Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XladyX

Berichten: 1410
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 20:27

Ik had een paar dingen in mijn bevalplan vorige keer: liefst thuis, en evt in bad. Uiteindelijk ben ik net zoals inwonderland heel erg snel (thuis) bevallen (3 uur tussen eerste wee en geboorte) en heb ik gelukkig weinig last gehad van de weeën zelf. Toen de verloskundige kwam was ik net op de pijngrens van niet meer door de wee kunnen kletsen en bleek ik al op 9 cm te zitten. 15 minuten later bevallen op de bevalkruk. Van tijd om een bad te vullen was geen sprake en door de intensiteit van het moment heb ik het ook echt niet gemist. Van de zwangerschapscursus die ik gedaan had had ik niet veel toe kunnen passen en heb de bevalling zelf als een soort storm ervaren. Blij met de snelheid opzich, maar tijd om het bewust te ervaren etc helemaal niet. Als het klopt wat ze zeggen dat een volgende bevalling helft van de tijd duurt ben ik de sjaak :+ en blijf ik dicht bij huis vanaf 37 weken. Maar wat dat betreft ga ik mee met bovenstaande: het zijn meer wensen dan een plan, en pin je er niet te veel op vast.

Pieneappel

Berichten: 509
Geregistreerd: 29-03-10

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 20:50

Bevalplan/wensen heb ik nog helemaal niet bedacht. Alleen dat ik niet thuis wil bevallen maar in het ziekenhuis. Weet ook niet wat er allemaal mogelijk/te wensen is..
Ik start 18/6 met een bevallingscursus en hoop dat ik daar veel informatie uit haal.

Zo, gezellige dag feest gehad gisteren ivm de verjaardagen, housewarming en de mini-genderreveal, was erg geslaagd maar wel echt een drukke dag met 3 rondes visite.

Nu kan ik het hier ook melden, wij krijgen een jongen!
Ons gevoel zei een meisje en ik zag mezelf als meisjesmoeder, maar dat bleek toch anders. Nu bijna 2 weken later al wel iets meer gewend aan het idee haha.

Pieneappel

Berichten: 509
Geregistreerd: 29-03-10

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 20:53

Lijstje:
J0anieke - uitgerekend 17 oktober - jongen
Pieneappel - Uitgerekende datum: 22 oktober - Jongen
Equitation - Uitgerekende datum 26 oktober - geslacht nog onbekend, willen het wel weten.
Marlou91 - Uitgerekende datum: 26 oktober. Geslacht nog onbekend.
San4nie - Uitgerekende datum: 26 oktober. Geslacht nog ongekend, willen het wel weten, maar gaan het niet delen.
Zebraatje - uitgerekende datum: 27 oktober - geslacht nog onbekend
Domi_94 - uitgerekende datum: 28 oktober - geslacht nog onbekend
Jolien87 - uitgerekende datum: oktober - geslacht nog onbekend
Sweetgirl1- uitgerekende datum 2 november ( eerst schatte ze het 30 okt ) - geslacht nog onbekend, mn vriend wil graag een jochie
Krabburger- uitgerekende datum 7 november- geslacht bijft onbekend
Zira 1994 -Uitgerekende datum: 11 november. Geslacht nog onbekend, wel heel benieuwd!
Eskimo - Uitgerekende datum: 14 december (kan nog veranderen) - Geslacht nog onbekend, willen het wel weten
Sannens - Uitgerekende datum: 19 december

Inwonderland
Berichten: 1279
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 21:10

