Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 15:36

Elisa2 schreef:
Dan noem ik iemand gewoon bij zijn/ haar naam als ik degene ken en als ik degene niet ken wordt het meneer of mevrouw tenzij ze wat anders aangeven.

Dat snap ik, maar als diegene dan verteld hoe die aangesproken wil worden dan kun je toch proberen dat te onthouden? Ik heet Miep en ik wil aangesproken worden met ....(vul maar in)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 15:42

Ik ben ook van mening dat je man of vrouw bent, maar dat neemt ook de transgendered mee. Geboren als man maar ben je naar vrouw gegaan? Ben je een vrouw, klaar. Ik heb daar totaal geen moeite mee en vind het alleen maar super naar voor hen die dat moeten doorgaan. Je niet thuis voelen in je lichaam lijkt mij vreselijk. Al die andere gender kwesties en seksuele geaardheid dingetjes, waarom al die labels? Waarom moet je perse benoemen dat je pan seksueel bent of a seksueel of weet ik het? Je valt op mannen en/of vrouwen of geen van beide, ik snap al die labeltjes plakken overal op niet. Waarom het zo moeilijk maken? Ik heb respect voor ieder maar ik word er wel een beetje koekoek van hoeveel aandacht aan iemand zijn geaardheid of gender word gegeven. Gender neutrale toiletten zijn super voor mensen die in transitie zijn, maar in mijn ogen geen must. Ben je vrouw maar heb je nog je lala? Ga dan naar de dames wc , simpel…

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 15:44

Evamarie schreef:
Ookal heb je de behoefte niet uit te dragen dat je vrouw bent. De eigenschappen heb je gewoon wel. Grote oorbellen in doen bijv.

Net als dat een man vrouwlijke eigenschappen kan hebben en zich vrouw voeld. Alleen een piep hebben maakt niet dat hij/zij per se een man is, vind ik. Dat is net wat die persoon zelf wilt zijn.

Fijn dat die vrijheid er is te kunnen kiezen *\o/* en dat het gemakkelijker gemaakt wordt die rotpiep dan te verwijderen

Helaas is er nu een steeds groter wordende groep, die hun piep hebben laten verwijderen, en na eerst een paar maanden blij te zijn geweest, dat ze geen piep meer hadden, drong de werkelijkheid door: verrek, ik heb nu boops, die moet ik de rest van mijn leven meedragen, maar...
en dan realiseren dat hij/zij eigenlijk geen transvrouw is, maar gewoon een homofiele meneer, die zich in een zwak "moment" liet meesleuren in de transtrein. Want die trein, eenmaal in beweging gezet, dendert door, en komt pas tot stilstand als de fysieke verandering een feit is, en je thuis naar jezelf in de spiegel kijkt.
https://www.bnnvara.nl/videos/433327

Wat een drama. Want eenmaal gebeurd, blijf je levenslang met de gevolgen zitten. Fysiek en emotioneel. Je ben onvruchtbaar bijvoorbeeld.
Zelfs als je blij bent met je nieuwe lichaam, blijf je levenslang patiënt, je moet hormonen blijven slikken, en je hebt meer kans op botontkalking en kanker. Je stem klinkt ook anders. Ook als je spijt hebt, blijft je stem anders.

Het is de andere kant van de mooie succesverhalen. Die sneeuwt onder. En blijkbaar gaat er in deze "industrie" een boel geld om. En ik vermoed ook dat er druk wordt uitgeoefend door belangenorganisaties... om te zwijgen over de mislukkingen, de spijtoptanten.
Er schijnen al mensen bedreigd te zijn, door de groep bij wie ze aanvankelijk hadden willen horen.

Dus ja, we slaan door. Iedere oudere in mijn woonplaats kende de kunstenares Colette en die leerde mij dat het heel bijzonder is dat ik in een vrouwenlichaam ben geboren, waar zíj heel veel moeite voor heeft moeten doen, jaren zoeken naar wie zij was, en uiteindelijk in Zwitserland het lichaam gekregen wat zij wilde. (Helaas ging er bij het inkorten van haar stembanden iets mis, en werd ze weliswaar een vrouw, maar bleef haar stem laag). Mensen als Colette zijn veel zeldzamer dan de Gender industrie ons wil wijsmaken.
Ik heb een lagere schoolkind gezien, dat al in de gender molen zit. Ouders wordt wijsgemaakt dat hun kind zelfmoord pleegt, als ze niet van geslacht mag veranderen.

