Huisartsenpost onmogelijk streng tegenwoordig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 11:53

pmarena schreef:
Polly: Nouja in zoverre.... ik had met die longontsteking eigenlijk liever nog die dag aangekeken want elke dag denk je van misschien wordt het vandaag wel beter met die hangerigheid. Maarja omdat het vrijdag was dacht ik van toch maar even aan de bel trekken zodat dat in het weekend niet hoeft.

Het had op zich niet zo raar geweest om te denken van het is niet ernstig genoeg om de huisarts mee lastig te vallen want hij is niet op sterven na dood ofzo := Maar dan zou ik het eind van de middag toch wel heel vervelend gevonden hebben als hij nog steeds zo lusteloos was geweest.

Niet omdat het verergert. Maar omdat het te lang duurt. En als ik dàn de HAP gebeld zou hebben dan is de tendens in het topic wel een beetje van ja een lusteloos kind is toch niet ernstig...? Terwijl de huisarts het wel ernstig genoeg vond om de HAP in te seinen dat we er aan kwamen.

En met die jaap op de pols werd dus volgens mij (in het weekend) de telefoon van de HAP opgenomen door onze huisarts (praktijk) De assistente dus die ervoor zorgde dat de huisarts er naar kwam kijken om de boel schoon te maken / te hechten. In het ziekenhuis dus waar de HAP zit, niet bij de huisarts in hun eigen pand.

Als je die ervaring hebt dan bel je misschien ook wat sneller om te vragen wat ze willen dat je er mee doet, wachten of toch even langskomen.

Tsja, met een longontsteking zou ik ook niet wachten en goed dat je de eigen huisarts hebt gebeld.

Ik hoor in jouw bericht alleen maar zaken waarmee het goed is dat je gebeld hebt en dat je er ook over nadenkt. Denk dus niet dat je je aangesproken hoeft te voelen.
Wonden worden ook gewoon gesloten in de spoeddienst, maar volgens mij is er ook nergens benoemd dat dat niet het geval is.
Heel eerlijk: je haalt zaken aan die je heel goed hebt ingeschat en opgelost, wat maakt dat je je aangesproken voelt door de berichten hier in het topic?

Femke_Tweety

Re: Huisartsenpost onmogelijk streng tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 12:50

Ik heb een week of 8 terug een twijfel situatie gehad.

Zeer stevige pijn in rechterschouder en arm. Was paar dagen ietwat zeurend geweest, en in de loop van een avond naar echt heel heftig. Arm niet meer kunnen heffen, pijnstilling weinig effect, en ook gewoon bij stil zitten écht vies vies pijnlijk.

Maar niet direct dodelijk ook.
Dus ik twijfelde, wel of niet huisartsenpost bellen.

Advies opgezocht op thuisarts.
En de grap is dat daar níet de vraag stond of het om rechts of links ging.
En deze klachten links kunnen natuurlijk op hartproblemen duiden.

Advies van thuisarts.nl was diréct bellen op basis van de antwoorden die ik gaf.

En toen twijfelde ik nog, want zelf dacht ik dus absoluut niet aan hart.

Toch gebeld voor overleg. De triagist vermoedde na nog enige extra vragen en zeer doelgericht vragen op links of rechts slijmbeursontsteking.
En dat kon inderdaad wachten tot de volgende dag. Ze heeft nog wel even overlegd met de dienstdoende arts wat ik qua medicatie nog mocht om de nacht iets makkelijker door te komen (ligt bij mij vanwege een hoop andere problemen waaronder lever wat ingewikkeld) goed advies gekregen.
Ik verontschuldigde om het bellen, gaf ook aan dat ik daar echt over getwijfeld had.
De triagiste verzekerde me dat dat echt prima was, en dat ze met dit soort klachten het eigenlijk gewoon echt prima vinden dat er gebeld werd. Dat ik een volgende keer ook niet hoefde te twijfelen.

Volgende dag bij eigen huisarts bleek het inderdaad slijmbeursontsteking die vanwege wat andere problemen die ik toch al heb zich erg lelijk gedroeg. Spuit in dat gewricht deed een hoop goed.