XladyX schreef:
Ik had een paar dingen in mijn bevalplan vorige keer: liefst thuis, en evt in bad. Uiteindelijk ben ik net zoals inwonderland heel erg snel (thuis) bevallen (3 uur tussen eerste wee en geboorte) en heb ik gelukkig weinig last gehad van de weeën zelf. Toen de verloskundige kwam was ik net op de pijngrens van niet meer door de wee kunnen kletsen en bleek ik al op 9 cm te zitten. 15 minuten later bevallen op de bevalkruk. Van tijd om een bad te vullen was geen sprake en door de intensiteit van het moment heb ik het ook echt niet gemist. Van de zwangerschapscursus die ik gedaan had had ik niet veel toe kunnen passen en heb de bevalling zelf als een soort storm ervaren. Blij met de snelheid opzich, maar tijd om het bewust te ervaren etc helemaal niet. Als het klopt wat ze zeggen dat een volgende bevalling helft van de tijd duurt ben ik de sjaak :+ en blijf ik dicht bij huis vanaf 37 weken. Maar wat dat betreft ga ik mee met bovenstaande: het zijn meer wensen dan een plan, en pin je er niet te veel op vast.


Ik ben echt overvallen door de snelheid, wij zijn dus nog naar het ziekenhuis gereden en ik kwam met persweeën binnen. Eerste wee tot baby 3,5 uur. Mijn weeën kwamen direct om de 3 tot 5 minuten. Mijn 2e kwam thuis in 5,5 uur, dat was wel beter dan heb je mentaal ook nog wat voorbereidingstijd. Ik durfde op een gegeven moment ook niet te ver van huis en wij hebben met name gepland ook dat mijn man nooit verder dan een uur bij mij vandaan was vanaf ca. 38 weken.

Leuk Pieneappel, een jongen!

Krabburger

Berichten: 93
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 22:47

Sweetgirl11, ik zou in je bevalplan vooral de dingen zetten die je wil, maar niet gebruikelijk zijn.

Veel dingen gebeuren namelijk sowieso wel mits alles goed gaat. Bijv, alles eerst met jullie overleggen, eigen houding aannemen, vader knipt navelstreng door etc zijn redelijk standaard voor ziekenhuis en thuis.

Maar, ik geef een voorbeeld, je wil een lotus bevalling, geen vitamine-K injectie etc, dat zijn dingen die je beter specifiek in je bevalplan kan noemen.

Verder de dingen vooraf duidelijk bespreken met je partner, zorg dat hij in het heetst van de strijd weet wat jij wil en waar je voorkeur/grens ligt.

Overigens is mijn bevalplan de vorige keer, op 1 puntje na, gelopen zoals ik wilde en beschreven had. Het kan dus wel :j

Inwonderland
Berichten: 1279
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 23:24

Krabburger schreef:
Sweetgirl11, ik zou in je bevalplan vooral de dingen zetten die je wil, maar niet gebruikelijk zijn.

Veel dingen gebeuren namelijk sowieso wel mits alles goed gaat. Bijv, alles eerst met jullie overleggen, eigen houding aannemen, vader knipt navelstreng door etc zijn redelijk standaard voor ziekenhuis en thuis.

Maar, ik geef een voorbeeld, je wil een lotus bevalling, geen vitamine-K injectie etc, dat zijn dingen die je beter specifiek in je bevalplan kan noemen.

Verder de dingen vooraf duidelijk bespreken met je partner, zorg dat hij in het heetst van de strijd weet wat jij wil en waar je voorkeur/grens ligt.

Overigens is mijn bevalplan de vorige keer, op 1 puntje na, gelopen zoals ik wilde en beschreven had. Het kan dus wel :j


Eigen houding aannemen heb ik echt andere ervaring mee (in het ziekenhuis). En onze verloskundige wil het graag weten als je wat anders wilt, omdat ze bijv. de kruk niet altijd standaard in de auto heeft.

Krabburger

Berichten: 93
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 07:38

Inwonderland schreef:
Eigen houding aannemen heb ik echt andere ervaring mee (in het ziekenhuis). En onze verloskundige wil het graag weten als je wat anders wilt, omdat ze bijv. de kruk niet altijd standaard in de auto heeft.



