Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:39

Maar er is toch veel meer gezond dan alleen fruit?

Denk bijvoorbeeld aan groenten (paprika, komkommer, wortel, tomaatjes zijn bijv makkelijk mee te nemen), maar ook bakje yoghurt/kwark, rijstwafel, volkoren cracker met gezond beleg, handje ongebrande noten. Ook zijn er op internet heel veel recepten te vinden voor tussendoortjes die je kan maken (alleen daar kan ik je niet bij helpen, ik ben zelf van het makkelijke).

Ik herken heel erg dat je vergeet te eten en dan gaat snacken. Plannen is dus een must voor mij.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:46

Yep, plannen is key. Gekookt ei is ook prima tussendoortje wat makkelijk meeneemt, ik bak zelf ook vaak gezonder banana brood / muffins etc, of muffin van ei en groente. Als je iets warm kan maken groente soepje :j

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:48

gaucho schreef:
Yep, plannen is key. Gekookt ei is ook prima tussendoortje wat makkelijk meeneemt, ik bak zelf ook vaak gezonder banana brood / muffins etc, of muffin van ei en groente. Als je iets warm kan maken groente soepje :j

Ohja slim, moet ook weer bananenbrood gaan bakken. Altijd fijn tussendoortje :)

Faringo

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:56

Bananenbrood maken staat voor zondag op mijn to do lijstje :D. Soepje neem ik ook regelmatig als lunch, zeker in de wintermaanden vind ik dat lekker even iets warms.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:59

Hier nog niet begonnen met gezond eten, maar al wel met een betere routine. :j niet meteen op telefoon wanneer je wakker wordt, maar het licht eerst aan, dan even mediteren met headspace en dan een stukje lezen. Dan begin je je dag meteen al zoveel lekkerder, en heb je ook echt meer motivatie om gezonde keuzes te maken en ervoor te gaan! :) dat houdt ook allemaal verband met elkaar.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:04

Ik eet zelf liever grote maaltijden dan tussendoortjes. Daarom eet ik ook niet genoeg fruit. * gaat nu mandarijntje pakken *. Zoals vandaag ben ik om 10uur uit bed omdat ik vannacht niet kon slapen door geschreeuw. Wanneer ik dan gedoucht en en de oppashond heb uitgelaten is het 11uur. Dus dan neem ik een kopje koffie en een mandarijn en dan eet ik om 12:30 ofzo wel een flinke lunch. En dan eet ik vanavond rond 18:00 weer en meer eet ik niet. :P

Ik heb me hier net ook gewogen en het viel me 5 kilo mee haha. Maar ik weeg me volgende week nog wel een keer als ik niet meer ongesteld ben. :=

lotthje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:45

Ik heb me net gewogen en weeg toch weer 2 kg meer. Ik zit er echt even mee en weet gewoon ook niet meer wat ik moet doen. Dus ik zit gezellig even in de put, haha. Ik ga misschien denk ik een soort gewichtsjournal kopen. En al m’n eten uit plannen, dat helpt vast. We beginnen gewoon weer en gaan kijken hoe t gaat.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:50

lotthje schreef:
Ik heb me net gewogen en weeg toch weer 2 kg meer. Ik zit er echt even mee en weet gewoon ook niet meer wat ik moet doen. Dus ik zit gezellig even in de put, haha. Ik ga misschien denk ik een soort gewichtsjournal kopen. En al m’n eten uit plannen, dat helpt vast. We beginnen gewoon weer en gaan kijken hoe t gaat.

Wees vooral niet te streng voor jezelf. :(:) Wat is nou 2 KG? Probeer niet het roer te radicaal om te gooien, dat maakt het zoveel moeilijker om het vol te houden. Kleine stappen maken grote veranderingen! Kijk bijvoorbeeld naar je eetgewoontes. Snoep je veel? Probeer dan eerst te minderen, ga van 5x per week wat lekkers naar 3 of 2x. Wil je graag sporten? Dwing jezelf niet gelijk 5x per week 10 km hard te lopen, maar begin rustig met 2x per week een rondje en bouw dat langzaam op (bijvoorbeeld).

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:52

lotthje schreef:

Kop op, kleine stapjes inderdaad. En als dat eerste stapje eten uit plannen is, dan daar even de focus op. Volgende stap als het plannen goed gaat.

