Stoppen met roken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 07:30

Ik ben 415 dagen geleden gestopt en ook helemaal geen behoefte meer aan een sigaret.
Was tijdens het stoppen 2 kilo aangekomen die er inmiddels ook weer vanaf zijn.
Als ik de actuele prijzen hoor dan ben ik blij dat ik dat aan andere dingen kan uitgeven :oo

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 14:52

Helaas niet volgehouden... Ons hondje is vrij onverwacht overleden en we waren nog maar kort gestopt, dus helaas weer begonnen. Kon de stress van het stoppen niet "handlen" icm het verdriet om ons hondje.

Binnenkort een nieuwe poging, hopelijk gaat het dan wel. De prijzen zijn echt abnormaal inderdaad...

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 18:52

Heel herkenbaar, soeboenoe. Gewoon opnieuw proberen als het leven weer wat leuker is.

Het spijt me van je hondje, heel verdrietig :knuffel: .

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 22:56

Hoi allemaal,

Ik ga een poging doen met stoptober. Nee, ik ga stoppen met stoptober!

Hoe sterk ik mij ook voel stiekem ook een angst om te falen en voor de strijd die ik met dat stomme stemmetje in mijn hoofd aan moet gaan....

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 02:43

Je gaat stoppen, en als je hervalt, stop je opnieuw. Niks falen. Ik heb echt tig stoppogingen gedaan en ben nu ruim een jaar gestopt.

Daarnaast: iedereen 'faalt' wel eens, in iets. Niemand, NIEMAND, is feilloos. Je gaat toch zeker niet al op voorhand je stoppoging saboteren met de smoes dat je niet wilt falen?

Maar vooral: veel succes, je gaat jezelf dankbaar zijn als je er doorheen bent *\o/* .

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:14

Nieuwe generatie medicatie (via huisarts) schijnt het veel minder lastig te maken. Mag niet iedereen maar zou ernaar informeren.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 15:45

Nicje87, het nicotine monstertje heeft vele vele stemmetjes en slinkse maniertjes om je over te halen te blijven roken.

Once you see it… en vooral once you krijgt een grote hekel aan dat monstertje en wil m niet laten winnen.. dan ben je in de goede mindset.

En kortweg is er maar 1 ding dat je hoeft te onthouden: wat je ook doet, maar niet roken. Nul hijsjes. Niks.

Het is verder een kwestie van de tijd uitzitten die het kost om van de afhankelijkheid af te komen.
En als stoptober ‘mislukt’, dan is de winst waarschijnlijk dat je nog serieuzer wordt over je volgende stop moment, en het dan wel lukt.

Succes alvast! Een heel goed voornemen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 23:21

Dank jullie wel allemaal! Morgen is het zover.... Ik wil het echt. Moet er even doorheen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 23:29

Heel goed!
Ja als je het aangaat, dan is het een zaak van volhouden. Uit ervaring (cold turkey vorig jaar september) gingen mij de eerste dagen erg langzaam voorbij. Eenmaal over de vier dagen begint het wat te lijken. En dan langzaamaan ga je tellen in weken. En je mist het steeds minder, eerst de verslaving overwinnen en dan de gewoonte, en je heel bewust zijn van (en voorbereiden op) valkuilen.

Heel veel succes!!!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 09:18

Ik heb trouwens nog veel nicotinepleisters over. Mijn man kreeg er jeuk van.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 17:03

Ik doe ook weer mee. Poosje geleden bijna 2 maand gestopt. Dat ging moeiteloos (gewoon wegleggen en daarna was het te zonde wanneer je weet wanneer je +3 weken al niks hebt aangeraakt). Uit verveling / 'gezelligheid' weer begonnen. Nu echt nicotine 'verslaafd' ipv alleen de gewoonte, zoals eerder, dus veel meer moeite. Continu gevoel van 'dorst' hebben, zo omschrijf ik mijn zin in een sigaret altijd. Het roken ging me steeds meer tegenstaan en de smaak was er zelfs niet eens meer. Alleen geen idee hoe ik dit vol ga houden.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 19:33

Ik kom alleen even binnen om alle deelnemers aan Stoptober succes te wensen en een hart onder de riem te steken! Ik ben inmiddels 4 jaar geleden gestopt met Stoptober en nog steeds helemaal rookvrij.

