt tussen de voorste en de achterste kruisband?
Eigenlijk ben ik bij hem nog niet op controle geweest, de 1e keer zag ik een andere chirurg, ik zie hem zelf pas over 2 weken. Maar volgens mijn fysio kan het allemaal prima, als ik maar uit kijk bij het op- en afstappen. Verder vooral doen wat ik kan vindt hij, als het me maar geen zeer doet. Ik wandel ook elke dag een rondje van een kilometer nu zonder krukken en dat gaat oke. Alleen bukken en 'veel' kracht zetten met de knie enzo, dat wil echt nog niet.....en de mediale band is ook nog niet alles.....
Over paardrijden mag ik nog niet nadenken zegt hij.....daar moet toch echt 6 maanden overheen gaan.....ach ja, even op mijn tandjes bijten nog dan en ondertussen hard trainen!!

Hopelijk heeft iedereen een spoedig herstel!!

Groetjes!!!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:39

wie weet ligt het verschil inderdaad wel daar... ik snap et niet meer maar ach mijn herstel is sowieso aan alle kanten anders kom ik wel achter! Ik las trouwens over een hamstringscheurtje, dat was jij toch? Gaat dat weer goed?

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:11

Ja, dat was ik met het hamstringscheurtje....Dat gaat nu opzich wel weer goed. Je voelt nog steeds 'een knikkertje' op de bewuste plek en echt strekken is nog wat pijnlijk, maar nu na iets meer dan een weekje is het eigenlijk al zo goed als over, op dat littekenweefsel na dan.

Het herstel zal voor iedereen toch wel verschillend zijn. Ooit lijkt het erop alsof niemand het volgens het boekje doet....
Bij mij was de kijkoperatie bijvoorbeeld een ramp, na 13 maanden fysio nog steeds slecht resultaat....

Hoe lang is het ook al weer geleden dat jij bent geopereerd? Is de chirurg wel tevreden over zijn 'achterste-kruisband-knutsel-werk' ?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:21

Het is nu 4,5 maand geleden. Chirurg was vorige keer zeer tevreden. Ook na de operatie al, technisch was het gewoon heel goed gegaan. Alleen jammer van de meerdere boorgaten omdat de lokalisatie zo lastig is... Ben dus een beetje gatenkaas, vandaar waarschijnlijk die mediale pijn. Die was trouwens vrijwel helemaal weg maar door de druk tegen het zadel aan tijdens draf (in combi met de beweging dus) heb ik dr alweer een week last van :( en dat met 2 rondjes draf....
Maar hij vond het verloop zeker niet raar, achterste kruisband is gewoon erg lang geduld hebben. Voor de zekerheid nog wel een foto gemaakt, of er geen botwoekeringen ofzo waren maar dat zag er goed uit. Alleen herstelt mn bot en kapsel blijkbaar erg traag! Kapsel is pas sinds een maandje weer normaal, het was flink verdikt.
Ik had dus trouwens op 10 week ofzo mn hamstring een optater gegeven doordat ik door mn been zakte en toen keihard aanspande.... oeps! Ook een week flink pijn aan gehad, erg naar!
Op dit moment heb ik voornamelijk nog problemen met ver buigen (bijv op je hurken zitten lukt niet) en kracht zetten, dat voel ik nog in mn scheenbeen. Knie en band zelf gaat dus erg goed! Alleen conditie terug krijgen is drama.... hebben jullie allemaal ook wel last van denk ik? Conditie ben je zo kwijt maar die terugkrijgen....

Kikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:53

Zwerte,
Over de conditie, Daar ben ik het echt helemaal mee eens,
Ik zeg niet dat ik vroeger een goede conditie had, :o
maar na de operatie heeft het toch echt wel z'n dieptepunt bereikt:
gewoon naar de derde verdieping op school komen was al behoorlijk pittig.
Gelukkig train ik bij m'n nieuwe fysio ook op conditie en begint het langzaam maar zeker terug te komen.

Uthrick, alvast heel veel succes, ik zal voor je duimen

OlimpicDiaz, top dat het al zo goed gaat met je herstel! ik liep na een maand nog niet eens zonder krukken..

Deze week voor 't eerst weer volop geturnd :D.
Ging verrassend goed, ik had zelf niet verwacht het na anderhalf jaar nog te kunnen :Y)

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:51

Uthrick, succes. Ik weet wel zeker dat je de dag na de operatie nog geen examen kan doen dus het is een goed idee om die af te zeggen. Misschien kunnen ze het verplaatsen naar een dag voor de operatie? Anders moet je weer zo lang wachten.