Maar je kan heel leuk in je bevalplan zetten dat je absoluut gehurkt wil bevallen, maar als je tijdens de bevalling toch ondersteboven opz'nkop wil dan heb je daar dus niks aan. Waarom zou je dan een bevalhouding in je plan zetten?
Zorg daarom wel, zoals ik schreef, dat je partner weet waar je grenzen en voorkeuren liggen. Dus als jij tijdens de bevalling gehurkt wil, maar de verloskundige wil je op je rug. Dan is het aan je partner om het voor je op te nemen en te zorgen dat het gaat zoals jij ,op dat moment, wil.

Maar misschien denk ik ook wel te simpel hoor :o

Wat betreft de baarkruk zou heel goed kunnen dat de verloskundige deze niet standaard bij zich heeft, maar dat lijkt me in het ziekenhuis niet het geval? Onze verloskundige heeft het wel standaard mee dus daar zit wel verschil in.

Wel vervelend dat je geen eigen houding aan mocht nemen. Ben je uiteindelijk wel op je strepen gaan staan toen? Ik begrijp van vrouwen om mij heen dat je in het ziekenhuis toch wel vaker je eigen grenzen moet bewaken dan thuis bij een verloskundige. Maar ik heb geen ervaring in het ziekenhuis, en dat zal ook weer heel persoonlijk zijn natuurlijk.

XladyX

Berichten: 1410
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 07:52

Heftig ook inwonderland! Wel fijn om te lezen dat jouw tweede bevalling niet nog sneller ging.

Marlou91

Berichten: 479
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 08:03

Jeetje wat een snelle bevallingen hebben een aantal van jullie gehad.

Mijn “bevalling” stond zo ver af van hoe ik het ooit voor me zag. Met spoed onder narcose en ik heb mijn dochtertje voor het eerst gezien op een foto. Ik heb het gelukkig redelijk goed een plekje kunnen geven inmiddels, maar merk wel dat het me heel erg tegenhoud om over een nieuwe bevalling na te denken.

Verder de afgelopen dagen heel veel hoofdpijn gehad weer. Hopelijk trekt het snel weer weg, want het maakt me best onzeker/bang. De vorige keer bleek dit namelijk achteraf een van de symptomen dat het mis ging.

Verder las ik over een aantal fijne paardrijritjes! Wat heerlijk dat dat nog lukt.

J0anieke

Berichten: 4981
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 08:10

@Krabburger
Ja dat is te makkelijk gedacht (de houding), in het ziekenhuis, thuis, maakt in mijn geval niet eens uit. Ik mocht het gelukkig wel proberen, maar uiteindelijk kon mijn lijf de houding die ik wilde gewoon niet aan en ben ik alsnog op mijn rug bevallen. Qua baarkruk, die heeft het ziekenhuis, maar dat wilt niet zeggen dat hij beschikbaar is op t moment dat jij bevalt. Als een andere vrouw die al in gebruik heeft, dan heb je simpel gezegd gewoon pech.
Ik denk dat je geluk hebt dat alles bijna volgens je plan is gegaan. Bij mij is dat allemaal niet het geval, al heb ik er gelukkig meer dan vrede mee. En dat betekent niet gelijk dat mijn man of ik niet op onze strepen zijn gaan staan, maar omdat ik er zelf tijdens de bevalling ook vrede mee had (/ik smeekte er om). Enige wat ik echt ab-so-luut wilde voorkomen was schedel electrode en dat is me voor m'n gevoel gelukt door mezelf in te laten knippen. Wat ik dus niet wilde maar uiteindelijk toch om smeekte. :=

@Marlou
Wow wat heftig.. Ik vind t heel knap dat je dat een plekje hebt kunnen geven!

Marlou91

Berichten: 479
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 08:56

Ik vind het op mijn beurt ook echt goed dat iedereen hier zijn eerlijke verhaal deelt. Dat van mij is natuurlijk helemaal het uiterste, maar voor veel vrouwen is een badbevalling thuis met zoutlamp nu eenmaal niet de realiteit.