Maar nu door dit topic krijg ik een beetje het gevoel dat ik daar ook niet voor had mogen bellen.
Maar voor dit soort situaties ís de HAP toch juist?
Dat is in ieder geval wat de triagiste me heel duidelijk vertelde, alstjeblieft júist wel bellen bij zoiets?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 12:52

Polly: Ik voel mij helemaal niet persoonlijk aangesproken hoor :)

Maar ik denk wel dat er een behoorlijke grijze zone zit tussen teen gestoten en bij wijze van spreken met de helicopter opgehaald willen worden, en zaken die toch wel een beetje twijfelachtig zijn.

Want die longontsteking wisten wij natuurlijk ook niet dat die er zat. Bleek ook wel mee te vallen overigens.
Eigenlijk kan zoiets dus prima een situatie zijn waarvoor er hier in het topic staat dat je niet moet bellen.

Het gaat niet om onze specifieke situatie maar gewoon dat ik wel begrip op kan brengen dat mensen toch graag iemand willen spreken om inderdaad gerustgesteld te worden of te horen dat ze toch wel gelijk hebben dat er wel beter naar gekeken kan worden.

Want vaak weet je immers pas achteraf of het wel meeviel of niet. Of ze wel tijd hadden of niet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 13:03

@Femke_Tweety, wat maakt dat je achteraf dan twijfelt?
Je hebt het even afgewacht, zelfzorgmiddelen geprobeerd, opgezocht, kreeg advies om te bellen, hebt goed advies gehad van de triagiste die zei dat het prima was om te bellen. Dan is het toch prima?

@pmarena: ik kan voor iedereen die belt begrip opbrengen en ga er ook altijd vanuit dat er een vraag achter de vraag zit en mensen ergens bang voor zijn en ik zal nooit zeggen 'hier mag u niet voor bellen', gewoon nooit. Wel kan je mensen goed advies geven waar ze mee verder kunnen en dat is een heel groot deel van mijn werk.

Wat ik (en meerdere in dit topic) probeer te zeggen: probeer (als het niet levensbedreigend is) even een minuutje diep adem te halen en even goed te kijken wat er nu eigenlijk aan de hand is en of je eerst zelf iets kan doen (koelen, pijnstilling etc) voor je aan de bel trekt/alarm slaat. Als je ziek bent of voor een ziek iemand belt even temperaturen, dan hoeft dat niet als je aan de telefoon hangt. Maar dat doe je toch al dus voor jou niet van toepassing.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 13:14

Ik kijk dus wel altijd aan. Beetje te veel zelfs, zo heb ik al meerdere keren met ernstige blessure paar weken rondgelopen. Gebroken stuitje bijvoorbeeld, waar we na paar weken achter kwamen omdat de fysio weigerde te behandelen zonder foto. :') Of andere blessures met uitval naar benen door val van paard, met dus echt door been heen zakken en niet normaal kunnen lopen, ook niet na pijnstilling en rust. Deur open moeten breken van badkamer en uit bad getild moeten worden,omdat het erger werd en ik niet meer op kon staan. Of knie die finaal onder me uit geslagen werd en meteen niet meer op kon staan en met omhoog en koelen niet beter werd. Gewoon nog week oid mee doorgehobbeld. Maar dan ook niet verder gekeken door de huisarts toen ik daar kwam. Dat vond ik achteraf wel kwalijk, want heb van aantal dingen wel blijvende schade. Gedeeltelijk eigen schuld, want aangekeken,
gedeeltelijk omdat ook de huisarts daarna niet verder heeft gekeken. Juist omdat ik eerst zelf aangekeken heb word ik niet zo serieus genomen, terwijl ik ook iemand in omgeving heb die dus wel de hap belt voor kind met koorts en allerlei andere zaken en die mag altijd langskomen en wordt door eigen huisarts ook doorverwezen telkens, maar het valt altijd mee. Dat is dus ook het lastige. Bij mij zijn er dingen mis maar wordt pas veel later ontdekt omdat ik eerst zelf aankijk en bij de ander is er weinig aan de hand maar wordt telkens alles uit de kast gehaald om vervolgens erachter te komen dat er dus niks boeiends is. Mijn vorige huisarts wist na een tijdje dat als ik belde dat er ook echt wat aan de hand was, maar daarvoor moet je mensen kennen en degene die bijna nooit komen ken je niet.