Alsof je niet depressief wordt als je op een dag wakker wordt, en je realiseert dat er een fout is gemaakt. |(

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 15:46

Rennie89 schreef:
Ik ben ook van mening dat je man of vrouw bent, maar dat neemt ook de transgendered mee. Geboren als man maar ben je naar vrouw gegaan? Ben je een vrouw, klaar. Ik heb daar totaal geen moeite mee en vind het alleen maar super naar voor hen die dat moeten doorgaan. Je niet thuis voelen in je lichaam lijkt mij vreselijk. Al die andere gender kwesties en seksuele geaardheid dingetjes, waarom al die labels? Waarom moet je perse benoemen dat je pan seksueel bent of a seksueel of weet ik het? Je valt op mannen en/of vrouwen of geen van beide, ik snap al die labeltjes plakken overal op niet. Waarom het zo moeilijk maken? Ik heb respect voor ieder maar ik word er wel een beetje koekoek van hoeveel aandacht aan iemand zijn geaardheid of gender word gegeven. Gender neutrale toiletten zijn super voor mensen die in transitie zijn, maar in mijn ogen geen must. Ben je vrouw maar heb je nog je lala? Ga dan naar de dames wc , simpel…

Ik denk dat de labels voor de persoon fijn zijn zodat ze door hebben dat ze niet alleen zijn, en dat er mensen zijn die net zo denken/voelen. Dat maakt de zelfacceptatie gemakkelijker.

Wildgirl

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 15:57

@urbanus, jazeker. Mijn mening wordt niet geaccepteerd in dit soort discussies en je hoeft maar een willekeurige krant open te slaan en je ziet/leest hoe de wereld continu inspeelt op het genderneutraalschap. Geen vaderdag/ moederdag, overal beperkingen of juist alle diversiteit op 1 grote hoop. Geen "goedemorgen dames en heren" meer etc. In mijn optiek gaat dat tever. Wat nou als er een groep opstaat die niet met "goedemorgen mensen" aangesproken wil worden? Het einde is zoek. Discriminatie bestaat op het moment dat je het zelf toelaat, en deze mening delen ook een hoop mensen die echt niet altijd leuk worden behandeld op basis van huidskleur of you name it. Praat ik dat gedrag goed? Zeker niet, het is schandalig. Maar ik ben wel heel blij dat er meer mensen zijn die gewoon hun eigen plan trekken en staan voor wie ze zijn, ongeacht wat de maatschappij daar van vindt.

@vikakwiek, zie hierboven! Wat mij betreft mag er keihard worden opgetreden tegen disrespect, los van de aanleiding. Maar ik denk dat je dit patroon niet veranderd door jezelf in zo'n enorme uitzonderingspositie te plaatsten en te verwachten dat iedereen daar in mee gaat. Als iemand mij beledigt a.g iets waar ik niets aan kan doen en wat bij mij hoort(ik draag bijvoorbeeld een bril) dan ga ik daar tegenin. Logisch. Maar ik ga niet propaganderen dat iedereen mijn bril moet accepteren via socials, de media etc. Ik ga al helemaal niet alleen maar met brildragers om daarom. Ik ben namelijk ik, inclusief mijn bril, en ik mag er gewoon zijn! Dat kan een transgender bijvoorbeeld toch ook?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 15:58

Marjo schreef:
Rennie89 schreef:

Ik denk dat de labels voor de persoon fijn zijn zodat ze door hebben dat ze niet alleen zijn, en dat er mensen zijn die net zo denken/voelen. Dat maakt de zelfacceptatie gemakkelijker.

Dat je het voor jezelf prettig vind kan ik mij voorstellen maar waarom moet dit van de daken geschreeuwd worden dat iedereen hier rekening mee dient te houden? Ik heb persoonlijk moeite met mensen die verwachten dat je ze aanspreekt met die, het of hen ofzo, ik noem je dan liever gewoon bij je naam, waarom het zo moeilijk maken? Je kan aangeven hè ik voel mij gender neutraal, dat je het weet, maar noem mij maar Kees of weet ik wat. Dan weet je dat in elk geval. Prima joh, maar ik vind het wel een beetje ver gaan. Ik ben echt niet moeilijk, probeer met een ieder rekening te houden maar soms word het je wel moeilijk gemaakt.

