2 maart de terrassen open, wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: 2 maart de terrassen open, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:53

Nadeel ze zeggen nu dit en na de verkiezingen dat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:58

DuoPenotti schreef:

Je kunt als partij iets willen. Maar dan moet je nog altijd een kamermeerderheid hebben wil je dit kunnen waarmaken.

Wel is het zo dat we allemaal nog steeds 1000 euro moeten krijgen

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:01

Ik vind het zo bijzonder dat mensen door de lockdown en alle andere maatregelen depressief worden! Ook dat hoort toch bij toegerust zijn voor het leven? Er zijn altijd (natuur)rampen, oorlogen, moeten vluchten van huis en haard in de wereld. Ik zeg heus niet dat het niet verschrikkelijk is je zaak die je opgebouwd hebt te zien verdwijnen. Maar hoe kun je met tegenslagen omgaan? Deze is gelukkig niet eens jou persoonlijke schuld... Hoe vind je nieuwe energie en wat doe je om jezelf en je familie of groep in leven te houden? Dat is voor iedere dier inclusief de mens de opdracht van het leven. Nee, ik ga niet op een terras zitten, dat deed ik al nauwelijks. Ik zit liever buiten op een boomstam mijn broodje te eten.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:06

josien_m_ schreef:
Ik vind het zo bijzonder dat mensen door de lockdown en alle andere maatregelen depressief worden! Ook dat hoort toch bij toegerust zijn voor het leven? Er zijn altijd (natuur)rampen, oorlogen, moeten vluchten van huis en haard in de wereld. Ik zeg heus niet dat het niet verschrikkelijk is je zaak die je opgebouwd hebt te zien verdwijnen. Maar hoe kun je met tegenslagen omgaan? Deze is gelukkig niet eens jou persoonlijke schuld... Hoe vind je nieuwe energie en wat doe je om jezelf en je familie of groep in leven te houden? Dat is voor iedere dier inclusief de mens de opdracht van het leven. Nee, ik ga niet op een terras zitten, dat deed ik al nauwelijks. Ik zit liever buiten op een boomstam mijn broodje te eten.

Jezus, meen je dit?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:09

purny schreef:
DuoPenotti schreef:

Je kunt als partij iets willen. Maar dan moet je nog altijd een kamermeerderheid hebben wil je dit kunnen waarmaken.

Wel is het zo dat we allemaal nog steeds 1000 euro moeten krijgen

Geen wijzigingen in de hypotheekafrek
geen cent meer naar Griekenland

Dat ware harde uitspraken waarom sommige mensen juist daarom op een partij stemmen.
Dan kun je niet zo snel water bij de wijn doen. Kiezersbedrog is dat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:12

Maar uiteindelijk is het ook de eerste kamer die het laatste woord heeft

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:12

Dan moet je geen beloftes maken.... geen verkiezingsstunt doen, maar eerlijk blijven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:17

We dwalen af...

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:17

Shaggy09 schreef:
josien_m_ schreef:

Jezus, meen je dit?

Gedeeltelijk zeker! Ik heb het nu over alle mopperaars, niet de mensen die hun eigen zaak op de fles zien gaan of geliefden verliezen. Over de mensen die zich moeten aanpassen aan niet op vakantie kunnen, of shoppen en thuis moeten werken en hun kinderen moeten ondersteunen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:23

josien_m_ schreef:

Wacht even, je schrijft dit en je bent tegelijkertijd hulpverlener?
Ooit gehoord van onderliggende problemen die naar boven komen wanneer een stabiele factor (tijdelijk) wegvalt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:33

Niece schreef:
josien_m_ schreef:

Ooit gehoord van onderliggende problemen die naar boven komen wanneer een stabiele factor (tijdelijk) wegvalt?

Ik vindt het ook zorgelijk dat de geestelijke veerkracht van de mensen kennelijk op zo'n fragiel kaartenhuis leunt. Er kan altijd wat mis gaan en als dat op zo'n grote schaal tot problemen leidt, dan is er met zo'n samenleving kennelijk iets fundamenteel mis.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:38

josien_m_ schreef:

We zijn best wel 'n verwende generatie geweest tot nu toe natuurlijk. Mijn (groot)ouders hebben de oorlog nog meegemaakt en daarna de opbouw naar welvaart en sociale zekerheid. Wij zijn hier grotendeels opgegroeid terwijl de welvaart en sociaal vangnet er al was en kenden geen echte crisissituatie tot de pandemie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:39

MTinker schreef:
Mindim schreef:

En hoe denk je dat dat komt, dat het merendeel niet besmet is :')

Door het niet aan de regels houden en gewoon te leven zoals het hoort.
Toedels!