Toch hebben we er allemaal niet over nagedacht de hap te hebben met die flinke klappen van paard af enzo. In sommige gevallen was dat misschien juist wel beter geweest. Pas met echt verdenking van hersenschudding of ernstige dingen aan rug of nek bellen we en dan krijg ik op mijn kop dat de patiënt niet is blijven liggen :') Terwijl dat ook wel weer haaks staat op het advies van eerst pijnstilling nemen en even aankijken.

De laatste keer dat ik de hap gebeld heb is toen ik al heel veel pijnstilling op had, de max wat op verpakking staat, en de pijn echt niet te handelen was. Het was ook echt al midden in de nacht en kon dus niet slapen van de pijn. Kreeg toen ook alleen het telefonische advies wat ik eventueel nog mocht doen, helaas werkte dat ook niet. Meer van diezelfde pijnstilling mocht niet meer. Had misschien nog een keer moeten bellen toen, maar daar voelde ik me juist weer een last voor de hap door.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 13:20

ik mis denk ik even je punt?

Je somt in je bericht ongeveer alle alarmsymptomen op die al eerder besproken zijn als reden om wel de huisartsenpost (dus ook buiten kantooruren!) te bellen, dit klinken allemaal niet echt ongecompliceerde verwzikte enkels toch?
Dus nee, ik vind het met deze genoemde zaken niet verstandig om te wachten en dan maakt het niet uit dat de mensen van de HAP je niet kennen want je benoemt alle redenen om je wel te beoordelen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 13:27

Oh nee,niet bellen is altijd eigen keuze geweest en ook van mijn ouders hoor. Als reactie op de bellers van tegenwoordig die al bellen als kind nog huilt bij wijze van spreken.
Kijk, wat ik doe is ook niet goed juist. Daarom zeg ik dat dat andere uiterste was, komt voort uit hoe we het vroeger deden maar ook niet willen lastig vallen. Hoewel ik nu stalgenoot heb die ook op de triage van een hap werkt dus vragen we het aan haar of we moeten bellen of niet. :+ Of zij roept dat ik echt langs moet gaan, terwijl ik denk dat ik weekend wel af kan wachten.

En het stuk van je niet kennen was vooral voor eigen huisarts wat ik gemerkt heb helaas. Die had bij aantal dingen wel door moeten pakken, vooral als iemand er dus al langer als een paar dagen mee rondloopt en het niet beter gaat. Daarna ben ik dus altijd via de fysio naar huisarts gegaan zodat ik een brief had met uitleg Waarom zij het ernstig vonden en onderzoek echt van belang was. Zonder dat werd ik afgewimpeld, want blijkbaar ben ik zo iemand die overkomt alsof er niks aan de hand is.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 18-05-25 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 13:30

klopt.
In de dagpraktijk (dus bij de eigen huisarts) ken je een deel van je populatie wel (er waren zelfs patiënten waarvan ik de geboortedatum vast kon intoetsen als ik hun telefoonnummer op het scherm zag :+ ).

Maar er waren dan ook mensen die je goed kent en die alleen bellen als er stront aan de knikker is en je dus meteen actie moet ondernemen terwijl er ook mensen zijn die dus rustig elke week een afspraak maken voor zaken die niet dringend zijn (en dat kan zeker bij een huisartsenpraktijk)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 13:47

Ja, precies. En sommige ken je niet, omdat ze zo weinig komen, omdat ze altijd eerst alles aankijken. Dan kom je toch weer op wat er al eerder genoemd werd. Stukje doorvragen oid, omdat sommige gewoon niet zo ernstig klinken maar het feit dat ze bellen al heel wat is eigenlijk.

Het was ook gewoon hersenspinsel tijdens het bijlezen. Ook vanwege de enkel en dan eerst aankijken, omhoog, koelen en pijnstilling. Wij kijken dus altijd aan en beetje te veel. Maar dat is ook gewoon, waarom zou je de hap bellen als je wel gewoon kan liggen en op die manier echt wel weekend uit kan zingen. Ja, achteraf waren er dingen waarbij dat niet slim was, want alleen kunnen liggen met flinke pijnstilling is natuurlijk ook weer niet 'normaal' en kan dus wel ernstiger zijn. Aan de andere kant weet ik niet hoe het voor anderen is, maar als ik van paard val heb ik sowieso flinke pijn daarna, zelfs als er dus geen ernstige blessure was. Dat duurt altijd paar dagen haha.