Ik moet voor werk mensen fouilleren, hier zitten ook transgenders bij en ik heb er geen moeite mee, alleen als de lala er nog zit doe ik de onderkant niet. Dit word gelukkig ook niet verwacht van ons. Maar als mensen dit niet aangeven van te voren dan word ik wel in een vervelende situatie gebracht.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:04

Wildgirl schreef:
@urbanus, jazeker. Mijn mening wordt niet geaccepteerd in dit soort discussies en je hoeft maar een willekeurige krant open te slaan en je ziet/leest hoe de wereld continu inspeelt op het genderneutraalschap. Geen vaderdag/ moederdag, overal beperkingen of juist alle diversiteit op 1 grote hoop. Geen "goedemorgen dames en heren" meer etc. In mijn optiek gaat dat tever. Wat nou als er een groep opstaat die niet met "goedemorgen mensen" aangesproken wil worden? Het einde is zoek. Discriminatie bestaat op het moment dat je het zelf toelaat, en deze mening delen ook een hoop mensen die echt niet altijd leuk worden behandeld op basis van huidskleur of you name it. Praat ik dat gedrag goed? Zeker niet, het is schandalig. Maar ik ben wel heel blij dat er meer mensen zijn die gewoon hun eigen plan trekken en staan voor wie ze zijn, ongeacht wat de maatschappij daar van vindt.

Waarom is geen ‘goedemorgen dames en heren’ te ver?

Ik vind het juist heel hard nodig om die samen te voegen. Het stamt uit de tijd dat heren wat meer waard waren dan dames dus apart benoemd werden.
Juist vanuit feministisch oogpunt zouden we als dames blij moeten zijn dat we gewoon in één adem genoemd worden. We zijn allemaal gelijk.
‘Goedemorgen allemaal’ vind ik vanuit dat oogpunt dan ook veel fijner klinken dan dames en heren.

En als er een groep opstaat die zich geen mens voelt zal het bij een persoon nog een beetje raar zijn. En als er meerdere zijn zal er onderzoek gedaan worden naar dat fenomeen.
Net als bij homoseksualiteit, genderdysforie, transseksualiteit etc.
Eerst was het gek, nu is het wetenschappelijk verklaard, kunnen we er wat mee en moeten we er wat mee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:08

Rennie:
Dat is exact wat ik ook zei maar dan wordt het op onwil gegooid of futiele redenen genoemd om de ander niet te willen begrijpen in dit topic.

Zoolgangster, dat is waarschijnlijk de andere duistere kant van de medaille? Vind dat best schokkend om om te lezen en het lijkt me goed dat daar ook wat meer bewustwording over komt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:25

Zoolgangster schreef:
Evamarie schreef:
Ookal heb je de behoefte niet uit te dragen dat je vrouw bent. De eigenschappen heb je gewoon wel. Grote oorbellen in doen bijv.

Net als dat een man vrouwlijke eigenschappen kan hebben en zich vrouw voeld. Alleen een piep hebben maakt niet dat hij/zij per se een man is, vind ik. Dat is net wat die persoon zelf wilt zijn.

Fijn dat die vrijheid er is te kunnen kiezen *\o/* en dat het gemakkelijker gemaakt wordt die rotpiep dan te verwijderen

Helaas is er nu een steeds groter wordende groep, die hun piep hebben laten verwijderen, en na eerst een paar maanden blij te zijn geweest, dat ze geen piep meer hadden, drong de werkelijkheid door: verrek, ik heb nu boops, die moet ik de rest van mijn leven meedragen, maar...
en dan realiseren dat hij/zij eigenlijk geen transvrouw is, maar gewoon een homofiele meneer, die zich in een zwak "moment" liet meesleuren in de transtrein. Want die trein, eenmaal in beweging gezet, dendert door, en komt pas tot stilstand als de fysieke verandering een feit is, en je thuis naar jezelf in de spiegel kijkt.

Wat een drama. Want eenmaal gebeurd, blijf je levenslang met de gevolgen zitten. Fysiek en emotioneel. Je ben onvruchtbaar bijvoorbeeld.
Zelfs als je blij bent met je nieuwe lichaam, blijf je levenslang patiënt, je moet hormonen blijven slikken, en je hebt meer kans op botontkalking en kanker. Je stem klinkt ook anders. Ook als je spijt hebt, blijft je stem anders.

