ben jij DONOR of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: ben jij DONOR of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:31

Je vindt dat ze het moeten verplichten maar uit jezelf doe je het niet? Dat vind ik raar. Die keuze kun je zelf maken, je hoeft je niet achter de overheid te verschuilen.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:08

Ja, ik ben donor; al heb ik de keuze op het moment zelf aan mijn nabestaande overgelaten (stel dat ze het allemaal niet aan kunnen of wat). Iedereen weet wel dat ze me van mijn part mogen leegtrekken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:10

NoaC: is het niet verstandiger om dit vantevoren eens te bespreken met je familie? Veel mensen vinden het erg stressvol om op dat moment die beslissing te nemen - en zo'n situatie is al moeilijk genoeg. Dan kun je het beter vantevoren een keer bespreken, zodat zij weten wat jij wilt en ze er op dat moment niet aan hoeven te twijfelen.

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:26

Boertjes schreef:
Ik heb sowieso een lijst ingevuld dat ik het niet wil, en dat kan altijd nog veranderd worden. Ik vind het belachelijk dat anderen maar over jou eigen lijf zouden kunnen beslissen.
Standaard donor laten worden is een idee als die mensen daar ook maar bewust van word gemaakt. Ik zal je zeggen dat als dat bij mij gebeurt ik direct bezwaar daartegen maak, het is nog altijd m'n eigen lijf wat ik "gekregen"heb zeg maar.
Verder met de vraag of ik dan ook andere dingen van donoren aan neem...Nee. Ik ben heel simpel als het je tijd is, is het je tijd. Daar geloof ik stellig in. Soms zijn er daarbij uitzonderingen. Ik heb daarin beide kanten gezien, en van daaruit mijn mening getrokken.
En ik denk er echt zeer regelmatig aan, dus het is echt niet zo dat het bij mij in de doofpot gedaan word. Dus niet alles over 1 kam scheren, want er zijn echt wel mensen die er aan denken en het een hele moeilijke beslissing vinden.

Je hoeft niet stervende of terminaal te zijn om een donororgaan te ontvangen (denk aan huid- of hoornvliestransplantaties - zonder transplantatie zijn die mensen echt niet ten dode opgeschreven).

Wat is jullie (de mensen die donor zijn) mening over wel/niet je organen, indien ze niet geschikt zijn voor transplantatie o.i.d. beschikbaar stellen voor de wetenschap?

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:32

somokkele schreef:
Yep ook een donor, ze mogen alles van me gebruiken, alleen wil ik niet voor de wetenschap.... Dat gaat me dan weer net even te ver

zo denk ik er ook over......
ik heb liever dat ze mijn organen en de rest gebruiken voor iemand die dat nodig heeft.

maar als ze niets van mij kunnen gebruiken tja dan toch maar voor de wetenschap.

het blijft altijd moeilijk en kun je er met velen over discusieeren

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:48

viv77 schreef:
erleyne schreef:
Ik wou net zeggen, lekker makkelijk om te roepen dat je dan maar moet accepteren dat het je tijd is. Dan hoop ik maar dat je zelf nooit in zo'n situatie terecht komt! Ik vind dat echt een kwetsende opmerking voor mensen die er alles aan doen, keihard werken en vaak slaat dat werken om in vechten, om in leven te blijven. Er ondoordacht!

GOED GEZEGD!!

Misschien wel kwetsend, ik zou dat ook nooit zo in iemands gezicht zeggen die zit te wachten op een donororgaan... Maar hier worden meningen enzo gegeven. Dit is hoe ik erover DENK, maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat iedereen maar gewoon moet overlijden. Tuurlijk doet het zeer, zeker voor de nabestaanden...
Maar nogmaals, zo zie ik dat... Ik geloof in heel andere dingen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:51

griebels schreef:
Misschien wel kwetsend, ik zou dat ook nooit zo in iemands gezicht zeggen die zit te wachten op een donororgaan...

Maar je roept het wel op een forum, waarvan je weet dat er mensen aanwezig zijn die zitten te wachten op een donororgaan. Dan doe je in principe hetzelfde, alleen hoef je de confrontatie met de mensen niet irl aan. Dat maakt het voor jou misschien makkelijker, aan de andere kant van de lijn komt het net zo hard aan.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:53

Ik wilde gewoon mijn manier van denken weergeven, zoals meerdere dat doen...
Alleen vinden sommige mijn mening kwetsend, maar dat vind ik ook van andere meningen op het forum.
Ik val niemand persoonlijk aan of wat dan ook... Ik leg gewoon uit waarom ik geen donor ben. NIets makkelijke weg, er wordt om gevraagd... "De reden waarom ik geen donor ben"

BTW ik kan me ook aangesproken voelen dat iemand me moordenaar noemt omdat ik een abortus zou laten plegen indien nodig... Dan moet ik niet in dat topic zitten, ik weet dat ik kwetsende dingen kan verwachten Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:56

Ik zie niet in wat Griebels zegt kwetsend is
Ze zegt alleen maar waarom ze zelf de reden heeft om geen donor te zijn, maar ook niks wil ontvangen.