Maar tegenwoordig vraag ik me wel eens af wat ik moet doen hoor. Ik heb ook echt behoorlijk pijnstilling die ik standaard gebruij. Dus mijn pijnwaarneming is ook niet heel betrouwbaar, volgens mij.
Moet je dat dan melden als je wel de hap oid zou bellen? En maakt dat nog verschil? Dus ik voel een 6 qua pijn, maar dus met die zware pijnstilling. Is dat reden voor de hap om toch iemand te laten komen, of kan het dan alsnog wachten want het is maar een 6? En ik ben chronisch ziek dus mijn pijnschaal is al nooit 0, ook niet met die pijnstilling. :+
Ik heb alsnog het idee dat acute pijn daar altijd doorheen komt. Maar ik weet dan dus niet hoe accuraat dat is. Ook als ik dan zie wat anderen krijgen qua pijnstilling bij breuken, daar zit ik al boven qua stoffen en dosering.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 13:49

Mijn tante heeft weleens mijn nichtje willen laten lopen met twee gebroken armen. Ze was uit het klimrek gevallen en had zich zo opgevangen. Mijn tante, die overigens agente is en tegenwoordig op de meldkamer werkt, vond dat ze zich niet zo moest aanstellen. Het was gelukkig op een verjaardag en mijn oma zag alleen al aan hoe ze haar armen liet hangen dat ze gebroken waren. Mijn tante weigerde haar naar de HAP of spoed te brengen, dus mijn oma heeft haar opgeladen en weggebracht. Ongecompliceerde breuken, ze moest 6 weken in het gips.

Heel veel mensen zullen om een gestoten teen bellen, maar heel veel mensen blijven op een gebroken voet doorlopen. Ik heb zelf anderhalf jaar na dato nog last van een val van het paard. Maar ik had net een nieuwe baan, dus ik kon me toch niet nu al gaan ziek melden voor een hersenschudding? Wat ik daarmee wil zeggen, is dat de gehaaste Nederlandse maatschappij niet alleen teveel druk uitoefent op de zorg, maar op alle werkenden. Daar krijg je wat jij zegt van, Polly. Mensen nemen, of kunnen niet meer de tijd nemen om ziek, zwak en misselijk te zijn. Dus lopen ze of jaren door met een probleem, of trekken ze voor elk klein dingetje aan de bel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 14:05

Ik ben wel benieuwd wat ervoor zorgt dat je te lang aankijkt of juist veel te snel gaat.

Bij mij is het niet het werk. :') Wel zelfbeeld, want ik vind mezelf vaak een aansteller, terwijl ik een ander wel naar de arts zou sturen met precies hetzelfde.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 14:17

Ik moet eerlijk zeggen dat er hier nu naar mijn idee wel wat overdreven word over het bellen naar de hap.
Ja ik weet van de wachttijd maar toch.
Als ik denk wat gebroken te hebben bel ik.
Verwacht ik dan dat ook meteen mag komen: nee.
Maar dat ze even aangeven waar je de komende uren op letten oid is ook wel fijn.
Zij hebben daar voor geleerd. Wij leken niet.
En dan heb ik echt wel al een tijdje met mijn pootje omhoog gezeten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 14:24

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 14:30

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 14:42

nou ja, dat dus.
Goed artikel +:)+

Het blijft altijd lastig om voorbeelden te geven want er is altijd iemand die met precies die klacht wel gezien is of er is 1 klein verschilletje met wat er benoemd is en dat kan dan altijd weer reden zijn om wel te beoordelen. Of het is net hoe het gebracht word, wat er eerder die dienst is gebeurd (collega heeft een keer een benauwd kindje laten komen, kindje kwam grauw en amper aanspreekbaar binnen. Gelukkig goed afgelopen. Maar de dienst erna ging er naar bijna elk benauwd kindje een ambu omdat ze niet meer vertrouwde op haar eigen waarneming aan de telefoon, dat heeft soms even tijd nodig maar gelukkig zijn er dan ook artsen en een team van collega's die je daar weer uit kunnen helpen).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 14:50

Die reacties zeggen wel genoeg. Dat ouders hun kinderen het beste kennen, maar in diezelfde reactie bleek het wel gewoon een griepje. Dat heeft toch niks te maken met ouders kennen hun kind het beste?
En nergens staat er dat je paracetamol moet nemen met oog dat vol loopt met bloed.
Of dat je Google moet gebruiken. Er staat juist dat je niet op Google moet zoeken, omdat je dan altijd dood gaat volgens de resultaten. Maar dat je juist op de speciale sites zoals thuisarts moet kijken.

