Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:31

DiantaM schreef:
SennaS schreef:
Ik meld me ook. Ik geef nu bijna 9 maanden borstvoeding aan onze dochter. Ik heb tijdens de kraamweek 2 dagen moeten kolven en bijvoeden maar sindsdien gaat de borstvoeding eigenlijk super <3 Sinds een aantal weken is onze kleine meid een stuk minder gaan drinken en zit ik meestal op 6 voedingen. Daarvoor gemiddeld op 8 a 10 waarvan 3 keer 's nachts (nu nog 1 keer) dus ben wel blij dat het iets minder is geworden, geeft iets meer lucht.

Vraagje aan de werkende mama's, ik kolfde 2 keer per dag maar haalde daar de laatste tijd geen twee volledige voedingen meer uit dus ze krijgt nu sinds 2 weken 1 fles bv en 1 fles kv op de opvang. Vaker kolven red ik gewoon niet met m'n werk en ik kreeg er stress van dus dit is een fijne oplossing. Ze wordt de 22e echter 9 maanden dus dan vervalt m'n kolfrecht. Ik kan wel blijven kolven onder werktijd maar dan zal ik dit wel moeten compenseren. Ik wil proberen om 1 keer per dag te blijven kolven, alleen dan weet ik niet of ik genoeg heb om nog een volle fles bv mee te geven naar de opvang. Het alternatief is om 2 flesjes kv te geven op het kdv, dan zou ik helemaal niet meer hoeven te kolven maar ik ben bang dat m'n productie dan te veel achteruit gaat. Als ik 2 keer kolf moet ik driekwartier langer doorwerken en die tijd spendeer ik liever met m'n dochter. Hoe doen jullie dit?

Ik spendeerde mijn pauze aan kolven. En ik ben met 10 maanden met kolven gestopt. Ze aten toen beide best al aardig. En de rest vulde ik aan met kv. Voor mijn productie maakte het niet uit, die stabiliseert ook rond de 9 maanden.

Voordeel was wel dat ik maar 2 dagen op kantoor was.

Ik werk nog thuis dus dat kolven is makkelijk, hoef t ook maar 3 keer per week te doen. Gelukkig eet mijne al heel veel maar water vind ie nog niks.

SennaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 20:04

Pantykous schreef:
DiantaM schreef:

Ik spendeerde mijn pauze aan kolven. En ik ben met 10 maanden met kolven gestopt. Ze aten toen beide best al aardig. En de rest vulde ik aan met kv. Voor mijn productie maakte het niet uit, die stabiliseert ook rond de 9 maanden.

Voordeel was wel dat ik maar 2 dagen op kantoor was.

Ik werk nog thuis dus dat kolven is makkelijk, hoef t ook maar 3 keer per week te doen. Gelukkig eet mijne al heel veel maar water vind ie nog niks.

Ik werk ook nog thuis dus dat maakt het ook wel makkelijker, maar kolven is sowieso gewoon echt niet m'n hobby. Vind het echt onwijs knap dat sommigen hier fulltime gekolfd hebben. Ik kan nu vrij lang zonder kolven waardoor ik het soms als ik druk ben bijna vergeet. Eten gaat hier ook goed, alleen groenten wat minder en ze drinkt ook al goed water.

Britt schreef:
Senna, sommige vrouwen kunnen met 9 maanden al een hele stabiele productie hebben en prima een paar voedingen overslaan overdag, eventueel Icm power kolven/clusteren op je vrije dag(en). Anderen zien hun productie langzaam teruglopen, maar dat is eventueel wel redelijk op te vangen met weer dat powerkolven op andere momenten.
Het is van te voren niet te voorspellen hoe het zal gaan, maar als je kunt en wil zou ik proberen om het de eerste tijd iig met één kolfbeurt te proberen en te kijken hoe dat gaat en wat dat doet met je productie. Al doe je het maar 3 maanden, bijvoorbeeld, want met een jaar zou je echt wel die dagen zonder kolven door moeten kunnen :j

Denk dat ik het inderdaad maar met 1 kolfbeurt ga proberen. Power kolven op de overige dagen zie ik niet zo zitten. Ik vermoed dat ik wel een redelijk stabiele productie heb.

zonnebloem18

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 21:17

Vergeet ook niet dat je recht hebt op 25% van je werktijd om te kolven tot je kindje 9 maanden oud is. Je mag in die tijd als het haalbaar is zelfs naar huis/opvang om live te voeden of je kindje op het werk laten brengen om te voeden.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 21:38

