Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Megan_

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 14:37

WAT? Schedelmal Tong uitsteken Nee toch he..

En mijn kaken hoeven niet op elkaar had hij gezegd dus waarom dan een wafer?

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 00:35

Nou hier weer een update van mij.

6 Nov terug naar de ortho. Kreeg wat papieren mee voor de kaakchirug, en die lamz*k kon eigenlijk pas de 21e dec. Na wat zeuren toch voor mekaar gekregen dat ik 21 november langs mag komen haha. Moet dan dus de papieren laten tekenen door hem, dan opsturen naar de verzekering en dan nog wachten op groen licht.
Daarna eerst 4 kiezen laten trekken voordat hij daadwerkelijk kan beginnen, duurt dus veels te lang naar mijn zin maarja daar kan ik toch niets aan veranderen..

Wel ben ik erachter gekomen dat ze mijn bovenkaak (uuh ja hoe leg ik dit uit, heb het wel 3d op de comp. gezien maar weet de naam niet meer) Achteraan iets omhoog willen zetten. Dit gebeurt gelijk met de operatie van mijn onderkaak. Uit cosmetisch oogpunt is dat schijnbaar mooier omdat je dan geen tandvlees ziet als je lacht.. (maar dat zie je nu ook niet dus uuh.. sjah weet het nut er nog niet precies van).

Al met al moet ik dus wederom wachten.. wachten en nog langer wachten Slapen

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:37

Megan_ schreef:
WAT? Schedelmal Tong uitsteken Nee toch he..

En mijn kaken hoeven niet op elkaar had hij gezegd dus waarom dan een wafer?

het is alleen een heel dun plaatje die ze tijdens de operatie gebruiken, ze splijten je kaak aan beide kanten, dan zetten ze dat plaatjes tussen je tanden zodat het is de goede nieuwe stand is, zetten ze je tanden vast via je beugel en daarna zetten ze de plaatje en schroefjes in je kaak zodat het weer vast zit in de nieuwe stand. dan halen ze je kiezen weer van elkaar en het plaatje eruit. Haha! hoop dat je het een beetje snapt uit mijn uitleg Nagelbijten / Gniffelen

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:39

nog weer even geduld hebben dus missbenthe het gaat altijd zo traag in het begin, als je eenmaal in het circuit zit gaat het net wat vlotter

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 01:12

Ik heb ook flink druk op de ketel gezet hoor in begin, en nu nog eignlijk, kan maar zsm gaan allemaal vind ik!!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 23:50

Tijd voor een update, een vakantie fotóotje van mij waarop ik, en de mensen die mij goed kennen, duidelijk zien dat mijn gezichtsprofiel veranderd is:

Afbeelding

( @ Ocean Club Bali - Indonesie )

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:55

Bij welke zorgverzekeraar zitten jullie??
Tegen mij zeggen ze dat het niet vergoed wordt,terwijl mijn kaakchirurg en ortho zeggen dat het zeer nodig is..heb teveel pijn aan kaakgewrichten en dergelijke problemen.. VGZ zegt.. operatie krijg je vergoed,maar de beugel niet...en dat ga ik echt niet zelf betalen..
Zucht..word er een beetje moedeloos van...

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 21:59

Ik zit bij Aevitea, onderdeel van VGZ

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 08:03

lees het topic eens door saskia9 het is al zeer vaak voorbij gekomen. de chirurg met de ortho moeten een plan opstellen en dat aanvragen bij de verzekering

ziet er goed uit megan Haha! is echt heel netjes geworden, en bijna de 2de operatie

Janne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:59

Ik moet over 1,5 maand naar de kaakchirurg me operatie hebben. Vind het heel erg spannend. Moet 1 dag in het ziekenhuis blijven. En heeft iemand ook wel eens mee gemaakt dat er dan elastiekjes tussen je boven en onder slotjes beugel komen op elk slotje zodat je je mond bijna niet meer kan open doen?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:04

op ieder slotje niet nee bij mij hebben ze mijn kaken wel de eerst anderhalve week met grote elastieken op elkaar gezet.
waarom doen ze dat bij jou dan?