Edit: polly, logisch ook wel dat je soms als triagist niet meer vertrouwd op eigen waarneming na zo'n situatie. Doodeng zeg en je voelt je toch verantwoordelijk denk ik.

Maar ook dat elke hap of zelfs elk telefoongesprek anders is. Zoveel factoren die van belang zijn, net als het stukje als het rustig is kan iemand eventueel wel langskomen met vermoeden van breuk, ook al kan dat niet bij drukte oidm

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 14:58

Eigenlijk is het ook niet nodig als het rustig is en drukte weegt voor mij ook niet mee in het besluit of iemand al dan niet moet komen.
Hef is hier genoemd door mensen die beoordeeld konden worden en 'er was helemaal niemand' dus werd geconcludeerd dat het daardoor makkelijk kan.
Voor mij geld beoordelen = beoordelen ookal staan ze 3 rijen dik op de gang en als het niet hoeft hoeft het ook niet als we met z'n allen al een uur aan de koffie zitten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 15:14

Ja, snap ik. Dat maakt het ook verwarrend natuurlijk, zoals je hier dus ziet. En elk bot en dus breuk is ook anders. Bij verdenking van gebroken wervel mag je wel meteen komen, want daar is het gevaar groter als bij een enkel. Sleutelbeen mochten wij ook meteen mee komen, maar daar zag je het bot ook echt omhoog steken, niet door de huid maar wel bijna en die arm was ook uit de kom, dus dubbelop. Terwijl anders sleutelbeen ook iets is wat misschien wel kan wachten?

Tijd voor ouderwetse reclame acties zoals vroeger vanuit de overheid haha. Folders, spotjes en alles. Want dat artikel is echt bizar. Voor hooikoorts, muggenbeten, oren uitspuiten?

Die tandklachten snap ik nog tot zekere hoogte dat mensen daarvoor bellen. Als je dus de spoedarts daar niet van kan bereiken kan je wel willen overleggen over pijnstilling toch? Kijk voor te duur, ja dat is heel vervelend en snap ik ook zeker. Maar dat is helaas toch geen reden en daar kan een ziekenhuis of hap niks aan doen.

Ik heb ooit ook gehad dat er een gedeeltelijke wortelkanaalbehandeling gedaan was op dinsdag of woensdag en zou pas de week erna afgemaakt worden. Donderdag op vrijdag nacht niet geslapen van de kloppende pijn, vrijdag was die tandarts niet te bereiken en de vervangende tandarts/spoed tandarts ook niet. Anderen was ik niet welkom, want geen klant. Nacht erna weer niet geslapen, spoeddienst nog steeds niet te bereiken en echt maximale pijnstilling genomen. Uiteindelijk van ellende de hap gebeld wat ik nog kon doen, want ik kon dus echt nergens terecht. Kreeg van hen een ander nummer door van andere spoed tandarts, waar ik dus officieel niet heen mocht want viel ik niet onder, maar daar mocht ik dus wel heen. En kreeg van de hap nog advies voor pijnstilling wat ik nog extra mocht als uitzondering. Zat flinke ontsteking in, dus die tandarts vond het al knap dat ik het 2 nachten volgehouden had.

Maar dat is wel omdat er dus in de andere spoed dienst iets echt niet klopte. En ik eigenlijk alleen voor pijnstilling belde wat ik nog kon doen om uit te zitten tot maandag, dus nog 1,5 dag haha

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 17:39

Voor tandpijn is er toch ook altijd een spoed tandarts te bereiken? Hier in de regio wel in ieder geval. Daar zou ik dan eerder naar bellen ipv HAP bv.

Bij ons zit de HAP in het ziekenhuis, naast de SEH. Dat vind ik wel erg prettig, dat korte lijntje. Zo hebben wij 2 jaar terug al meegemaakt dat mijn man vanuit de HAP met spoed naar de SEH doorverwezen werd en nog geen 5min later met alle toeters en bellen al verwerkt was en mee was genomen voor onderzoeken.

