[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 15:04

Ik heb een vraagje:

Wanneer heeft een vrouw een eiersprong?
Moet ik dan rekenen vanaf de dag van de menstruatie of vanaf de dag dat ik niet meer ongesteld ben.
(Ik ben namelijk wel een dag of 5 a 6 ongesteld )

Ik hoor graag van jullie?

Eliane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 15:35

Vanaf de eerste dag van je menstruatie wordt er altijd gerekend (dat is dan dag 1). En dan is het gemiddeld tussen je 14e en je 17e dag.

Maar ik zou hiet niet op rekenen om niet zwanger te worden hoor Het is maar een *gemiddelde*.

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 15:47

Eliane schreef:
Vanaf de eerste dag van je menstruatie wordt er altijd gerekend (dat is dan dag 1). En dan is het gemiddeld tussen je 14e en je 17e dag.

Maar ik zou hiet niet op rekenen om niet zwanger te worden hoor Het is maar een *gemiddelde*.

haha nee ik weet het, wij willen graag zwanger worden maar ik heb heel lang de prikpil gebruikt (7 jaar) en ben deze maand weer voor het eerst ongesteld geworden (was al 8 maanden gestopt)

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 16:35

Wow! Ik denk dat je dan nog wel de tijd moet nemen om alles op orde te krijgen. Ik heb 8 jaar de pil gebruikt en dan 5 weken gestopt te zijn werd ik ongesteld.

Ik weet alleen nu even niet wanneer ik weer ongesteld wordt...

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 16:45

Morris schreef:
Ivm met hoge bloeddruk en hart en vaatziekten in de familie mag ik de pil niet meer.

Dus eigenlijk zijn er maar twee dingen: spiraal of sterilisatie. Dus eigenlijk alleen maar spiraal.
Ik krijg de kriebels al, van alle ervaringen die ik hier lees, tenminste de meesten dan. Ik moet er nog eens heel goed over na denken.

Hier hebben echt veel meer mensen last van :/ Als ze in plaats van steeds meer pillen nou eens een betere oplossing gaan vinden die NIET door middel van hormonen werkt... Houd ik me aanbevolen!

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 09:32

Ik ben gestopt met de pil, ik ben erg benieuwd hoe het nu allemaal gaat lopen en of ik weer 'gewoon' ongesteld wordt. Voor dat ik de pil slikte (heeel lang geleden) had ik er nooit zo'n last van, en was regelmatig ongesteld, hopelijk pakt mijn lichaam dat zo weer op.

(volgende week maandag moet ik naar de internist, ivm hoge bloeddruk op jonge leeftijd en dat hoge bloeddruk in de familie voor komt)

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:03

Ik ben nu ook met mijn laatste pilstrip bezig.
Ik ben benieuwd of ik me straks anders ga voelen.
Ik ben ook inderdaad benieuwd hoe mijn menstruaties gaan zijn en of ze regelmatig komen.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:54

vlasta schreef:
Ik heb een vraagje:

Wanneer heeft een vrouw een eiersprong?
Moet ik dan rekenen vanaf de dag van de menstruatie of vanaf de dag dat ik niet meer ongesteld ben.
(Ik ben namelijk wel een dag of 5 a 6 ongesteld )

Ik hoor graag van jullie?

De dag dat je ongesteld wordt is dag 1 van je nieuwe cyclus.
Je moet ongever 14 dagen TEURG rekenen: je wordt dus 14 dagen NA je eisprong ongesteld. Dus afhankelijk van je cycluslengte ben een een x-aantal dagen na je eerste dag in je nieuwe cylus ongesteld.

Stel er zit 30 dagen tussen 2 keer ongesteld worden. 30- 14 is 16 dagen. Als je 5 dagen ongesteld bent (16-5 = 11) 11 dagen na je laatste menstruatiedag heb je dus je eisprong.
(let op, je bent al 2 dagen ervoor vruchtbaar!)

Marg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:56

Bealy schreef:
Ik ben nu ook met mijn laatste pilstrip bezig. Ik ben benieuwd of ik me straks anders ga voelen.
Ik ben ook inderdaad benieuwd hoe mijn menstruaties gaan zijn en of ze regelmatig komen.

Ik voelde mij echt een stuk beter na het stoppen met de pil. (Hoofdpijn en stemmingswisselingen werden minder )
Het heeft mij mij wel meer dan een jaar geduurd voordat ik ongesteld werd nadat ik gestopt was. (Daarna is het gewoon op gang gekomen met enige regelmaat).

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:17

Marg, had jij een reden om te stoppen met de pil?

_Priscill_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 08:02

Ik had een vraagje,
IK neem in de avond altijd de pil.
Nu was ik hem gisteravond vergeten is het heel erg als ik hem nu nog inneem?
IK ben nu halverwege de strip.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 09:13

_Priscill_ volgens mij geen enkel probleem, zolang er maar niet meer dan 12 uur tussen zit. Maar dat kun je ook vinden op de bijsluiter en misschien is die ook wel op internet te vinden.

