Zorgverzekering 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 12:42

Ja, maar ik bekijk het vanuit de patiënt. Ik zeg nergens dat die fysios geen hart voor hun werk hebben, maar ook zeker niet dat degene met contract dat niet hebben. Wel dat de verzekeraars daar nou net niet zo veel mee hebben. Ik kan alleen niet naar fysios zonder contract, want ik kan dat tarief niet zelf aanvullen. En die fysio kan niet werken voor 17,50. Dus goedkoper voor de verzekeraar, want een lager tarief of zelfs helemaal niks. Slechter voor de patiënt die niet het vermogen heeft om het zelf te betalen. Helaas, want een goede en juiste fysio vinden is al lastig zonder contracten, vergoedingen en noem maar op.

Je zou eigenlijk hetzelfde willen als bij tandartsen, vaste tarieven oid. Ook voor de fysios zelf. Of de verzekeraars die vergoedingen verbeteren oid.

Shadow0

Re: Zorgverzekering 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 12:59

En duurder voor ons als maatschappij, want niet voldoende fysiotherapie betekent dat mensen uitvallen uit de samenleving, duurdere hulpmiddelen nodig hebben, andere vormen van zorg nodig hebben (zoals extra medicatie en soms operaties). Ik vind de verzekeraars erg weinig interesse hebben voor het daadwerkelijke nut en de daadwerkelijke kwaliteit van fysiozorg. Ze kunnen het ook niet goed uitleggen. De meeste regels en normen zijn abstract: getallen en vinkjes, en soms irrelevante bijzaken (zoals terugbellen binnen x minuten - who cares? Dat is medisch niet relevant en heeft niets met inhoudelijk nuttige zorg te maken.)
Zodra het inhoudelijk wordt lijk je tegen een enorme muur op te botsen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:12

Iemand ervaring met Vinkvink? Zit nu bij De Friesland, op zic prima maar duur en ik vind de app waardeloos. Hoe is die bij Vinkvink, als ze die hebben?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 08:57

Petpa schreef:
Het is toch logisch dat een verzekeraar toezicht houdt of een fysio niet onnodig doorbehandeld?
Anders stijgen de premies nog meer

Wie zegt dat het onnodig is :?
Er zijn wachtlijsten dus fysios willen zelf ook een behandeltraject snel afronden.

En waarom zou iemand die er niet voor opgeleid is vanuit een dossier kunnen bepalen dat iets onnodig is en dat beter kunnen dan de fysio die de patiënt kent :?
Zullen we het behandelen gewoon aan behandelaars overlaten? En werken vanuit vertrouwen ipv wantrouwen dat alle fysios wel onnodig zullen behandelen.

Maar goed, het probleem blijft dat er gewoon niet genoeg geld is om iedereen zo goed mogelijk zorg te verlenen, dus er vallen steeds vaker mensen buiten de boot.

Net zoals in de jeugdzorg, GGZ. Ik werk in de revalidatie en daar worden ook steeds vaker mensen geweigerd voor een revalidatie opname. En het gaat nog erger worden in de toekomst. De vraag naar zorg stijgt, en het personeel stijgt niet mee. En de kosten worden onbetaalbaar.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 13:49

verootjoo schreef:
Petpa schreef:
Het is toch logisch dat een verzekeraar toezicht houdt of een fysio niet onnodig doorbehandeld?
Anders stijgen de premies nog meer

Wie zegt dat het onnodig is :?
Er zijn wachtlijsten dus fysios willen zelf ook een behandeltraject snel afronden.

En waarom zou iemand die er niet voor opgeleid is vanuit een dossier kunnen bepalen dat iets onnodig is en dat beter kunnen dan de fysio die de patiënt kent :?
Zullen we het behandelen gewoon aan behandelaars overlaten? En werken vanuit vertrouwen ipv wantrouwen dat alle fysios wel onnodig zullen behandelen.

Maar goed, het probleem blijft dat er gewoon niet genoeg geld is om iedereen zo goed mogelijk zorg te verlenen, dus er vallen steeds vaker mensen buiten de boot.

Net zoals in de jeugdzorg, GGZ. Ik werk in de revalidatie en daar worden ook steeds vaker mensen geweigerd voor een revalidatie opname. En het gaat nog erger worden in de toekomst. De vraag naar zorg stijgt, en het personeel stijgt niet mee. En de kosten worden onbetaalbaar.

Ik denk dat je iets te lang niet meer in de eerste lijn werkzaam bent

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 13:58

Petpa schreef:

De eerste lijn benoemt dit probleem heel regelmatig, zij ervaren dat net zo goed.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 13:59

Shadow0 schreef:
Petpa schreef:

De eerste lijn benoemt dit probleem heel regelmatig, zij ervaren dat net zo goed.