Oh hemel lief, serieus :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:55

elnienjo schreef:
josien_m_ schreef:

We zijn best wel 'n verwende generatie geweest tot nu toe natuurlijk. Mijn (groot)ouders hebben de oorlog nog meegemaakt en daarna de opbouw naar welvaart en sociale zekerheid. Wij zijn hier grotendeels opgegroeid terwijl de welvaart en sociaal vangnet er al was en kenden geen echte crisissituatie tot de pandemie.

Klopt, maar ook deze crisis gaat voorbij en zeker zullen er slachtoffers vallen, of door overlijden of door financiële nood of wat er verder nog bij komt.
En daar kunnen mensen in rijke landen, waar veel vangnetten zijn , de grootste tegenslag niet krijgen wat je wil hebben is, voor velen zeer moeilijk te verkroppen zijn. Want we hebben niet geleerd om met NEE om te gaan, vooral de jongere generatie niet. En dat is geen verwijt maar gewoon hoe de maatschappij zich heeft ontwikkeld.
In deze tijd word iedereen op zichzelf terug geworpen en voor een aantal is dat niet fijn want die hebben de grootste moeite om dr knop om te zetten.
Las een interview met twee schoolmeesters, zij zeiden dat leerlingen nu juist wel lessen leren namelijk hoe om te gaan met frustratie, verdriet, isolement en niet kunnen doen/krijgen wat tot een jaar geleden vanzelfsprekend was.
Ze zijn niet blij met de situatie maar geven aan dat er in de media wel heel vaak och arme kindjes word geroepen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:18

Mizora schreef:
De minimaal 10% is ondertussen gewoon een feit, de 0.65% sterfte is dat ook (als het al afwijkt, wijkt het af omhoog). Er is een flinke groep mensen, geschat 1% omdat het aantal besmettingen met de eerste golf niet volledig duidelijk is, die bij het begin van de eerste golf besmet geraakt waren, die nog steeds ernstig restklachten hebben en waarbij een flink deel nauwelijks opknapt, dat is ook een feit.

Quote: "Om beleid te maken op vermoedens en veronderstellingen vind ik nogal wat..."

Met aangeven dat ze er geen rekening mee moeten houden is net zo goed een beleid maken op vermoedens en veronderstellingen. Het covid19-beleid is nu eenmaal grotendeels een beleid op basis van vermoedens en veronderstellingen, waarbij de schade op korte en lange termijn ingeschat moeten worden. Waarbij het op korte termijn niet volledig moet crashen en op lange termijn zo min mogelijk schade moet ontstaan. Niet andersom.

Dimphyl schreef:
[quote=Mizora]
Minimaal 10% van de mensen die dit tot 6 maanden na besmetting heeft en zoals het er nu naar uit ziet 1% chronisch. Nog los van de 0.65% die er aan overlijd.

Hoe weinig mensen dit hebben valt dus nogal tegen.
/quote]

Nooit met % leren rekenen? Draai het eens om. 90% geen klachten na 6 maanden, 99% niet chronisch en 99.35% overleeft het. En daarvoor mag de hele mkb/horeca etc kapot?

Minimaal is niet hetzelfde als totaal.
https://frieschdagblad.nl/2020/11/29/fr ... besmetting

In Nederland betekenen deze cijfers: 180.000 mensen chronisch schade, 120.000 dood. 1.8 miljoen mensen die tot maximaal 6 maanden restproblemen ondervinden.

Staat dat in verhouding tot 500.000 mensen in de horeca waarvan een gedeelte een periode zonder werk zitten? Want ook daar is het verre van definitief. Horeca is bij uitstek een luxe-goed met een hoge doorloopsnelheid van bedrijven. Het totaal aantal bedrijven is trouwens 68.655 in 2020, waarvan 58.120 eet- en drinkgelegenheden zijn. De meest kwetsbare bedrijven. Alles opengooien zou dan, uitgaande van deze cijfers, betekenen dat je ieder bedrijf 2 sterftes en 3 chronisch arbeidsongeschikten waard vind, los van de 30 mensen die er tot een half jaar ziek van zijn.

