Burnies verzamelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DGM

Re: Burnies verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 18:10

Ik zal eens horen op het werk of wij zoiets hebben, bedankt voor de tip!
En wat lang al thuis zeg, maar wel een (hobbelige) stijgende lijn?
Goede vriendin van mij heeft bijna 1,5 jaar thuis gezeten, zij waarschuwde mij ook al omdat ze tekenen zag, maar ik was eigenwijs :=

Konden jullie nog wel eten weg krijgen? Ik krijg bijna niks weg..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 18:15

Veel sterkte! En wat balen dat de wachttijd lang is. In principe is 1x per 2-4 weken normaal bij de POH trouwens. Mocht je eerder behoefte hebben aan hulp of iemand om mee te praten, dan zou je in het coachveld kunnen kijken. Ik spreek bijvoorbeeld regelmatig mensen die (nog) niet terecht kunnen bij de POH of psycholoog. Coaches zijn zeker geen vervanging, maar soms wel een fijne tussenstap of hoe ik het uiteindelijk zelf heb ervaren is dat een fijne coach soms meer kan bereiken dan een GGZ psycholoog of POH omdat die toch wat meer vaste protocollen hebben en dat werkt niet voor ieder individu. Maar daar kwam bij mij mijn neurodiversiteit om de hoek kijken denk ik.

In ieder geval: rustig aan. Lekker die dutjes pakken wanneer je lichaam daarom vraagt en misschien met de beentjes omhoog genieten van het weer. Niks moet nu. :knuffel:

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 19:00

Dit is wel een realistisch plaatje van het herstel.
Afbeelding
Zo'n dip voelt alsof je terug bij af bent, maar uiteindelijk zie/voel je wel dat je anders omgaat met de mindere momenten.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 19:47

DGM, welkom in dit topic.
Knap dat je het weet te verwoorden en dat je aangeeft hulp te willen.
Je kunt inderdaad navragen bij het werk of ARBO-dienst voor ondersteuning.
Neem zeker de tijd voor jezelf en je herstel. En zorg voor mensen om je heen die naar je willen/kunnen luisteren.

Ik zit ook een half jaar al thuis en bouw weer iets op op het werk. Het gaat echt met kleine stapjes (kwartiertje kan al teveel zijn).
Ik kan inmiddels over mezelf zeggen dat het de betere kant op gaat. Ik herken de triggers en over het algemeen kan ik hier beter mee om gaan. Op slechte dagen na, natuurlijk... het gaat inderdaad niet allemaal in een recht, stijgende lijn... 2 stapjes vooruit en soms 1 of 3 terug... om vervolgens weer goeie momenten te hebben.
Ik vind het ook lastig hoor, om de tijd te nemen. Zeker op goeie dagen, dan wil ik veel te snel...

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 10:32

Ik heb nog geen oproep van de arbo gehad. Zodra ik daar heen moet dan zal ik direct vragen naar een coaching oid.

Ik kan wel wat extra handvaten gebruiken.
Gistermiddag even naar mijn paard geweest, ondanks dat het heel fijn is merk ik ook dat het nog wat teveel is (15 min in auto heen, daar even tutten en weer 15 min terug).

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:14

Mag ik mee niet ook aanmelden? Sinds augustus 2025 uitgevallen met een burn out.
Ik werk inmiddels weer 3 x 5 uur en merk dat het qua energie redelijk ga. Wel speelt mijn angststoornis enorm op, dat is een beetje balen.

Ik ben ergens onderweg gestopt met de therapie, maar ik heb de 23e een afspraak met de huisarts en ga toch maar weer een doorverwijzing vragen.

Ik heb vaak het gevoel alsof ik licht ben in mijn hoofd, niet perse duizelig, maar ook niet helemaal niet duizelig. :+
Elke sensatie in mijn lichaam analyseer ik tot in den treure. Mijn ogen voelen vaak zwaar en raar en overal gewoon blehh.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:12

Welkom , of nou ja welkom liever kom je er niet mee in aanraking....

Augustus 2025 lijkt wel een vloek te hebben wat dat betreft.