De eerste keer had ik zoals ze zeiden alles in de prullenbak gegooid om een paar uur later mijn pakje toch weer uit de prullenbak te halen en te roken. Daarna het pakje onder de kraan gestoken en dan weggegooid ;) Dat was meteen mijn laatste sigaret. Ik ben het doorgekomen door Best Fiends te gaan spelen op mijn telefoon als vervanging voor het me-momentje dat mijn sigaret was.

4 jaar later mis ik het met momenten nog steeds maar het wordt steeds makkelijker om nee te zeggen. Jullie kunnen het!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 12:15

Schuur_ schreef:
Ik kom alleen even binnen om alle deelnemers aan Stoptober succes te wensen en een hart onder de riem te steken! Ik ben inmiddels 4 jaar geleden gestopt met Stoptober en nog steeds helemaal rookvrij.

De eerste keer had ik zoals ze zeiden alles in de prullenbak gegooid om een paar uur later mijn pakje toch weer uit de prullenbak te halen en te roken. Daarna het pakje onder de kraan gestoken en dan weggegooid ;) Dat was meteen mijn laatste sigaret. Ik ben het doorgekomen door Best Fiends te gaan spelen op mijn telefoon als vervanging voor het me-momentje dat mijn sigaret was.

4 jaar later mis ik het met momenten nog steeds maar het wordt steeds makkelijker om nee te zeggen. Jullie kunnen het!

Brengt het jou veel? Ik weet de risico's wel, maar die zijn (gelukkig) nog niet voelbaar, waardoor ik niet altijd een motivatie heb. Juist het 'gemis' is er wel, maar ik krijg er - gevoelsmatig - weinig voor terug.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 12:48

Ik ken iemand die nooit ziek was. Wel rookte als een ketter, die was in mei bijna dood omdat zijn slagaders verkalkt zijn..

Verging van de pijn en hartfunctie was 24%
Gaat nu beter na ingrijpende operatie, veel medicatie en vooral: gestopt met roken.

Dus langetermijn-denken is aan te raden want net zestig is best jong om dood te gaan aan iets wat vermeden had kunnen worden.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 14:29

mysa schreef:
Ik ken iemand die nooit ziek was. Wel rookte als een ketter, die was in mei bijna dood omdat zijn slagaders verkalkt zijn..

Verging van de pijn en hartfunctie was 24%
Gaat nu beter na ingrijpende operatie, veel medicatie en vooral: gestopt met roken.

Dus langetermijn-denken is aan te raden want net zestig is best jong om dood te gaan aan iets wat vermeden had kunnen worden.

Ja dat snap ik allemaal wel, maar ik zoek naar korte termijn redenen, omdat ik merk dat het 'gemis' nu mijn motivatie in de weg staat, omdat dat lange termijn nog zover weg is. Ik heb al voor mezelf: sneller rimpels en slechtere huid (ik vind het vreselijk dat ik al wat fronsrimpels begin te krijgen).

Edit: ik bedoel het niet vervelend. Ik ben me echt bewust van de lange termijn, maar om dit vol te houden heb ik echt die korte termijn redenen nodig :o

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 14:42

Ah, mijn zoon dan. Is pas gestopt, heeft veel meer lucht, ziet er beter uit, heeft een tandpastaglimlach maar bovenal is hij heel erg tevreden over zijn prestatie!

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 11:29

Elin_ schreef:
Ja dat snap ik allemaal wel, maar ik zoek naar korte termijn redenen, omdat ik merk dat het 'gemis' nu mijn motivatie in de weg staat, omdat dat lange termijn nog zover weg is. Ik heb al voor mezelf: sneller rimpels en slechtere huid (ik vind het vreselijk dat ik al wat fronsrimpels begin te krijgen).

Edit: ik bedoel het niet vervelend. Ik ben me echt bewust van de lange termijn, maar om dit vol te houden heb ik echt die korte termijn redenen nodig :o

Het was niet eens de reden om te stoppen, maar het grootste korte termijneffect was bij mij de portemonnee. Ik rookte niet eens zóveel, maar je houdt echt een boel geld over als je gestopt bent.