Ja. Ik snap nog steeds niet waarom dat maar tot 9 mnd is -O-
Maar scheelt dat ik nu thuis werk. Dus ik kan kolven en dossiers lezen tegelijkertijd :D

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 21:52

[quote="Duc_je"]Ja. Ik snap nog steeds niet waarom dat maar tot 9 mnd is -O-

Idd dit vind ik ook. Of borstvoedingsverlof is hier van geboorte tot 5maand ( ik heb er nog een maand ouderschapsverlof bij genomen. Zodat dochter 6maand uitsluitend borstv kreeg.).. waarom niet uitbreiden tot 6maand? Vanaf dan mogen ze groente/fruitpap...

De moment dat ik niet meer mocht kolven op het werk. Was ik wel gefrustreerd. Ik kon er geen afstand van doen. Bang dat mijn dochter te kort kreeg.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 21:57

Ik vond die 9 maanden goed te doen hoor. Dan redt je het vaak prima wbt je productie door te kolven vlak voor je gaat en als je thuiskomt. Of in de pauze. Ik had het geluk dat ik in de zorg werkte, en alleen laat/slaap diensten had in die periode. Ik kon voor ik naar bed ging en in de ochtend kolven. Dat was voor mij in toen voldoende. Voordat ze 9 maanden was heb ik goed gebruik gemaakt van de tijd dat ik mocht kolven.

SennaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:31

Ik gebruik nu meestal ongeveer 45 minuten per werkdag on te kolven en stop soms iets eerder zodat ik kan voeden. Op m'n man z'n vrije dag, voed ik live als ik thuiswerk.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 05:53

Iemand tips? Ik voel bobbeltjes en krijg rode vlekken op mijn borst dus ben bang voor borstontsteking -O-

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 06:12

Escada schreef:
Iemand tips? Ik voel bobbeltjes en krijg rode vlekken op mijn borst dus ben bang voor borstontsteking -O-

Is het al gevoelig?
Bij mij hielp een warme douche en direct daarna kolven. Terwijl je kolft de bobbels masseren. Bij mij waren het altijd grotere plekken, geen kleine bobbeltjes.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 06:26

Escada schreef:

Baby zoveel mogelijk aanleggen aan die kant. Inderdaad een warme douche en naar je tepel toe masseren (zachtjes). Ook als je kindje drinkt zachtjes van net boven de harde plekken richting de tepel wrijven. Warmtecompressen toepassen, bv warme pittenzak erop. En blijven drinken.

Als je koorts krijgt moet je dat in de gaten houden, als dat 24 uur aanhoudt de dierenarts bellen want dan krijg je antibiotica.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 06:28

Oke dus juist warm houden. Zit nu op de derde dag van stuwing, deed nu voornamelijk koelen omdat ze natuurlijk gevoelig waren. Zal straks even warm douchen :j
Kolven word nu niet aangeraden omdat ik anders nog meer stuwing krijg dacht ik?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 06:42

Escada schreef:
Oke dus juist warm houden. Zit nu op de derde dag van stuwing, deed nu voornamelijk koelen omdat ze natuurlijk gevoelig waren. Zal straks even warm douchen :j
Kolven word nu niet aangeraden omdat ik anders nog meer stuwing krijg dacht ik?

Als er echt veel druk op staat en je kindje kan niet meer op dan kun je de druk er wel af halen natuurlijk. Maar ik zou m’n baby alleen aan die borst (is het er eentje) aanleggen en die andere leeg kolven.

Koude compressed mogen wel hoor, maar net voor t voeden zou ik voor warm gaan.

Hier staan goede tips!
https://www.lalecheleague.nl/borstvoedi ... erstopping

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 06:53

Alles wat Panty zegt! En die borst moet leeg, eventuele stuwing los je later wel weer op. En baby is betere kolf dan een kolf, vandaar die kant aanleggen en de andere kant kolven.

Een borstontsteking is vaak/begint vaak met verstopte melkkanaaltjes/-kliertjes, vandaar het meemasseren. Om het los te maken en zo af te voeren naar buiten. Warmte helpt daar ook bij, als je het kunt verdragen zelfs de massagestraal van de douchekop er op zetten.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 06:55

Hij krijgt nu 1 borst per keer, hij drinkt hem ook niet helemaal leeg maar wel totdat het weer soepel voelt. En dan met elke voeding de andere borst kolven?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 07:15

Escada schreef:
Hij krijgt nu 1 borst per keer, hij drinkt hem ook niet helemaal leeg maar wel totdat het weer soepel voelt. En dan met elke voeding de andere borst kolven?