En nee, ik heb geen maandelijks salaris of uitkering, ik ben een ZZP'er.

_/-\o_ heel mooi uiteengezet Mizora!

Ik blijf me erover verbazen hoe kortzichtig en egoïstisch mensen kunnen zijn hierin.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:24

Het onderzoek dat je hierboven aanhaalt mizora, is niet betrouwbaar.. staat in je eigen link notabene..
Afbeelding

Enne in verhouding tot die 500.000 horeca (ja joh, vergeet voor het gemak even de rest van de MKB) is het dus alsnog de helft minder mensen die last hebben van chronische corona klachten (hoe weten ze dat nu überhaupt al, en wat houden die klachten in?), dan de hoeveelheid mensen die al minstens 7 maanden thuis zitten.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:41

Niece schreef:
josien_m_ schreef:

Ja ik ben hulpverlener en een hulpverlener kan helpen iemands eigen kracht weer te hervinden, juist in situaties waarin het trauma of andere problematiek naar boven komt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 16:48

Shaggy09 schreef:
josien_m_ schreef:

Jezus, meen je dit?

josien_m_ schreef:
Gedeeltelijk zeker! Ik heb het nu over alle mopperaars, niet de mensen die hun eigen zaak op de fles zien gaan of geliefden verliezen. Over de mensen die zich moeten aanpassen aan niet op vakantie kunnen, of shoppen en thuis moeten werken en hun kinderen moeten ondersteunen.

Oh meid het ligt echt véél genuanceerder dan even een jaar niet uiteten kunnen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:16

Josien, die laatste groep zijn volgens jou dan mopperaars? Zo ja: ga toch fietsen..

Ik werk nu een jaar thuis, vanachter een bureau in een donker hoekje in het washok. Een andere plek is er niet in ons huisje van 50m2. Mijn vriend zit al een jaar aan de eettafel. Heb 70% van mijn collega's al een jaar niet meer in het echt gezien. Mijn ouders heb ik gister gezien na een half jaar. Op afstand, niet die knuffel die ik zo hard nodig heb. Mijn vrienden heb ik al een jaar niet gezien. Mijn thuis is mijn kantoor geworden, een stukje privé zonder geconfronteerd te worden met werk is er niet meer. En er is amper een uitlaatklep om in het weekend even niet met je werk bezig te zijn. Ik kom al een half jaar niet meer in de supermarkt, omdat ik bloedchagerijnig wordt van mensen die doodleuk in je nek staan te hijgen. Zelfs dat 'uitje' heb ik niet.

Het ligt echt zoveel genuanceerder. En dan ben ik blij bewust kinderloos te zijn. Als ik hierbij ook nog thuisonderwijs had moeten proppen. Had je me echt kunnen opvegen. Nu sleep ik mezelf nog semi voort. En ben ik heel blij met een paard als hobby, iig nog iets wat mag en waar ik mensen op afstand zie zie buiten mijn vriend om.

Maar schijnbaar moet ik niet zo mopperen 8)7

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:33

https://nos.nl/artikel/2370489-wetenschappers-coronavirus-gaat-niet-meer-weg.html
Het is vandaag precies een jaar geleden dat voor het eerst bij een Nederlandse patiënt covid-19 werd vastgesteld, de ziekte veroorzaakt door het coronavirus SARS-CoV-2.

Betrokken wetenschappers zeggen allemaal dat die ziekte niet meer weggaat, ofwel: dat de ziekte endemisch wordt. We moeten ermee leren leven, stellen zij, zoals met andere virussen.

De NOS ondervroeg een grote groep wetenschappers over de toekomst met SARS-CoV-2 en covid-19.

'Corona moet het land uit', zei staatssecretaris Blokhuis van Volksgezondheid laatst. Is dat realistisch?
Nee, zeggen alle ondervraagde wetenschappers. "Dat is niet reëel gezien het aantal niet te detecteren infecties en omdat nieuwe introducties uit omringende landen blijven voorkomen", meent epidemioloog Quirine ten Bosch. "Het virus zal wereldwijd blijven circuleren en dus terugkomen", zegt ook microbioloog Marc Bonten.