Ik heb ook al meegemaakt dat de HAP mijn schoonmoeder haar leven hebben gered door goed nadenken en omdat ik goddank gewoon gebeld heb. Ze was tegen de voordeur gevallen en had een wondje op haar hoofd en belde ons. Maar ze liep dus nog gewoon rond toen ik kwam en was aanspreekbaar etc. Dus dan denk je in eerste instantie; ja goed, gevallen… kan gebeuren en je verzorgd wondje en gaat door. Maar ik heb de keus gemaakt sowieso de HAP te bellen voor overleg want ja toch tegen het hoofd gevallen en ik heb niet gezien Hoe hard en welke hoek etc etc. Ik kan me ook goed voorstellen dat iemand die keus niet maakt omdat het in eerste instantie Toch onschuldig leek (al denk ik idd wel altijd, met een hoofd moet je toch voorzichtig zijn en nu denk ik dat al helemaal haha). De HAP besloot ook geen risico te nemen en een ambulance te sturen voor check - ik had m’n schoonmoeder opdracht gegeven te gaan zitten en stil te blijven want die wilde gewoon doodleuk spullen opruimen die waren gevallen tijdens de val… Ambu kwam en die hebben de beslissing gemaakt om het zekere voor het onzekere te nemen, nek te stabiliseren en mee te nemen naar ziekenhuis om Toch even foto’s te maken. Niet met de verwachting dat er iets zou zijn, maar he… Daar bleek dat ze 2 nek wervels gebroken had en dat het een wonder is dat ze dit overleefd heeft. En dan zie je hoe belangrijk zo’n telefoontje kan zijn en het hele beslis proces vanuit HAP en ambu personeel erna. Anders had ze het niet mogen navertellen. De uitslag in het ziekenhuis was ook een erg traumatische gebeurtenis waarbij ze het niet kon accepteren in eerste instantie en haast in shock raakte en gewoon weg wilde lopen daar - waarbij het SEH personeel lichtelijk paniek kreeg en haar plat wilden gaan spuiten omdat ze niet meer konden doordringen en het kwartje niet viel met hoe ernstig de situatie was en hoe belangrijk het was dat ze rustig bleef. Ik heb haar goddank tot rede weten te praten en rustig gekregen, maar dit allemaal is me niet in de koude kleren gaan zitten en ik heb erna op de gang ook echt een potje staan janken - want ook ik zag het niet aankomen eigenlijk. Een verkeerde beweging had het verschil kunnen maken. En dit is dan maar 1 van de zoveel voorbeelden waarbij ik echt alleen maar heel heel erg blij ben geweest met de HAP.

Dus ja, bij flinke twijfel; wij bellen. Ik heb genoeg gezien ondertussen waarbij je niet moet denken; och dat kijk ik wel even aan. Tuurlijk hangt het van de situatie af he. Een beetje gezond verstand gebruiken natuurlijk. Maar ik weet zeker dat er ook genoeg mensen in die situatie hierboven niet perse meteen de HAP zouden hebben gebeld met alle gevolgen van dien - of wie weet dat er een HAP was geweest die het niet nodig hadden gevonden om een ambu langs te sturen of dat ze je zelf hadden laten rijden naar de HAP. Ook nog een geluk bij een ongeluk dat m’n schoonmoeder ons zelf überhaupt gebeld heeft om te zeggen dat ze gevallen was en iemand van ons meteen is kunnen gaan kijken bij haar. Split seconds is all it takes… wat beslissingen nemen betreft en dat rolt de goede of de foute kant op. En dan is HAP personeel e.d. ook maar gewoon mens, wie daar aan de telefoon zit en hun best doen - want ze zitten er niet om mensen te pesten en bewust te weren omdat ze daar zin in hebben.