Ik moet er trouwens niet aan denken, in bad. Maar ook dat is heel persoonlijk.

Sannens
Berichten: 1455
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 08:58

Ik lag heerlijk op m’n zij maar moest op het laatste moment toch op m’n rug draaien. Dat wilde ik niet, maar de klinisch verloskundige wilde dat. De waarom heeft ze of niet gezegd, of weet ik gewoon niet meer.

Schedel electrode moest ik hebben vanwege de ruggenprik. Ik had geen keuze daarin. Toen heb ik maar ja gezegd en daar heb ik heel veel spijt van gehad. Ik voelde het kindje in mijn buik daarop reageren, dat is echt iets geweest waar ik me de eerste weken schuldig over voelde. Heftigste was dat de electrode het niet deed en dat ze daar toen zo overheen zijn gestapt en het monitoren via de buik verder deden. Dus het was kennelijk ook niet belangrijk genoeg om een nieuwe te plaatsen, waarom moest dat ding dan überhaupt? Dan hadden ze beter eerst kunnen proberen of het via de buik genoeg was?

Dus dat komt dit maal zeker in mijn plan. Bij tekenen van foetale nood zo’n ding? Prima. Protocollair zo’n ding? Nee.

san4nie
Berichten: 3600
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 09:53

Ik kreeg alweer geen mail dat er nieuwe reacties waren en was een paar dagen weg. Het meeste bijgelezen ondertussen.
Goed om jullie eerlijke verhalen te lezen. Wat betreft bevalling hoop ik met mijn verloskundige in het ziekenhuis te kunnen bevallen. Met de verloskundige nog niet over gehad. In het ziekenhuis voor het geval dat en ik denk dat mijn verloskundige goed past bij mijn wensen om bij nood tijdig in te grijpen, maar verder vooral mij en mijn gevoel te volgen.

Morgenavond hebben wij weer een afspraak bij de verloskundige. Dan gaat ze ook even kijken of ze kan of het een jongetje of een meisje is. <3

Bij de HEMA hebben ze nu stapelkorting en ik kan me bijna niet meer inhouden. :D

Krabburger

Berichten: 93
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:07

J0anieke schreef:
@Krabburger
Ja dat is te makkelijk gedacht (de houding), in het ziekenhuis, thuis, maakt in mijn geval niet eens uit. Ik mocht het gelukkig wel proberen, maar uiteindelijk kon mijn lijf de houding die ik wilde gewoon niet aan en ben ik alsnog op mijn rug bevallen. Qua baarkruk, die heeft het ziekenhuis, maar dat wilt niet zeggen dat hij beschikbaar is op t moment dat jij bevalt. Als een andere vrouw die al in gebruik heeft, dan heb je simpel gezegd gewoon pech.
Ik denk dat je geluk hebt dat alles bijna volgens je plan is gegaan. Bij mij is dat allemaal niet het geval, al heb ik er gelukkig meer dan vrede mee. En dat betekent niet gelijk dat mijn man of ik niet op onze strepen zijn gaan staan, maar omdat ik er zelf tijdens de bevalling ook vrede mee had (/ik smeekte er om). Enige wat ik echt ab-so-luut wilde voorkomen was schedel electrode en dat is me voor m'n gevoel gelukt door mezelf in te laten knippen. Wat ik dus niet wilde maar uiteindelijk toch om smeekte. :=


Maar dat is toch ook precies wat ik zeg :o je kan wel een bevalhouding aangeven in je plan maar als je toch anders wil(moet) heb je er niks aan. In het bericht daarboven gaf ik ook aan, mits het goed gaat. Als het niet goed gaat heb je niks meer te willen. Dus als ik zeg dat je partner jouw grenzen moet bewaken bedoel ik natuurlijk, zolang alles goed gaat.