En ik vind plannen zelf echt heerlijk, houd tijd over, kan plannen wanneer ik iets makkelijks eet als ik weinig tijd heb, gooi veel minder weg en hoef maar 1x per week boodschappen te doen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:57

Nou, ik ben vandaag ook begonnen. Eten voor de hele dag gepland.

Mijn 1e doel is 1 kilo, daarna 2,5 kilo, dan 4 kilo en dan 5 kilo. Als ik 5 kilo kwijt ben koopt mijn moeder een setje kleren voor me.

Daarna kijk ik weer verder.

Voor iedere dag wil ik sochtends of de avond ervoor mijn eten plannen zodat ik iet meer met eten bezig ben de rest van de dag.
Verder iedere dag minimaal 10.000 stappen.

Als dit een maand lukt, ga ik kijken voor iets van een workout een paar keer per week.
Niet alles tegelijk, ik weet van mezelf dat er dan teveel veranderingen in 1x zijn

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:00

MarlindeRooz schreef:
gribaldi schreef:
Als je meer gaat verbranden (meer bewegen oid) gaat je rust metabolisme wel naar beneden dus hou daar wel rekening mee.

Maar als je meer spieren krijgt door krachttraining dan gaat je metabolisme in rust weer omhoog en verbrand je meer kcal met niks doen. :D

Hier gisteren netjes gegeten en weer veel gelopen. Als ik heel erg trek heb in snaaien dan wil ik nog wel eens een beker warme chocolademelk nemen. Beter dat dan een reep chocola of een zak chips. :P

Ja maar vrouwen maken echt niet zoveel spiermassa aan, dus helaas. Zou daar echt niet te veel op focussen qua kcal verbranding.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:01

lotthje schreef:

Wanneer was de laatste keer dat je gewogen hebt? Waarschijnlijk is het gewoon vocht. :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:01

Ik heb zelf een andere planner gekozen (niet over voeding) maar als mensen nog een goede guide willen voor 2022 zou ik deze aanraden:
https://www.fitmetlotte.nl/shop/

lotthje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:03

Ik geloof dat het bij mij vooral zit in meer bewegen, dus mijn doel vandaag wordt om een rondje te lopen buiten. En dan dat meer uit te breiden naar meer stappen. Ik eet namelijk geloof ik best normaal, ik snoep eigenlijk niet zo heel veel. T zit em vooral in beweging en (als ik chips of iets eet) portie controle. Alleen de wilskraaaacht :’)

@gribaldi

Ehh, van de week geloof ik. Heb geen idee, had wel verwacht dat t na kerst zo zou zijn maar niet dat t meteen 2 kg was.

@marlinderooz Ja die wou ik dus ook halen, ben benieuwd of t voor me werkt. Ik wou t eerst in een bullet journal doen maar dat heb ik al drie keer eerder geprobeerd en ben steeds veel te precies en het moet perfect. Pff

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:06

lotthje schreef:
Ik geloof dat het bij mij vooral zit in meer bewegen, dus mijn doel vandaag wordt om een rondje te lopen buiten. En dan dat meer uit te breiden naar meer stappen. Ik eet namelijk geloof ik best normaal, ik snoep eigenlijk niet zo heel veel. T zit em vooral in beweging en (als ik chips of iets eet) portie controle. Alleen de wilskraaaacht :’)

@gribaldi

Ehh, van de week geloof ik. Heb geen idee, had wel verwacht dat t na kerst zo zou zijn maar niet dat t meteen 2 kg was.

@marlinderooz Ja die wou ik dus ook halen, ben benieuwd of t voor me werkt. Ik wou t eerst in een bullet journal doen maar dat heb ik al drie keer eerder geprobeerd en ben steeds veel te precies en het moet perfect. Pff

Nee joh dat kan niet, dan moet je echt een overschot van 7000 kcal gegeten hebben. Is vocht, gewoon even goed drinken, veel naar de wc ben je het zo kwijt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:10

Ik vind haar een leuke meid als ondernemer en ik vind het ook geen dure planner. Als ik niet een andere had gekocht dan had ik hem besteld haha. :D

Bullet journal heb ik het geduld niet voor, heb dat geprobeerd. :P

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:10

Bij mij in de agenda zit ook zo'n heel weekplan voor maaltijden enzo. Het verneukeratieve bij mij is vaak dat ik van tevoren allerlei maaltijden kan plannen en daarvoor inkopen, maar op de dag zelf heb ik dan meer zin in iets heel anders. Niet perse iets ongezonds hoor, maar niet dat wat ik gepland heb. :') Dus wat ik nu probeer is met wat ik overhoud aan ingrediënten van gisteren iets anders te maken.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:30

