Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLotje

Re: Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 20:11

Robijntjah schreef:
Lievelotje: Ik heb begleid zelfstandig gewoond!!

Helaas is dit bij mij nogal uit de hand gelopen omdat ik tot 3 x toe bij een niet passende huisgenoot ben geplaatst, waarvan de laatste ronduit agressief was en mij bijna van de trap heeft geduwd!

Oei! Scheve mond
Dat is wel minder, ja!

Ach gut

Maar op dat na, beviel het je wel?
Was het moeilijk of juist niet?
Hoe ervaarde je 't? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:06

Ik vond het niet moeilijk, heb me redelijk snel aangepast!

Wel moeite met de begleiding gehad, die werken volgens 'het boekje', en daarbij vergeten ze nogal eens dat autisten ook mensen zijn, die allemaal anders zijn!

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:18

hier is al lang niet meer gereageerd ...

er was net een film op de televisie, crazy love. Iets over twee personen met autisme die verliefd worden.
ik heb zelf minder erge autisme, toch ergerde ik me rot toen twee vriendinnen van mijn broer (die kwamen naar hier, ik was de film aan het zien dus zij keken een tijdje mee) volledig begonnen af te geven op de autisten in de film ... dat in die film ze allemaal zo extreem voorgesteld werden: met communicatieproblemen en een "obsesie" enzo ... dat was in het echt toch TOTAAAAAAL niet waar he! daarna begonnen ze de personen in de film met autisme uit te lachen met alles wat zij deden.
ik had echt zin om in hun gezicht te gaan roepen dat ze moesten kappen met mensen af te kraken en dat ze lang niet genoeg mensen met autisme kennen waardoor zei konden zeggen dat GEEN ENKELE persoon met autisme een communicatieprobleem heeft of een obsessie heeft!! (ze baseren dus bovenstaande reactie op hun neefje, waarop men nu aan het testen is of hij mogelijk autisme heeft)

ik werd echt zot (waardoor het hier waarsschijnlijk niet duidelijk verwoord staat allemaal). ik heb mijn ma gebeld en ben naar boven gegaan, ik vertelde wat er aan de hand was. Zij heeft mijn broer dan gebeld, ik denk dat mijn broer hen daarna heeft verteld dat ze niet zo grof moesten reageren over mensen met autisme omdat ik erbij zat en dus ook autisme heb.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:43

Dat is inderdaad erg vervelend. Ik kan er sowieso slecht tegen als welke handicap/beperking/aandoening dan ook belachelijk wordt gemaakt, maar die van jezelf is nog veel vervelender.

Ik merk het zelf ook wel eens dat mensen echt geen idee hebben hoeveel verschillen er zijn tussen mensen met autisme, gewoon net zo veel verschillen als tussen ieder ander mens.

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:10

inderdaad, veel mensen weten niet eens wat autisme is, of ze kennen enkel de "extreme" vormen die meestal in films worden weergegeven. ze denken er dan ook niet aan dat het voor personen met een "mildere vorm" ook moeilijk is.

wat ik me afvroeg, hoe reageren jullie erop als iemand een persoon met een handicap in het belachelijke trekt? (zowel van anderen als van jezelf)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:15

Ik vind dit een heel confronterend topic, onze jongste heeft PDD-Nos. Ze is nu 16 en pubert daar dus ook nog heftig bij. Moeilijk .. Ik moet alles nog teruglezen, maar ik hoop door jullie haar ook wat beter te begrijpen.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:56

Orange_peach schreef:
wat ik me afvroeg, hoe reageren jullie erop als iemand een persoon met een handicap in het belachelijke trekt? (zowel van anderen als van jezelf)

Het ligt er aan of ik de mensen ken, onbekenden in de trein negeer ik. Bij mensen die ik een beetje ken hangt het echt van de situatie af, zijn ze melig aan het doen dan negeer ik het ook maar. En mensen die ik echt goed ken en die mij echt kennen doen dat soort dingen niet. In ieder geval niet in mijn bijzijn.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:34

Gelukkig heb ik dat ook nog niet meegemaakt, wel bij de Gouden Kooi. Een paar afleveringen geleden zei Amanda: "Jaap is autistisch." Wat vond ik dat een domme opmerking en ook een belachelijke opmerking. Veel mensen (waaronder ook mensen met een lichte vorm van autisme) zien een voorbeeld als Rainman en denken dat dát autisme is, maar het is veel meer of minder hoe je het ook wilt zien. Er lopen veel meer mensen rond met een lichte vorm dan iemand met een zware vorm, zoals het klassiek autisme. Je kunt, vind ik dan, autisme wel een beetje vergelijken met adhd (het is wel met elkaar verbonden); je ziet het vaak niet (zeg maar: bijna nooit) aan mensen, maar wel aan het gedrag en dat dan ook weer niet altijd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:41

licht en zwaar zijn onzin termen als het om autisme gaat. Het verschil zit in het IQ van de autist. Iemand met een laag IQ EN autisme toont ernstiger, maar dat komt door het IQ en niet door het autisme. Lees het boek brein bedriegt (als autisme niet op autisme lijkt) eens. De schrijver geeft heel duidelijk een scheiding aan tussen IQ en autisme.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:45

Sullie97 schreef:
Alwiene schreef:
Herkenning:
- Veel internetcontacten, weinig echte vrienden
- Slecht in contacten onderhouden
- Verkeerde dingen zeggen
- Geen uitgaanstype
- Verjaardag?! Grote verjaardag?! Arrrgh *rent weg*
- Enerzijds moet alles geordend (zo hoort het) anderzijds ben ik extreem slordig/rommelig/chaotisch.

Ik kan er bijna overal een vinkje achter zetten, behalve de eerste. Ik vind namelijk van mezelf dat ik wel echte vrienden heb (meer dan genoeg). Internetcontacten heb ik niet echt, onderhoud meestal wel contact via internet omdat dat vrij eenvoudig is.

Oh ja, nog iets: hebben sommige van jullie ook wel het idee dat jullie mensen niet zo dichtbij laten komen. Het zijn dan wel vrienden van je, maar het is dan moeilijk om jezelf dan helemaal bloot te leggen! Ik heb dat gevoel heel sterk, vooral de laatste jaren. Het is allemaal vrij oppervlakkig geworden.

ik kan alles aanvinken, heb het precies

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:49

Mm zie het tpic nu pas Nagelbijten / Gniffelen Fijn om met mensen te praten die je begrijpen. Ik heb PDD-NOS, weet het sinds een klein halfjaartje voel me er niet anders door ofzo, maar wel lastig als mensen je niet begrijpen.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:53

tamary schreef:
licht en zwaar zijn onzin termen als het om autisme gaat. Het verschil zit in het IQ van de autist. Iemand met een laag IQ EN autisme toont ernstiger, maar dat komt door het IQ en niet door het autisme. Lees het boek brein bedriegt (als autisme niet op autisme lijkt) eens. De schrijver geeft heel duidelijk een scheiding aan tussen IQ en autisme.

Ok, ik heb zelf PDD-NOS en heb een normale tot hoge intelligentie, daarentegen heeft mijn broertje Asperger en is waarschijnlijk hoogbegaafd. Aan mijn broertje merk ik dat zijn autisme "zwaarder" is dan de mijne, hoewel ik "minder" intelligent ben dan hij. Leg mij dan eens uit hoe het precies in elkaar zit...?

Overigens waar komt het begrip autistisch spectrum dan vandaan?