Dan spreek je een andere eerste lijn dan ik ;-)

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 16:11

Mee eens dat er vanuit vertrouwen gewerkt moet worden. Maar dat zegt niet dat er nooit gecontroleerd mag worden. Ook zorgverleners frauderen of maken gebruik van de gelegenheid om iets teveel te declareren.
Ik vind het niet raar dat aan een fysiotherapeut wordt gevraagd waarom hij of zij bijvoorbeeld gemiddeld 8 keer behandeld waar zijn collega's met 6 behandelingen klaar zijn.
Dat scheelt in de premie. En ook je eigen aantal is minder snel op.

Fysiotherapie maakt ongeveer 35% van je premie uit. Bij de lagere verzekeringen nog veel meer. Het heeft dus grote invloed op de premie.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 16:24

Ik vind het jammer dat er niet een systeem zoals bij alternatieve zorg is. Dus x budget en bijv x per dag vergoed.
Ik vind het oneerlijk dat elke verzekering zn eigen vergoeding bepaalt, waardoor een fysio niet met iedereen een contract aan gaat.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 19:10

Er waren wel van dat soort aanvullende verzekeringen. Mensen vonden dat niet fijn, omdat ze dan niet weten hoeveel behandelingen dat dat waren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 23:02

Flower033 schreef:
Mee eens dat er vanuit vertrouwen gewerkt moet worden. Maar dat zegt niet dat er nooit gecontroleerd mag worden. Ook zorgverleners frauderen of maken gebruik van de gelegenheid om iets teveel te declareren.

Natuurlijk is het logisch dat zorgverzekeraars kunnen controleren op fraude. Niemand is daartegen (of tenminste, niemand is ertegen dat er iemand is die kan controleren op fraude.)
Maar daar hoort tegenover te staan dat je ook geen misbruik maakt van die macht. En dat doen zorgverzekeraars dus wel: ze richten zich vaak niet op fraude (het doelbewust misbruik maken van zorggeld) maar op iedereen die afwijkt van de norm. Ook als daar hele goede redenen voor zijn, omdat je niet een gewone patientenpopulatie hebt.
De controle die dan wordt uitgevoerd staat niet in verhouding tot de realiteit, en de controles worden ook echt als ontmoediging gebruikt. Dat is een probleem en dat is niet hoe je als integere zorgverzekering te werk gaat.

Citaat:
Ik vind het niet raar dat aan een fysiotherapeut wordt gevraagd waarom hij of zij bijvoorbeeld gemiddeld 8 keer behandeld waar zijn collega's met 6 behandelingen klaar zijn.

Als de zorgverzekeraars oprecht geinteresseerd zouden zijn in het antwoord is dat een zinnige vraag. Maar in de praktijk blijkt het er niet toe te doen wat de reden is. Het gemiddelde is het gemiddelde en afwijken mag niet. Ook niet als je vooral werkt met patienten met extra beperkingen die de taal niet machtig zijn en de oefeningen niet zelfstandig kunnen begrijpen of er meerdere problemen tegelijk zijn: gemiddeld is gemiddeld. Zoek maar makkelijkere patienten, dan heb je dat probleem niet.

(En daarmee zorgt het er dus ook voor dat 'makkelijke' patienten ook makkelijk overbehandeld worden. Precies het omgekeerde wat je wilt.)

Citaat:
Dat scheelt in de premie. En ook je eigen aantal is minder snel op.

Nee, dat scheelt het niet. Fysiotherapie is iets wat bij zinnige inzet de premie juist zou kunnen verlagen, omdat het heel veel duurdere behandelingen en verslechteringen kan voorkomen. Het is ontzettend on-economisch hoe we ermee omgaan, alsof het alleen maar een wellness-behandeling is.

Citaat:
Fysiotherapie maakt ongeveer 35% van je premie uit. Bij de lagere verzekeringen nog veel meer. Het heeft dus grote invloed op de premie.

Dit is echt echt echt onzin. Misschien bedoel je 'aanvullende premie' en dat is ook al raar, maar medisch zinvolle zorg zou helemaal niet in de aanvullende verzekering moeten, maar gewoon in de basispremie.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 23:19

Ik bedoel inderdaad de aanvullende verzekering. En dat is niet raar. En zeker geen onzin! De premie wordt berekend door de te verwachte kosten plus overhead kosten. Net zoals een bakker de prijs van een brood berekent.
Hoe denk jij dat een premie van een verzekering tot stand komt?