Ieders keuze lijkt me Lachen

Ik ben wel donor, maar ik hoop wel dat mijn dingen naar een "gezond" iemand gaan
Met gezond bedoel ik iemand die door ziekte iets nodig heeft, niet omdat hij de ziekte aanzichzelf te danken heeft, door roken of zuipen, drugs oid Lachen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:01

Ik ben bloeddonor, geen orgaandonor.
Waarom niet? Omdat ik er geen prettig gevoel bij heb om dat wel te zijn.
Als ik echter mijn broer (of in de toekomst een evt. kind) zou kunnen helpen door een nier af te staan (tijdens het leven dus) zou ik dat zeker weten wel in overweging nemen.

Ik hoef overigens ook niets te ontvangen van een overleden orgaandonor.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:04

griebels schreef:
Als het tijd is om te gaan moet je dat niet gaan tegenwerken...

Dan laat ik je gewoon nog even zien waar het mij om gaat Knipoog Dat is makkelijk te zeggen door iemand die gezond is, maar als je leven om wat voor reden dan ook aan een zijden draadje heeft gehangen, ga je er toch wat anders tegen aankijken.

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:05

Shadow0 schreef:
Je vindt dat ze het moeten verplichten maar uit jezelf doe je het niet? Dat vind ik raar. Die keuze kun je zelf maken, je hoeft je niet achter de overheid te verschuilen.

Zo bedoelt ze het volgens mij niet! Eerder dat je in ieder geval "iets" moet afstaan...

Maar wat je eerder zei over die hoornvliezen waarom nou juist dat weinig mensen willen doen..
Dat blijven eigen keuzes. Ik heb ook zitten twijfelen bij hoornvliezen, maar ja heb er nu minder moeite mee.. Huid wel. Maar dat is Puur gevoelsmatig!

En anderen die niet alles af staan? Ach.. alle kleine beetjes helpen! Het liefst zoveel mogelijk natuurlijk, maar je bent baas over je eigen lijf! Vind niet dat je over een ander iets te zeggen hebt, van "dat is het minst erge.." sommige ervaren dat heel anders of hebben nare herinneringen erover!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:06

Dat hoeft niet bij iedereen
Ik kende iemand die had een zwaar ongeluk gehad, het licht gezien, maar wel overleefd

Hij heeft daarna op laten nemen dat hij geen hartmassage, donor organen enz meer wil Lachen

Ik geef eerlijk toe dat ik zelf graag wat zou hebben...en het daardoor ook normaal vind dat ik geef als het mijn einde is.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:07

Mieky schreef:
Wat is jullie (de mensen die donor zijn) mening over wel/niet je organen, indien ze niet geschikt zijn voor transplantatie o.i.d. beschikbaar stellen voor de wetenschap?

Van mij mogen ze de organen gebruiken ! En dan hoop ik maar dat het voor een goede wetenschap wordt gebruikt. Clown

Griebels, Boertjes, hebben jullie zelf ook mensen gekend die in een terminaal stadium zaten ? Bijvoorbeeld een moeder met jonge kinderen ? Of een kind zelf ? Er ook al eens aan gedacht wat jullie zouden willen als een geliefde zo ziek is ? Denken jullie dan ook nog aan de overbevolking ?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:07

erleyne schreef:
griebels schreef:
Als het tijd is om te gaan moet je dat niet gaan tegenwerken...

Dan laat ik je gewoon nog even zien waar het mij om gaat Knipoog Dat is makkelijk te zeggen door iemand die gezond is, maar als je leven om wat voor reden dan ook aan een zijden draadje heeft gehangen, ga je er toch wat anders tegen aankijken.

Zou kunnen dat ik er dan anders over denk, maar aangezien ik al mijn hele leven zo denk, geloof ik niet dat dat veranderd...
Voor nu denk ik er echt zo over...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:11

Westernfreak schreef:
Mieky schreef:

Van mij mogen ze de organen gebruiken ! En dan hoop ik maar dat het voor een goede wetenschap wordt gebruikt. Clown

Griebels, Boertjes, hebben jullie zelf ook mensen gekend die in een terminaal stadium zaten ? Bijvoorbeeld een moeder met jonge kinderen ? Of een kind zelf ? Er ook al eens aan gedacht wat jullie zouden willen als een geliefde zo ziek is ? Denken jullie dan ook nog aan de overbevolking ?