Marg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 09:59

Morris schreef:
Marg, had jij een reden om te stoppen met de pil?

Ik had al een tijdje geen vaste relatie en had de pil niet direct nodig. Ik had erge last van hoofdpijn (al mijn hele leven alleen toen was het erg frequent). Daarnaast had ik last van stemmingswisselingen. Op een gegeven moment dacht ik bij mijzelf: waarom al die hormonen slikken? Ik heb het toch niet (meer) nodig? Als het nodig is voor anticonceptie ga ik wel opzoek naar een andere methode. Uiteindelijk ben ik dus gestopt en dat is een goede beslissing geweest. De laatste tijd hoor ik steeds vaker dat mensen stoppen met de pil. (Het is dus toch niet zo een wonderpilletje.) Tevens worden er ziektes met de pil in verband gebracht! Op zich ben ik blij dat ik de pil dus niet meer slik. Maarja, nu blijkt dat een spiraaltje ook weer niet alles is (ivm baarmoederhalskanker).

Het blijft toch zoeken naar de beste oplossing en voor iedereen zal dat anders zijn.

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:00

Hallo ik heb een vraagje.. ik had niet goed bijgehouden wanneer ik aan de stopweek begon.. en heb nu al 2 weken de pil niet meer geslikt omdat ik het niet meer presies wist ja stom he maar hoe moet ik nu weer beginnen? gewoon de eerste dag dat ik ongesteld word? hoop dat iemand hier antwoord op heeft kusjes merle

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:03

Ik heb wel een vaste relatie, ik heb mijn vriend nog niet gehoord over een mogelijk alternatief. Hij had altijd zo'n grote mond, dan laat ik me steriliseren. Heeft gewoon even tijd nodig.
Ik vind het spiraal maar eng, dus voorlopig worden het condooms.

Ik had trouwens ook vaak hoofdpijn, moe, stemmingswisselingen, ik hoop dat nu voorbij zijn.

Gabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:39

Hoi ben ik weer. Ik heb de nuvaring nu de eerste maand gebruikt. Bevalt supergoed. Ik heb minder stemmingswisselingen en het werkt al wel wat lidbidoverhogend. (nog niet spectaculair maar in ieder geval beter) Afgelopen donderdag heb ik de ring verwijderd maar ben nog steeds niet ongesteld. Het zal wel door de verandering komen dat het uitblijft. Maar moet ik dan donderdag gewoon weer een nieuwe indoen? Ook als ik helemaal niet ongesteld geworden ben?
Ik vraag nu ff tips aan jullie maar als ik morgen of donderdag niet ongesteld ben bel ik sowieso even de assistente of apotheker.

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:46

Ik werd in het begin ook altijd erg laat ongesteld. Soms na 5 á 6 dagen pas. Je moet gewoon wel je ring weer in doen donderdag. Ongesteld zijn, en een ring erin is geen enkel probleem!

Gabbertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:49

Wendy_Kila schreef:
Ik werd in het begin ook altijd erg laat ongesteld. Soms na 5 á 6 dagen pas. Je moet gewoon wel je ring weer in doen donderdag. Ongesteld zijn, en een ring erin is geen enkel probleem!

Oke, dank je! Het is dus geen uitzondering dat ik nog niet ongesteld ben.

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:59

Volgens mij niet! Als ik op zondag een nieuwe ring erin moet doen, wordt ik meestal donderdag of vrijdag ongesteld. Ik zou dus nog even afwachten als ik jou was. Mocht je donderdag nog niet ongesteld zijn, zou je even langs de huisarts kunnen.

Gabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:28

Ja ik wacht het ook inderdaad nog even af. Ik bel morgen of donderdag even met de assistente van de huisarts. Ik ben niet bang voor een eventuele zwangerschap. Maar ik denk dat het gewoon de overgang tussen 2 verschillende anticonceptiemiddelen is.

blackheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:11

Ik ga volgende week naar de dokter om aan de pil te gaan, maar hoe gaat dat precies allemaal?

Ik heb helemaal GEEN voorlichting gehad op school, dus ik weet echt van niks!!

Wanneer gaat de pil werken enzo? en naja leg me alles maar uit,,

xx_Merle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:50

De dokter zal je alles wel vertellen
De pil werkt geloof ik na de eerste week dat je hem geslikt hebt..

blackheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:07

Oke kan ik dan meteen de eerste dag al beginnen?

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:56

blackheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:36

Dus als ik het goed begrijp, stel je voor ik word maandag ongesteld dan moet ik maandag de pil nemen..
Wat nou als ik avonds ongesteld word :p

En wat als je nou bijv. gekotst hebt dan werkt de pil niet meer, hoe moet je dat dan inhalen?