Ik hoor mijzelf praten @balou_k , ook ik heb te maken met een angststoornis. Het maakt het allemaal niet makkelijker. Wat goed dat je al best weer wat uurtjes aan het werk bent.

De duizeligheid hoort erbij, het is een teken van overbelasting en vaak hyperventilatie. Ik vind het ook beangstigend met name de hartklachten. Ik kan mij er helemaal onwel door voelen als ik er maar teveel mee bezig ga. Ik denk dat blehh de beste omschrijving is.

---

Hier gaat het helaas weer wat slechter. Ik heb best een 'goede' periode gehad en ik voelde mij ook echt wat sterker en iets meer energie hebben. De angst leek wat te zakken , maar maakte dan ook weer plaats voor sneller vermoeid voelen. Ook al heb ik meer energie.

Met de oxazepam ben ik helemaal gestopt , ik kan weer zelf slapen en slaap ook goed door. Dat is al een hele opluchting. Maar ik merk dat ik de angst en nu ook somber voelen meer dan zat ben. Vorige week had ik voordat ik mij slechter begon te voelen nog een overleg met de huisarts of mogelijk antidepressiva toch niet iets voor mij is. Dit heb ik al eens eerder geprobeerd maar dat was best een zware waar ik toen heel erg geschrokken ben van hoe ik mij voelde.

Ik heb besloten om het toch weer te proberen , maar dan een andere die hopelijk wat beter aansluit. Vrijdag ga ik beginnen. Liefst was ik nu al gestart, maar mijn huisarts wil wel graag evalueren met mij en er kwam net een vakantie tussen. Als ik vrijdag start dan kon ik met mijn eigen huisarts evalueren. Dat leek mij ook wat beter omdat zij mijn hele geschiedenis ook weet. Waarschijnlijk ga ik ook nog een keer ophogen. Ik hoop dat die dosis dan voldoende gaat zijn. Het zal mijn burnout niet oplossen , maar wel verlichting geven met angst , piekeren , somber voelen , dwangmatige klachten en stress verminderen. Ik kijk er nu toch wel naar uit om straks wat meer rust te hebben. En niet meer op tilt te slaan van alle processen in mijn lichaam. Ik ben ook gewoon moe van het elke keer aan moeten gaan van de angst.

Ik heb nu gewoon een terugval, is niet erg kan gebeuren maar ik was weer zo bang , angstaanvallen, zelfs naar huis gevlucht bij ademhalingstherapie omdat ik in paniek raakte en het niet lukte en ik daar maar lag te shaken, en het gevoel had dat mijn de boel ermee stopte. Ook moet ik weer vaak zomaar huilen en ben ik weer heel bang voor een hartprobleem. Ik voelde mij tijdens de aanvallen zo vreemd en gek. Wel heb ik denk ik gewoon keelpijn gehad maar raakte ik daarvan ook al in paniek. Ik kreeg vorige week tintelingen op de borst ( waarschijnlijk spieren) en raakte daarvan ook helemaal van slag. Ook had ik het warm en koud en misselijk. Vandaag is de pijn in de keel en de misselijkheid weg. Ook waren de hartoverslagen weg maar dus nu weer terug door hevige angst. Soms denk ik ook van nou dit was het en nu val ik weg.

Wel grappig als ik echt bezig ben , dus ik schep mest of voer mijn paard dan heb ik minder last van wanneer ik stil ga staan en met iemand ga praten. Ik moet dan het liefs zitten met een leuning in mijn rug.

Ik kon net een beetje winkels weer in, maar ook daarin merk ik nu dat ik even niet durf. Ik ben vorige week bewust wel naar mijn werk gegaan ook al voelde ik mij niet goed. Eenmaal daar voelde ik mij zelfs langzamerhand wat beter worden en ik kon mij ook concentreren. Ik werk nu 1,5 uur op kantoor. Zolang ik zit wordt ik ook niet zo duizelig meer. Ik was bang als ik niet zou gaan dat mijn vrees om op andere plekken te zijn dan thuis weer enorm op zou spelen.