Ik ben mijn opa's verloren, een oma, mijn nichtje van 2 jaar, en zeer recentelijk de beste vriendin van mijn moeder die ik ook heel goed ken... Een opa, en die beste vriendin waren indd terminaal...
Verder heb ik nog van dichtbij iemand meegemaakt die geen donor wilde ontvangen en gekozen heeft voor euthanasie...

En indd, ik zou graag mijn moeder nog heel erg lang bij me willen..

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:12

runningkawa schreef:
Ik zie niet in wat Griebels zegt kwetsend is
Ze zegt alleen maar waarom ze zelf de reden heeft om geen donor te zijn, maar ook niks wil ontvangen.

Ieders keuze lijkt me Lachen

Ik ben wel donor, maar ik hoop wel dat mijn dingen naar een "gezond" iemand gaan
Met gezond bedoel ik iemand die door ziekte iets nodig heeft, niet omdat hij de ziekte aanzichzelf te danken heeft, door roken of zuipen, drugs oid Lachen

Inderdaad.. ieder zijn eigen keuze! En inderdaad.. mensen die zich snel aangesproken voelen, weten van zich zelf ook wel dat dit dan kwetsend kan worden... Maar andersom ook! Er wordt om meningen gevraagd..

Ik hoop trouwens ook dat al mijn organen dan naar een "gezond" iemand gaan... zoals jij dat zegt!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:57

Ik ben wel donor. Ik hoop net als RK zegt, dat mijn organen ook naar een "gezond" iemand gaan.

Maar goed, van mij mogen ze alles hebben. Mijn lichaam is als een jas wat ik uittrek als ik doodga. Mijn lichaam zegt niets over wie ik ben, hierna. Het is puur voor nu op de wereld. Maar straks heb je je uiterlijk niet op achter te schuilen. Dan gaat het echt om wie je bent. Maar ik ga behoorlijk offtopic, volgens mij Knipoog

Ik ben iig donor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:33

Ashleey_ schreef:
Maar wat je eerder zei over die hoornvliezen waarom nou juist dat weinig mensen willen doen..
Dat blijven eigen keuzes.
Uiteindelijk wel, maar die keuzes moet je wel kunnen verantwoorden vind ik, in elk geval naar jezelf. Ik heb het idee dat veel te veel mensen er eigenlijk niet over nadenken. Niet nadenken waarom ze iets vinden, en ook niet wat dat voor gevolgen heeft. Dat vind ik best wel kwalijk.

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:44

viv77 schreef:
erleyne schreef:
Ik wou net zeggen, lekker makkelijk om te roepen dat je dan maar moet accepteren dat het je tijd is. Dan hoop ik maar dat je zelf nooit in zo'n situatie terecht komt! Ik vind dat echt een kwetsende opmerking voor mensen die er alles aan doen, keihard werken en vaak slaat dat werken om in vechten, om in leven te blijven. Er ondoordacht!

GOED GEZEGD!!

Blij dat mensen het met me eens zijn, voelde me echt aangesproken door die opmerking en hij raakte me ook.

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:31

Shadow0 schreef:
Uiteindelijk wel, maar die keuzes moet je wel kunnen verantwoorden vind ik, in elk geval naar jezelf. Ik heb het idee dat veel te veel mensen er eigenlijk niet over nadenken. Niet nadenken waarom ze iets vinden, en ook niet wat dat voor gevolgen heeft. Dat vind ik best wel kwalijk.

Ja oke daar heb je zeker een goed punt!

Dat is ook zeker belangrijk.. ik deed het juist andersom. Bijna zonder na te denken alles weggeven!
Zelf vind ik dat niet zo'n moeilijke keuze, als ik het zelf nodig zou hebben zou ik er ook erg dankbaar voor zijn!

Maargoed nadenken is zeker iets wat hier goed bij hoort!

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:39

Ik heb er nooit over nagedacht.. Voor mij is altijd al duidelijk geweest dat ze alles van me mogen hebben!!

Ik snap niet dat mensen die GEEN orgaan donor willen zijn, maar het WEL zouden willen ontvangen zichzelf in de spiegel aan kunnen kijken.. Dat kan ik niet begrijpen..

Ik hoop ook zoo!!! dat ze met 2 lijsten gaan werken.. dat de mensen die zelf donor zijn voorang krijgen..

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:40

Stiekem krijg ik die gedachten ook.. maar zo'n dubbel gevoel heb ik ook van "gezonde" mensen en mensen die het zich zelf gewoon niet goed gemaakt hebben!

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:42

Ashleey_ schreef:
Stiekem krijg ik die gedachten ook.. maar zo'n dubbel gevoel heb ik ook van "gezonde" mensen en mensen die het zich zelf gewoon niet goed gemaakt hebben!

huh die zin snap ik ff niet haha.. sorry! Clown

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:42

bedoel je mensen die hun organen zelf verpesten dmv alcohol drugs roken etc?