Als je normaal gesproken beide borsten aanbied zou ik idd elke voeding in je normale ritme kolven. Als je nu bv de slechte borst elke 2 uur aanlegt maar je voedt normaal om de 4, dan zou ik de goede borst om de 4 leegkolven en niet elke 2.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 07:16

Harde plekken kun je eventueel ook “masseren” met een elektrische tandenborstel :)

of een ander “huishoudelijk” apparaat dat snel beweegt :Y)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 08:23

Ik zou bij stuwing in deze fase overleggen met lk. Te weinig stimuleren kan zorgen dat je straks te weinig voeding maakt door gebrek.aan receptoren.1 borst is dan een risico, zeker als die niet leeg gaat. Stuwing in de kraamweek is ook vaak vocht en dan helpt leegkolven niet heel erg.
Je kan.proberen 1x leeg te kolven en daarna baby aanleggenaan de lege borst, als reset maar zeker niet vaker dan 1x per dag
Laatst bijgewerkt door secricible op 09-07-21 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:25

Ik ging met de elektrische tandenborstel onder een warme douche staan en dan masseren. Hier kwamen de melkslierten er dan uit dus duidelijk verstopte kanaaltjes |(

En na de voeding koude koolbladeren erop!

Je had een afspraak meg de lk toch? Anders bellen of ze misschien eerder al kunnen komen!

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:30

Pfoeh lastig hoor :D dinsdag komt hier de LK, die had ik inderdaad al gebeld voor gewoon al extra tips.

Ze lekken ook als een malle, zag ook bij onze beeb dat hij nu stukjes melk in zijn mond had, dat is dus door de verstopping? Krijgt ie nu niet iets van karnemelk dan binnen? :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 08:34

Dat kan ook wat teruggegeven melk zijn, daar zitten vaak stukjes in.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:16

Ik heb helaas toch 2 keer borstontsteking gehad, ondanks wegmasseren, vaker aanleggen, kolven. Is absoluut geen pretje dus ik hoop dat het je bespaard blijft. Met een maand of 8 zo'n erge borstontsteking gehad (2e keer aan die borst) dat ik daarna besloten heb nog maar met 1 borst verder te voeden. Speelde ook mee dat ik last van Raynaud had aan die borst. Dat was na het stoppen met voeden ook over.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:48

SusanH schreef:
Ik heb helaas toch 2 keer borstontsteking gehad, ondanks wegmasseren, vaker aanleggen, kolven. Is absoluut geen pretje dus ik hoop dat het je bespaard blijft. Met een maand of 8 zo'n erge borstontsteking gehad (2e keer aan die borst) dat ik daarna besloten heb nog maar met 1 borst verder te voeden. Speelde ook mee dat ik last van Raynaud had aan die borst. Dat was na het stoppen met voeden ook over.

Wat lijkt me dat erg... :(:)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:14

996981 schreef:
SusanH schreef:

Ben na de bevalling zo ziek geweest dat ik dit eigenlijk best mee vond vallen :o maar leuk is anders idd. Gelukkig knap je heel snel op als je aan de AB kuur begint.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:07

SusanH schreef:
996981 schreef:

Ben na de bevalling zo ziek geweest dat ik dit eigenlijk best mee vond vallen :o maar leuk is anders idd. Gelukkig knap je heel snel op als je aan de AB kuur begint.

Alles is relatief natuurlijk… beide lijken me echt niet fijn, maar inderdaad; leve de AB _/-\o_

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:20

Pantykous schreef:
Escada schreef:

Baby zoveel mogelijk aanleggen aan die kant. Inderdaad een warme douche en naar je tepel toe masseren (zachtjes). Ook als je kindje drinkt zachtjes van net boven de harde plekken richting de tepel wrijven. Warmtecompressen toepassen, bv warme pittenzak erop. En blijven drinken.

Als je koorts krijgt moet je dat in de gaten houden, als dat 24 uur aanhoudt de dierenarts bellen want dan krijg je antibiotica.

Moet hierom wel eens lachen _O-