Ik denk dat ik 'op je strepen staan' (grenzen en voorkeuren) niet duidelijk verwoord heb. Dan bedoel namelijk niet dat je man A moet blijven volhouden omdat je ooit A hebt gezegd. Maar meer, je wilde A maar nu is B prettiger, het ziekenhuis wil C. Hoe kan partner ervoor zorgen dat het zoveel mogelijk richting B blijft gaan, binnen de paden die bewandeld kunnen worden :)

Dus als jij aangeeft, ik smeekte er bijna om, dan heeft je man/jij toch precies gedaan wat nodig is :j

Inwonderland
Berichten: 1279
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:33

Krabburger schreef:
Inwonderland schreef:
Eigen houding aannemen heb ik echt andere ervaring mee (in het ziekenhuis). En onze verloskundige wil het graag weten als je wat anders wilt, omdat ze bijv. de kruk niet altijd standaard in de auto heeft.



Maar je kan heel leuk in je bevalplan zetten dat je absoluut gehurkt wil bevallen, maar als je tijdens de bevalling toch ondersteboven opz'nkop wil dan heb je daar dus niks aan. Waarom zou je dan een bevalhouding in je plan zetten?
Zorg daarom wel, zoals ik schreef, dat je partner weet waar je grenzen en voorkeuren liggen. Dus als jij tijdens de bevalling gehurkt wil, maar de verloskundige wil je op je rug. Dan is het aan je partner om het voor je op te nemen en te zorgen dat het gaat zoals jij ,op dat moment, wil.

Maar misschien denk ik ook wel te simpel hoor :o

Wat betreft de baarkruk zou heel goed kunnen dat de verloskundige deze niet standaard bij zich heeft, maar dat lijkt me in het ziekenhuis niet het geval? Onze verloskundige heeft het wel standaard mee dus daar zit wel verschil in.

Wel vervelend dat je geen eigen houding aan mocht nemen. Ben je uiteindelijk wel op je strepen gaan staan toen? Ik begrijp van vrouwen om mij heen dat je in het ziekenhuis toch wel vaker je eigen grenzen moet bewaken dan thuis bij een verloskundige. Maar ik heb geen ervaring in het ziekenhuis, en dat zal ook weer heel persoonlijk zijn natuurlijk.


Je begrijpt mij geloof ik niet helemaal… mijn antwoord is vooral een reactie/ waarschuwing op jouw bericht waarin je aangeeft dat veel sowieso wel gebeurd, bijvoorbeeld een eigen houding.

Dat dingen anders kunnen lopen weet ik als geen ander, mijn eerste bericht hierover bevatte namelijk de volgende tekst: ‘Ik zou een plannetje maken wat bij je past, maar kijk vooral ook even hoe je er voor jezelf voor kunt zorgen dat je er ook oké mee bent als alles anders loopt. Verder had ik de afspraak met mijn man dat alles eerst even met ons/mij moest worden overlegd.’

Dus in essentie zijn we het volgens mij met elkaar eens. Alleen vind ik de aanname dat dingen sowieso wel gebeuren te makkelijk. Overigens vind ik de vraag over op je strepen gaan staan ook net te makkelijk gesteld. Ik heb me toen we aankwamen niet eens voor kunnen stellen of een bevalplan kunnen bespreken. Ik ben binnen gereden met persweeën en zo op bed gelegd en bevallen. Binnen een half uur na binnenkomst was ze er al. Dus mijn belangrijkste punt is, soms heb je echt helemaal niets in de hand…

Sweetgirl1
Berichten: 4596
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:52

Ik ben nu 16 weken en 2 dagen. Maar voel nog niks. Maak me er soms wel zorgen om. Laatste echo was alles goed bewoog ook enorm heen en weer. Kan dit er ook aan liggen dst ik zelf steviger ben ( geen slanke dame zeg maar )