Langetermijnmotivatie waren de mensen met COPD op mijn vorige werkplek, die al stikkend hun zuurstof uitzetten om hun sigaret gaan roken. En dan weer aan het zuurstof. Rinse and repeat. Zo wilde ik dan weer niet eindigen. Nu maar hopen dat de schade beperkt is gebleven ;( .

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 18:52

Voor mij was de korte termijn motivatie dat ik het stom vond dat het zo verslavend = verplichten is.
Elke ochtend weer opnieuw doorgaan met mezelf vergiftigen. Af en toe eens kan niet.

Ik begon er gewoon een hekel aan te krijgen. De wil om het te doorbreken was voor mij de belangrijkste stok achter de deur.

Dus niet dat ik zeg dat je nu zal moeten doorroken maar denk eens na over het belang van mentale mindset het echt zat te zijn.
Als je nog rookt, wees je dan bewuster van wat je aan het doen bent.
Het pakje shag/de sigaretten horen niet bij je.
Roken maakt je niet rustig, niet roken (als verslaafde) maakt je onrustig. Waardoor je denkt dat de nicotine je rust geeft.
Twisted.

Je moet er zelf dus aan toe zijn denk ik.
En jezelf ook het beste gunnen. Dus gezondheid geld en je toont er ook nog eens je doorzettingsvermogen mee aan!

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 11:43

Marigold schreef:
Roken maakt je niet rustig, niet roken (als verslaafde) maakt je onrustig. Waardoor je denkt dat de nicotine je rust geeft.
Twisted.

Vooral dit is zoveel meer waar dan je beseft!

Als je gestopt bent dan hoef opeens met een hele hoop geen rekening meer te houden.

- Kan ik roken?
- Heb ik nog sigaretten en ja heb ik genoeg bij me
- Werkt mijn aansteker nog?
- Kan ik niet even roken voordat ik ga?
- Hoe lang zijn we onderweg en kan ik onderweg nog even stoppen?
- Mag ik overal roken?

Dit bezorgt je zoveel meer stress dan je eigenlijk beseft.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 11:11

Vandaag "weer" gestopt met roken.
Poging no 9, en waarom mislukte die andere 8 pogingen? De overgang. Wat een ellende zeg.
Juli weer gaan roken omdat mijn stresshormoon steeds skyhigh was... ik weer niet sliep, weer dikke ellende.

Heb nu het idee dat mijn lijf na 2 jaar in wat rustiger vaarwater is gekomen.

Ik was er zo klaar mee (was ik al een hele tijd) Gisterenavond mijn laatste sigaretten weg gegooid.
Door een verkoudheid ook wat benauwd en hoesten en ik dacht ... nee dit wil ik niet.
Ik wil ook niet met een zuurstof fles op mijn rug eindigen.

Ik had nog pleisters liggen van de vorige keer, heb voor alle zekerheid bij me maar het beeld van die zuurstoffles weerhoud me echt om er nog 1 op te steken.

Ik hoop echt dat die knop nu echt om is, het voelt voor mij anders dan de vorige keren.
Het voelt nu als *rust*.... ik weet niet hoe ik dit uit kan leggen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 12:08

Goed zo Nando, hoe je het doet (pleisters, schrikbeeld of wat dan ook) doet er niet toe, als het voor jou maar werkt.

Volhouden, de eerste dagen zijn echt oliebol. Daarna is het vooral een stemmetje die je moet leren negeren.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 12:11

Dank je wel voor je lieve woorden.

Het valt me echt mee, de vorige 8 keren had ik het idee dat ik meer aan het worstelen was.

Dat zeg je heel goed... leren het stemmetje te negeren. Zo had ik het nog niet gezien.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 12:15

Goed bezig!!!

Ik was gestopt maar was weer begonnen na relatiebreuk + verhuizing. Maar nu weer stabiel en mezelf stoppen met roken cadeau gegeven vandaag.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 12:28

Dat is het mooiste kado dat je jezelf kan geven.
Je bent nog jong zat, laat het een mooi kado zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:37

Gefeliciteerd Marlinde! Goed cadeau, koesteren ;)

Mando, zulke dagen heb je liever woorden en steun nodig. Dat gezeik over hoe slecht het is enz daar schiet je niets mee op. Volhouden jij! Super dat het nu makkelijker is dan de vorige keren.