Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 08:39

Janinevv schreef:
En corona drukte in Zwolle ? Nee geboorte golf

Ethisch/moreel dilemma:
Stel, een gevaccineerde vrouw krijgt ernstige complicaties tijdens/na de geboorte van haar kind en moet naar de IC. Tegelijkertijd komt er een ongevaccineerde met Covid binnen die naar de IC moet.

Wie leg jij op de IC?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 08:54

Gelukkig is een groot deel gevaccineerd ja.

Uit het meest recente onderzoek (over sept/okt) blijkt namelijk dat 83% van de ziekenhuisopnames zijn onder de niet-gevaccineerden, terwijl dit dus maar een klein deel (bij de 50+'ers krap 10%, over de 18+ populatie 13%) van de populatie is. En van de volledig gevaccineerde populatie bleek bij het vorige onderzoek (juli/aug) bleek dat 1/3e van de volledig gevaccineerde mensen die vanwege covid19 in het ziekenhuis belanden een ernstig immuunprobleem had (denk aan orgaantransplantatie of kankerbehandeling, dus niet Miep op de hoek die ieder virusje meepakt maar verder niets heeft).

Dat betekent dat als er niet gevaccineerd was, het aantal ziekenhuisopnames enorm veel hoger zouden zijn. De verwachting is 10-20x zo hoog, maar zelfs als je de meest conservatieve schatting zou nemen, namelijk 83% door 13%, zou het aantal ziekenhuisopnames nog ruim 6x zo hoog zijn.

@Janinevv: hoeveel procent van de overheidsuitgaven zou er naar de zorg moeten gaan volgens jou? Dus niet in miljoenen of miljarden gaan praten, maar zeg maar eens hoeveel procent er (extra op) moet om volgens jou goed te zijn. Hoeveel van jouw salaris en al jouw belasting moet naar de zorg?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:06

Janinevv schreef:
Maar waarom dan gevaccineerden die ook besmet kunnen zijn gewoon weer overal makkelijk heen laten gaan zonder test ?

Ik ben sowieso tegen testen maar bedoel maar.
Misschien toch meer investeren in de algehele zorg?

En corona drukte in Zwolle ? Nee geboorte golf

Jij bent tegen vaccineren en tegen testen?
Wat als jij klachten krijgt of met iemand die Corona heeft in aanraking bent geweest?
Laat jij je dan wel testen?
En als je erg ziek zou worden?
Laat jij je dan wel behandelen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:14

Janinevv schreef:
Maar waarom dan gevaccineerden die ook besmet kunnen zijn gewoon weer overal makkelijk heen laten gaan zonder test ?

Dit is echt ook al 100x uitgelegd... wordt er wel gelezen? Kunnen mensen dat nog wel? Is dat het probleem misschien?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:16

Janinevv schreef:
Maar er is een groot gedeelte van Nederland en van de wereld gevaccineerd. Als het vaccin zo goed zou werken zou de druk niet zo snel terug mogen komen op de zorg.

En nee die delta variant en andere zou een vaccin dan ook moeten remmen.

Kijk eens even naar de huidige situatie in Oost-Europa en in de Baltische staten. Het gaat daar gierend mis, en er is maar 1 oorzaak aan te wijzen: de lage vaccinatiegraad:
https://nos.nl/artikel/2402615-corona-s ... s-een-feit

Ibbel

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:24

Als je even teruggaat naar de vraag van het topic: hoe dam je Corona in zonder vaccineren, kun je kijken naar Nieuw Zeeland. Lockdown, lockdown, lockdown en nog eens lockdown (per stad/provincie, direct, lang, na de eerste besmetting) heeft gezorgd voor slechts 28 doden (op 5 miljoen mensen). Tóch gaat het land pas helemaal open bij een vaccinatiegraad van 90! procent heeft de premier net gezegd. Op dit moment zit NZ op 68% volledig en 86% gedeeltelijk.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/10/22/co ... 2-a4062723

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:27

Ibbel schreef:
Als je even teruggaat naar de vraag van het topic: hoe dam je Corona in zonder vaccineren, kun je kijken naar Nieuw Zeeland. Lockdown, lockdown, lockdown en nog eens lockdown (per stad/provincie, direct, lang, na de eerste besmetting) heeft gezorgd voor slechts 28 doden (op 5 miljoen mensen). Tóch gaat het land pas helemaal open bij een vaccinatiegraad van 90! procent heeft de premier net gezegd. Op dit moment zit NZ op 68% volledig en 86% gedeeltelijk.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/10/22/co ... 2-a4062723

Ik denk dat een groot deel van de mensen, niet zit te wachten op een lock-down.
En dan hebben we het nog maar niet over de grote financiële gevokgen van zo'n lock-down.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:30

Nee, dat snap ik, maar het is wel min of meer een antwoord op de vraag: hoe beperk je Corona zonder vaccinatie.
En dat kan dus eigenlijk niet. Werkt wel, maar je moet het blijven doen. En ook Nieuw Zeeland heeft gemerkt dat grootschalig vaccineren alsnog nodig is.