J0anieke

Berichten: 4981
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 11:23

Krabburger schreef:
J0anieke schreef:
@Krabburger
Ja dat is te makkelijk gedacht (de houding), in het ziekenhuis, thuis, maakt in mijn geval niet eens uit. Ik mocht het gelukkig wel proberen, maar uiteindelijk kon mijn lijf de houding die ik wilde gewoon niet aan en ben ik alsnog op mijn rug bevallen. Qua baarkruk, die heeft het ziekenhuis, maar dat wilt niet zeggen dat hij beschikbaar is op t moment dat jij bevalt. Als een andere vrouw die al in gebruik heeft, dan heb je simpel gezegd gewoon pech.
Ik denk dat je geluk hebt dat alles bijna volgens je plan is gegaan. Bij mij is dat allemaal niet het geval, al heb ik er gelukkig meer dan vrede mee. En dat betekent niet gelijk dat mijn man of ik niet op onze strepen zijn gaan staan, maar omdat ik er zelf tijdens de bevalling ook vrede mee had (/ik smeekte er om). Enige wat ik echt ab-so-luut wilde voorkomen was schedel electrode en dat is me voor m'n gevoel gelukt door mezelf in te laten knippen. Wat ik dus niet wilde maar uiteindelijk toch om smeekte. :=


Maar dat is toch ook precies wat ik zeg :o je kan wel een bevalhouding aangeven in je plan maar als je toch anders wil(moet) heb je er niks aan. In het bericht daarboven gaf ik ook aan, mits het goed gaat. Als het niet goed gaat heb je niks meer te willen. Dus als ik zeg dat je partner jouw grenzen moet bewaken bedoel ik natuurlijk, zolang alles goed gaat.

Ik denk dat ik 'op je strepen staan' (grenzen en voorkeuren) niet duidelijk verwoord heb. Dan bedoel namelijk niet dat je man A moet blijven volhouden omdat je ooit A hebt gezegd. Maar meer, je wilde A maar nu is B prettiger, het ziekenhuis wil C. Hoe kan partner ervoor zorgen dat het zoveel mogelijk richting B blijft gaan, binnen de paden die bewandeld kunnen worden :)

Dus als jij aangeeft, ik smeekte er bijna om, dan heeft je man/jij toch precies gedaan wat nodig is :j

Aah oke, ik vond dat je sommige dingen wel heel makkelijk had neergezet, en ik had uiteindelijk ook wel een bevalling waarbij ik eigenlijk alles nog in de hand had, maar dat is in veeeel gevallen ook gewoon niet mogelijk.


Sannens schreef:
Ik lag heerlijk op m’n zij maar moest op het laatste moment toch op m’n rug draaien. Dat wilde ik niet, maar de klinisch verloskundige wilde dat. De waarom heeft ze of niet gezegd, of weet ik gewoon niet meer.

Schedel electrode moest ik hebben vanwege de ruggenprik. Ik had geen keuze daarin. Toen heb ik maar ja gezegd en daar heb ik heel veel spijt van gehad. Ik voelde het kindje in mijn buik daarop reageren, dat is echt iets geweest waar ik me de eerste weken schuldig over voelde. Heftigste was dat de electrode het niet deed en dat ze daar toen zo overheen zijn gestapt en het monitoren via de buik verder deden. Dus het was kennelijk ook niet belangrijk genoeg om een nieuwe te plaatsen, waarom moest dat ding dan überhaupt? Dan hadden ze beter eerst kunnen proberen of het via de buik genoeg was?

Dus dat komt dit maal zeker in mijn plan. Bij tekenen van foetale nood zo’n ding? Prima. Protocollair zo’n ding? Nee.

Oh oef wat naar. :( Ik denk er ook precies zo over. Toen ze m bij m'n zoontje wilde zetten had ik expliciet gevraagd wat de reden was en wat er zou gebeuren als de ctg niet goed zou zijn (met de electrode gemeten). Ze gaf toen geen duidelijk antwoord, maar achteraf denk ik dat dat ook gebruikelijk is om de vrouw niet angstig te maken voor wat er evt zou kunnen gebeuren. Ik vind dat allemaal nog wel heel lastig. Las ook verhalen later waarbij de vrouw dus had geweigerd en t kindje uiteindelijk het niet gehaald heeft. Komt dat dan door de gemiste metingen? Andere reden? Zal ook altijd een vraag blijven..