Ik doe wel meer aan ademhalingsoefeningen ( 3x per dag) en oefeningen op de nervus vagus te stimuleren. Daarnaast moet ik elk uur eigenlijk 5 min mediteren. Maar ik las in een boek dat je uit kunt meten hoelang je een activiteit volhoudt en dan daarna 15 tot 20 minuten met de ogen dicht moet gaan liggen. Dit heb ik vandaag geprobeerd en ik vond het wel fijn. Maar het lukt ook deels niet goed omdat ik dan heel veel vervelende verdrietige gedachten krijg. Maar ik denk dat ik daar ook gewoon even doorheen moet en moet verwerken.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:01

Hier ook een flinke terugval. Afgelopen week erg veel gebeurd en merk dat ik dat allemaal moeilijk verwerk, loopt vast in mn hoofd

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:07

Wat heftig Zebrastreep, wat kunnen we het onszelf moeilijk maken hè!

Ik merk ook doordat mijn zoontje niet lekker is (die moet woensdag naar de kinderarts) het met mij ook slechter gaat. Ik maak mezelf helemaal gek en heb veel spanning er door..
Ik moet deze week nog werken en heb daarna twee weken vakantie. Maar ik weet niet of ik het trek om morgen te gaan werken..

Carina vervelend! Wil je er verder over praten?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:13

Even een dikke knuffel voor jullie dames.

@balou, oh dat herken ik... als er iets met je kind is,dat draag je (zwaar) met je mee. Weet je al waarom jullie naar de kinderarts moeten? Wat de reden is? (Wat het is?)

Carina, oh vastlopers zijn heavy... heb je iemand waar je hier over kunt praten?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:46

EngeltjeS schreef:
Even een dikke knuffel voor jullie dames.

@balou, oh dat herken ik... als er iets met je kind is,dat draag je (zwaar) met je mee. Weet je al waarom jullie naar de kinderarts moeten? Wat de reden is? (Wat het is?)

Carina, oh vastlopers zijn heavy... heb je iemand waar je hier over kunt praten?

Mijn zoontje heeft sinds 2,5 jaar chronisch ‘overgeven’. In meer en mindere mate. Niet ziek, enkel maar continu mondjes overgeven zonder echt braken of kokhalzen. Hij kan gerust vrolijk spelen om dan een mondje over te geven om dan verder te spelen. Maar het kan ook zijn tijdens rustig televisie kijken bijv. Momenteel weer heel veel, zoveel dat ze er op school ook last van hebben en niet weten wat er mee te doen. Er is tot op heden nog geen oorzaak gevonden, ondanks bloed en ontlasting onderzoeken, MRI en echo’s. Het is echt ruim een half jaar vrij rustig geworden en momenteel is het weer extreem en dat maakt mij erg onrustig en ongerust.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:10

Zebrastreep schreef:
Bij mij denkt de psycholoog ook aan ADHD , ik moet nog een verwijzing aanvragen. Ik ga mij aanmelden voor een onderzoek.

Het zou wel bij mij passen. Ik ben zo enorm druk in mijn hoofd normaal gesproken al. Ook zeer onhandig en plannen kan ik ook niet zo goed.
Ik moet ook leren om alles op een rustig tempo en per activiteit te doen. Maar ik ben nogal snel afgeleid.

Daarnaast kan ADHD ook sneller hyperventilatie ontwikkelen en problemen met het middenrif.

Ik denk eigenlijk steeds meer dat mijn burnout komt door te lang met dus adhd doorlopen en er verkeerd mee omgaan omdar ik het niet weet. Dat zou ook de angst kunnen verklaren.

Daarnaast praat ik enorm snel en van de hak op de tak. Dit wist ik ook nooit tot 2 jaar terug een vriendin die mij net kende mij erop wees. Sindsdien hoor ik het vaker van mensen en van hulpverleners.

Maar goed wachttijd voor een onderzoek is minimaal een jaar...