En alle 'ik vaccineer niet' bokkers willen vermoedelijk óók geen lockdowns en andere beperkingen. Maar meer smaakjes zijn er niet. Ontkennen à la Brazilië werkt in ieder geval ook niet.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 10:07

Hooo rustig door de geboorte golf is het er inderdaad druk. Dus overal.

En nee ik steek Mn kop niet in het zand. Maar kopstukken met als ze maar geprikt hadden lagen ze er niet. Alsof het onze schuld is?

Het is al bewezen dat de vaccins minder werken dan gedacht.

En nu opeens moeten we ook zorgen maken voor de griep ? Ja maar die was altijd al gevaarlijk voor zwakkeren en ouderen.

Maar ik heb geen zin om 10 tegen 1 discussie te gaan doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 10:12

Dat is gewoon keiharde waarheid Janine. Misschien hadden ze er wel gelegen maar dan op de verpleegafdeling, even paar dagen ondersteuning en dan weer naar huis. Niet met een buis in de keel op de buik. De cijfers die dagelijks doorgegeven worden zijn min aantal mensen die het ziekenhuis weer verlaten hebben. Of omdat ze beter zijn of omdat ze dood zijn.
Gister werden er 90 opgenomen terwijl de cijfers een stijging van 10 lieten zien, dat betekend dat 80 weer weg konden.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 10:14

Maar waarom dan vaccineren nog steeds als zoveel mensen gevaccineerd zijn nu en we alweer in de zelfde “oliebol” zitten. Want vorige jaar was niemand nog gevaccineerd en nu heel veel en nog te veel druk? Door een delta? Die was er dit hele jaar ook al

Oh en we hebben een wereldwijd probleem maar maken ons druk om luxe, ons fijne leventje met onze vakanties. Ga naar een land wat achter loopt en zo blijft zo iets muteren.

Dus ik geloof niet dat we zo iets oplossen door vaccineren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 10:31

Janinevv schreef:
Maar waarom dan vaccineren nog steeds als zoveel mensen gevaccineerd zijn nu en we alweer in de zelfde “oliebol” zitten. Want vorige jaar was niemand nog gevaccineerd en nu heel veel en nog te veel druk? Door een delta? Die was er dit hele jaar ook al

Oh en we hebben een wereldwijd probleem maar maken ons druk om luxe, ons fijne leventje met onze vakanties. Ga naar een land wat achter loopt en zo blijft zo iets muteren.

Snap je het niet of wil je het niet snappen?

De gevaccineerden zijn het probleem niet meer. Vorig jaar was er nog een veel ergere oliebol! Toen is álle reguliere zorg afgeschaald en niet doorgegaan en was alleen volle bak corona.

Dat gaan en willen ze niet weer doen dus alle zorg gaat door dus natuurlijk bereik je dan bij lagere waardes als dat het vol wordt. Er liggen voornamelijk ongevaccineerden dus dat is nu de groep die het voor iedereen ''verziekt'' want daardoor liggen die bedden vol.

Mutaties krijgen alleen voet aan de grond als de vaccinatiegraad te laag is. Zou hier iedereen gevaccineerd zijn dan dooft een mutatie weer uit omdat de gastheer minder gevoelig is en in veel gevallen minder ziek wordt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 10:43

Janinevv schreef:

Vaccineren is geen geloof, maar statistiek, biologie, chemie.
Je kunt gewoon berekenen wat het effect is en welke vaccinatiegraad er nodig is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:09

Janinevv schreef:
Maar waarom dan vaccineren nog steeds als zoveel mensen gevaccineerd zijn nu en we alweer in de zelfde “oliebol” zitten.

We zitten qua aantallen bedden helemaal niet in dezelfde oliebol. Vorige jaar 640 man op de IC, nu rond de 160. Máár, er is een veel hoger ziekteverzuim en doordat verpleegkundigen het zat zijn, minder personeel.

Dáárom is de oliebol nu net zo groot. Niet omdat vaccineren niet zou werken, want als er niemand gevaccineerd was op dit moment zou 'code zwart' ondertussen realiteit zijn.