De premie van een aanvullende verzekering wordt grotendeels bepaald door de kosten van fysiotherapie, alternatieve geneeswijzen en orthodontie. Dat wordt het meest gebruikt. Dus zo raar is dat niet.
Bij een bakker is het zout toch ook niet de kostenpost in het brood? Dat is of het meel of tegenwoordig de energiekosten van de oven.

Of zinvolle zorg in de basisverzekering moet zitten is een politieke discussie. En ook daarvoor geldt, hoe meer vergoedingen er in de basisverzekering zitten, hoe hoger de premie.
Iedereen wil extra dekking in de verzekering, blijkt vaak uit enquêtes. Maar er wordt nooit de vraag gesteld wat dat dan mag kosten.
Uiteindelijk betalen we het met z'n allen. Via de premie en de belasting. En aangezien er steeds rechtser wordt gestemd, lijkt me dat er eerder minder dan meer in de basisverzekering komt. Rechtse, conservatieve partijen houden van een kleine overheid en lage belasting.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 23:33

Flower033 schreef:
Of zinvolle zorg in de basisverzekering moet zitten is een politieke discussie. En ook daarvoor geldt, hoe meer vergoedingen er in de basisverzekering zitten, hoe hoger de premie.

Zeker niet automatisch. Als je met goede basiszorg duurdere zorg kunt voorkomen, kan de premie uiteindelijk zelfs omlaag. Er worden nu veel beslissingen genomen waarbij op relatief goedkope maatregelen bezuinigd wordt - waarna er patienten op de spoedeisende hulp komen of langdurig intensieve zorg nodig hebben wat we wellicht hadden kunnen voorkomen.

Dat is verspilling van ons zorggeld. En de manier waarop er met fysiotherapie wordt omgegaan is 1 van de onderwerpen waar dit speelt.

Citaat:
Iedereen wil extra dekking in de verzekering, blijkt vaak uit enquêtes. Maar er wordt nooit de vraag gesteld wat dat dan mag kosten.

Nee, dit is politieke framing. Het gaat niet over het willen van extra dekking, het gaat om zinvolle medische behandelingen. Er wordt gedaan alsof fysio 'voor de leuk' is. Maar het zijn de zorgverzekeraars zelf die een situatie creeren waarin het enerzijds heel lonend is om zonder kritiek wat losse behandelingen aan te bieden, ook als dat niet per se nuttig is. Maar juist bij patienten die complexere behandeling vragen en waarbij fysiotherapie ook aantoonbare meerwaarde heeft, wordt ontmoedigd. Het zijn de zorgverzekeraars zelf die de nadruk leggen op oppervlakkige behandelingen ten koste van medisch zinvol beleid. (En daar verspillen ze ons zorggeld mee.)

Citaat:
Uiteindelijk betalen we het met z'n allen. Via de premie en de belasting. En aangezien er steeds rechtser wordt gestemd, lijkt me dat er eerder minder dan meer in de basisverzekering komt. Rechtse, conservatieve partijen houden van een kleine overheid en lage belasting.

En ze leiden uiteindelijk steevast tot een grote overheid met heel veel bureaucratie, en hoge kosten. Via de premie maar ook via heel veel verborgen kosten. Dit beleid leidt niet tot lagere premies, het leidt juist tot hogere premies, hogere bijkomende kosten, hogere maatschappelijke kosten en een algeheel slechtere gezondheid. Het zou echt nuttig zijn als we de verhaaltjes van de verzekeraar (die allang zijn weerlegd met daadwerkelijke data - het nut van fysio is gewoon medisch bewezen, en de onzinnigheid van het alleen maar kijken naar de gemiddelde 'behandelindex' ook - niet zomaar accepteren.)
De verzekeraars zorgen aantoonbaar niet goed voor de zorg en niet goed voor onze gezondheid. De kosten worden aantoonbaar niet lager, de problemen worden aantoonbaar wel groter.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:42

Ik had een heel verhaal geschreven. Heb het weer gewist. Wij zijn het niet eens met elkaar. Ik denk er totaal anders over. Dus ik laat het hierbij.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 03:37

Ik ken ook fysio's die patiënten zien waarvan je je kunt afvragen of dat zinvol is. Daar mag best kritisch naar gekeken worden. Kritisch zijn lijkt me niet meer dan terecht. Maar je werk kunnen doen zonder een complete boekhouding bij te houden, of aan allemaal rare eisen te moeten voldoen, dat zou zinnig zijn.
Als een patiënt bij mij komt verwacht hij behandeling, niet dat ik continue achter de computer zit. En de meeste fysio's worden daar ook niet heel gelukkig van.