Ik ben je berichten een beetje aan het lezen en jemig. Ik herken wel veel bij mezelf! Ik heb sinds dec 2018 een gegeneraliseerde angststoornis na een postnatale angststoornis, PTSS (uit jeugd), en vorig jaar is ook ADHD vastgesteld. En dan de Burn out. :+

Het ging heel veel jaren goed, maar mijn opa is eind vorig jaar snel heel ziek geworden en is januari dit jaar overleden. Sindsdien zijn mijn angstklachren weer een stuk heftiger..

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:58

Denk dat het verstandig is om de antidepressiva te proberen Zebra, het hoeft niet voor altijd te zijn he!

De angstklachten herken ik heel erg! Zaterdag een gezellige avond bij vrienden (mijn man ging naar een festival en dat gunde ik hem) en toch komt er dan ineens een paniekaanval opzetten. Misschien ging ik over mijn grenzen? Geen idee.

Vinden mensen hier het ook fijn om bijv. een whatsapp of telegram groep op te zetten zodat wat we zeggen of juist kwijt willen niet open en bloot op het www staat?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:00

DGM schreef:
Denk dat het verstandig is om de antidepressiva te proberen Zebra, het hoeft niet voor altijd te zijn he!

De angstklachten herken ik heel erg! Zaterdag een gezellige avond bij vrienden (mijn man ging naar een festival en dat gunde ik hem) en toch komt er dan ineens een paniekaanval opzetten. Misschien ging ik over mijn grenzen? Geen idee.

Vinden mensen hier het ook fijn om bijv. een whatsapp of telegram groep op te zetten zodat wat we zeggen of juist kwijt willen niet open en bloot op het www staat?

Vind ik een fijn idee. :)

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:01

Ik heb 1 aangemaakt! Stuur mij maar een pb voor de link :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:17

Heeft iemand een tip voor ademhalings oefeningen waarbij die kan vinden?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:30

Ik wil ook wel in de groep ik stuur straks een pbtje

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:31

DGM schreef:
Ik heb 1 aangemaakt! Stuur mij maar een pb voor de link :)

Hoi ik zou er ook graag in willen , super dat je dit zo opzet :)

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:35

Freya6 schreef:
Heeft iemand een tip voor ademhalings oefeningen waarbij die kan vinden?

Wat ik geleerd heb: Gaan liggen, handen op je buik, 4 tellen inademen door je neus en zorgen voor een buikademhaling, dus goed opletten dat je je buik met inademen naar buiten duwt tegen je handen aan. Probeer in je hoofd te visualiseren hoe de adem zich door neus naar de longen brengt. Houdt je adem 4 tellen vast en adem dan langzaam in 4 tellen via de mond uit. Let weer goed op je buik. Dat de ademhaling dus laag zit met een buik die naar voren en weer terug gaat.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:08

DGM schreef:

Ja goed idee!
Merk dat ik in het topic niet teveel kwijt wil met dat het dan toch openbaar is. Daardoor praat je ook minder snel mee.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:33

Ik heb een app voor ademhalingsoefeningen. Maar die deel ik dan ook straks wel in de groep.

Bij mij werkt de 4-7-8 heel goed. Deze doe ik ook 3x daags 10 min.

Verder wat oefeningen om de nervus vagus te stimuleren/ontspannen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:50

Ik leef hier soms nog wel mee, mijn ergste klachten zoal paniekgevoelens en hartkloppingen zijn grotendeels over. Maar het blijft regelmatig zo druk in mijn hoofd en ik blijf vermoeidheid en hoofdpijn houden.
Blijf overal tussen zweven, niet echt een burn out, ook niet echt helemaal gezond. Morgen laatste gesprek bij bedrijfspsycholoog, maar weet niet of ik nou echt veel verder ben..
Inmiddels ook met intake van adhd onderzoek bezig, maar na de intake komt de lange wachttijd.
Bij eerste gesprek gaven de aan dat ik ook vrij angstig zou zijn, mezelf nooit zo gezien maar zet je wel weer aan het denken.

Hier heb ik een aantal keer de standaard ademhalingsoefeningen van de samsung app gedaan, best prima!
En op youtube kun je fijne relacte yoga video's vinden :) .