Viroloog Ann Vossen stelt dat er zeer waarschijnlijk geen "steriele immuniteit" wordt gevormd: een zodanige afweerreactie dat een ziekteverwekker het lichaam niet binnenkomt. "Zowel niet na doorgemaakte infectie als na vaccinatie, dus het virus zal blijven circuleren van mens op mens."

"Volgens epidemioloog Christian Hoebe staan er elk jaar weer "nieuwe vatbaren" klaar: de 180.000 kinderen die jaarlijks in Nederland worden geboren.

Als dit virus endemisch wordt, hoe gaat dat er dan uitzien?
Dit is volgens alle ondervraagde wetenschappers een zeer waarschijnlijk scenario. "Dat het virus endemisch wordt, betekent ook dat iedereen ermee in aanraking komt en gedeeltelijke afweer zal kunnen opbouwen. Daardoor nemen de effecten mogelijk af in ernst en zal het richting een normaal luchtwegvirus gaan", zegt microbioloog Paul Savelkoul.

"De mate waarin we er last van hebben, zal anders zijn als een groot deel van de bevolking immuun is", zegt ook epidemioloog Alma Tostmann. "Afhankelijk van hoelang de immuniteit aanhoudt, zullen we elk jaar of om de paar jaar mogelijk een opvlamming krijgen."

Er zullen altijd mensen covid-19 krijgen, denkt microbioloog Alex Friedrich. "Vooral mensen met een verlaagde weerstand, als secundaire ziekte. Een kankerpatiënt die ook covid-19 krijgt of een hartinfarct door Sars-CoV-2. En soms een uitbraak, vooral in instellingen met groepen heel vatbare mensen."

Dus hoelang wil men het land nog op slot houden met alle economische schade tot gevolg.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:37

Purny
Totdat covid-19 zich hetzelfde gedraagt als griep misschien?
Elke jaar de zwakkere een inenting, de rest doet wat we gewend zijn.
Ja er zullen net als griepdoden covid-19 doden zijn, maar de geplande operaties gaan gewoon door.
En dat is waarom het nu niet is als eerst, er is nog erg weinnig ruimte voor geplande, niet spoed, operaties.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:44

DuoPenotti schreef:
Purny
Ja er zullen net als griepdoden covid-19 doden zijn, maar de geplande operaties gaan gewoon door.
En dat is waarom het nu niet is als eerst, er is nog erg weinnig ruimte voor geplande, niet spoed, operaties.

Maar waarom wordt er dan telkens gesproken over een hoge vaccinatiegraad? Want als je alleen de kwetsbaren wil vaccineren ben je een stuk sneller klaar.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:52

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:54

tamary schreef:
Ik vindt het ook zorgelijk dat de geestelijke veerkracht van de mensen kennelijk op zo'n fragiel kaartenhuis leunt. Er kan altijd wat mis gaan en als dat op zo'n grote schaal tot problemen leidt, dan is er met zo'n samenleving kennelijk iets fundamenteel mis.

Dit heb ik mij de laatste tijd inderdaad al vaak afgevraagd. Wat is er misgegaan de laatste jaren in de maatschappij dat er zoveel problemen in zo'n korte tijd nu aan de oppervlakte komen drijven ?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:15

Kairos schreef:
DuoPenotti schreef:
Purny

Maar waarom wordt er dan telkens gesproken over een hoge vaccinatiegraad? Want als je alleen de kwetsbaren wil vaccineren ben je een stuk sneller klaar.

2 redenen: influenza is milder waardoor de ziektebelasting onder gezonde mensen lager ligt.
Daarnaast hebben ook meer mensen al antistoffen tegen influenza-mutaties wat daar ook bij helpt.

Het probleem van dit coronavirus was dat echt niemand antistoffen had. Dus én alle kwetsbaren vatbaar maar ook alle niet-kwetsbaren.
Straks hebben we een basis-immuniteit en dan betwijfel ik of het nog nodig is om jaarlijks heel NL te vaccineren. Ik denk dat we dan af kunnen met alleen de kwetsbaren. De niet-kwetsbaren houden zelf immuniteit door geleidelijk in aanraking te komen.

Purny, het antwoord op je vraag staat letterlijk meerdere keren in je eigen tekst...