Ik kruip onder m'n meeleessteen :Y) vandaan en meld mij....
Aantal jaar geleden ook meegedaan.
Al heel wat kilo's kwijt en destijds best obsessief bezig...
Nu wil ik graag nog ca10kg eraf, maar wil niet meer obsessief bezig zijn, dus nog even kijken welke weg ik neem.
Ik beweeg veel ca30.000 stappen per dag. Wandel veel en loop hard. Om 05:00 sochtends begint m'n dag en het moeilijke vind ik, zodra ik een dip heb om dan niet te snaaien. Door m'n niet aangeboren hersenletsel, is t sowieso soms lastig om m'n energie stabiel te houden.
Maar dit topic helpt denk ik kwa motivatie, tips en tricks
Laatst bijgewerkt door denbine op 29-12-21 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 15:52

Oh die planner ziet er interessant uit MarlindeRooz. Heb jij hem al in huis? Wat vind je ervan?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:46

Ik heb een andere planner, maar wat ik gezien heb van die planner van Lotte lijkt het me echt top! Ik heb met meer dingen te dealen in 2022 en heb dus een autisme krachtplanner gekocht (is net binnen). Maar daar zit wel genoeg ruimte in om zelf afvaldoelen te stellen. Je kan elke maand doelen stellen namelijk! :D

Op Lotte haar instagram @fitmerlotte zie je wel wat van de binnenkant!

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:00

Ik ben vandaag bij de diëtist geweest en heb een aantal fijne handvaten mee om te beginnen! Voornamelijk starten met een ontbijtje en lunch. Die vergeet ik regelmatig. Mijn avond eten minderen en eventueel savonds nog een kwarkje met fruit, of krackerje met kipfilet.
Op de dagen van pasta, geen pasta meer eten maar een salade met wat pasta en kip er door. En met onze frietdag ook geen snacks maar bijvoorbeeld zelfgemaakte saté.

lotthje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:44

gribaldi schreef:
lotthje schreef:

@gribaldi

Nee joh dat kan niet, dan moet je echt een overschot van 7000 kcal gegeten hebben. Is vocht, gewoon even goed drinken, veel naar de wc ben je het zo kwijt.

Hahah bedankt, dit geeft hoop. Ik zit een beetje in m’n winterdip geloof ik :’)

Hahaha ja Marlinde, ik kan echt niet met bullet journal. Ik wil het heel graag, maar het moet te perfect en dan gaat er 1x iets fout en moet t opnieuw. Ik heb een planner van structuur junkies geloof ik voor school en die vind ik erg fijn, maar eentje voor afvallen zou dus ook wel fijn zijn.

Indi_Vito, wat fijn dat je wat goeie handvaten hebt! Hopelijk werkt het voor je :D

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:49

Zo, ondanks flinke regen toch mijn hardloop rondje gedaan. Wel wat korter dan gepland, vond 5 kilometer wel zat met dit weer. Nu lekker met een schaaltje kwark met peren samen met mijn katten op de bank.
Afbeelding

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:54

Ziet er er lekker uit je bakje. Toch maar gedaan je rondje.

Ik had vanavond pompoen/wortelsoep met 2 crackers met vega filet. Zou pizza halen met een vriendin maar dat hebben we verplaatst naar morgen. Kwam net wat beter uit. Na het werk thuis nog m'n fysio oefeningen gedaan en wat extra dingetjes. Al met al een prima dagje.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:11

Ziet er lekker uit gaucho!

Wat superleuk dat je een nieuw setje kleren krijgt bij -5kg EmptyWords!

Fijn dat je handvaten bij de diëtiste gekregen hebt Indi_Vito! Wat we hier ook wel eens doen om de pasta te vervangen is courgettepasta, best lekker ook nog!

Hier vanavond courgette, paprika, snijbonen en roerei gegeten.
Morgen zouden we in België bij een steakrestaurant wat gaan eten.
Dan 180 gram heerlijke ossenhaas en een schaaltje groenten. En geen dessert doen O:)

In de ochtend eet ik (meestal) niets, 16-8 intermittent fasting werkt goed voor mijn lijf.
Voor morgen overdag ga ik een truffel-pastinaaksoep maken.