Janne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:05

Ze snijden een stukje van me kraakbeen af. En dat moet weer aan elkaar groeien en daarom zitten ze op elke tand.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:14

hee mensen, ik heb gister de plaatjes eruit laten snijden/schroeven..
ik heb nu een dikke kop, ik lijk wel een hamster ofzo..
hoelang duurt dit na zo'n plaatselijke ingreep??

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:33

dat was bij mij zo over, zeg maar vergelijkbaar met verstandskiezen trekken Ja

@janne gaan ze bij jou in je gewrcht opereren?

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:17

ik denk niet dat het vergelijkbaar is met een verstandskies trekken..
aangezien ze eerst een stuk opensnijden en dan harthandig de schroeven eruitdraaien.. (aan bijde kanten) ..mn kop is zo dik als maar kan, (vergelijkbaar met de kaakoperatie maar dan zonder bloeduitstoringen)..

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:19

nou die wond is zo dicht, tenminste bij mij wel, de een krijgt een dikkere kop dan de ander.. ik vond het niet te vergelijken met kaakoperatie maar goed nou heb ik daarbij ook flinke ontstekingen gehad dus mss dat dat voor mij anders was dan bij anderen

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:09

met een kaakoperatie is het niet te vergelijken nee, maar het is zeker niet te vergelijken met een verstandskiessnijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:19

Ik heb dit topic een beetje doorgelezen, interessant! Megan, wat een vooruitgang idd! Mooi hoor! Ja

Ik zit momenteel weer in het traject bij de orthodontist.. Als "kind" 3 jaar een beugel gehad, waaronder een buitenboord om mijn bovenkaak te verbreden en terug te drukken.. Nu zijn mijn tanden weer heel erg naar voren gekomen.. Ortho zat een beetje moeilijk te doen of een beugel wel zin heeft.. Als hij het niet wil ga ik bij een andere kijken wat die zegt.. Ik vind het zo gewoon niet mooi, kan mijn mond ook niet goed dichtdoen..

Als het goed is over 2-3 weken weer afspraak om foto's en gipshappen te bespreken..

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:32

is er dan alsnog ook een operatie nodig relaxed? wel vervelend als je ortho niet meewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:35

Geen idee cheyentic.. Als ik hier hoor bij hoeveel mm er al een operatie nodig is zal het me niks verbazen.. Ik kan mijn duim achter mijn voortanden steken als ik mijn kiezen op elkaar heb..
Hij heeft het iig wel over kiezen trekken gehad.. Maar ik wacht ff af wat ie zegt, maar als ik het niet vertrouw ga ik bij een ander kijken..

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:27

bij mij ging het idd ook maar om 4mm.. we horen het wel Haha!

Janne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:28

Ik moet 2 dagen in het ziekenhuis blijven. Omdat ik bijna helemaal niet kan eten.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:08

Hehe, eindelijk 25 nuttige berichten geplaatst! Clown

Ik heb 20/08/2008 een kaakoperatie gehad in de Tjongerschans in Heerenveen.
Ze hebben bij mij mijn onderkaak naar voren geplaatst.
Aangezien ik al een aardig puntkinnetjen had, kwam die nog verder naar voren.
Daarom hebben ze een plak kin ertussen uit gehaald.

Het resultaat is super! Ik bijt niet meer met mijn onderkaak in mijn gehemelte,
het was bij mij dus echt een medisch probleem.