Marlou91

Berichten: 479
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 14:01

Oef ik vind dat ook heftig van de schedel elektrode. Dus dat wordt wel iets om goed over na te denken tzt en wellicht in mijn bevalplan te zetten.

@sweetgirl het is je eerste kindje toch? Dan zou ik me nog niet al te veel zorgen maken als je nog niks voelt. Volgens mij voelde ik bij de eerste ook pas met 19/20 weken wat, terwijl ik ook een hele actieve baby had en de placenta achter lag.

Domi_94

Berichten: 2072
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 15:12

Oh sommige bevallingsverhalen zijn wel heftig zeg.
Ik heb nog helemaal niet stilgestaan bij een bevalplan. Ik sta wel open voor pijnbestrijding, ik ben wat dat betreft wel een pussy (m’n tandarts kan ook rustig bijverdoven als het me niet bevalt). Ik begin eindelijk ook m’n buik echt goed te zien, als in het is meer dan m’n standaard buikje (perspectief van boven is toch anders dan van opzij).
We zijn nu druk met huizenjacht, morgen weer een bezichtiging en dit huis staat hoog op m’n lijstje.

Sannens
Berichten: 1455
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 17:06

J0anieke schreef:
Sannens schreef:
Ik lag heerlijk op m’n zij maar moest op het laatste moment toch op m’n rug draaien. Dat wilde ik niet, maar de klinisch verloskundige wilde dat. De waarom heeft ze of niet gezegd, of weet ik gewoon niet meer.

Schedel electrode moest ik hebben vanwege de ruggenprik. Ik had geen keuze daarin. Toen heb ik maar ja gezegd en daar heb ik heel veel spijt van gehad. Ik voelde het kindje in mijn buik daarop reageren, dat is echt iets geweest waar ik me de eerste weken schuldig over voelde. Heftigste was dat de electrode het niet deed en dat ze daar toen zo overheen zijn gestapt en het monitoren via de buik verder deden. Dus het was kennelijk ook niet belangrijk genoeg om een nieuwe te plaatsen, waarom moest dat ding dan überhaupt? Dan hadden ze beter eerst kunnen proberen of het via de buik genoeg was?

Dus dat komt dit maal zeker in mijn plan. Bij tekenen van foetale nood zo’n ding? Prima. Protocollair zo’n ding? Nee.

Oh oef wat naar. :( Ik denk er ook precies zo over. Toen ze m bij m'n zoontje wilde zetten had ik expliciet gevraagd wat de reden was en wat er zou gebeuren als de ctg niet goed zou zijn (met de electrode gemeten). Ze gaf toen geen duidelijk antwoord, maar achteraf denk ik dat dat ook gebruikelijk is om de vrouw niet angstig te maken voor wat er evt zou kunnen gebeuren. Ik vind dat allemaal nog wel heel lastig. Las ook verhalen later waarbij de vrouw dus had geweigerd en t kindje uiteindelijk het niet gehaald heeft. Komt dat dan door de gemiste metingen? Andere reden? Zal ook altijd een vraag blijven..


Uiteindelijk konden ze mijn dochter echt perfect in de gaten houden met de buikband en sensoren op de buitenkant. Dus als we dat gewoon eerst goed geprobeerd hadden en bij problemen/storing voor zo’n elektrode waren gegaan had ik het totaal anders gevonden.
Het was nu gewoon een ‘ja moet volgens protocol, oh hij doet t niet, nou dan niet’ situatie. Dat gaat me niet meer gebeuren.

@Domy: Ik had een ruggenprik, heerlijk toen die eenmaal zat. Ik was achteraf gezien nog niet op de helft toen ik hem kreeg, dus ik heb 2,5 voetbal wedstrijd van het WK kunnen kijken toen hahaha.