Maar goed, ervaringen vormen een mens natuurlijk. Zowel positief en ook de negatieve kant op, dus ik kan me nav verhalen van anderen ook echt voorstellen dat niet iedereen zo positief denkt over een HAP, ziekenhuis, etc etc. Het is zo afhankelijk van situaties, wie er aan de andere kant zit en beslist over dingen aan de hand van inschatten en protocol volgen en hoe je dan alles ervaart en hoe je dan een volgende keer beslist of je denkt dat een HAP je gaat helpen of niet. Maar ik hanteer dit beleid bij de dieren en spoed met dierenarts ook; bij echt twijfel bel ik - dan kan ik wel enigszins zelf al inschatten wanneer het echt niet nodig is om te bellen en wat je dus kunt aankijken ja of nee. Met een dag diarree in een weekend hang ik bv niet aan de telefoon bv. Maar toen onze hond een gras aar in het oor had en niet lang na een wandeling maar bleef schudden met de kop, geen seconde getwijfeld om de spoed lijn te bellen waar een ander dat misschien niet had gedaan want ja het is maar flapperen en dat zal vast wel bij trekken. Maar de gevolgen waren met pech echt desastreus geweest achteraf gezien, als we niet hadden gebeld en hadden kunnen komen voor iets wat in eerste instantie onschuldig leek. Maar zelf een beetje inzicht hebben is natuurlijk wel al enorm prettig om een inschatting te maken.

En niet iedereen kan zelf goed inschatten natuurlijk wat spoed genoeg is en wat niet en dan is een twijfel soms echt overdreven maar dat kan zo iemand dan anders ervaren natuurlijk, wanneer je je zorgen maakt dat er iets is. Blijft een lastig iets omdat je gewoon soms een grijs gebied hebt ondanks protocollen volgen en je te maken hebt met emoties van mensen wie zich dan vaak zorgen maken en antwoorden/hulp willen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 18:24

DuoPenotti schreef:

Grappig dat ze hooikoorts noemen. Dat klinkt echt als iets simpels maar daar heb ik wel eens de HAP voor gebeld voor mijn man. Hooikoorts kan ook echt heftig zijn. Als zijn allergenen in bloei zijn kan ie niet buiten komen en is ie binnen stikbenauwd en we hadden de medicatie nog niet omdat het seizoen eerder begon dan verwacht.
Toch fijn als je dan geen twee dagen hoeft te wachten voor je medicatie en je weer adem kan halen :=

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 18:47

MyWishMax schreef:
Ik ben wel benieuwd wat ervoor zorgt dat je te lang aankijkt of juist veel te snel gaat.

Bij mij is het niet het werk. :') Wel zelfbeeld, want ik vind mezelf vaak een aansteller, terwijl ik een ander wel naar de arts zou sturen met precies hetzelfde.

Stelselmatig niet serieus genomen worden door artsen oa. Ik heb als kind 6 maanden met een longontsteking rondgelopen, omdat de huisarts de verkeerde antibiotica voor had geschreven en mijn moeder weg werd gezet als overbezorgde moeder. Hierdoor nog steeds littekenweefsel in mijn longen waarvan ik last heb bij het sporten ed. Ik ga dus niet alleen niet naar de HAP, maar ook enkel naar de huisarts als er door mijn ouders of collega's op aangedrongen wordt.

Ik heb gewoon het idee dat ik me vreselijk aanstel. Of dat nu een bezoek is aan de huisarts of een specialist. Die val van het paard daar had ik echt mee naar de HAP gemoeten. Ik kon gewoon een minuut of tien niet omhoog komen. Maar zo heb ik bijvoorbeeld ook al een paar keer geprobeerd verder te werken met migraine met aura, terwijl ik dan niks kan lezen. Ik wil gewoon niemand tot last zijn. Daarom dat ik er zo op hamer dat mensen niet bang moeten worden een hulplijn in te schakelen.

Verder helemaal eens met cursebreaker. Er wordt hier zo zwart-wit gesproken over bepaalde situaties of aandoeningen, maar alles is relatief.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 18:51

cursebreaker schreef:
Voor tandpijn is er toch ook altijd een spoed tandarts te bereiken? Hier in de regio wel in ieder geval. Daar zou ik dan eerder naar bellen ipv HAP bv.

Zoals ik al schreef, die zijn dus lang niet altijd te bereiken. Dat staat ook in het artikel, niet of slecht te bereiken. Hier dus de normale als de spoed tandarts al meerdere dagen niet bereikbaar. Dan is het toch niet gek dat je gaat bellen, al is het maar om advies over pijnstilling want iets anders kunnen ze niet.

Of in mijn geval wel, ander nummer doorgeven van andere spoeddienst en doordat ik dat van hen gehad had kon ik daar terecht. Anders niet want ik viel daar niet onder.