Het is de andere kant van de mooie succesverhalen. Die sneeuwt onder. En blijkbaar gaat er in deze "industrie" een boel geld om. En ik vermoed ook dat er druk wordt uitgeoefend door belangenorganisaties... om te zwijgen over de mislukkingen, de spijtoptanten.
Er schijnen al mensen bedreigd te zijn, door de groep bij wie ze aanvankelijk hadden willen horen.

Dus ja, we slaan door. Iedere oudere in mijn woonplaats kende de kunstenares Colette en die leerde mij dat het heel bijzonder is dat ik in een vrouwenlichaam ben geboren, waar zíj heel veel moeite voor heeft moeten doen, jaren zoeken naar wie zij was, en uiteindelijk in Zwitserland het lichaam gekregen wat zij wilde. (Helaas ging er bij het inkorten van haar stembanden iets mis, en werd ze weliswaar een vrouw, maar bleef haar stem laag). Mensen als Colette zijn veel zeldzamer dan de Gender industrie ons wil wijsmaken.
Ik heb een lagere schoolkind gezien, dat al in de gender molen zit. Ouders wordt wijsgemaakt dat hun kind zelfmoord pleegt, als ze niet van geslacht mag veranderen.

Alsof je niet depressief wordt als je op een dag wakker wordt, en je realiseert dat er een fout is gemaakt. |(

Er is een kleine groep die spijt heeft van in transitie gaan. Dat is jammer, maar onvermijdelijk. Er zijn ook vrouwen die spijt krijgen van hun sterilisatie.

Daarom is het krijgen van een sterilisatie of een geslachtsveranderende operatie een langdurig traject. En lang niet iedereen met genderdysforie heeft behoefte aan een ander geslacht.

'Er schijnen', 'ik heb een kind gezien'. Ik kan het niet helemaal serieus nemen. Zo interessant en uniek zijn transmensen of non-binaire mensen niet, als je naar de menselijke geschiedenis kijkt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:34

Wildgirl schreef:

@vikakwiek, zie hierboven! Wat mij betreft mag er keihard worden opgetreden tegen disrespect, los van de aanleiding. Maar ik denk dat je dit patroon niet veranderd door jezelf in zo'n enorme uitzonderingspositie te plaatsten en te verwachten dat iedereen daar in mee gaat. Als iemand mij beledigt a.g iets waar ik niets aan kan doen en wat bij mij hoort(ik draag bijvoorbeeld een bril) dan ga ik daar tegenin. Logisch. Maar ik ga niet propaganderen dat iedereen mijn bril moet accepteren via socials, de media etc. Ik ga al helemaal niet alleen maar met brildragers om daarom. Ik ben namelijk ik, inclusief mijn bril, en ik mag er gewoon zijn! Dat kan een transgender bijvoorbeeld toch ook?

Niet met je eens. Discriminatie overkomt je. Als jij niet uitgenodigd wordt voor een sollicitatie, omdat je een buitenlandse naam hebt is dat niet iets wat je zelf toelaat, maar iets wat gebeurd. Natuurlijk is het aan de persoon zelf hoe die hier mee om wil gaan. Maar of je nou je schouders ophaalt of in een hoekje gaat zitten janken, het feit blijft wel dat jij uitgesloten bent om.... vul maar in.

En ik snap je punt, mensen die continu de discriminatie kaart trekken zijn vervelend en vermoeiend en leggen op alle slakken zout... Maar aan de andere kant, je weet niet half hoeveel je maar moet slikken en hoe vaak je niet moet denken "ze bedoelen het vast niet zo".

Ik denk dat het iets is wat altijd wel blijft bestaan. Maar juist daarom is het wel goed dat er over gesproken kan worden en dat iemand kan aangeven wat wel of niet oké voor je is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:42

Zoolgangster schreef:
Evamarie schreef:

Je bent oprecht de allereerste die ik hier over hoor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:44

Wildgirl schreef:
@urbanus, jazeker. Mijn mening wordt niet geaccepteerd in dit soort discussies en je hoeft maar een willekeurige krant open te slaan en je ziet/leest hoe de wereld continu inspeelt op het genderneutraalschap.

Onzin. JIJ kiest ervoor om dat zo te zien, om je er enorm aan te ergeren, om je eigen verhaal vast te houden hoeveel mensen hier ook nuanceren. Jij praat jezelf een slachtofferschap aan, en door zelf een topic te openen krijg je inderdaad reacties ja - niet omdat dat onvermijdelijk is, maar omdat je die zelf opzoekt.