J0anieke

Berichten: 4981
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 17:46

@Domi, ik wilde dus geen pijnbestrijding vanwege de naalden. Vind dat allemaal vreselijk eng, maar bv bij de tandarts moeten ze me ook plat spuiten hoor. _O- Uiteindelijk tijdens de bevalling ook een morfine pompje gehad, stond niet in mn plan, moest ik ook om smeken omdat de vk niet begreep dat ik ineens wel een naald wilde :')

@Sannens Bij mij ging het met de buikband tijdens het persen niet goed, dus toen kwam het bij ons ter sprake om toch een elektrode te plaatsen. Wel raar dat ze dat bij jou niet eerst hebben geprobeerd, maar zal idd wel protocol zijn, jammer eigenlijk...

Zira1994

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 18:06

Wat leuk een jongen Pieneappel!! Gelukkig nu zelf ook aan het idee gewend. Kan me voorstellen dat als je helemaal het idee hebt dat het een meisje wordt dat het even schakelen is in je hoofd. Ook al is het beide superleuk!! Ga je nu ook helemaal los met shoppen?

Hoewel het niet allemaal even “leuke” beval verhalen zijn. Vind ik het wel heel fijn om ze te lezen! Dank voor het delen daarvoor allemaal. Neem hiervan zeker dingen mee naar m’n eigen bevalplan. Waaronder niet zomaar een schedel elektrode alleen bij medische noodzaak. Vind dat zo naar zo’n ding in dat kleine koppie dus als het niet nodig is …. Had er zelf niet aan gedacht dus bedankt voor de tip! Heb voor mezelf wel het beeld van een beval plan dat het wensen zijn als het mogelijk is, maar dat de gezondheid van een van beide er voor kan zorgen dat het helaas niet mogelijk is. Denk dat het vooral goed is om na te denken wat er allemaal kan en mogelijk is , maar dat je wel altijd in je hoofd moet houden dat het altijd anders kan lopen.

Spannend Domi huizenjacht !! Hopelijk is het wat de woning morgen!

XladyX

Berichten: 1410
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 18:17

Misschien ook interessant Zira om over na te denken, maar sommige verloskundigen geven standaard een oxytoxine injectie tegen bloeden na de bevalling. (Als ik dat goed schrijf en onthouden heb). Fijn om vantevoren te lezen wat dit inhoud. Ik had het liever niet maar bloedde als een rund en had deze helaas wel nodig _O- maar was toen wel interessant om te weten wat het is

Pieneappel

Berichten: 509
Geregistreerd: 29-03-10

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 21:40

Ik vind de bevallingsverhalen ook super interessant.. hoe uiteenlopend al die bevallingen wel niet zijn.. wauw.. daarom volgde ik al een aantal zwangerschapstopics voor deze op bokt ookal was ik toen nog niet eens met zwanger worden bezig :')

@Zira, ik denk dat het vanaf nu ongeveer wel gaat gebeuren, de inkopen doen! Grotendeels alles op z’n plek nu na de verhuizing, wordt het nu tijd voor de baby :D

Sweetgirl1
Berichten: 4596
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 22:03

Marlou91 schreef:
Oef ik vind dat ook heftig van de schedel elektrode. Dus dat wordt wel iets om goed over na te denken tzt en wellicht in mijn bevalplan te zetten.

@sweetgirl het is je eerste kindje toch? Dan zou ik me nog niet al te veel zorgen maken als je nog niks voelt. Volgens mij voelde ik bij de eerste ook pas met 19/20 weken wat, terwijl ik ook een hele actieve baby had en de placenta achter lag.


Ja.ik.slik medicatie voor de placenta voor iets dunne te maken. Heb doort bloedverdunners ( had ik een keer aangegeven). Zoals k ook zei ben k van me eigen geen slanke dame ( ja ben dr eerlijk in ) dus misschien daarom ook