Het was zeker even doorbijten, maar achteraf gaat dit gezegde zeker op:
'Men lijdt het meest door het lijden dat hij vreest'

In november 2007 hebben ze beide verstandkiezen in de onderkaak operatief verwijderd. Aangezien ik nog 15 was, lagen die nog diep in de kaak en moesten ze er onder narcose uitgesneden worden.. Dat was een dagopname. Na de operatie en narcose was ik helemaal niet misselijk. Na enkele uren in mijn bed te hebben gelegen, wilde ik toch wel eens naar huis. Een verpleegster haalde mijn infuus eruit, ik kwam overeind en moest nog even wat eten. Ik was misselijk en duizelig en ze dachten dat het kwam doordat het al een uur of 5 was en het laatste was ik had gegeten een beschuitje was om 8 uur ;s ochtend. Een bakje vieze dikke vanillevla met dikke klonten erin, en een zoete geur dat daar aan hing!! Ik moest direct kotsen.. Oud bloed wat in mijn maag was gekomen tijdens de operatie, plus 'nieuw' bloed wat afkomstig was uit de gehechte wonden.. Infuus was er al uit, dus ik kon niks toegediend krijgen. Dan maar tabletjes voor de misselijkheid. Toen ik ze in mijn mond kreeg moest ik weer overgeven.. Vervolgens een koekje gedoopt in thee proberen, die bleef erin! Na 10 minuten helemaal blij tegen de zuster; het zit er nog in hoor! En wat denk je? Ja hoor, het kwam er direct weer uit... En ik bleef maar overgeven, zo onwijs vies. Op een gegeven moment hebben ze me een zetpil tegen misselijkheid en nog eentje tegen de pijn gegeven (diclofinac kreeg ik steeds) Om 8 's avonds was ik nog steeds bezig, maar al wel minder. Ik voelde me zo rot.. Ik ben in een rolstoel gezet en ben kotsmisselijk naar de auto gerold. Eenmaal thuis aangekomen nog één maal overgegeven en toen gelukkig in slaap gevallen..

Door die ervaring, plus het infuusprikken (door mijn lage lichaamstemperatuur hebben ze 20 minuten lopen prikken, mijn aders rolden steeds weg.. in beide handen geprobeerd, uiteindelijk dus na 20 minuten zat ie er in) zag ik erg tegen de 'echte' operatie op. Gelukkig begrepen ze mijn angst en rolden ze mijn handen een kwartier voor de operatie al in warme handdoeken en kreeg ik ook warme doeken over me heen. Het infuus ging er toen in één keer in. Ik heb ook helemaal niet overgegeven na de operatie of de dagen erna. Die vrouw in de voor-operatiekamer zei nog, wa traar dat dat toe zo was, normaal doen ze een tampon(!) in je keel zodat er niet zoveel bloed je maag inkomt. Ghehe wat een raar idee he? Maargoed, het is erg meegevallen en ik ben superblij dat ik het heb laten doen!

Overigens ben ik vrij snel met de diclofinac gestopt na beide operaties. Het verhelpt de pijn in de mond dan wel super, maar ik lag krom van de buikpijn, terwijl ik er toch ook maagbeschermers bij had gekregen die ik dagelijks innam.. Ik heb bij de echte operatie één nacht doorgebracht in het ziekenhuis.

Als er nog mensen met vragen zijn, ik beantwoord ze graag! Lachen

Zelf heb ik ook nog een vraag voor de mensen die de operatie al hebben gehad:
Ik heb wanneer ik fruitella eet (hard snoep) of bijvoorbeeld chips dat ik enorm last van mijn kiezen krijg. Ik krijg er een heel pijnlijk gevoel in, alsof ze mega gevoelig zijn. Ik kan dan amper kauwen, zo'n pijn doet het. Het komt niet uit de kaak weg, maar puur uit mijn tanden. Een hele erge gevoeligheid oid. Ik heb er dan een dag of twee last van en dan is het weg. Het komt elke week wel weer een keer opzetten, heb het idee dat het dan door bijv dus die fruitella komt. Komt iemand dit bekend voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:13

Vervelend idd dat je zo misselijk was erna. Heb ik gelukkig nooit last van
En een tampon is niet zoals de tampon die wij gebruiken, maar is gewoon verband Knipoog

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:18

Relaxed schreef:
Vervelend idd dat je zo misselijk was erna. Heb ik gelukkig nooit last van
En een tampon is niet zoals de tampon die wij gebruiken, maar is gewoon verband Knipoog

Haha ik vond het ook al zo'n enorm raar idee! Tong uitsteken Maar het heeft iig goed zijn werk gedaan. Lachen