Dan kun je natuurlijk heel fijn jezelf op de schouder kloppen dat iedereen -ziejewel- het daar niet mee eens is, maar dan ben je toch echt alleen maar bezig om jezelf te bevestigen in wat je wilt zien. Dat is jouw keuze. Met de dagelijkse werkelijkheid heeft dat niets te maken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:45

Wildgirl schreef:

Ik lees ook kranten, maar ik heb daar niks over gelezen. Rondje googlen brengt mij bij RTL nieuws en dan gaat het over een beslissing die een aantal opvangen en scholen hebben genomen, maar dat komt niet uit het transhoekje. En dat gaat ook helemaal niet om transouders, maar holebi gezinnen of gezinnen waar een ouder is weggevallen. Dus hoe bedoel je, schreeuwende mensen?

Misschien sla jij een beetje door, door dingen te zien die er niet zijn. We leven nog steeds in een ontzettend hetero normatieve wereld, je hoeft je echt niet bedreigd te voelen door een paar paradijsvogels.

Ik voel me niet minder vrouw omdat iemand het heeft over mensenmelk. En ik hoef ook niet 'mens met baarmoeder' genoemd te worden, maar als een ander dat wel graag heeft, oké prima.

En ik ben echt niet heel tolerant. Een oud collega probeert nu geld op te halen om zijn gezicht te laten 'vervrouwelijken'. Ja heel top en ik hoop dat hij het krijgt, maar ik doneer dus niet want dan had je gewoon een echte baan moeten zoeken in plaats van forever hangen bij bijbaantjes en 'selftaught artist' te worden.

Maar ik zie echt het probleem niet. Wat ik wel zie is dat er nog steeds veel geweld is tegen vrouwen, transmensen, holebi's en hoe extreem rechts dat probeert te beïnvloeden.

TLDR; het zegt niks over mij wat iemand over zichzelf roept en het boeit allemaal niet.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:53

Evamarie schreef:
Zoolgangster schreef:

Je bent oprecht de allereerste die ik hier over hoor.

Er ligt (volgens mij) wel een beetje een taboe op het doen van wetenschappelijk onderzoek hiernaar. Ook al gaat het om een minderheid die spijt heeft, juist van hun ervaringen kun je ook inzichten halen om de zorg rondom transitie te verbeteren, lijkt me :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:55

Dan Google je niet goed. LAKS heeft vorige maand een taalgids uitgebracht waarin geadviseerd werd geen "jongens en meisjes" meer te zeggen. Omdat er kinderen zich gepasseerd kunnen voelen.

Ik merk dat ik er ook wel wat ongemak in heb. Cis is de norm en zal ook de norm blijven. Waarom mogen we die norm niet als standaard zien en kunnen we in bijzondere gevallen een uitzondering maken?

Mijn kinderen hebben geen vader meer. Dus ga ik rond vaderdag even met dejuf in gesprek. Nu ze het onderwerp "familie" hebben overleg ik ook even met de juf om extra alert te zijn op mijn dochter. Wat is daar mis mee? Ik zoek wat harder naar boekjes die passen in hun situatie.
Mijn kinderen leren dat een gezin met een vader en een moeder de norm is. En dat hun situatie afwijkend is, wat niet betekend dat ze minder zijn dan anderen. Volgens mij zit daar ook de crux.

Cis is de norm, maar dat betekend niet dat jij ook aan die norm moet voldoen. En ook niet dat je minder bent als je daar niet aan voldoet. Daar zou de focus moeten komen ipv de wereld homogeniseren en doen alsof er geen standaard is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:58

secricible schreef:
Dan Google je niet goed. LAKS heeft vorige maand een taalgids uitgebracht waarin geadviseerd werd geen "jongens en meisjes" meer te zeggen. Omdat er kinderen zich gepasseerd kunnen voelen.

Ik merk dat ik er ook wel wat ongemak in heb. Cis is de norm en zal ook de norm blijven. Waarom mogen we die norm niet als standaard zien en kunnen we in bijzondere gevallen een uitzondering maken?

Mijn kinderen hebben geen vader meer. Dus ga ik rond vaderdag even met dejuf in gesprek. Nu ze het onderwerp "familie" hebben overleg ik ook even met de juf om extra alert te zijn op mijn dochter. Wat is daar mis mee? Ik zoek wat harder naar boekjes die passen in hun situatie.
Mijn kinderen leren dat een gezin met een vader en een moeder de norm is. En dat hun situatie afwijkend is, wat niet betekend dat ze minder zijn dan anderen. Volgens mij zit daar ook de crux.