Maar goed, ik dwaal af.
Ja, ik snap dat je met je portemonnee kiest, volledig. Maar ik wilde het wel even noemen, want het kan zijn dat er een moment komt dat een fysio je niet wil behandelen, ondanks dat je nog vergoeding hebt staan bij je verzekering.
En het is wat achtergrondinfo.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 07:24

TurdusMerula schreef:
Ik ken ook fysio's die patiënten zien waarvan je je kunt afvragen of dat zinvol is. Daar mag best kritisch naar gekeken worden. Kritisch zijn lijkt me niet meer dan terecht. Maar je werk kunnen doen zonder een complete boekhouding bij te houden, of aan allemaal rare eisen te moeten voldoen, dat zou zinnig zijn.
Als een patiënt bij mij komt verwacht hij behandeling, niet dat ik continue achter de computer zit. En de meeste fysio's worden daar ook niet heel gelukkig van.

Maar goed, ik dwaal af.
Ja, ik snap dat je met je portemonnee kiest, volledig. Maar ik wilde het wel even noemen, want het kan zijn dat er een moment komt dat een fysio je niet wil behandelen, ondanks dat je nog vergoeding hebt staan bij je verzekering.
En het is wat achtergrondinfo.

Een zorgverlener, en dus ook een fysio, mag je niet zonder geldige reden weigeren.
Daar zijn meerdere tuchtrechtelijke uitspraken over.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 07:50

Ze mogen je niet weigeren, maar kunnen wel aan jou zelf de factuur sturen, ipv aan de verzekering, wanneer zij met jouw verzekering (of met geen enkele) een contract hebben.

En wanneer je dan vanuit je berzekering nog recht hebt op fysio behandelingen, kan dat wel eens zuur zijn.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:07

Iedereen hier ondertussen een keuze gemaakt? Ik heb mijn tandartscontrole van vandaag afgewacht, maar niet veel duidelijkheid gekregen :+

Op mijn volgende controle willen ze graag een kaakoverzichtsfoto maken, om te kijken hoe het met mijn verstandskiezen gaan en of ze er eventueel uit moeten. Ik heb gevraagd of dat niet dit jaar nog even kon, maar dat kon niet. Nu twijfel ik dus of ik wel of geen aanvullende tandartsverzekering moet gaan afsluiten :Y)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:21

Ik twijfel nog tussen Vgz Bewuzt, Ditzo en Cz Direct. Bij Bewuzt heb ik voor 5€ meer per maand 6 fysio erbij boven op de tandarts die ik sowieso wil. Ik kom nooit bij een fysio eigenlijk dus ik twijfel

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:34

Ik denk het wel. Alleen overstappen moet nog gebeuren. Ik hoop daar ergens komende paar dagen tijd voor te hebben. De overstap moet in dit geval telefonisch gebeuren.

En een aangename verrassing ik heb kennelijk opeens wel recht op zorgtoeslag. *\o/* het lijkt erop dat het inkomen dat je mag hebben verhoogd, ik zat net boven de grens en nu heel ruim onder de grens en heb opeens recht op ruim 65 euro per maand toeslag :oo dat maakt het leven een heel stuk gemakkelijker. Ik kreeg een brief van de belastingdienst vanuit het niks.

Het is voor veel mensen misschien wel even slim om het na te gaan of ze nu ook recht hebben op zorgtoeslag

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:38

Dat is nog eens een leuke verrassing Karuna! En kun je ook goed gebruiken met je verhuizing

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:46

Het scheelt vooral maandelijks flink. :j Dat is het belangrijkste.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:50

prugelpiet schreef:
Iedereen hier ondertussen een keuze gemaakt? Ik heb mijn tandartscontrole van vandaag afgewacht, maar niet veel duidelijkheid gekregen :+

Op mijn volgende controle willen ze graag een kaakoverzichtsfoto maken, om te kijken hoe het met mijn verstandskiezen gaan en of ze er eventueel uit moeten. Ik heb gevraagd of dat niet dit jaar nog even kon, maar dat kon niet. Nu twijfel ik dus of ik wel of geen aanvullende tandartsverzekering moet gaan afsluiten :Y)

Verstandskiezen trekken valt volgens mij onder de basisverzekering als het door een kaakchirurg wordt gedaan.
Dan zou je volgend jaar alleen de foto betalen bij de tandarts en de kaakchirurg gaat dan wel van je eigen risico af.
Bij mij is het al wel een tijdje geleden, wellicht dat er hier iemand recent ervaring heeft?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:06

Hier waren de verstandskiezen afgelopen jaar idd via de kaakchirurg en dus basisverzekering.

Over die zorgtoeslag, dat is al een langere tijd telkens in het nieuws he? Tegelijk met het bericht over minimumloon omhoog en andere maatregelen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:11

Wat ik daar uit haalde was dat het bedrag omhoog ging. Niet dat er meer mensen voor in aanmerking zouden komen