('Code zwart' betekent kiezen wie wel en wie niet op de IC komt. Het zal je oma maar zijn die 'nee' te horen krijgt omdat ze 75 is terwijl er ook iemand van 40 naar binnen zou moeten)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:16

Dat, en alle uitgestelde zorg (operaties, behandelingen).
Maar wie het niet wil begrijpen, zal dat ook niet doen. Tegengas is vooral nuttig voor de meelezers.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 17:55

Janinevv schreef:

Draag je een autogordel als je in de auto zit?
Een autogordel voorkomt een dodelijk ongeval niet, maar maakt de kans op ernstige verwondingen (met eventuele dodelijke afloop) wel kleiner.

Zeggen dat autogordels dragen geen nut heeft, omdat het (bijna) dodelijke ongevallen niet 100% voorkomt, is hetzelfde als zeggen dat vaccineren geen nut heeft, omdat het niet 100% voorkomt dat je Corona krijgt.

Als je auto rijdt, hou je dan 2 seconden afstand op je voorganger? Waarom doe je dat? Die twee seconden voorkomt ongevallen niet 100%, maar geeft je meer reactietijd en daardoor wordt de kans op een ongeval kleiner. Een vaccinatie beschermt niet 100%, maar de antistoffen die je daardoor aanmaakt geeft je lichaam een betere kans om het virus te bevechten, daardoor is de kans groter dat niet/minder ziek er van wordt.

Hoe voel jij je als je een bumperklever achter je hebt rijden? Dan kun jij nog net zo netjes je gordel om hebben en afstand op je voorganger bewaren, maar dan voel jij je niet veilig. De bumperklever is overtuigd dat zijn/haar keuze om te kleven geen invloed heeft op een ander, waarschijnlijk helemaal van zijn/haar eigen rijvaardigheid overtuigd.

Ik denk dat veel mensen, over de keuze van sommigen om niet te vaccineren, hetzelfde voelen als de automobilist die voor de bumperklever rijdt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 18:45

Wauw, wat een prachtige metafoor!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 20:25

Ibbel schreef:
Wauw, wat een prachtige metafoor!

Zeker een mooie metafoor!

Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat men de medici niet vertrouwt over de adviezen om te vaccineren, maar wel bij ziekte door diezelfde medici willen worden geholpen.

Ga dan ook naar Engel of Jensen ofzo. :D

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 20:57

Afbeelding

Deze kreeg ik toegestuurd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 20:59

De meeste ongelukken gebeuren met auto’s die hun lichten aan hebben :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 21:10

Waarom vergelijkt iemand autorijden met vaccineren :')

Ik vind dat iedereen helemaal zelf moet weten of hij/zij zich wel of niet laat vaccineren. Ik ken een hoop mensen die blij zijn toen ze hun vaccinatie kregen, ik ken er ook wat die dit niet willen. Dikke prima.
Zelf ben ik ook niet gevaccineerd, Waarom? Omdat ik jong en gezond ben en in goede conditie zonder onderliggende gezondheidsproblemen dus ik acht de kans dat ik doodziek wordt klein. Daarbij is er gewoon weinig bekend over de bijwerkingen vooral op lange termijn.
Maar ik vind het jammer dat het nu zo ongeveer door je strot geduwd wordt omdat ze willen dat iedereen gevaccineerd is... Dat gaat sowieso niet gebeuren maar met een landelijke vaccinatiegraad van zo'n 80% zijn dit al een hele hoop mensen.
Wat ik ook krom vind is dat gevaccineerden nog steeds corona kunnen krijgen, maar wel overal en nergens mogen komen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 21:12

Allemaal argumenten die in dit en alle andere coronatopics al 80x gedebunked zijn...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 21:14

Ik begrijp ook gewoon echt niet waarom mensen alleen naar hun eigen individuele belang blijven kijken.
Het is een pandemie, dat betekent een wereldwijde uitbraak; het gaat niet om jezelf nu.

En de banketstaaf dat er niks over het vaccin bekend is… :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 21:17

verootjoo schreef:
Ik begrijp ook gewoon echt niet waarom mensen alleen naar hun eigen individuele belang blijven kijken.
Het is een pandemie, dat betekent een wereldwijde uitbraak; het gaat niet om jezelf nu.

En de banketstaaf dat er niks over het vaccin bekend is… :n

Als je bang bent om ziek te worden, neem die spuit.
Er zijn mensen die zich niet zo makkelijk angst laten aanpraten en daarmee ben ik geen risico voor anderen wel gevaccineerden want 1. Ik zie niet veel mensen en hou nog steeds afstand en 2. Ik test zo ongeveer continu dus wat dat betreft ben ik een veiliger gezelschap dan iemand die gevaccineerd is.
Er is wel iets bekend over de bijwerkingen, maar niet op de lange termijn.
Als iedereen straks ineens lever aandoeningen of iets dergelijks krijgt mij niet bellen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-10-21 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 21:18

Echwel schreef:
[ [url=m/ngeT59.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze kreeg ik toegestuurd.

_O-