Denisesilver, ja hier hetzelfde hoor. Zowel niet serieus genomen als ook jezelf aansteller vinden. Terwijl ik iemand in de omgeving heb die wel om elke scheet belt en dan ook mag komen en altijd alle verwijzingen krijgt, terwijl ik bij dezelfde arts maanden tot jaren bezig ben met 1 verwijzing. Dus dan is er iets waardoor ik nog steeds niet serieus genomen word, ook bij specialisten en die ander wel. Ook al ks de uitkomst altijd precies andersom, ik mankeer wat en die ander niet.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 19:03

verootjoo schreef:
DuoPenotti schreef:

Grappig dat ze hooikoorts noemen. Dat klinkt echt als iets simpels maar daar heb ik wel eens de HAP voor gebeld voor mijn man. Hooikoorts kan ook echt heftig zijn. Als zijn allergenen in bloei zijn kan ie niet buiten komen en is ie binnen stikbenauwd en we hadden de medicatie nog niet omdat het seizoen eerder begon dan verwacht.
Toch fijn als je dan geen twee dagen hoeft te wachten voor je medicatie en je weer adem kan halen :=

Ben jij dan van België? Want in Nederland zijn de meeste hooikoorts medicijnen gewoon vrij verkrijgbaar bij drogisterijen en supermarkten.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 19:06

MyWishMax schreef:
cursebreaker schreef:

Zoals ik al schreef, die zijn dus lang niet altijd te bereiken. Dat staat ook in het artikel, niet of slecht te bereiken. Hier dus de normale als de spoed tandarts al meerdere dagen niet bereikbaar. Dan is het toch niet gek dat je gaat bellen, al is het maar om advies over pijnstilling want iets anders kunnen ze niet.

Of in mijn geval wel, ander nummer doorgeven van andere spoeddienst en doordat ik dat van hen gehad had kon ik daar terecht. Anders niet want ik viel daar niet onder.

Denisesilver, ja hier hetzelfde hoor. Zowel niet serieus genomen als ook jezelf aansteller vinden. Terwijl ik iemand in de omgeving heb die wel om elke scheet belt en dan ook mag komen en altijd alle verwijzingen krijgt, terwijl ik bij dezelfde arts maanden tot jaren bezig ben met 1 verwijzing. Dus dan is er iets waardoor ik nog steeds niet serieus genomen word, ook bij specialisten en die ander wel. Ook al ks de uitkomst altijd precies andersom, ik mankeer wat en die ander niet.

Ja ik heb die ervaring niet dat een spoed tandarts niet bereikbaar is, vandaar. Voor mijn man oa al een paar x nodig gehad door de jaren. Ik zit zelf bij een angst kliniek dus ik ga sowieso niet even langs een normale (spoed) tandarts, ongeacht hoeveel pijn ik had/heb :') Had het artikel ook (nog) niet gelezen. Maar als dit idd zo is, en je loopt met intens heftige tandpijn rond, zou ik ook zeker een HAP bellen ja als je via de normale weg niemand vind en wel hulp wilt. Maar heb idd helaas ook te veel ervaring met hevige tandpijn en dat wens je je ergste vijanden nog niet toe dus daar is dan bv een weekend mee door blijven lopen tot gewone tandarts op maandag ochtend weer te bereiken is, niet perse echt top nee :')

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 19:25

Mijn man heeft ook hooikoorts en, stom genoeg, toen we een kerstboom gingen kopen ging het compleet fout terwijl dat nu bepaald geen pollen seizoen is.

Zijn ogen raakten zwaar opgezet en rood, hij werd ook benauwd. Het was vrijdagmiddag dus direct de huisarts gebeld en we mochten direct langskomen. Hij kreeg een cortisone spuit en een briefje voor de spoed omdat de huisarts zich zorgen maakte over zijn ogen.
Gelukkig hielp de spuit maar was het weekend geweest, dan was ik linea recta naar de spoed gereden.

Zelf loop ik ook vaak te lang rond door een hoge pijngrens en altijd pijn waardoor ik standaard Tramadol slik. Helaas ook een keer met een gebroken rugwervel, dat bleek achteraf niet zo'n goed plan. Via de huisarts naar de röntgen en toen we thuis waren konden we meteen weer terug naar het ziekenhuis.

Bij verdenking van een breuk, welke en waar dan ook is het advies altijd om naar de spoed te rijden.
Dankzij de osteoporose ben ik daar vaker te vinden dan me lief is.