Cis is de norm, maar dat betekend niet dat jij ook aan die norm moet voldoen. En ook niet dat je minder bent als je daar niet aan voldoet. Daar zou de focus moeten komen ipv de wereld homogeniseren en doen alsof er geen standaard is.

Ik heb gegoogeld op 'geen Moederdag maar ouderdag', dan kom ik niet uit op een link van LAKS met een taalgids. Lijkt me logisch.

Over spijt na transitie is genoeg te vinden aan Engelse artikelen. Percentages fluctueren van 1 tot 8 procent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:02

Zo kun je op alles wel zout leggen. En zo kun je alle motivatie diversiteit te steunen uit zijn verband halen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:03

Evamarie schreef:
Zo kun je op alles wel zout leggen. En zo kun je alle motivatie diversiteit te steunen uit zijn verband halen.

Door te benoemen dat er mensen zijn met spijt, bedoel je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:03

Daar gaan we weer: dat staat er niet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:05

Marjo schreef:

Dat denk ik ook, maar... als de labels "geclaimd" worden door organisaties, kan het iets dwingends krijgen. Vergelijk een zanger die ooit won bij Idols. Hij kwam later uit de kast. Later zong hij een liedje waarvoor hij op de vingers getikt werd door de kliek die hem geclaimd had als één van hun: hij had niet duidelijk genoeg naar hun zin reclame gemaakt voor "de kliek".
Alsof hij hún bezit is geworden, want hij is nu "een van hun".

Dat heeft niets met vrijheid meer te maken, denk ik dan. Dan kun je stellen dat er iets (meer dan) een beetje is doorgeslagen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:06

Evamarie schreef:

Oke, wat bedoel je wel?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:07

Ja, de taalgids. In hun voorwoord schrijven ze:

"We gebruiken het allemaal om te communiceren en je kan er niet omheen – taal. Taal wordt
    gebruikt om betekenis te geven aan de wereld om ons heen. Woorden hebben gevolgen; ze
    bepalen hoe wij de wereld om ons heen (leren) zien. Taal kan ook negatief effect hebben op
    hoe wij de wereld herkennen en groeperen. Woorden kunnen bepaalde (groepen) mensen
    buitensluiten en benadelen. In sommige woorden zit namelijk een waardeoordeel verstopt
    waar we ons vaak niet zo bewust van zijn.

Met deze taalgids wil het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) bijdragen aan een
    inclusiever schoolklimaat waarin iedere leerling gelijk is. Niet alleen binnen de muren van een
    school, maar ook op papier. Inclusief onderwijs begint immers met de manier waarop er over
    onderwijs en mensen binnen de school wordt gesproken. Deze taalgids focust zich daarom op
    taalgebruik in het onderwijs.

De taalgids is in twee onderdelen verdeeld. Het eerste onderdeel gaat over taal in beleid
    en het tweede deel gaat over taal in de school en in de klas. In het eerste deel vragen we
    aandacht voor woorden die soms gebruikt worden in beleidsstukken, zoals rapporten. In het
    tweede deel vragen we juist aandacht voor taal die in de klas en op school wordt gebruikt.
    Dit kan gaan over vakspecifieke woorden en over hoe leerlingen en docenten aangesproken
    worden in de klas.

Het LAKS is zich ervan bewust dat taal steeds in ontwikkeling is. Met deze taalgids vragen we
    beleidsmakers, docenten, schoolleiders, bestuurders en ander onderwijspersoneel om na te
    denken over de woorden die zij gebruiken.
    Voor sommige woorden stellen we alternatieven
    voor. Deze alternatieven zijn geen voorschriften, maar tips en ideeën. Bij alle suggesties die
    het LAKS doet, denken wij vanuit het principe ‘benoem zo specifiek en feitelijk mogelijk
    waarover je iets wil zeggen’.

Ik weet niet hoeveel genuanceerder je dit nog zou willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:08

Urbanus schreef:
Evamarie schreef:

Oke, wat bedoel je wel?

Wat er wel staat.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:09

Evamarie schreef:
Wat er wel staat.

Maar dat kun je niet goed uitleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:11

Ik vind van wel.