Olimpicdiaz, klinkt goed zeg! Een maand na de operatie al fietsen. Pfff, ik liep na een maand met 2 krukken in een grote boog voorbij de fietsen hoor.

Conditie...........
Praat me er niet van. Ik ben nu een goed jaar verder en zit nog steeds niet op 100%. Ik kan wel merken dat het steeds beter gaat. Het verwijderen van die schroef heeft echt superveel geholpen. Ik heb nu ook minder pijn bij de verschillende activiteiten. Alleen als ik 'savonds naar bed ga, op mijn rug lig en dan de zwaartekracht zijn werk laat doen en mijn been dus strek, heb ik nog wat pijn. Maar, gelukkig is dit hooguit 10 seconden en ook dit gaat steeds beter.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:47

Ik ben blij dat het met iedereen steeds beter gaat!!!

Voor de achteruitgang van de conditie ben ik ook erg bang....na de kijkoperatie dacht ik dat ik nooit meer fatsoenlijk iets zou kunnen doen zonder mijn longen eruit te hijgen ;). Daarom ben ik (zo goed en kwaad als het kan) meteen na de operatie gaan doorzetten om nu toch echt eens goed te gaan revalideren. Gelukkig mag ik bij mijn fysio als mijn knie het toelaat dagelijks even op de hometrainer, zo probeer ik het wat bij te houden, maar ja, het zal toch wel wat achteruit gaan.

Ik denk dat ik blij mag zijn dat ik nog geen last heb gehad van de boorgaten en/of schroeven. Het enige wat ik heel vervelend vind is dat lange litteken onder de knie, dat trekt nog wel, zeker met de kou nu. Verder lijkt er ook een soort van bandje om mn knie te zitten of is het ooit pijnlijk als 'mijn boven en onderbeen te hard op elkaar komen', maar hopelijk is dat allemaal over als er weer wat spieren komen.

Zo meteen weer naar de fysio, vandaag komt er 10 minuten crosstrainer bij. Ik ben benieuwd.....Dat cardio vind ik allemaal wel prima en fijn....maar de echte krachttraining, dat vind ik toch wel een beetje zwaar....

Alvast fijn weekend allemaal!!

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:08

nou ik ben ondertussen ook al weer twee keer bij de fisio geweest. Onder andere een test om te kijken hoe het met de sterkte van de spieren is. Van de knie waar de voorste kruisbamd stuk is zijn mijn buigspieren sterker dan mijn strekspieren. Normaal gesproken is dat andersom. Verder zag alles wel goed uit. Ik ben in ieder geval nu al het vocht kwijt uit het gewricht. Ik ga naar alle waarschijnlijkheid 10 maart onder het mes. Ik heb alleen nog steeds geen oproep van het ziekenhuis ontvangen. Ik ben heel erg benieuwd of ik veel verschil zal gaan merken.
Ik zit alleen te tubben over de narcose.
Ik heb een kijkoperatie gehad met volledige narcose op 24 november totaal geen last van de narcose en met een weekje was ik al weer volledig aan het werk.
. Daarna heb ik een blinde darm operatie gehad(was niet gepland) op 13 januari. Ook onder volledige narcosse en kan pas eigenlijk nu zeggen dat ik geen last meer van de narcose heb. Ik zit nu heel erg te tubben of ik toch een ruggenprik ga nemen.
Mijn vraag is dan ook, hoe zijn jullie ervaringen met een ruggeprik en hebben jullie meegekeken.

Groetjs yvette

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:15

Hoi Fenja!

Mijn ziekenhuisoproep had ik pas 1 week vantevoren. Ook na zelf bellen wisten ze niets beter te melden dan: wachten.... het tijdstip van de operatie was 2 dagen tevoren bekend....

Ik heb volledige narcose gehad terwijl er een ruggenprik gepland was. Er was geen tijd meer ofzo en toen moest ik opeens onder algehele narcose.
Bij de kijkoperatie heb ik wel een ruggenprik gehad en heb ik meegekeken. Dat ging heel erg goed eigenlijk allemaal, prima ervaring dus. Ik geloof dat een kruisbandoperatie zo'n 2u duurt, dat is denk ik wel lang om mee te kijken...

Verder heb ik vandaag ook fysio gehad. Het gaat echt heel erg goed!! Volgende week gaan we weer een stapje verhogen.
Woensdag controle door de chirurg. Ik ben benieuwd wat hij er van zegt!!!

Groetjes en succes iedereen!